Vilka intervaller är effektivast..

Supertramp sa:
Jag tror att det inte utifrån egen tidigare erfarenhet går att dra några slutsatser vilken typ av intervaller som ger bäst resultat. I alla fall inte om det gäller "detaljer", tex hur många minuter långa de är (4 min, 8 min, 20 min etc), det är för många andra faktorer som avgör hur utvecklingen blir i slutändan.
Ja det är nog svårt att själv dra slutsatser. Man får väl lita på forskningen och göra det man tror på. Forskningen säger väl att intervaller på 4-5 minuter ger bäst resultat om man vill öka hjärtats pumpkapacitet. Kan nog vara en bra grund att ha med i sitt träningsprogram.

När jag höll på.som värst med själv-tortyr medelst trainer så tyckte jag tröslelpass 2x20 min var mentalt lite lättare att genomföra än tex 4x4. Man kunde ligga på en något mer uthärdlig nivå och nästan tycka det var lite skönt ibland. 4x4 gjorde mer ont och krävde högre motivation för att jag inte skulle börja tycka synd om mig själv och sluta trampa halvägs in i den tredje fyran typ.

Hej!
Jag cykeltränar och har prövat 4x4 där jag kört på Vo2max zon 5 när det gäller watt och hade 12:10 minuter i avsedd zon. När jag sedan jämför det med min pulszon som då således ska vara zon 4 har jag varit i den zonen 5:22.
Mina frågor är:
Fråga 1 Har jag för lite zontid i zon 5 och ska öka intervalltiden? Jag når tröskelzonen först i andra halvan av intervallerna på 4 minuter vilket gör att jag totalt får ihop 5.22 minuter.
Fråga 2:Jag cyklar 4 minuter på lågintensivt i zon 1 och i själva intervallen zon 5 4 minuter. Ska jag korta ned den lågintensiva delen?
Fråga 3: Är användandet av wattmätare ett bättre instrument än puls vid träning av Vo2max?

Tacksam för era åsikter!

1. Ja mer tid verkar vara bättre, du borde få ut 16min om du kör 4x4 vilket är bra men 20-30 min är bättre. Beror nog mycket på vad man är på för nivå.
Pulsen inte lika relevant som det är utförda arbetet (effekt). En viss effekt kräver ett visst syreupptag. Puls är ett trubbigt verktyg för att uppskatta utfört arbete och släpar efter och kan även variera på en mängd faktorer som stress, sömn, värme, blodvolym osv.
2. Viktigt att vila mellan intervallerna vid vo2max specifik träning för att orka med effekten på arbetsdelen, du kan korta ned vilan om du orkar men ej nödvändigt
3. ja mycket bättre

Senast ändrad:
Ja, ja och ja antaget att du styr intervallernas intensitet på effektzoner. Du bör kunna styra så alla minuterna av resp arbeta intervall är i rätt effektzon, vilar du i 4 minuter mellan tappar du för mycket syresättning mellan intervallerna och effektmätare är alltid ett bättre instrument vid träning än (enbart) puls och skillnaden ökar ju högre intensiteten är.

NLC sa:
...vilar du i 4 minuter mellan tappar du för mycket syresättning mellan intervallerna...

Har du en länk till bakgrunden på det? Tankarna kring längden vila och intensitet mellan intervaller har alltid varit lite oklar för mig, skulle vilja läsa på lite.

nisseson sa:
NLC sa:
...vilar du i 4 minuter mellan tappar du för mycket syresättning mellan intervallerna...

Har du en länk till bakgrunden på det? Tankarna kring längden vila och intensitet mellan intervaller har alltid varit lite oklar för mig, skulle vilja läsa på lite.
Prestera mera pratade om det där och det var inte negativt med vila som jag förstod det. Alltså att ta tex 4 min istället för 2.

Fyror... Ska man inte upp på dom 5 och lida pulsmässigt då??

Jag gillar nog åttor bättre, mer tid på hög belastning.

Känner igen samma med fyror för min del, första fyran blir som en uppvärmning, sen tar det halva andra innan kroppen kommer igång.

Blanda inte ihop effektzoner med pulszoner nu. Jag uppfattar fråga 1 som att du är i rätt effektzon (zon5) men att du inte kommer upp i tänkt pulszon i mer än 5:22 min.
Satsa bara på att ha så hög effekt som möjligt under intervallen. Pulsen laggar alltid efter.

NickPick sa:
nisseson sa:
NLC sa:

Prestera mera pratade om det där och det var inte negativt med vila som jag förstod det. Alltså att ta tex 4 min istället för 2.

Fyror... Ska man inte upp på dom 5 och lida pulsmässigt då??

Nä, inga källor. Här gubbgissas det med hjälp av Glen(burgie).

Traditionellt har 1:1 rekommenderats för VO2max om men om man tänker på resonemanget bakom t.ex Billats 30/30 så tror jag att man bör fundera på om syftet är att hålla syresättningen hög under passet (för att träna/öka VO2max) eller att prestera hög effekt vid VO2max. Kortare intervall (och lika kort vila) torde gynna det förstnämnda medan om man strävar efter att klämma så många watt som möjligt så borde man se till att ha längre återhämtning mellan repetionerna men då behöver man också öka intervalltiden för att få tillräckligt lång tid i med VO2max i rätt zon.

Kan någon presentera en graf med normala värden för olika intervaller, med:
* Antal set
* Setvila
* Antal intervaller
* Arbete
- Tid
- Effekt (% av tröskel)
* Vila
- Tid
- Effekt (% av tröskel)

Någon som saknas?

Nu har jag ungefär ganska precis 0 kunskap om intervall-träning så ni får gärna skratta åt min fråga: Om man kör den absolut intensivaste av dom intensiva intervallpassen, hur mycket ärrbildning riskerar man i musklerna då, både i benen & i hjärtat?

Senast ändrad:
Tack för tipsen!

Jag körde idag igen och kortade ned vilan och hade mer puls då givetvis och kunde ändå hålla samma intensitet i zon 5 (Vo2max zonen). Det kändes faktiskt mycket bättre med kortare vila då hjärtat fick jobba mer tidigare och i zon 4 jag fick ihop 7:30 minuter mot 5:22 tidigare. Jag kände mig lika fräsch ändå trots att jag kortat vilan och jag kör vidare med 4x4 och ska pröva åttor längre fram.

Ha det gott!

Om tesen att endast tid med hög puls ger något så skulle landsvägscyklister vara sämre än mtb-cyklister och en tävling skulle motsvara ca 20 4x4 pass. Jag vet inte om jag vill tro att det är så. Däremot vill jag gärna tro att hjärtat slår kraftigare och med hög volym per slag under den tiden då pulsen ökar i snabb takt som den gör vid 4x4. Jag vill också gärna tro att det ger mycket träningsstimuli i musklerna när man cyklar på hög effekt.

Såg ett avsnitt på GMBN när de tränade med Nino Schurter.

Hans VO2max intervaller var 5 min uppför en backe med ca 85% puls.

Han klarade köra 5x5 närmare 450watt, sannolikt väger han <70kg dessutom.

Skrmavbild2019-08-05kl.12.50.05.png

Ja, det där med MTB kontra lvg är intressant.

Konsensus verkar vara att MTB är jobbigare, generellt. "Naturlig intervallträning" och dylika epitet. Det där sista kan nog stämma ganska bra för egen del och även sett till hur merparten verkar cykla i skogarna.

Däremot känner jag inte alls att flåset förbättras av skogscykling ens i närheten av vad det gör på asfalt. MTB är för mig jobbigt p.g.a. kraven på balans och koordination. I andra hand den plötsliga effektutveckling som krävs för att ta sig uppför de allra brantaste backarna på ett underlag bestående av jord och småsten. Utför går det snabbt, men oftast bromsas det mer än trampas. På platten går energin åt att kryssa rötter och inte ramla omkull. Medelhastigheten blir låg.

På asfalt är det för mig ofantligt mycket lättare att bara koppla bort allt annat och låta benen jobba under konstant belastning.

Fast med 12-15 repetitioner och kortare vila kan man rimligen inte hålla lika hög (högsta) intensitet som med 4-6 repetitioner och längre vila. Så det blir annorlunda. Vad man har enklast att tåla mentalt beror nog på individuella egenskaper/preferenser.

Tillbaka
Topp