vilka oljor, fetter och pastor?

glupsk

Medlem
Det börjar dra ihop sig till 'Cykelprojekt 2005' för min del, och jag vill ju försäkra mig om att göra allting rätt när jag monterar ihop alla delar.

Därför skulle jag en gång för alla vilja veta vilka medel som är bäst till:

1. Framväxel, bakväxel, växelvajrar och kedja.
2. Vevlager-vevlagerhylsa.
3. Sadelrör-sadelstolpe.
4. Styrlager internt.
5. Styrrör-gaffelrör.
6. Styrrör-styrstam.
7. Styrstam-styre.
8. Bultar.
...etc om du kan komma på något mer :)

Mycket tacksam för svar!

1. Teflon
2. Kopparpasta
3. kullager fett fungerar bra, kopparpasta om du inte höjer och sänker sadeln utan har den i ett fast läge.
4. kullager fett
5. Kopparpasta
6. Kopparpasta
7. Kopparpasta
8. Kopparpasta

Maken till kopparpasta-fetischist får man ju söka med blåslampa efter.

Vem är det som har lärt dig att använda kopparpasta till allt Markus?

/cal - som aldrig skulle komma på tanken att smeta in alla de där detaljeran med bosse-bildoktorn-pasta

hehe, du verkar använda kopparpasta på det mesta :) I cykelbutiker har jag sett att de använder sig av vita pastor, är det litiumpasta måhända? Vad är i sådana fall skillnaden mellan koppar- och litiumpastan?

Man kan alltså säga såhär: olja till drivlinan, fett till alla kullager sen pasta till resten?

le boucher Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det börjar dra ihop sig till 'Cykelprojekt 2005'
> för min del, och jag vill ju försäkra mig om att
> göra allting rätt när jag monterar ihop alla
> delar.
>
> Därför skulle jag en gång för alla vilja veta
> vilka medel som är bäst till:
>
> 1. Framväxel, bakväxel, växelvajrar och kedja.

Växlarna behöver sällan smörja, däremot ska du hålla rent dom. Växelvajrar monterar du rena, sedan ska även de hållas rena. Man kan stryka vajern med tunn olja som sedan torkas av, de ska inte dränkas i olja. Kedja, en "wet-lube", dvs lite tjockare tunn olja som sitter kvar i lervälling, i mitt fall Finish Line Green XC. Sedan är det bara att spola av kedjan med slangen efter varje runda, lite olja på och så har man skinande ren rostfri kedja.

> 2. Vevlager-vevlagerhylsa.

Vevlager/ram, kopparpasta. Vevarmar/vevaxel, valfritt fett eller kopparpasta på de "moderna" splinade. På fyrkantsaxel ska det tydligen inte vara något alls.

> 3. Sadelrör-sadelstolpe.

Inget, om du inte har en titanstolpe då ska du ha smörja för att inte stolpen ska förena sig med ramen för evigt. Skulle det knaka från sadelstolpe/ram, då kan man prova lite fett men det ska inte behövas som sagt.

> 4. Styrlager internt.

Kullagerfett om du menar lagret i sig självt? De flesta lager är smorda från fabrik. Om du menar passning ram/styrlager så rekommenderar bl.a. Chris king ingenting egentligen, men "mekanikern" får avgöra från fall till fall. Skulle passningen vara åt det lösare hållet kan man använda LocTite 641 lagerlåsning/tätning mellan ram/lager, sen sitter lagret fast rejält efter det... Annars är det bara att pressa i det rent.

> 5. Styrrör-gaffelrör.

Antar att du menar lagerbanan från styrlagret som man bankar ner i gaffeln? Bara att knacka på plats försiktigt.

> 6. Styrrör-styrstam.

Ingenting, rent ska det vara.

> 7. Styrstam-styre.

Rent här med.

> 8. Bultar.

Rent, så länge det är rostfria bultar.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Ska man inte använda loctite på vissa bultar då? (tex till bromsskivorna)

När jag testade en hoj på cykloteket hade dom använt någon vit pasta eller fett mellan styrstam och styre, är detta för att motverka knakningar? Vad var det för ämne mån tro?

Här även läst tips tidigare om att hela gaffelröret ska smetas in i kopparpasta. Varför vet jag dock ej.

Så de enda rörliga delarna mellan gaffelrör-styrlager-ram är i styrlagret om allting är rätt monterat? Dvs gaffeln och ramen ska nästan fästa i varsin del av styrlagret?

Tack för svar än så länge!

cal Skrev:
> Maken till kopparpasta-fetischist får man ju söka
> med blåslampa efter.
>
> Vem är det som har lärt dig att använda
> kopparpasta till allt Markus?
>
> /cal - som aldrig skulle komma på tanken att smeta
> in alla de där detaljeran med
> bosse-bildoktorn-pasta
> --

Hehehe jag gillar kopparpasta, allt som är på spray är bra :D Ställen där det knakar med vanligt fett brukar kopparpastan alltid komma väl tillhands tex på Bianchi och crescentcyklar som har en elak spänning i ramen, de borde doppas i kopparpasta innan de fick lämna fabriken.

loctile är inte smörjmedel utan gör att bultar och liknande inte gängar upp sig lika lätt.

2 och 5-8 skall hållas rent.

samtliga kullager använder kullager fett (hjul såväl som styr och vevlager).

det vita fettet som nämts kan vara motorex vita fett som är "allt i allo" och väldigt bra.

vajrar är bannlyst att smörja.. de ska hållas snustorra och fett är dess värsta fiende.. på fettet fastnar sedan skit som dras ner i höljena och äter upp och täpper igen.. rent ska det alltså vara.

knakar det mellan sadelstolpe-ram är det skit emellan.. bättre att tvätta rent än att fetta upp.. för då kommer stolpen åka ner och det blir mer omständigt att få det rent nu än om du gjort det innan du hade tanken på att fetta in det hela.

Ja, till skruvarna/bultarna på skivorna så använder jag den blåa Loctiten. Det känns tryggt att veta att skivorna är det sista som separerar från cykeln när man blåser på nerför ett stort berg. ;-) Bromsoken, nja, i vissa fall, för egen del har jag IS fäste och shimsar om bromsarna minst en gång i månaden så då har jag ingen loctite på skruvarna.

Stämmer det, knakar det så börjar man smörja in lite här och där tills det tystnar. Metall mot metall, speciellt aluminium, kan ge knak ljud som driver folk till vansinne.

Ja, rätt uppfattat angående gaffelrör/lager/ram. Ska inte behövas någon kopparpasta där inte, tanken kan ha varit rostskyddande men det är inga problem oftast.

Om din ram är en stålram så rekommenderas rostskyddsbehandling invändigt, typ Dinitrol eller liknande(finns linoljebaserade medel också som inte luktar, men tar lång tid på sig att torka) tunnflytande rostskyddsmedel som sprutas in med slang från alla åtkomliga hål i ramen. Är säkert inte fel att göra med en aluminium ram heller, med tanke på att rören är tunnare och tunnare på en del fina cyklar och om man cyklar året om och tvättar cykeln ofta.

/Leo

Här kommer en uppföljning till en uppföljning, få se hur många fel det blir!

Leo Skrev:
> le boucher Skrev:
> --------------------------------------------------
> > Därför skulle jag en gång för alla vilja
> veta
> > vilka medel som är bäst till:
> >
> > 1. Framväxel, bakväxel, växelvajrar och
> kedja.
>
> Växlarna behöver sällan smörja, däremot ska du
> hålla rent dom. Växelvajrar monterar du rena,
> sedan ska även de hållas rena. Man kan stryka
> vajern med tunn olja som sedan torkas av, de ska
> inte dränkas i olja.

Om vajrarna (eller höljena) är teflon(plast)klädda skall inget fett eller olja användas.
Teflon(plast)klädda är tex GoreTex, Clarks eller Biltema! vajrar.

> > 2. Vevlager-vevlagerhylsa.
>
> Vevlager/ram, kopparpasta. Vevarmar/vevaxel,
> valfritt fett eller kopparpasta på de "moderna"
> splinade. På fyrkantsaxel ska det tydligen inte
> vara något alls.

Gör man på rätt sätt är det en fördel med fett även på fyrkantsaxel, men för de flesta spelar det ingen roll.

> > 3. Sadelrör-sadelstolpe.
>
> Inget, om du inte har en titanstolpe då ska du ha
> smörja för att inte stolpen ska förena sig med
> ramen för evigt. Skulle det knaka från
> sadelstolpe/ram, då kan man prova lite fett men
> det ska inte behövas som sagt.

Fetta inte in om det är en kolfiberstolpe.
Alustolpar i stålramar skall fettas in.

Lite xtra fett i sadelröret hindrar dessutom vatten att rinna ned i det,
för den som inte har skärmar.
Mindre viktigt nuförtiden med alla kapslade vevlager, men det ökar vikten på cykeln ;-)

> > 8. Bultar.
>
> Rent, så länge det är rostfria bultar.

Gängorna skall fettas in om de inte Loctitas(är det ett svenskt ord?)

Tex så skall pedalgängor fettas in, medan skruvarna som håller fast SPD-
mekanismen på pedalen skall Loctitas.
Om det är en stålbult som skruvas fast i en aluminiumgänga skall den också fettas in.
Stålgängorna kan annars 'skära sönder' alugängorna.
Exempel:
Den bult som man skuvar fast bakväxeln med i en (alu)ram

Vad säger du Leo?
Vad håller du med om?

/Håkan
Som oxå gärna använder kopparpasta, men kommer troligen att köpa alupasta nästa gång.

HåkanC Skrev:
> Vad säger du Leo?
> Vad håller du med om?

Magister Håkan... :-) Alla gör vi olika antagligen, men ändå lyckas vi cykla på våra maskiner. Hur många "rätt" blev det nu då?

/Leo

Här lite info om växelvajrar, enligt Sheldon Brown, gurun himself:

"Many manufacturers now recommend against using any lubrication on cables. It certainly should be avoided in the case of sealed systems such as Gore-Tex ®. Bicycles used in wet conditions, however, will often benefit by the application of a bit of oil, more as a rust-preventive than as a lubricant. The area of particular concern is the short loop of housing which carries the rear derailer cable around from the chain stay to the derailer."

Bakväxelbulten använder jag blå Loctite på förresten. :-)

/Leo

> Explosif Danger Skrev:
>
> klarar temperaturer till 180 grader, rostskydd m.m.

Det där är en litiumbaserad smörjolja, inget man ersätter kopparpasta eller dylikt med! :)

Senast ändrad:
Leo Skrev:
> Här lite info om växelvajrar, enligt Sheldon
> Brown, gurun himself:
>
> "Many manufacturers now recommend against using
> any lubrication on cables. It certainly should be
> avoided in the case of sealed systems such as
> Gore-Tex ®. Bicycles used in wet conditions,
> however, will often benefit by the application of
> a bit of oil, more as a rust-preventive than as a
> lubricant. The area of particular concern is the
> short loop of housing which carries the rear
> derailer cable around from the chain stay to the
> derailer."

Att man kan, och bör, använda olja som rostskydd på obehandlade stålvajrar
är tydligen både du, jag och Sheldon överens om.
(Borde kanske ha skrivit om rostskydd redan i 1a inlägget)

> Bakväxelbulten använder jag blå Loctite på
> förresten. :-)

Fungerar säkert jättebra, Loctiten fungerar dessutom som smörjmedel innan den stelnar.
Smörja på gängorna alltså.
Ytterligare en sak vi är överens om :-)

/Håkan

cal Wrote:
> > Explosif Danger Skrev:
> >
> > klarar temperaturer till 180 grader,
> rostskydd m.m.
>
> Det där är en litiumbaserad smörjolja, inget man
> ersätter kopparpasta eller dylikt med!
> --
> /calsmusic
> I döda vinkeln ser jag allt du gör!

Ursäkta mig då.
Har inte påstått att man skall ersätta kopparpasta.

Det som är så underbart med just koppar pasta det är bla. enkel montering och demontering av alla delar, även efter lång tids andvändning. Motverka korrosion och kärvning mellan oliak materialdelar. Förhindrar och stoppar oljud och vibration.

Om du har ett material ex. stål spindel på vevlagret och Alumnium på vevarmarna är koppar det bästa, dvs. Man vill helst ha ett ämne som är tvärtom något av de andra mot korrision och fastsvetsning. I det här fallet rek. jag inte alumnium exemplevis. Då två av samma material reagerar inte alls bra, ex. är det juh inte rek. och ha två Aluminium delar och sedan aluminiumpasta exempelvis.

Jag har också tittat på olika smöjmedel osv.

Koppar, silikon, vitt montagefett, kopparpasta osv.

Det jag lyckats få fram det är att litiumfettet skall vara bra vid extrema tryckförhållande för glid- kullager. Dvs. inget för oss cyklister speciella fördelar. Det är en djungel. Det bästa är väl och snacka med fackfolk. Eller hugga tag i någon maskiningenjör ;)

Pastor..

fossSNAKKER.jpg

le boucher Skrev:

> 5. Styrrör-gaffelrör.

Om det är ett stålstyrrör så kommer det garanterat att rosta om man inte smörjer in det fett. Det skall dock vara ett tunnt tunnt lager och inte mellan stammen och röret..

/rikard

Vad är är rätt sätt? Och för vilka spelar det roll?
Hyperaktuellt för mig som ska smälla i ett fyrkantslager i kväll! UN73 heter det tror jag, Shimano vet jag.

Ska man fetta in gängorna i lagrets plasthylsa också?

HåkanC Skrev:

> Gör man på rätt sätt är det en fördel med fett
> även på fyrkantsaxel, men för de flesta spelar det
> ingen roll.

SuperApe Skrev:
> Vad är är rätt sätt? Och för vilka spelar det
> roll?
> Hyperaktuellt för mig som ska smälla i ett
> fyrkantslager i kväll! UN73 heter det tror jag,
> Shimano vet jag.

Rätt sätt är att fetta in och dra åt tillräckligt hårt, dvs VÄLDIGT hårt.
Gärna med en momentnyckel.

Här står varför
http://www.sheldonbrown.com/brandt/installing-cranks.html

Peter

En del äldre vevlager och liknande mår bra av vattenfritt vaselin istället för fett. Kan vara den 'vita smörjan' som folk har noterat.

Hittade denna gamla tråden när jag sökte info om vilket fett jag skall ha på droppern, både sadelstolpe och den rörliga stolpen.

Antar att det hänt saker på 15 år, så vilka oljor/fetter/smörjmedel etc är bäst 2020 för:

1. Framväxel, bakväxel, växelvajrar och kedja.
2. Vevlager-vevlagerhylsa.
3. Sadelrör-sadelstolpe. Kolfiber/alu, kolfiber/kolfiber, alu/alu
4. Styrlager internt.
5. Styrrör-gaffelrör.
6. Styrrör-styrstam.
7. Styrstam-styre.
8. Bultar.
9. Gaffelben/”dropperben” (vad heter det?)
10. Annat?

11. Frihjul typ Mavic? Sett att någon använt vxl-lådsolja för bilar. Det ska ju inte vara för tjockt men ej heller för rinnigt.

3. Finish Line Fiber Grip för kol/kol kör jag med. Repar upp stolpen så efter 2-3 appliceringar så behövs den inte längre.

Tillbaka
Topp