Vilka gels till träning/tävlingar kör ni med?

JockeS

Aktiv medlem
Detta är iofs högst individuellt från person till person.
Men vilka tillskott kör ni med på träning och tävlingar i t ex långlopp?

Själv så har jag mixtrat lite fram och tillbaka och inte riktigt hitta det \"rätta\" för just mig ännu trots ett par års cykling.
Men det som funkat för magen är Enervit, tycker det varit väldigt snällt mot magen.
Provade Maxim på Ränneslättsturen, men efter halva vägen så pajja magen totalt på mig och nästa så illa så jag fick bryta.

Återgick till Enervit och hade en Zipvit ZV7C som jag tryckte i mig 10km innan mål.
Har funkat bra.

Men Enervit är dyrt i jämfört vad det innehåller.
Så jag har börjat titta på alternativ så som High5, Wiggles egna produkter m.fl.

Men vad rekommenderas?
Most bang for the buck, helt enkelt.
Vill få mig så mkt kolhydrater som möjligt och gärna med en skvätt koffein under tävlingarna.

Träning: bara vatten (en gel med som backup vid ev bonk). Undantag turer över 2h med hög intensitet, Vitargo Electrolyte dryck.

Tävling: Vitargo eller Enervitene gel med koffein, ca en st per timme, sportdryck i flaskorna.

High5 är billigt och innehåller inga konserveringsmedel.

Men varför inte göra din egen gel? Det finns trådar här på Happy som beskriver hur man går till väga. Det är ju trevligt att slippa slänga omkring sig en massa tomma förpackningar.

Fulkinesen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju trevligt att slippa slänga
> omkring sig en massa tomma förpackningar.

Fast man slänger ju inte omkring sig massa tomma förpackningar. Dom lägger man i fickan på tröjan.

På träning kör jag vatten. Längre pass än 3 timmar kör jag med en chokladbit. På tävling kan jag inte äta något utan hittade ett recept här på happy som fungerar för mig. Tack till den som la ut det!!!

Innehåll:
134g Maltodextrin
100g fruktos
260g vatten
300mg koffein (3 tabletter)
60g citronjuice
3 resorb svart vinbär

Gör så här:
lös upp resorben i vattnet.
mortla koffeintabletterna
Blanda allt i en kastrull och värm tills allt socker löst sig
låt svalna och häll upp på flaska

Jag kör med ett par flaskor av den typen man har i vätskebälte, lätt att trycka i sig.

Jag har mest använt Dahlblads(?) prylar på sistone. Swebar och Swegel eller något ditåt heter de. Funkar bra för mig iaf.

\"Train low, race high\"

Jag kör heller aldrig med tillskott på träning, dock har jag alltid med mig en eller ett par gels att ta till om man skulle bonka totalt. På lopp har jag kört med gels som kommer i portionsförpackningar då jag i princip alltid misslyckas återförsluta skruvkorken på de där 3 portioners förpackningarna och får kladdig överallt. Märke spelar för mig mindre roll, jag brukar ta det som Wiggle eller någon annan nätbutik har rea på just då.

Läderlappen skrev:
> På träning kör jag vatten. Längre pass än 3
> timmar kör jag med en chokladbit. På tävling
> kan jag inte äta något utan hittade ett recept
> här på happy som fungerar för mig. Tack till
> den som la ut det!!!
>
> Innehåll:
> 134g Maltodextrin
> 100g fruktos
> 260g vatten
> 300mg koffein (3 tabletter)
> 60g citronjuice
> 3 resorb svart vinbär
>
> Gör så här:
> lös upp resorben i vattnet.
> mortla koffeintabletterna
> Blanda allt i en kastrull och värm tills allt
> socker löst sig
> låt svalna och häll upp på flaska
>
> Jag kör med ett par flaskor av den typen man har
> i vätskebälte, lätt att trycka i sig.

Väldigt stor andel fruktos. Långsam kolhydrat som bryts ner i levern. Inte helt okontroversiell om man är diplomatisk.

Jag vet inte hur fruktosen/levern påverkas om man samtidigt tränar. Som tex i fallet med bara glukos eller maltodextrinju svår att \"överdosera\" under träning eftersom den går rakt ut i musklerna.

Bara en röst i mängden.

\\\"Leverns kapacitet att ta hand om fruktos är klart begränsad. Olika expertgrupper kommer vanligen fram till lite olika värden men vanliga siffror för hur maxgränsen för fruktos i kosten brukar ligga kring 40-60 gram fruktos per dag (12, 13). De här värdena ska dock tas för vad de är. De är riktmärken på en blandkost. Om du stoppar i dig 39 gram fruktos på en gång i form av läsk så har du fått i dig vad man uppskattar är säkert för en frisk lever på en dag under bara några få minuter. Troligen kommer detta överbelasta levern just för stunden ändå och ge negativa effekter även om du håller dig under ”gränsen” 40 gram.\\\"

http://traningslara.se/robert-lustig-fruktos-och-overvikt-vad-ar-det-han-sager/

Senast ändrad:
High5 smakar lite lagom anonymt och går lätt ner. Men det jag faktiskt använt är mest sportdrycken. Har kört den i camelbaken de få tävlingar jag kört i år där jag kände att jag ville dopa mig lite.

Rory Bosios hemmagjorda \"godis\" verkar i varje fall funka för henne:

\"Because gels, bars, and drink mixes commonly upset her stomach, for example, she invented her own whole-food fueling system. One trail favorite: boiled sweet potatoes mashed with avocado, coconut oil, salt, and other seasonings. “I found these little single-serving pouches online, and I stuff them in my sports bra,” she says.\"

http://www.outsideonline.com/1983246/meet-ultrarunnings-most-hardcore-free-spirit

Under träning inga.

På lopp blev jag förra året lite hookad på etixx produkter. Men jag är inte så himla känslig utan verkar kunna trycka i mig lite vad som helst.

Vitargo på motionsloppen

På långa träningspass har jag med mig en hemmagjord nödraket enligt receptet ovan.
Jag har dock minskat fruktosen till 80 gram och ökat malton motsvarande.
Recepten ovan räcker till ca 5 dl men jag tar med mig max 2dl.

Någon mer än jag som tröttnat på att stå och vänta på bonkare på långpass som enligt devisen \"train low\" ska ge fan i att äta och till slut knappt har styrfart?

Jag ska i år enbart tillverka eget tänkte jag, tänkte främst testa Tems Skys riskakor, finns recept i denna: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?title=Velochef

Annars kör jag Snickers på träning så länge det är kallare än 20C, blir rätt smetigt annars.
På tävling Enervits GT-tabletter ihop med nån enstaka gel och det är riktigt långt. Försöker ta en tablett i halvtimmen.

Inga gels eller sportdryck på träning, men vid tävling kör jag på High5. Energy/Isogels och 4:1-drycken.

Bars brukar bli Clif eller nån sorts havrekakor.

Anders_L skrev:
> Träning: bara vatten (en gel med som backup vid
> ev bonk). Undantag turer över 2h med hög
> intensitet, Vitargo Electrolyte dryck.
>
> Tävling: Vitargo eller Enervitene gel med
> koffein, ca en st per timme, sportdryck i
> flaskorna.

Ungefär som jag då.
Undet två timmar - bara vatten

Över 2 timmar Vitargo dryck i flaskorna - blandat enligt rek så dricker bara sportdryck från början då.

Långt försöker jag äta något på vägen high5 är billiga och bra. Gel som nödproviant, men kan slå bakut i magen.

Bilagor

• 20160128_135435.jpg
    20160128_135435.jpg
    94.6 KB · Besök: 60
Klarar inte gels, kör med sportdryck och bars. Lite längre lopp så blir det Vitargo med koffein för att hålla mig alert.

På träning: Ingenting
På motionslopp: Salta bilar, nötmix, elektrolytdricka
På Randonee: Pizza, kebabrulle, eller annat ätbart

Tycker om att ha en flaska med vatten och en med Vitargo elektrolyt på långturer. Kompletterat på 1 eller 2 Vitargo energikakor. På tävlingar är det enbart Vitargo elektrolyt att dricka samt en mix a powerbar gel shots (jättegoda - man kan hälla ut godiset i en ryggficka och det klibbar inte speciellt mycket), Vitargo gel och energikaka. Pajar magen väldigt lätt och är väldigt konservativ när jag provar nytt.

Undrar lite grann om Powerbars gel shots är så mycket bättre än motsvarande lösgodis men placebo är också en mätbar effekt - viktigast är att de är goda och inte pajar magen.

Tyvärr måste man nog testa lite grann i förväg om man skall vara helt säker.

Om jag tävlade och verkligen gick in för det skulle jag valt det godaste (eller minst äckliga) som funkar och som ger mig det jag behöver. Priset hade varit ganska oväsentligt så länge det inte handlar om något galet dyrt. Det är trots allt en ganska liten kostnad i sammanhanget, i alla fall så länge man inte tävlar jättemycket. Då kan man lika gärna satsa på det som gör en mest nöjd för stunden. Kan vara nog jobbigt att plåga sig fysiskt utan att behöva ett störande moment i form av mental kamp för att få i sig något som smakar vedervärdigt.

> > Det är ju trevligt att slippa slänga
> > omkring sig en massa tomma förpackningar.
>
> Fast man slänger ju inte omkring sig massa tomma
> förpackningar. Dom lägger man i fickan på
> tröjan.

Fast vid något tillfälle är du tvungen att slänga dem, eller hur? :)

GoranS skrev:
> Om jag tävlade och verkligen gick in för det
> skulle jag valt det godaste (eller minst äckliga)
> som funkar och som ger mig det jag behöver.
> Priset hade varit ganska oväsentligt så länge
> det inte handlar om något galet dyrt. Det är
> trots allt en ganska liten kostnad i sammanhanget,
> i alla fall så länge man inte tävlar
> jättemycket. Då kan man lika gärna satsa på
> det som gör en mest nöjd för stunden. Kan vara
> nog jobbigt att plåga sig fysiskt utan att
> behöva ett störande moment i form av mental kamp
> för att få i sig något som smakar
> vedervärdigt.

Vitargo gel är bra där - en potions så man slipper skruva på korken (vilket jag har problem med i farten) och den är god utan att paja magen. Tyvärr blir potionspriset högre än "3 servings" modellerna, men godare och mindre kladd har sitt värde! Fast 25 spänn känns lite dyrt i snåltarmen...

Kudos skrev:
> Läderlappen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På träning kör jag vatten. Längre pass än
> 3
> > timmar kör jag med en chokladbit. På tävling
> > kan jag inte äta något utan hittade ett
> recept
> > här på happy som fungerar för mig. Tack till
> > den som la ut det!!!
> >
> > Innehåll:
> > 134g Maltodextrin
> > 100g fruktos
> > 260g vatten
> > 300mg koffein (3 tabletter)
> > 60g citronjuice
> > 3 resorb svart vinbär
> >
> > Gör så här:
> > lös upp resorben i vattnet.
> > mortla koffeintabletterna
> > Blanda allt i en kastrull och värm tills allt
> > socker löst sig
> > låt svalna och häll upp på flaska
> >
> > Jag kör med ett par flaskor av den typen man
> har
> > i vätskebälte, lätt att trycka i sig.
>
> Väldigt stor andel fruktos. Långsam kolhydrat
> som bryts ner i levern. Inte helt okontroversiell
> om man är diplomatisk.
>
> Jag vet inte hur fruktosen/levern påverkas om man
> samtidigt tränar. Som tex i fallet med bara
> glukos eller maltodextrinju svår att
> \"överdosera\" under träning eftersom den går
> rakt ut i musklerna.
>
> Bara en röst i mängden.
>
> \\\"Leverns kapacitet att ta hand om fruktos är
> klart begränsad. Olika expertgrupper kommer
> vanligen fram till lite olika värden men vanliga
> siffror för hur maxgränsen för fruktos i kosten
> brukar ligga kring 40-60 gram fruktos per dag (12,
> 13). De här värdena ska dock tas för vad de
> är. De är riktmärken på en blandkost. Om du
> stoppar i dig 39 gram fruktos på en gång i form
> av läsk så har du fått i dig vad man uppskattar
> är säkert för en frisk lever på en dag under
> bara några få minuter. Troligen kommer detta
> överbelasta levern just för stunden ändå och
> ge negativa effekter även om du håller dig under
> ”gränsen” 40 gram.\\\"
>
> http://traningslara.se/robert-lustig-fruktos-och-o
> vervikt-vad-ar-det-han-sager/

Bra där? Jag har inte haft en tanke på det! Blir till att trimma om receptet till säsongen 2016

Har mest kört Enervit i alla former, men testade lite High5-gel på en runda sist. Vet inte hur effektiv den var men skapligt mycket trevligare konsistens! Enervits gel får man ju nästan tugga och liquiden rinner oftast överallt där den inte ska vara.

Bäst och godast på tex VR är ändå:
tmp_23969-79209011_0_640x640418494923.jpg

Enligt någon, jag tror det var från Sky, skall man leta efter "glukossirap" som första ingrediens i godiset som man fyller på med efter etapperna. Det tas upp snabbare än socker. Men ej att förväxla med "glukos-fruktossirap"

Konsumerar mest gels från High5, lagom konsistens och smak men givetvis också pga det låga priset (hos Wiggle) som gör att man inte behöver känna sig ruinerad om man trycker ett par stycken på en vanlig helgtur. Brukar ha svårt att trycka i mig en rejäl frukost tidigt på morgonen och känner mig ofta tom om jag inte kontinuerligt fyller på lite lagom under långpass. Har nog aldrig fått en riktig bonk men vill ju inte göra det och sinka hela gruppen (eller bli avhängd).

Ganska säker på att alla Wiggles egna energiprodukter också tillverkas av High5. Ännu inte hittat några bars i lägre prisklass som håller riktigt samma klass, High5 och Wiggles bars är ganska torra och tråkiga. Clif Bar och PowerBar Energize är favoriterna så här långt men de kostar lite mer.

Dryck kör jag Skratch Labs när det behövs energi i flaskan, Nuun om man bara vill ha lite smak och elektrolyter.

Instämmer med flera tidigare skribenter att High 5 är lätta att få i sig utan att det klibbar i munnen.

Fulkinesen skrev:
> > > Det är ju trevligt att slippa slänga
> > > omkring sig en massa tomma förpackningar.
> >
> > Fast man slänger ju inte omkring sig massa
> tomma
> > förpackningar. Dom lägger man i fickan på
> > tröjan.
>
> Fast vid något tillfälle är du tvungen att
> slänga dem, eller hur? :)

Hur ska man förvara sin hemmagjorda gel då?

Tillbaka
Topp