Vilka skydd fungerar för XC? Vad använder ni?

Tomba

Ny medlem
Tjena!

Har funderat en tag på om det finns några funktionsdugliga skydd om man mest kör XC. Slog i knät för 1½ vecka sedan efter att jag åkte omkull på några hala blöta rötter och kommer ha lite ont ett tag till. Det ordnar sig förhoppningsvis till Lida Loop. Det är lätt att ramla lite tokigt med både knän, rygg, armbågar osv...

Vanlig hjälm och handskar använder alla som kör XC. Man vill slippa onödig vikt, man vill ha bra ventilation, man vill ha bra rörelse, man vill inte bli för varm (solig sommardag) och det är den utrustningen "man använder" om man kör XC. Folk skulle förmodligen skratta om man kom i en helrustning för Downhill och det skulle bli osmidigt att cykla i :)

Finns det någon bra kompromiss? Tänker främst på knä-, eventuellet knä/ben-skydd men även ryggskydd, armbågsskydd. Vad använder ni för skydd och hur tänker ni andra i den här frågan?

/Thomas

Instämmer med Atlas Lycra, hjälm och handskar. SPD så att man inte halkar av pedalerna sen så är det bara till att tuta o köra ;)..

Köpte knä och armbågsskydd för ett par dagar sedan, efter mitt första försök till stigcykling där jag landade på sidan bland stenarna efter ca 5 meter, det gillade inte min armbåge. Sen har jag såklart hjälm o handskar.

Jag kör Knee and chin som tar de värsta smällarna, annars bara hjälm å handskar. Oftast blöja oxo, om det räknas som skydd :O Glasögon har jag slutat med för det är så svetto men efter turen igår hade jag så mycket skit i linserna så funderar på att börja med det igen.

Det finns en hel del trådar i ämnet om du söker lite.

På Tisdagsrajderna, där de flesta deltagarna för övrigt använder knäskydd, är 611 - Kyle Strait och liknande mäkta populära. Det finns också en del bland stammisarna som kör med Dainese.

Ryggsäcken skyddar även din rygg ganska effektivt i de lägre farter det brukar vara frågan om.

Även om han skriver XC så tror jag inte att det är grusvägar han cyklar.

Sätt på dig ett par knäskydd utöver dina handskar och din hjälm så slipper du oroa dig för att skada dig i början iaf, sen kanske du tröttnar på dem men då har du hela knän iaf. :)

661 - kyle strait är mycket bekväma och går enligt mig att trampa en bra bit utan att det skaver eller är obekvämt.

XC tävlingar som inte är långlopp är det sparsamt med grusvägar...

Kör sörmlandslen och Blåa i Hellas utan DH riggen....
Det är inga grusvägar...

Roger

Kör alltid med ryggskydd, handskar och hjälm. Ett lite nättare motocross-ryggskydd är det jag använder, AP heter det förövrigt. Har dock märkt både på tävling (både XC och långlopp) och träning att jag är tämligen ensam om att använda det.

Kört mycket enduro tidigare vilket gör att jag känner mig lite "naken" i endast lycra när man släpper på för fullt utför med massa elaka stenar i och vid sidan om spåret.

Jag rekommenderar starkt att använda ryggskydd, kan säkert vara lite ovant i början om man inte använt det förut men troligen kan man nog vänja sig på sikt. På mig har det även en positiv psykisk effekt som gör att jag troligen kör fortare (mestadels utför) då jag aldrig någonsin håller igen och funderar på vad som skulle kunna hända vid en eventuell krasch. Kanske inte många som funderar på det ändå men har man ett ryggskydd så lär man i 9 fall av 10 klara en krasch mot en vass sten bättre med ryggskydd än utan.

// Pierre

Jag kör också ryggskydd.

Nån väst-modell som har hårt skydd för ryggen och diverse mjuka plattor spridda på känsliga ställen på resten av västen.
Jag tycker inte att den är jobbig att ha på sig öht.
Varken för varm på sommaren eller några problem med skav.

Jag resonerar som så att det plus hjälmen löser de flesta livsförändrande skador.
Om jag sen ryter ett ben eller mosar en arm får det vara hänt.

Inte för att vara ordmärkare eller något sådant. Men ni som kör med skydd kör Inte XC ni kör AM, det är det som är skillnaden.

Och på XC kör man inga grusvägsrallyn heller. När XC-cup avslutningen gick i Falun senast så körde vi uppför dommartornsbacken och sedan nedför downhillbanan. Det som användes i skyddsväg var (från topp till tå): SPD-skor, Lycra, Handskar, ev. Glasögon och så en Hjälm. Detta är XC. Punkt.

AM är när du är ute i skogen och kör lite var som utan tävlingsambitioner, och då är det helt ok att köra med en hel del skydd som är beskrivet i olika inlägg ovan.

XC=tävling
AM=upplevelse

XC=inga knäskydd eller liknande.
AM=tillåtet med knäskydd osv.

Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta är XC. Punkt.
>
> XC=tävling
> AM=upplevelse
>
> XC=inga knäskydd eller liknande.
> AM=tillåtet med knäskydd osv.

Oj fan, då har jag gjort fel hela tiden. Kört med en XC-gaffel fast jag använd skydd och haft en trevlig upplevelse utomhus. Tur att det inte hänt något allvarligt, för då hade väl garantin på prylarna eller olycksfallsförsäkringen inte gällt.

Från http://www.sram.com/en/rockshox/crosscountry/reba/ : "Cross Country riding is an adventure. It is getting outdoors and becoming part of landscape rather then just looking in from the outside. Powering your bike along an epic single track in the mountains or just cruising your local trails, cross country is a lifestyle you can only understand by doing it. / Todd Wells : Team GT Bikes".

Får väl byta till en Pike eller Recon då så att jag kan köra AM.

Skönt med lite uppdelning sådär. Man måste ju veta vilka som är med oss och vilka som är mot oss. Jag är lite avundsjuk på landsvägscyklisterna som har sån Ordnung. Men snälla, upplys oss om vilka strumpfärger som gäller för AM resp XC. Vi vill ju eliminiera faux pas-risken. Och får man ha Camelbak om man cyklar XC?

Svarta strumpor går lika bra på XC som på AM. Men meningarna går isär. De som kommer från LVG hållet säger; vitt. De som jag som kommer från MTB säger: vilket som.

Cross Country riding på engelska är inte samma som svenskans XC. Och för att kör AM behöver du inte ha värsta fetinghojen med skydd över öronen. Det är mer tävlingsaspekten som avgör XC eller AM.
XC är en tävlingsdiciplin
AM är inte det.

Jag försöker bara bringa lite ljus i det hela. Är inte alls grinig. Ni får kalla utiskogenochhaskojcykling för vad ni vill. Även om ni kör med superstel atb hoj från 80-talet eller tokfet dhrigg från 2000-talet.

Men för mig (och många fler) kommer alltid XC vara tävling och där använder man bara tightakläder, handskar, glasögon och hjälm som skydd. Därför kommer ni också få svar som; "XC= Hjälm och Handskar!" när ni pratar XC.

Men hur blir det nu? jag är uppenbarligen inget XC-svetto eftersom jag inte tävlar, men mina vänner säger att jag har sadeln för högt för att vara AM-fetto! Är det av respekt för sporten man tävlar utan skydd? Jag blir kränkt av den här indelningen!

Av respekt för vad som egentligen är AM ska inte stigcykling och AM blandas ihop.

Jag misstänker att XC-folket inte kör med benskydd bara för att man ska kunna se vilka som respekterar sporten och har rakat benen och vilka som inte har gjort det.

Edit: För att återgå till trådstartarens fråga, så... Det bästa är att ha de skydd man själv känner att man behöver - annars blir man bara feg. Se dock till att prova skydden innan du köper, det kan vara lite kinkigt ibland med vad som passar och sitter bra.

Senast redigerad av en moderator:
Alla har uppenbarligen sin egen definition så vi kan väl omformulera oss till, vad kör du med för skydd i skogen.

Själv kör jag med 100mm i fram och inget i bak, rullar stigar där man allt som oftast inte måste stanna och sätta ner fötterna, hade nog gärna kallat det XC. Men men, rabiata människor finns det gott om så jag får väl kalla det något annat ;)

Skydd är gött, kör med vad du känner dig bekväm med!

perzzon skrev:
> Alla har uppenbarligen sin egen definition så vi
> kan väl omformulera oss till, vad kör du med
> för skydd i skogen.

Hjälm o handskar, och, inte minst viktigt, ett försiktigt sinnelag och hyggligt god balans. Det enda jag tränar ibland är trackstands. Att kunna stå still på hojen o balansera är ovärderligt, inte minst därför att man kan gå av på ett kontrollerat sätt om det går åt pipan.

Jag funderar faktiskt på ryggskydd. När de blir så lätta och nätta, att man inte märker att man har det är det en bra försäkring mot något av det värsta man kan råka ut för, ungefär som man har säkerhetsbälte när man åker bil fastän risken att råka ut för en olycka är liten.

Några gånger i berg har jag önskat att jag hade haft knä och armbågsskydd men än har vi inte kommit oss för att skaffa sådana. Men hojar man i Åre eller vid Lago di Garda är det klart värt att satsa på eftersom man får bättre marginal om man skulle tappa kontrollen.

Här behövs det tydligt ett vetenskapligt förhållningssätt för att ge bild av den komplexa verklighet vi så ofta förirrar oss i när vi famlandes försöker beskriva vad vi egentligen håller på med när vi sitter på vår cykel.

Genrationsklyftan är uppenbar. För oss stofiler, som cyklade på den tiden det var coolt att cykla i orange fleecetröja har begreppen en annan innebörd än ungdomarnas slanguttryck.

när jag började cykla så cyklade jag xc. sänkte jag sadeln och körde utför cyklade jag DH, och om jag ville köra lite långsammare på några berghällar cyklade jag trial. freeride var ett växande utrymme som senare fick sin egen cykeltyp, osv...

att xc har väl helt enkelt blivit ett smalare uttryck med tiden för vissa. inte för mig. för mig är xc lika brett som det var -95, men för genomsnittet?

hoppas ingen är kränkt över att jag missat nåt cykelsätt nedan.

Bilagor

• xc.JPG
    xc.JPG
    17 KB · Besök: 34
Micke S skrev:

> hoppas ingen är kränkt över att jag missat nåt
> cykelsätt nedan.

Jo, du har ju missat "onsdagscykling" ;)

Nu är jag djupt förvirrad (jag vet, inget ovanligt ;-)), vad är det jag sysslar med när jag cyklar med på happy-rides på tekniska stigar i t ex lunsen och nåsten, freeride? AM? Kombination kanske? Inquiring mind wants to know, som man säger på svenska.

Magnus a

för min del cyklar du xc. men du kanske tycker det är tuffare att cykla AM, så då gör du väl det då. men jag tycker nog du behöver ett berg till det.

freeride var ju från början en term som betydde ungf "jag cyklar xc men har inget intresse av att tävla och ha bråttom. upplevelsen och utmaningen är det viktiga för mig". nu för tiden verkar freeride betyda att kasta sig nedför byggda ramper med en cykel med mer fjädring än på en dh-cykel.

red:

Freeride "uppfanns" ju av Cannondale på 90-talet och registrerades även som varumärke för deras cyklar som inte var tävlingsoptimala. en heldämpad cykel med riserstyre typ.

Tack för svaret Micke S.

Jag har ingen åsikt egentligen till vad jag cyklar, jag har bara tänkt på det som stigcykling, eller som teknisk stigcykling kanske, men jag vart både förvirrad och nyfiken här på vad det kallas för.

>freeride var ju från början en term som betydde ungf "jag cyklar xc men har inget intresse av att >tävla och ha bråttom. upplevelsen och utmaningen är det viktiga för mig"

Det där verkar ju vara en alldeles utmärkt definition av vad jag sysslar med, med reservation för vad xc betyder då ;-)

just ja, glasögon får väll ses som ett skydd, o som jag kör me en del. skyddar ju ögonen för diverse skit

Aron skrev:
> Vilken person i den här tråden bär sin
> mobiltelefon i ett hölster i bältet...?

HAHA!

Jag önskar verkligen att jag kunde gnälla på Crosscar här men det kan jag inte. XC är ju en tävlingsdiciplin och körs med lycra, glasögon, hjälm, handskar och något spd-system. En cykel för ändamålet är en lätt ~8-9kg hardtail eller dito fs med lite slag, typ scalpel.

Våra vanliga hellasrides är helt klart AM, och de flesta av oss cyklar på AM-cyklar. För tunga, trampineffektiva saker med för mycket slag. DVS roliga som fan. Men inte ser du någon på en 6"slagig 14-15kg BigBetty utrustad hoj på XC tävlingar?

Jag gillar distinktionen:
XC - ser det snabbare ut att kliva av och springa med cykeln gör du det
AM - en tidskrävande passage är en utmaning att cykla över/igenom.

Så XC=lycra AM=fritt val

-Jag var lite kort i 1:a svaret till Tomba men jag såg ju varåt tråden skulle gå... :)

Var finns det där berget i Hellas?

AM kräver ju liksom ett berg... :P Annars blir det vanlig stigcykling. Finns ett engelskt uttryck för det också Trailbike - så ni behöver inte ens hitta på ett svenskt.

Berget finns inom oss! Vi är själarnas ryttare och bergens becyklare.

Mårten skrev:
> Var finns det där berget i Hellas?
>
> AM kräver ju liksom ett berg... :P Annars blir
> det vanlig stigcykling. Finns ett engelskt uttryck
> för det också Trailbike - så ni behöver inte
> ens hitta på ett svenskt.

Någon som vet ngt bra ställe att köpa skydd, är ut efter en hjälm men så fort jag hittar någon jag gillar så är de svindyra 1200 kr typ

Alla är vi olika, själv tycker jag inte att min kropp är värd mer än hjälm, handskar och glasögon när jag kör i skogen (AM, FR, XCM, XCO?).

Ibland drar jag ut en runda utan hjälm, i jeans och spd dojor med avsikt att bara glida runt i hooden men brukar även då av okänd anledning hamna på ngn liten stig nånstans. Det är ganska skönt att fara runt utan hjälm ibland tyvärr, jag vet att det är vansinnigt men gör det lik förbannat. I lumpen var det ett befäl som brukade kalla mig en obstinat jävel, tror det är det som hänger i, det där obstinata.

Även dags för mig att skaffa skydd.

Hm..det finns ju 2 st Kyle Strait!!!

1 KYLE STRAIT PATRIOT KNEE http://www.sixsixone.com/Catalog_66...&product=007b0a4a-6ad0-45fa-ae18-e0ab4a25a49b
* Developed in cooperation with Red Bull Rampage Champion Kyle Strait.
* Slim enough to be worn under pants. More leg clearance for pedaling.
* Vented side padding guards against top tube and other impacts.

2 KYLE STRAIT KNEE GUARD http://www.sixsixone.com/Catalog_66...&product=3afc19a2-aea7-4d36-a318-e33bac211ae7
Slim soft covered hard shell knee pads designed in cooperation with Red Bull Rampage Champion Kyle Strait.
Fabric covered knee cup is tough, yet soft to the touch.

Så vilken är det som brukar rekomenderas? Verkar som att bara Nr 2 har hårt skydd?!?

MagnusA skrev:
> vad är det jag sysslar med när jag cyklar med på happy-rides på tekniska stigar
> i t ex lunsen och nåsten, freeride? AM?

Visserligen kan man lägga vad man vill i en defintion. Men jag skulle säga att det är inte XC. En riktig XC-hojare har sällan mer än 80-100 mm slaglängd, och åker inte så ofta i Lunsen, om alls, eftersom det är svårt att ligga nära mjölksyretrösklar, o pulsen o diverse andra saker som är viktiga för att man ska bli snabb som blixten blir fel. Den utpräglade XC-cyklisten hojar i Lunsen för att förbättra sin teknik eller för att det är kul. Men ska han, eller hon, placera sig bra blir det inte särskilt ofta, eftersom tiden behövs till annan träning.

Det är inte riktigt freeride heller. FR kännetecknas av att utövarna åker med fullfäjshjälm och gör en hel del luftfärder. Ordet är inte heller riktigt bra, eftersom det leder tanken fel, till någon som hojar i det fria (och förstör natur) och därför kallar många det numer Diamondriding (efter de svarta märkena i skidbackar för svåra pister). MBA har t o m drivit en kampanj för att få bort ordet, helt av tillträdespolitiska skäl.

AM är det inte riktigt heller. Det typiska för en AM hoj är att den har en massa slaglängd samtidigt som den inte är tyngre än att man även ska kunna hoja upp på berget med den, till skillnad från en DH-hoj. Man ligger inte i Lunse o Nåsten o trampar uppför i timmar för att sedan susa nerför.

Cykling i Lunsen o Nåsten skulle jag beteckna som stigcykling, varken mer eller mindre. Vill man lägga till några förtecken så uppfattar jag det som att dessa i varje fall delvis betingas av vilken sorts hoj och vilken stil man har. Mårten R o AndreasO ligger alldeles klart åt FR/AM-hållet. Du borde också hamna där med din nya Turner. Orienteraren och Pepe ligger mer åt XC-hållet. För egen del räknar jag mig rätt o slätt som stigcyklist.

Blev ett par Kyle Strait för mig idag , på Sportson Söder. Svårt att veta vilken storlek som passar men jag hoppas L blir bra.

Men armbågsskydd....vad rekomenderas?!?

....Nu när jag har träffat så rätt efter era rekomendationer av Kyle strait....
Vad ska jag köpa för armbågsskydd?

------
medveten om att jag dubbelpostar frågan men jag är så sugen på att köpa dem imorrn!

Tillbaka
Topp