Vilka fetter och oljor behövs?

patten

Aktiv medlem
Har inhandlat en MTB nyligen och den är så klart i bra skick just nu, inte så mycket som behövs göras ännu. Slitdelar slits och kan må bra av lite underhåll under vägens gång så att prylarna håller så länge som möjligt.

Till min fråga nu. Vilka fetter, oljor och annat klet behövs? Känns som en djungel när man går in på en hemsida och kikar runt...finns vätskor för det, pasta för något annat, olja för allt och fetter för ännu mer saker. Känns som om att det är några produkter för många? Hjälp mottages gärna och tacksamt.

Det är nog mycket en smaksak, till viss del klimatsak.

Jag har -och använder-

-Någon olja för kedjan. Jag kör motorsågsolja, inte för att den är fantastisk, men den gör sitt jobb o jag råkar ha en stor flaska men ingen motorsåg. Droppar på länk för länk.
-Fett till lager. Mos2 funkar, säljs som cykelspecifikt fett på Biltema o är extremt billigt om man inte köper cykelfetts-förpackningen utan en vanlig patron. Men min hud gillar det inte, nästa gång tänkte jag köpa Rubens WD som finns på OKQ8, det är mindre irriterande för mina händer o känns som ett bra fett. SKF:s kullagerfett är ett annat alternativ om jag går förbi ett ställe där det säljs.
-Kopparpasta. Till alla möjliga skruvar som ska gå att skruva loss kan det vara på sin plats med lite fett eller kopparpasta, men särskilt pedalerna. När jag ändå har det kör jag det på stolpar o styrstammar med.

Sånt som kanske inte är så viktigt om man har en ganska ny hoj, jag mekar gamla härken åt folk emellanåt:
-Rostlösning/5-56/WD40. De är inte samma, men användningsområdena går i varandra nog för att jag ska vara nöjd med en av dem. Få loss skruvar, lösa upp gammalt gegg i lager o putsa rent inuti, få upp en styrstam eller sadelstolpe som trilskas, få igång reglage som verkar döda.
Fick jag önska skulle jag ha dem i droppflaskor istället för spray, ofta vill jag ha en droppe på exakt plats, inte en skum-pöl som dräller planlöst. Slöseri o miljökass förpackning.
-Lysfotogen. Jag har en gainerburg med fotogen som jag stoppar ner geggig kedja i, sen får den gojsa sig, jag skakar burken ibland, fiskar upp kedjan o torkar av. Lika löser lika, ingen avfettning som tar bort fettet helt. Funkar även i kedjetvätt, men de dräller så jävligt. Andra riktigt geggiga saker kan få sig ett bad ibland. (Fotogenen återanvänder jag i evighet, spillet är vara det som fastnar på trasan, och en bottensats. Renas genom att den får stå still, och så småningom sjunker partiklarna till botten o det ovanpå är transparent igen.)

Grejer som jag har o sällan eller aldrig använder:
-Don Pedros Gröna vad-den-nu-heter. Den skulle vara skitbra, men tyvärr var 5-56 o WD40 nog mer effektivt.
-Propelleraxelfett. Jag tänkte att fett som ska tåla saltvattem skulle vara perfekt för göteborgsvintercykling, men det är för rinnigt.

Jag kör Prolink Xtrem kejdeolja från XXL, funkar kanon tycker jag då den inte skitar ner så mkt.
http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykeld...olink-Xtreme-Chain-Lube-4oz/p/1080208_1_Style
Har även hört gott om Shimanos kedjeoljor, både wet och dry.
Sen till lager använder jag propelleraxelfett från Biltema

För service av gaffel och dämpare är det lite mer oljor och specialfett, men det skiljer ju mellan olika tillverkare vilken viskositet som ska vara på oljan.
Fick en spray som faktiskt funkar till att smörja dämpare och gaffel mellan turerna, Brunox gaffel Deo: http://www.brunox.com/website/productpages/Deo-en.html
Kanske inget jag skulle köpa så länge jag regelbundet byter olja i gaffeln, men den tar bort en hel del sticktion och så luktar den gott :)

ratatosk skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är nog mycket en smaksak, till viss del
> klimatsak.
>
> Jag har -och använder-

> / MASSIVT TEXTBLOCK /

Grym postning din text kunde ligga under läsvärt.

Jag kör nått liknande, fast alternerar mellan lbla bla

Äsch, jag stack ner och fotade:

IMG_1533.jpg

IMG_1534.jpg

IMG_1535.jpg

Som sagt en liten djungel att botanisera sig i :) Tack för alla tips det hjälper till när man väl ska serva cykeln.

Angånde dämparna har jag läst att man kan pensla på olja, sedan jucka och avsluta med att torka av...istället för en dämpardeo, kanske inte luktar lika gott dock ;)

En grej jag vill påpeka är att MÄRKET spelar kanske inte jättestor roll.
Jag vill hävda att många av biltemas smörjmedel fungerar lika bra som andra märken. Du kommer inte bli snabbare cyklist för du har dyra märken på dina oljor och rengöringsmedel. Så kolla ut motsvarigheter till bilden ovan på biltema. Fungerar hur bra som helst.

Ang: Biltema så har jag säkra källor på att för några år sen så såldes färg hos biltema som var exakt samma färg som kostade tre gånger så mycket hos en känd svensk färgbutik.

Dessutom vet jag att även idag finns det vissa komponenter inom installationsmaterial tillverkas av ett stort svenskt världsberömt företag. Alltså samma saker, olika pris.

Så leta upp något billigt medel som fungerar istället för att köpa en anpassad hink "för din cykel"

svartskägg (fd svatskägg) skrev:
> En grej jag vill påpeka är att MÄRKET spelar
> kanske inte jättestor roll.
> Jag vill hävda att många av biltemas
> smörjmedel fungerar lika bra som andra märken.
> Du kommer inte bli snabbare cyklist för du har
> dyra märken på dina oljor och rengöringsmedel.
> Så kolla ut motsvarigheter till bilden ovan på
> biltema. Fungerar hur bra som helst.
>
> Ang: Biltema så har jag säkra källor på att
> för några år sen så såldes färg hos biltema
> som var exakt samma färg som kostade tre gånger
> så mycket hos en känd svensk färgbutik.
>
> Dessutom vet jag att även idag finns det vissa
> komponenter inom installationsmaterial tillverkas
> av ett stort svenskt världsberömt företag.
> Alltså samma saker, olika pris.
>
> Så leta upp något billigt medel som fungerar
> istället för att köpa en anpassad hink "för
> din cykel"

Tex kommer Biltemas Multispray från CRC.

Till kedjan använder jag Biltemas Kedjespray. Enkelt utan kladd.

Jag är inte den som handlar märkesgrejer. Dock är jag mest intresserad av vilka typer jag ska använda så kan man leta liknande produkt på tex biltema. Vill först bara ha ett litet hum om vad som ska användas, tror ifs inte att man kan göra så mycket fel. Det som jag tror är viktigast är att man har rätt typ av olja till dämparna med rätt viskositet.

Kolhydrat skrev:
> Klarinettfett går att använda till mycket

Haha :-)

Kolhydrat skrev:
> Klarinettfett går att använda till mycket

Jajjemen! Det känner ju Kristian Luuk till! :D

Våt olja: L-Chain
Världens bästa. Outstanding, men luktar fränt av svavel. Läs recensionerna, testa och bli lärjunge.
http://chain-l.com/

Torr smörjning: Rock'n'Roll Absolute Dry
Torrt teflon löst i xylen eller nåt liknande. Torkar med en gång. Helt torr.
http://www.rocklube.com/absolute_dry.htm

Fett: Rock'n'Roll Super Web
Behöver knappast någon presentation. När man kört genom sina Chris King-lager med injektorn fylld med Super Web så är det smooooth!
http://www.rocklube.com/super_web.htm

Övrigt
Krypolja Omega 636
http://www.wurth.se/Produkter/Produ...iv-och-drivmedel/Olja/Krypolja-Omega-636/?p=1

Loctite Grön & Blå när skit måste sitta.

Stor burk fylld med xylen/toluen-blandning som förstabad vid avfettning
Stor burk fylld med aceton som andrabad vid avfettning

skogscyklisten skrev:
> Kolhydrat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klarinettfett går att använda till mycket
>
>
> Jajjemen! Det känner ju Kristian Luuk till! :D
>
>

Episk! :-D

Jag bevittnade som liten en som använde äggula till att smörja kedjan så det enda jag använder är äggula till allt..funkar kanon..på långturer kan man ta med sig en höna i ryggan..ett jvla kackel bara men den går ju även att äta upp i nödfall..mitt tips!!

Tomten skrev:
> Jag bevittnade som liten en som använde äggula
> till att smörja kedjan så det enda jag använder
> är äggula till allt..funkar kanon..på
> långturer kan man ta med sig en höna i
> ryggan..ett jvla kackel bara men den går ju även
> att äta upp i nödfall..mitt tips!!

Och om man grillar hönan så kan man stoppa den i styrväskan sen.

Personligen gör jag rent kedjan +ANNAT med rapsolja. Låter det götta in sig lite och sen så blir det skinande blankt.

Arsozath skrev:
> Tomten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bevittnade som liten en som använde
> äggula
> > till att smörja kedjan så det enda jag
> använder
> > är äggula till allt..funkar kanon..på
> > långturer kan man ta med sig en höna i
> > ryggan..ett jvla kackel bara men den går ju
> även
> > att äta upp i nödfall..mitt tips!!
>
>
> Och om man grillar hönan så kan man stoppa den i
> styrväskan sen.
>
> Personligen gör jag rent kedjan +ANNAT med
> rapsolja. Låter det götta in sig lite och sen
> så blir det skinande blankt.

Kallpressad förutsätter jag. Några stänk fin vinäger på kassetten inför skogsturerna.

Vet inte om jag hamnat rätt här. Men någon har säkert lite koll.

Ska serva min gaffel (Rockshox Lyrik 2-step) och bakdämpare (Rockshox Monarch RT3).

Har skrivit ut manualerna och till gaffeln är de olja med viskositet 5 (inköpt). På bakdämparen är det viskositet 7 !! Hittar inte de någonstans. De går inte att köra 5 i bakdämparen eller ? :/ Vart köper man annars wt7?

Tacksam för svar

teton skrev:
> Vet inte om jag hamnat rätt här. Men någon har
> säkert lite koll.
>
> Ska serva min gaffel (Rockshox Lyrik 2-step) och
> bakdämpare (Rockshox Monarch RT3).
>
> Har skrivit ut manualerna och till gaffeln är de
> olja med viskositet 5 (inköpt). På bakdämparen
> är det viskositet 7 !! Hittar inte de
> någonstans. De går inte att köra 5 i
> bakdämparen eller ? :/ Vart köper man annars
> wt7?

Sorry, jag kan bara helstelt men bumpar tråden åt dig.

teton skrev:
> Vet inte om jag hamnat rätt här. Men någon har
> säkert lite koll.
>
> Ska serva min gaffel (Rockshox Lyrik 2-step) och
> bakdämpare (Rockshox Monarch RT3).
>
> Har skrivit ut manualerna och till gaffeln är de
> olja med viskositet 5 (inköpt). På bakdämparen
> är det viskositet 7 !! Hittar inte de
> någonstans. De går inte att köra 5 i
> bakdämparen eller ? :/ Vart köper man annars
> wt7?
>
> Tacksam för svar

Antingen köper du 7W: http://www.bike-discount.de/shop/k989/a45017/suspension-strut-oil-7-wt-475ml.html

Eller så räknar du ut proportionerna för att blanda 5W och 10W till 7W.

Det ska vara blandbart med dämparoljan. Annars är det väl inte så noga. Rock Shox PM600 är ju prisvärt i förhållande till mängden..

Jag kör Manitou Prep-M eftersom det råkade vara en lagom stor förpackning till ett lagom pris när jag skulle köpa.

jofahjalm sa:
Det beror på vad i gaffeln du vill fetta in :D

Mhmmm... så det är inte bara att det är en viss typ av fett som funkar i alla gafflar? Jag har fått för mig att alla gafflar har liknande oljor (bara olika viskositet). Det hade ju varit smidigt, för då hade jag kunnat shoppa på biltema.

Jag antar att jag borde klicka hem Manitou Prep-M då, för jag har en manitou minute.

Skral sa:
jofahjalm sa:
Det beror på vad i gaffeln du vill fetta in :D

Mhmmm... så det är inte bara att det är en viss typ av fett som funkar i alla gafflar? Jag har fått för mig att alla gafflar har liknande oljor (bara olika viskositet). Det hade ju varit smidigt, för då hade jag kunnat shoppa på biltema.

Jag antar att jag borde klicka hem Manitou Prep-M då, för jag har en manitou minute.

Ojj då, jag läste visst fel. Det är foam rings jag tänkte fetta in för jag ska bara göra ytterbensservice

Jag har nyligen fått värsta lyxfettet som jag har för mig var slick honey. Det är jättedyrt och halt - jag använder det till sealsen. Annars har jag SRAM military grease p600 till oringar och grejer. Jag kan ju inte påstå att jag upplever någon större skillnad när jag cyklar, men slick honkey är definitivt glattare när man applicerar det.

Rattnalle sa:
Ska Manitous foam rings fettas in? Alla andras ska bara mättas i olja.

jag är trött och förmodligen lite förvirrad :-)

Manitou har dåligt med servicemanualer. Jag kollade på en film för nederbenservice på en reba. Där smetas fett på tätningen mot innerbenet (inte foam ringen mao). Det lär jag väl ha fett för?

Skral sa:
Rattnalle sa:

Manitou har dåligt med servicemanualer. Jag kollade på en film för nederbenservice på en reba. Där smetas fett på tätningen mot innerbenet (inte foam ringen mao). Det lär jag väl ha fett för?
Ja, lite fett i skrapringen är inte fel.

Jag har en Manitou Mattoc och till den har Manitou ett videoklipp som visar hela servicen på sin hemsida. Dåligt med manualer håller jag med om. Inte ens en tabell med oljor och volymer har jag hittat.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Skral sa:
Rattnalle sa:

Ja, lite fett i skrapringen är inte fel.

Jag har en Manitou Mattoc och till den har Manitou ett videoklipp som visar hela servicen på sin hemsida. Dåligt med manualer håller jag med om. Inte ens en tabell med oljor och volymer har jag hittat.

Och inte svarar de på mitt mail heller...

Hur noga är det med oljemängden? Jag skulle ju kunna försöka injicera ungefär samma mängd som finns i nu.

Titta vad jag hittade på sida 22 i servicemanualen från 2012:

"2. Inject 16cc’s of semi-bath oil into the lower legs
using a syringe or similar tool. (Fig. 1)"

Skral sa:
Titta vad jag hittade på sida 22 i servicemanualen från 2012:

"2. Inject 16cc’s of semi-bath oil into the lower legs
using a syringe or similar tool. (Fig. 1)"
Sedärja.

Jag hittade faktiskt motsvarande (15 ml per ben) i manualen för att ändra slaglängd på Mattocen. Kanske inte helt intuitivt namn för vad som verkar vara en komplett servicemanual för ytterben och luftfjäder men inte dämparen.. :p

Behövs väl inga mängder med olika varianter (om man inte vill).
Någon typ av kullagerfett kan användas till alla slitbanor (lager, axlar mm.).
En kedjeolja (wet eller dry efter egen smak eller beroende på om man kör blött/torrt).
Sedan är väl gänglåsning ingen fett/olja men ändå bra att ha i arsenalen (lätt och medel är det väl som används på cykel) om man behöver lossa eller efterdra gänglåsta skruvar.

Tillbaka
Topp