Vilka fälgar till trenduro-gummit inför SpringBreak 2017 och framåt...

zinkpasta

Aktiv medlem
Har troligtvis lyckats döda min Flow Ex 650b (mk2) -bakfälg, och söker nåt nytt som klarar min uppenbarligen osmutta åkstil.. Skulle gärna ha lite input från happykollektivet (sen får vi se om det slutar i 44+ sidor som gummi-tråden eller inte, det får gärna spåra ur från mina funderingar här iaf).

Har följt med väldigt dåligt den senaste tiden, så har inte direkt vaskat fram så många alternativ själv men iaf:

- Flow Ex mk3 är ju ett uppenbart alternativ, ramen klarar fetare fälgar så det vore kul att testa, och de ska ju till och med vara tåligare och lättare om man får tro propagandan.
- DT Swiss EX471: Har tidigare sneglat på dessa, men de känns ju smala i nuvarande trendläge.. skulle nog ändå gilla dem, och de verkar tåla det mesta. Motsvarighet med fetare innerbredd, är det XM481 eller XM511 man ska gå på då?
- Superstar T-Ready XX27: Snikvariant, 27mm innerbredd för £35. Dock lite oklar vikt då den uppgivna (540g) i beskrivningen verkar gälla nån 25mm-variant. (Känns som klassiskt Superstar, otydlig och ibland inkorrekt info...)

Övriga begränsningar:
- Vikt helst inte långt över 500g per fälg (+50g sådär kan vara ok, kör trots allt med 800-900g-däck).
- Pris helst inte över 1000kr per fälg.
- Kolfiber går bort av massa anledningar.
- 25-30mm innerbredd känns lagom.

Några andra funderingar som folk gärna får svara på:
- Eventuellt är jag snål i nuläget och behåller mitt gamla Flow Ex fram. Är det risk att det känns knas med ett bredare bakfälg/däck?
- Kan jag använda mitt nuvarande Hope Pro 2 Evo-nav (och Sapim Race-ekrar) att bygga med, eller behöver det också bytas?

Tacksam för all input, även om du bara vill berätta att du klarar dig utmärkt på Crest-fälgar trots att du kör stenhårt så posta på!

XM481 fram och flyttat bak Flow EX. Större luftkammare för bättre spårprecision och mer fyrkantigt däck. När du väl smäller Flow-fälgen är det bara att gå full trendmode. Nya ekrar krävs för XM481. Heldagspysslande lagom till nästa veckas prognos med regn.

Att uppdatera trådtiteln till nuvarande år är som att pissa på det svenska kulturarvet Larsa! SD är INTE nöjda...

BjornR: Har dessvärre heltidsjobb och massa annat som snor tid, så tänkte lämna bort ev. uppekring. Blir massa(?) extrapengar om jag ska ge mig på även framfälg, men håller iofs med om att det nog är vettigare med fetare fälg fram om man ska ha olika. Får våndas lite.

jofahjalm: Trådtiteln ska ses som en hyllning till Larsas monumentala tråd. Nu när du ändå doppat tårna här tar jag gärna input även från forumets fälgförstörarproffs no 1, främst vad gäller fälgval men om du vill knyta det till SDs åsiker i nån fråga så är det helt ok det med (med mig iaf, ev ej med moderatorerna).

Senast ändrad:
Jag gillar DT:s nya generation fälgar, dvs ex471 och framåt. Trevlig finish som tusan och 471 höll riktigt bra för mig förra säsongen. I år blir det 511 bak och 481 fram, törs inte gå full lättvikt både fram och bak.

Att flow mk3 är både tåligare och lättare än gamla ex har jag lite svårt att tro på. Det är väl gjort av samma alu-legering och dessutom 5mm bredare. Kanske mer tålig för taco, men knappast knäckning om jag får gissa.

Jag har också kört en massa med Flow EX mk2 och även om jag också har skrotat ett par så tror jag det är svårt att hitta något som håller mycket bättre i samma vikt. Det tråkiga med Flow är väl att dom flattspottar snarare än bucklar, men jag tycker generellt att dom håller bra.

Om jag skulle ha något som håller bättre så hade jag gått på DT FR570.

Jag känner ingen skillnad på några milimeter hit och dig på fälgbredden eller några gram på vikten. Tror att valfri DT eller Stansfälg kommer kännas samma lika. Jag skulle inte köpa Easton eftersom det brukar vara dyrt och inte har rykte om att hålla bra. Jag hade inte heller köpt någon från superstar. Även om dom inte tillverkar fälgar själva så verkar dom bra på att kränga kassa grejer. Jag har köpt DH-fälgar som varken var speciellt runda eller raka när dom levererades.

Som dom säger "fälgar is an acquired taste, bettere acquire it for something cheap".

Jag har Superstarsfälgar med 25 mm inner. De har hållit helt ok men var svåra att bygga raka hjul med så det är nog lite so och så med jämnheten i kvaliten där. Som väntat. För 35 pund styck hade jag inte köpt mina igen, jag betalade det för två.

Lämpar sig kanske inte för full on #trenduro, men för hårdare stigcykling tycker jag DT Swiss XM 421 ser trevlig ut, och jag har bra erfarenheter av XM 401 på svettocykeln sen innan. De får nog ersätta mina Flow EX framöver.

https://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/XM-421

Och någon måste ju stå för Crest:andet i tråden... När jag ändå tangerar trådkapning kan jag väl lika gärna löpa linan ut och fråga vad det är för ekrar som gäller också? DT Comp?

Jag hår i samma tankar som TS och spanar lite på Mavic nya breda fälgar EN 427 och EX 630.

En 427 ser ju fin ut för budgetbygge 27mm innerbredd, 485 gram för 36 euro. Kanske man får byta ofta men till det priset är det ju lockande... I alla fall om man funderar på superstar.

EX 630 med sina 581 gram har lite mer kött med ok pris runt 50 euro.

Kan ju vara värt att kolla erd när man bygger på chans med snikfälgar så det är lätt att skifta till premium så länge man inte gjort totaltaco av alltihop.

marran sa:
Jag gillar DT:s nya generation fälgar, dvs ex471 och framåt. Trevlig finish som tusan och 471 höll riktigt bra för mig förra säsongen. I år blir det 511 bak och 481 fram, törs inte gå full lättvikt både fram och bak.

Att flow mk3 är både tåligare och lättare än gamla ex har jag lite svårt att tro på. Det är väl gjort av samma alu-legering och dessutom 5mm bredare. Kanske mer tålig för taco, men knappast knäckning om jag får gissa.

+1 på båda delarna, DT må kosta skjortan men hållbara som tusan.
Sen kommer jag inte ihåg hur det var med Jofa o hans utprovning av Mavic EN427 (eller vad det nu var för fälg från baguette-landet...)
Ex511 som Ex471 heter i 30mm's utförande (innerbredd alltså) väger in på 535g mot Ex471 i 27.5-format som vägde jämna 500g. Dock hävdar DT att dom måste kompas med deras egna specialnipplar o bricka, medans internetz hävdar att vanliga mässingsnipplar funkar finfint. Kanske Marran kan klargöra hur det funkar med Ex-fälgar?

Mavic har tidigare varit sjukt bra för mig, de gamla 500ish gram enduro-fälgarna i 5-serien. Så nära oförstörbar en cykelkomponent någonsin varit, inklusive ett antal hundra höjdmeter fransk endurostig i tävlingstempo på punkat bakdäck. Men värdelösa för tubeless, jag gissar att de nya mavic är bättre på den fronten.

Larsa: Jag har motvilligt använt de tramsiga proloc-nipplarna som skickas med, inklusive brickor. Brickorna är nog bra, de ersätter öljetter kan man väl säga. Prolock är såklart trams, men jag har iaf smort dem vid montering. Torx-fattningen är nice när man har rätt verktyg för den, smidigare att bygga med än vanlig ekernyckel.

feeblesmith sa:
Jag hår i samma tankar som TS och spanar lite på Mavic nya breda fälgar EN 427 och EX 630.

En 427 ser ju fin ut för budgetbygge 27mm innerbredd, 485 gram för 36 euro. Kanske man får byta ofta men till det priset är det ju lockande... I alla fall om man funderar på superstar.

EX 630 med sina 581 gram har lite mer kött med ok pris runt 50 euro.

Kan ju vara värt att kolla erd när man bygger på chans med snikfälgar så det är lätt att skifta till premium så länge man inte gjort totaltaco av alltihop.

Gör en trådkapning på en trådkapning. Mavic har ju 427, 627 och 827, vad skiljer dessa mer än pris?

Jacoba sa:
Gör en trådkapning på en trådkapning. Mavic har ju 427, 627 och 827, vad skiljer dessa mer än pris?

Efter att ha sonderat Mavic's hemsida så skulle jag vilja påstå följande (grovt förenklat...):
Byggkvalitet, hållbarhet o vikt
- 827 har bl.a. lödd fälg & eyelet's
https://shop.mavic.com/en-gb/en-827-disc-j32400.html#1028=3283
- 627 har bara sammanpressad fälg (s.k. Sleeved) vilket ger något sämre styrka samt eyelet's
https://shop.mavic.com/en-gb/en-627-disc-j32600.html#1028=3283
- 427 har också "sleeved" fälg men saknar eyelet's (dvs inga tryckavlastande brickor till nipplarna)
https://shop.mavic.com/en-gb/en-427-disc-j32800.html#1028=3283

Tänkte bara kika in o tacka för förslagen o diskussionerna. Lutar åt en ny flow-fälg nu men kan nog bli DT 481/511 framöver.. Superstar verkar vettigt att undvika hur som helst, navrasen i andra tråden och Rattnalles kommentar här är ju klart avskräckande..

För att nyansera bilden har de ändå hållit längre än jag hade räknat med. Har en reservfälg liggande som jag hade räknat med att behöva ekra dit för länge sen faktiskt :)

larsaw sa:
+1 på båda delarna, DT må kosta skjortan men hållbara som tusan.
Sen kommer jag inte ihåg hur det var med Jofa o hans utprovning av Mavic EN427 (eller vad det nu var för fälg från baguette-landet...)
Ex511 som Ex471 heter i 30mm's utförande (innerbredd alltså) väger in på 535g mot Ex471 i 27.5-format som vägde jämna 500g. Dock hävdar DT att dom måste kompas med deras egna specialnipplar o bricka, medans internetz hävdar att vanliga mässingsnipplar funkar finfint. Kanske Marran kan klargöra hur det funkar med Ex-fälgar?

Jag har kört Mavic EN423 vilket är en sunkig lågbudgetfälg. Den höll inte en hel dag i Järvsö innan den var totalmos. Sedan har jag kört en Mavic EX729 vilket är den hållbaraste fälg jag har använt, med god marginal. Den väger däremot 700 gram. Som jämförelse smällde jag nog 6 bakfälgar första året på min DH, men sedan klarade jag hela påföljande året på en EX729.

Flow MK3, Dt Swiss 481 eller Easton ARC 30 (Race Face numera men Eastons kanske finns på rea)

Har några kompisar som kör på Spank Oozy trail 295. 24,5mm inner och 470gram (27,5")
Tycker de verkar som sjyssta hjul och de är supernöjde med sina.

De finns i en bredare variant också 345, 30mm inner och 520gram (27,5")

/Anders

Acura sa:
Har några kompisar som kör på Spank Oozy trail 295. 24,5mm inner och 470gram (27,5")
/Anders

Ja, 345'an verkar vara mycket fälg 4 bucks'n :)

Dt M502 har inte nämnts än, det är snikvariant på Ex511 med samma mått och vikt men med osvetsad skarv för 56 euro.

Jag chansar på dem för nya hjulparet.

feeblesmith sa:
Dt M502 har inte nämnts än, det är snikvariant på Ex511 med samma mått och vikt men med osvetsad skarv för 56 euro.

Dom torde då vara likvärdiga DT's E512 som var samma typ av snik/"sleeved"-version av gamla Ex471. Mina har funkat fint även om bakfälgen fått en lite inbyggd skevhet pga alla "kortlandningae" jag gjort...
Funderar lite på att ersätta dom mot ett Ex511 bak och ett XM481 till fronten, men först ska jag skifta rak fram-E512-fälg mot skev bak-E512-fälg. Denna rokad borde ge mig ett till två års betänketid :)

larsaw sa:
Acura sa:
/Anders

Ja, 345'an verkar vara mycket fälg 4 bucks'n :)

Har kört en säsong på storebror 395 med 35mm id och är jävligt nöjd. Kan hända att den bara finns till 29"

Jag tar gärna tips på billiga fälgar som kan tänkas duga. Just nu lutar det åt WTB ST i25 för knappt 400 kr styck. Dyrare fälgar ger smuttare hjul, jag vet - typ balansering och sånt, men första bucklan kan komma på första turen då jag ibland tabbar mig med däckstryck, osmutthet+ANNAT. Så det känns lite bortkastat med finfälg är för min del.

larsaw sa:
feeblesmith sa:

Dom torde då vara likvärdiga DT's E512 som var samma typ av snik/"sleeved"-version av gamla Ex471. Mina har funkat fint även om bakfälgen fått en lite inbyggd skevhet pga alla "kortlandningae" jag gjort...
Funderar lite på att ersätta dom mot ett Ex511 bak och ett XM481 till fronten, men först ska jag skifta rak fram-E512-fälg mot skev bak-E512-fälg. Denna rokad borde ge mig ett till två års betänketid :)

Finns EX511 för vuxenhjul nu alltså?

Beställde precis ett set DT350/Flow och ett set DT350/Arch. Båda med Competition 2.0/1.8 ekrar och mässingsnipplar. Det blir intressant att se hur de klarar min tämligen lösa kropp på 0,1 ton.

jofahjalm sa:
Asbilligt, aslätt och lila! https://www.bike24.com/p280336.html

Jag har kört den som framfälg det senaste året och den hölls till min tjocka kropp landade på framhjulet...

Jag beställde ett par Sixpack Sam 27,5 nu. Kunde dock inte förmå mig att välja den lila färgen trots 200 kr mer rabatt på varje fälg, så jag betalade 40 euro styck för de gröna. Ska bara köpa lite nav och ekrar också.

Min WTB STp23 27,5 bakfälg har visst 16 spräckta ekerhål - oops har nog spänt lite hårt, och hjulet har även använts några rajder med en eker för lite.

Kul! Ett tips är att jag tror SAM-fälgarna har lite längre erd jämfört med vad Sixpack anger, jämfört med hur andra märken mäter erd.

jofahjalm sa:
Kul! Ett tips är att jag tror SAM-fälgarna har lite längre erd jämfört med vad Sixpack anger, jämfört med hur andra märken mäter erd.

Så inte 563 då? Hur mycket längre är "lite längre"?

Nu är dom slut förresten. F'låt. :)

Jag minns aldrig vad jag gör, men jag gissar på att jag matade in Sixpacks siffror och valde mina Hopenav i http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator

Sedan har jag valt den rimligaste ekerlängden och byggt hjulen. Nu är det däremot så att det syns typ 1,5 mm gängor vid nipplarna. Jag tror happymtb.fr också lyckades bygga med för korta ekrar. Det funkar fortfarande förutsatt att man använder mässingnipplar, men jag gissar att det beror på att Sixpack har mätt ERD till mindre jämfört med vad t.ex. Mavic och DT gör för sina fälgar.

Fälgarna är fortfarande sjukt prisvärda och av hög kvalitet, men jag kommer nog inte bygga fler hjul på dom när mina är döda. Om man inte är jättebra på att slå sönder fälgar (vilket jag är), tror jag fortfarande det är ett höjdarval. Mina nästa hjul kommer med DT Swiss EX471.

jofahjalm sa:
Jag minns aldrig vad jag gör, men jag gissar på att jag matade in Sixpacks siffror och valde mina Hopenav i http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator

Sedan har jag valt den rimligaste ekerlängden och byggt hjulen. Nu är det däremot så att det syns typ 1,5 mm gängor vid nipplarna. Jag tror happymtb.fr också lyckades bygga med för korta ekrar. Det funkar fortfarande förutsatt att man använder mässingnipplar, men jag gissar att det beror på att Sixpack har mätt ERD till mindre jämfört med vad t.ex. Mavic och DT gör för sina fälgar.

Fälgarna är fortfarande sjukt prisvärda och av hög kvalitet, men jag kommer nog inte bygga fler hjul på dom när mina är döda. Om man inte är jättebra på att slå sönder fälgar (vilket jag är), tror jag fortfarande det är ett höjdarval. Mina nästa hjul kommer med DT Swiss EX471.

Jag kör så mesigt så de kommer troligen leva länge hos mig. Å färgen är ju fantastisk. :) tackar och bockar för tipset och info om erd!

Klart grabben ska ha ett par fälgar. 35mm i innermått. Precis om farsan här.

ceel sa:
Jag kör så mesigt så de kommer troligen leva länge hos mig. Å färgen är ju fantastisk. :) tackar och bockar för tipset och info om erd!

Ekerlängder hit o ekerlänger dit, det viktigaste är väl att färgerna garanterar maximal osynk med vad som helst = maximalt trenduro ;D

Stream sa:
Beställde precis ett set DT350/Flow och ett set DT350/Arch. Båda med Competition 2.0/1.8 ekrar och mässingsnipplar. Det blir intressant att se hur de klarar min tämligen lösa kropp på 0,1 ton.

Bumpar tråden lite med frågan: hur håller sig hjulen för dig?
Hur gillar du Flow jämfört med Arch? Värt med den extra berädden eller är det bara hype? :)

Btw, kommer DT350 med 36t ratchet numera? DT350/Arch känns som en lätt och fin kombo. :-)

Arch har funkat bra på stigcykeln med Grid men Flow har fått mycket stryk på enduroräsern. Många stora bucklor bak, ibland med luftläckage, men hjulen håller sig trots bucklor hyffsat raka så jag har aldrig DNF’at pga hjul-fail. Kör Super Gravity 2.35 med HuckNorris, 1.9 bar bak, 1.7 fram. 97 kilo (bantar).

Men däcket ser fetare ut på bred fälg!

Om navet inte har 36t så får man också en anledning att köpa sig 54t :)

Stream sa:
Arch har funkat bra på stigcykeln med Grid men Flow har fått mycket stryk på enduroräsern. Många stora bucklor bak, ibland med luftläckage, men hjulen håller sig trots bucklor hyffsat raka så jag har aldrig DNF’at pga hjul-fail. Kör Super Gravity 2.35 med HuckNorris, 1.9 bar bak, 1.7 fram. 97 kilo (bantar).

Känns som dom båda kommer klara mina 70kg hyggligt med andra ord. :) Tack för input. Blir nästan en fråga om vikt/bredd för min del tror jag. Överlevt på 25mm hitils..

Björn: Precis. :) Kört 54 nu, aldrig roligt att gå tillbaka i POE..

Tillbaka
Topp