Det är nog mycket en smaksak, till viss del klimatsak.
Jag har -och använder-
-Någon olja för kedjan. Jag kör motorsågsolja, inte för att den är fantastisk, men den gör sitt jobb o jag råkar ha en stor flaska men ingen motorsåg. Droppar på länk för länk.
-Fett till lager. Mos2 funkar, säljs som cykelspecifikt fett på Biltema o är extremt billigt om man inte köper cykelfetts-förpackningen utan en vanlig patron. Men min hud gillar det inte, nästa gång tänkte jag köpa Rubens WD som finns på OKQ8, det är mindre irriterande för mina händer o känns som ett bra fett. SKF:s kullagerfett är ett annat alternativ om jag går förbi ett ställe där det säljs.
-Kopparpasta. Till alla möjliga skruvar som ska gå att skruva loss kan det vara på sin plats med lite fett eller kopparpasta, men särskilt pedalerna. När jag ändå har det kör jag det på stolpar o styrstammar med.
Sånt som kanske inte är så viktigt om man har en ganska ny hoj, jag mekar gamla härken åt folk emellanåt:
-Rostlösning/5-56/WD40. De är inte samma, men användningsområdena går i varandra nog för att jag ska vara nöjd med en av dem. Få loss skruvar, lösa upp gammalt gegg i lager o putsa rent inuti, få upp en styrstam eller sadelstolpe som trilskas, få igång reglage som verkar döda.
Fick jag önska skulle jag ha dem i droppflaskor istället för spray, ofta vill jag ha en droppe på exakt plats, inte en skum-pöl som dräller planlöst. Slöseri o miljökass förpackning.
-Lysfotogen. Jag har en gainerburg med fotogen som jag stoppar ner geggig kedja i, sen får den gojsa sig, jag skakar burken ibland, fiskar upp kedjan o torkar av. Lika löser lika, ingen avfettning som tar bort fettet helt. Funkar även i kedjetvätt, men de dräller så jävligt. Andra riktigt geggiga saker kan få sig ett bad ibland. (Fotogenen återanvänder jag i evighet, spillet är vara det som fastnar på trasan, och en bottensats. Renas genom att den får stå still, och så småningom sjunker partiklarna till botten o det ovanpå är transparent igen.)
Grejer som jag har o sällan eller aldrig använder:
-Don Pedros Gröna vad-den-nu-heter. Den skulle vara skitbra, men tyvärr var 5-56 o WD40 nog mer effektivt.
-Propelleraxelfett. Jag tänkte att fett som ska tåla saltvattem skulle vara perfekt för göteborgsvintercykling, men det är för rinnigt.