le boucher Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det börjar dra ihop sig till 'Cykelprojekt 2005'
> för min del, och jag vill ju försäkra mig om att
> göra allting rätt när jag monterar ihop alla
> delar.
>
> Därför skulle jag en gång för alla vilja veta
> vilka medel som är bäst till:
>
> 1. Framväxel, bakväxel, växelvajrar och kedja.
Växlarna behöver sällan smörja, däremot ska du hålla rent dom. Växelvajrar monterar du rena, sedan ska även de hållas rena. Man kan stryka vajern med tunn olja som sedan torkas av, de ska inte dränkas i olja. Kedja, en "wet-lube", dvs lite tjockare tunn olja som sitter kvar i lervälling, i mitt fall Finish Line Green XC. Sedan är det bara att spola av kedjan med slangen efter varje runda, lite olja på och så har man skinande ren rostfri kedja.
> 2. Vevlager-vevlagerhylsa.
Vevlager/ram, kopparpasta. Vevarmar/vevaxel, valfritt fett eller kopparpasta på de "moderna" splinade. På fyrkantsaxel ska det tydligen inte vara något alls.
> 3. Sadelrör-sadelstolpe.
Inget, om du inte har en titanstolpe då ska du ha smörja för att inte stolpen ska förena sig med ramen för evigt. Skulle det knaka från sadelstolpe/ram, då kan man prova lite fett men det ska inte behövas som sagt.
> 4. Styrlager internt.
Kullagerfett om du menar lagret i sig självt? De flesta lager är smorda från fabrik. Om du menar passning ram/styrlager så rekommenderar bl.a. Chris king ingenting egentligen, men "mekanikern" får avgöra från fall till fall. Skulle passningen vara åt det lösare hållet kan man använda LocTite 641 lagerlåsning/tätning mellan ram/lager, sen sitter lagret fast rejält efter det... Annars är det bara att pressa i det rent.
> 5. Styrrör-gaffelrör.
Antar att du menar lagerbanan från styrlagret som man bankar ner i gaffeln? Bara att knacka på plats försiktigt.
> 6. Styrrör-styrstam.
Ingenting, rent ska det vara.
> 7. Styrstam-styre.
Rent här med.
> 8. Bultar.
Rent, så länge det är rostfria bultar.
/Leo