Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Ojsan, måste säga att jag är klart besviken över att den här typen av inlägg är ok på happyride.

Tycker att ditt inlägg är hmmm "shady".

Men ok, vi får väl gräva djupare i det här... Enligt mitt intryck är det mycket signifikant för folk som brukar anabola, att de dels inbillar sig att de har full kontroll och att de inbillar sig att det är ofarligt. Sedan bär det utför...

Hur menar du? Anabola under strikt ordinerad läkarkontroll pga att man har någon typ av tillväxtproblem eller menar du med preparat från den svarta marknaden?

Varifrån får du egentligen de här siffrorna att enbart 5% uppvisar aggressivt beteende? Det här med 2 veckors anabola bruk och sedan uppehåll i 2-3 månader, att det fungerar bra, är det av din egna erfarenhet eller något du läst om på Flashback?
Haha, har inte provat och är inte för användande alls men som vanligt i Sverige (enligt mig) tror många att allt förbjudet är precis som de värsta skrämselpropagandan säger! Skulle du träffa mig skulle du nog inse att jag inte lagt många timmar på gym så vet då inte varför jag skulle vilja ha tagit något ;)
Tänker inte göra detta till någon anabolatråd. Var någon dokumentär jag såg för länge sedan siffrorna kommer från, du får nöja dig med det för kommer inte skriva mer om det eftersom jag inte vet mer men som du säger bör det ju vara läkarordinerat. Finns allvarliga biverkningar med de flesta läkemedel om de används fel!

Vilka piller äter ni?
Visst finns det biverkningar med alla läkemedel, men inte många som tillåts brett om 5% av de som äter löper stor risk att gå bärsärk med sin fru. Anabola är väldigt bra när behovet finns, men det är rätt hårda kontroller både före och under behandling.

Vilka piller äter ni?
Cashewsmör är godare

En liten prova på burk säljs av Axfoods butiker
7340083482007_1598734597994_master_axfood_300

40 SEK för 180g

Men det finns även 1kg burkar
shopping

116 SEK
Mmmm! köpte ett par burkar(små) fanns inga större tyvärr men oj vad gott, i'm hooked!?

Vilka piller äter ni?
Bra kvalitet färska omega 3 kapslar som är rensade på gifter, ekologiskt gurkmeja med svartpeppar i kapslar som jag kapslat själv, glukosamin med msm och kondroitin. Allt det för kronisk ledvärk.

Har testat diverse växtextrakt när jag gymmade tidigare i livet och märkte ingen direkt hjälp med tränandet men en del saker ger ordentligt med libido boost, speciellt horny goat weed(namnet är lite telling ;D)

Sen äter jag en uppsjö av receptbelagd medicin varje dag vilket helt klart påverkar kroppen mer än något annat jag stoppar i mig.

När jag gymmade 3-5 ggr i veckan var jag knappt förkyld, hände kanske 1 gång om året. Förmodligen mådde mitt immunförsvar väldigt bra av det.

Vilka piller äter ni?
Om man nu tror att man har brist på vitaminer och mineraler, så är väl det bättre att kolla upp det istället för att proppa i sig sånt, som säkert kostar mer än ett läkarbesök.

Vilka piller äter ni?
Aldrig käkat kosttillskott. Nästan ingen behöver det.
+1
Det kan även vara hälsovådligt utan att man vet om
Ur DN 28 december

Kosttillskott dålig idé – om du har en dold tumör​

"Många svenskar äter dyra kosttillskott. Oftast helt i onödan. I vissa fall kan det till och med vara farligt. Exempelvis om du har en dold tumör.
– Du kan ha lungcancer i tio år utan att veta om det, säger professor Martin Bergö.
"

Vilka piller äter ni?
+1
Det kan även vara hälsovådligt utan att man vet om
Ur DN 28 december

Kosttillskott dålig idé – om du har en dold tumör​

"Många svenskar äter dyra kosttillskott. Oftast helt i onödan. I vissa fall kan det till och med vara farligt. Exempelvis om du har en dold tumör.
– Du kan ha lungcancer i tio år utan att veta om det, säger professor Martin Bergö.
"

Folk proppar i sig en massa saker, som kanske leder till att man missar en allvarlig åkomma.

Vilka piller äter ni?
Gick in på Apotek för salva mot blåsor i munnen. Fick rådet om En om dagen. ”Vaddå, jag sköter ju kosten?” ”Räcker helt klart inte för dig”

Sedan dess tar jag ett piller varje dag. Jag har iaf inte blåsor i munnen längre.

Vilka piller äter ni?
Jag började äta Mg i samband med Sverigetempot för att förebygga kramp. Rätt eller fel. Jag fick i alla fall ingen kramp som jag minns.
Jag lade märke till att mina ganska svåra sömnproblem helt försvann i samband med det, och att de kom tillbaka när jag glömde äta Mg ett tag. Så nu äter jag Mg, men inga andra kosttillskott.

Enligt internet så anses Mg kunna hjälpa mot sömnproblem, men det såg jag först efter att jag lagt märke till det, så jag tror inte att det är placebo i mitt fall, men säkert helt anektdotiskt och inte vetenskapligt bevisat...

Vilka piller äter ni?
Jag började äta Mg i samband med Sverigetempot för att förebygga kramp. Rätt eller fel. Jag fick i alla fall ingen kramp som jag minns.
Jag lade märke till att mina ganska svåra sömnproblem helt försvann i samband med det, och att de kom tillbaka när jag glömde äta Mg ett tag. Så nu äter jag Mg, men inga andra kosttillskott.

Enligt internet så anses Mg kunna hjälpa mot sömnproblem, men det såg jag först efter att jag lagt märke till det, så jag tror inte att det är placebo i mitt fall, men säkert helt anektdotiskt och inte vetenskapligt bevisat...
Kolla om du har brist. Magnesiumbrist är ytterst ovanligt. Men det är poppis att käka Mg sedan några år.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?

Oxå provat Mg, då många cykelkompisar rekommenderat det. Hjälpte inte mig med kramp i ovan nämnda problem.

Vilka piller äter ni?
Kolla om du har brist. Magnesiumbrist är ytterst ovanligt. Men det är poppis att käka Mg sedan några år.

Ja, kanske borde kolla brist. Anektdotiskt gör det underverk för mina sömnproblem. Jag fick Propavan, som förvisso hjälpte mig att sova, men det gjorde mig inte piggare. Nu sover jag bra och känner mig utvilad.

Eller så är det ST som gjorde underverk. Alla som har sömnproblem borde cykla ST 😅

Vilka piller äter ni?
Jag har aldrig trott/känt att jag har brist på vitaminer eller mineraler. Hur för man sig för det? Det är nog annat som gör att man inte orkar.
Har läst att vid hög belastning eller hög temperatur så har prioriterar kroppen annat än saltbalansen. Det stämmer även med min upplevelse. Har inga referenser i huvudet. Får skylla på att det är knappa 20 år sedan jag upplevde problem pga av detta. Jag fann då flera publikationer som styrkte detta. Har du själv inte upplevt några problem så är det bara att gratulera. I mitt fall fick jag för mig att jag led av mineral brist pga allvarliga kramper. Vilka löste sig via att jag intog mineraler. Jag kör med resorb, saltsticks, och vanligt bonnsalt (om inte annat finns). Det har funkat för mig i knappa 20 år.

Vilka piller äter ni?
Järntabletter (Duroferon), eftersom jag är blodgivare och brukar ha blodvärde 135-140. Varannan dag tillsammans med en fjärdedels brustablett C-vitamin. November till april tar jag 10-25 µg D-vitamin.

Vilka piller äter ni?
Ingen dum idé. Sockerbrist kan även i min värld orsaka kramp. Dvs ligga på högt effektutag och förbruka de kolhydrater man har kämpa på sedan och dra på sig rejält med syra och därefter krampa.
Sen är det i mitt fall inte alltid piller i sig, använder ibland godis som belöningssystem/morot när motivationen tryter. 1 ask med tabletter (hårt ransonerad) kan ge oanade mentala krafter ffa under inomhuscykling där stimulansen ibland är lite låg.
3 serpentiner till, nästa spurt fullt ös, 7 km till sen - 1 godisbil att suga på (snålt ska det vara) .

Vilka piller äter ni?
De enda piller jag äter är följande:
- järntabletter efter blodgivning
- nån Panodil/Alvedon om jag har pannknack...kan inte säga hur ofta, kanske 1-2 ggr/år

Någonting jag aldrig tar, eller kommer att ta, är följande:
- proteinpulver (visserligen inte ett piller, men ändå. Jag gillar att tugga min mat)
- energidryck/funktionsdryck...eller vad de nu heter (visserligen inte ett piller, men ändå. De behövs inte, och här har tillverkarnas marknadsföring lyckats bra, med att sälja någonting som inte behövs. Grattis!)

Vilka piller äter ni?

Vad var det för sömnproblem som rättade till sig? Jag har inga problem att somna/sova men vaknar ofta väldigt tidigt. Typ 4-5 varje morgon och kan då omöjligt somna om.

Vilka piller äter ni?
Vad var det för sömnproblem som rättade till sig? Jag har inga problem att somna/sova men vaknar ofta väldigt tidigt. Typ 4-5 varje morgon och kan då omöjligt somna om.

Jag hade både svårt att somna, men som du beskriver hade jag omöjligt att somna om när jag vaknade efter 2 - 3. Gubbvakna tydligen. Men det slipper jag nu. Jag somnar ganska fort och somnar om.

Vilka piller äter ni?
Jag hade både svårt att somna, men som du beskriver hade jag omöjligt att somna om när jag vaknade efter 2 - 3. Gubbvakna tydligen. Men det slipper jag nu. Jag somnar ganska fort och somnar om.
Vilken typ av Mg har du kört på? Jag labbade lite med Mg för några år sedan men det var 1000 olika råd på vilken typ av blandning (malat, citrat, oxid osv) sen minns jag det var något med c-vitamin(?) som antingen hindrar eller hindras med magnesium. Många vitamin och mineraltillskott kan ju påverka varandra. Börjar man stoppa in ett så händer kanske något annat.

Vilka piller äter ni?
Jag har aldrig trott/känt att jag har brist på vitaminer eller mineraler. Varför tror man det? Det är nog annat som gör att man inte orkar.
För mig var det när en tävlingsmil i löpning gick från 32 till 40 minuter på drygt ett halvår. När jag lämnade blodprov så var blodet ljusrött och järndepåerna tomma.

Vilka piller äter ni?
Vad får dig att tro att vi är normala?
Jag tillhör helt klart den onormala gruppen 😁 Har atrofisk gastrit som är den vanligaste orsaken till brist på vitamin‍-‍B12 som påverkar bildningen av röda blodkroppar. Hade ett HB på 64 när jag kom in till vårdcentralen, fick börja med b12 och folsyra. Nu har jag normalt hb på ca 150.

Vilka piller äter ni?
Har läst att vid hög belastning eller hög temperatur så har prioriterar kroppen annat än saltbalansen. Det stämmer även med min upplevelse. Har inga referenser i huvudet. Får skylla på att det är knappa 20 år sedan jag upplevde problem pga av detta. Jag fann då flera publikationer som styrkte detta. Har du själv inte upplevt några problem så är det bara att gratulera. I mitt fall fick jag för mig att jag led av mineral brist pga allvarliga kramper. Vilka löste sig via att jag intog mineraler. Jag kör med resorb, saltsticks, och vanligt bonnsalt (om inte annat finns). Det har funkat för mig i knappa 20 år.
Kan tänka mig att det kanske gäller för yttersta eliten.
För mig var det när en tävlingsmil i löpning gick från 32 till 40 minuter på drygt ett halvår. När jag lämnade blodprov så var blodet ljusrött och järndepåerna tomma.
Slarvade du med kosten?

Vilka piller äter ni?
Salthalt är inte något som kroppen kan prioritera upp eller ned, det handlar om osmos genom cellväggar. Det som händer när det är varmt är att man svettas mycket, och förlorar därmed både vätska och framför allt mycket salt. Eftersom kroppen genom osmos balanserar saltbalansen inuti och utanför cellen innebär en lägre salthalt utanför cellerna, om man nu har tappat salt utan att fylla på med mer, att mängden vätska i cellerna behöver öka för att få samma salthalt. Det kallas för hyponatremi och det kan man dö av. Så när det är varmt är det mycket riktigt en bra idé att vara extra noga med att få i sig salt.

Kopplingen mellan salt/magnesium/elektrolyter och kramp däremot har konstaterats sedan länge vara högst anekdotisk, men tillskottsförsäljare är måna om att propagera hårt för detta ändå. Liksom en massa andra saker som vi kan se i den här tråden...

edit: ovanstående förklaring är förstås något förenklad, de som kan detta på riktigt kan säkert förklara det på ett bättre sätt, men jag har på amatörnivå läst en hel del om hyponatremi efter jag kollapsade efter en tävling för en massa år sedan

Vilka piller äter ni?
Kan tänka mig att det kanske gäller för yttersta eliten.
När det gäller saltbalans är det faktiskt inte så, hyponatremi blir värre ju längre tid man håller på, så det har visats i studier att det är vanligare bland motionärer att få problem med saltbalansen än eliten, helt enkelt för de håller på fler timmar i värmen.

Tillbaka
Topp