Vilka lite bredare tubdäck för väg?

setreus

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter lite bredare (antagligen 28-30 mm, men gärna bredare, max 40 mm) tubdäck för att cykla på grus och landsväg.

Har fått tips om Tufos 28 mm-däck https://www.bike24.com/1.php?conten...,22,35;pgc[35]=145;pgc[20093]=20104;orderby=2 som finns på Bike24 där jag också sett ett par Schwalbe https://www.bike24.com/1.php?conten...,22,35;pgc[35]=145;pgc[20093]=20104;orderby=2 med beiga sidor. Finns det andra prisvärda alternativ? Budgeten är ca 500kr/däck.

Anledningen till tub är att jag har ett lätt och fint hjulparsom bara står. Prio är punkasäkra, lättrullade, lätta däck. I den ordningen. Är de snygga (skinwall) så är det ettinte obetydligt plus.

Hej.. TUFO är inte såå dumma, jag har kört cross på såna i 10 år. Eftersom slangen är invulkad i däcket, så är det inte så lätt att köra punka, du får liksom köra sönder dom. Snakebites har jag aldrig fått, bara stora hål. Ibland för stora för att fixa. Punkavätska är det som gäller. Prestige 28mm väger 290 gram, som ett landsvägsdäck, väldigt roligt! Fast jag vet inte om dom finns kvar... mvh borano20

Tufo Flexus Dry Plus är bra. Ett crossdäck som rullar fint på asfalt och grus. Tror inte du hittar ett rent landsvägsdäck bredare än 28mm?

Bilagor

• IMG_0071.JPG
    IMG_0071.JPG
    21.7 KB · Besök: 31
Tyvärr tror jag du får gå på fintuber som FMB och Dugast, de finns i 30 mm har jag för mig. Har haft 28 mm FMB och Dugast och de är massiva i storleken. Inte 40 mm iofs.

Annars kan du väl transplantera fälg om du hittar en fälg med ungefär samma ERD?

Zipp sl speed är breda 27-28 och lätta 280g. Körde förra året på en uppsättning. Bland de bättre jag har kört på.

Hade nog valt Zipp före de där slicksen från Tufo. Ganska dålig erfarenhet av deras lvg-tuber men grym erfarenhet av crossdäcken som bara går och går i flera år.

cal. sa:
Hade nog valt Zipp före de där slicksen från Tufo. Ganska dålig erfarenhet av deras lvg-tuber men grym erfarenhet av crossdäcken som bara går och går i flera år.

Men jag kanske köper semislicksen (crossdäcken du postade) istället då? De är ju betydligt billigare också, vilket är en faktor för oss just nu

Fördel med Tufos däck är att de tätas bra med deras egen gucka vid punka. Vanliga tubdäck med slang funkar inte lika säkert att täta (nu börjar ju iofs fintillverkare övergå till ihopvulkade ala Tufo så det kanske ändras).
Jag har god erfarenhet av Tufos lvg-tuber - tycker de "känns" lika bra som Contis halvfina och fina och betydligt bättre än Vittorias fina jag testat. Men "känslan" är ju ytterst subjektiv och i högsta grad placebo-beroende.

Men hur upplever du punkasäkerheten i Tufos lvg-tuber? Jag har aldrig punkat en Conti Competition tub och kört dem i många år. Men punkat två Tufo-tuber redan efter några veckor. Dock lättare modell än de länkade.

Tufo Crossdäcken är inne på tredje eller fjärde säsongen av grusrundor, åretruntpendling mm!

Tillbaka
Topp