Vilka skivbromsar trivs bäst i vinter och allmänt elände?

ruslan

Ny medlem
Min sköna pendlarcykel ska få skivbromsar som en välförtjänt present inför vintern. Vad behöver jag tänka på? Finns det bromsar som klarar vinterslask, snö, is och halvdant underhåll bättre än andra?

Tänkt prisläge: Deore, Hayes 9, Avid Juicy 5. Priset är förstås inte oviktigt men viktigaste faktorn är att de ska vara så gott som underhållsfria, så långt det är möjligt.

Mina Deore 555 och 556 har gått sen -03 utan mer kärlek än nya belägg en gång. Billiga och så gott som underhållsfria.
Har Juicy 5 och 7 på andra hojar och de har heller inte behövt mycket omsorg men de har jag inte kört fullt så länge.

Magura Julie är riktigt prisvärda också(under 150 Eur paret från tysken) och funkar kanon. Trivs mycket bättre med de än mina Hayes HFX9.

/C

För vinterbruk utan underhåll tror jag faktiskt på bromsar med mineralolja (shimano, magura) då dot-vätska kan frysa när den tagit åt sig tillräckligt med fukt. Det lär ta några år av grav misskötsel innan det händer iofs.

Ok, det låter som om bromsar oavsett märke klarar sig skapligt bra. Jag hade visserligen inte tänkt att försumma dem helt men det känns bra att veta att de inte behöver skämmas bort.

Vilken butik är det som gäller för Magura Julie?

Mina Hayes 9:or funkade kalasbra hela vintern. Det där med DOT-vätskeproblem är bara snack för annars hade det inte varit DOT-vätska i bilbromsar. Teoretiskt kan det visserligen bli problem men knappast i praktiken.

ruslan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, det låter som om bromsar oavsett märke
> klarar sig skapligt bra. Jag hade visserligen inte
> tänkt att försumma dem helt men det känns bra
> att veta att de inte behöver skämmas bort.
>
> Vilken butik är det som gäller för Magura
> Julie?

Tyska ebay brukar det finnas nya par för 130-139 Jooråsar från handlare. Bike-disount har också bra pris som sagt var.

/C

Tillbaka
Topp