Vilka snabbkopplingar ?

magura

Medlem
Vilka snabbkopplingar ?
Har insett att det finns gram att spara här. Vilka skall man välja? Skall användas till mtb och jag kommer knapast att laga punka under tävling så insexvariat funkar också. Bra pris är en fördel
Olle

Vilka snabbkopplingar ?
Den här tråden har potential för en förgiftad debatt.

Men de här är bra och lätta.
http://www.readytoridecycles.co.uk/gold-kcnc-mtb-quick-release-skewers-112-p.asp
och sitter dom inte beror det på handhavandefel.

Och angående flex så tror jag att dubbla elasticitetsmodulen för stål mot titan är försumbar och drunknar i däckrörelser. För att inte tala om i de fall man har cykel med fjädring fram eller bak.

Edit: Syftningsfel justerat

Senast redigerad av en moderator:
Vilka snabbkopplingar ?
Vann en auktion inatt

KCNC Titanium Ultralite Skewers MTB Moutain Bike 45g
Item# 220518248149 £29.99 GBP 1 £29.99 GBP

Shipping and handling £8.00 GBP
Insurance - not offered ----
Total £37.99 GBP
Payment £37.99 GBP
Charge will appear on your credit card statement as “PAYPAL *EBIKELTD"
Payment sent to ebike.store@gmail.com
From amount 453.21 SEK
To amount £37.99 GBP
Exchange rate: 1 SEK = 0.0838242 GBP

Vilka snabbkopplingar ?
Flex? Min fox 32 lär ju flexa mindre med titansnabbkopplingar än vad den gammla sid gaffeln gjorde med shimanolås. Och den gaffeln var ju inte eller är inte ovanlig. Om man bryr sig om flex tror jag att man skall se över styre och styrstam och inte välja de lättaste. Vevparti är även ett ställe där flex kan orsaka effecktförlust. Vad vinner man mest på,minska flexet eller minska vikten?
Olle

Vilka snabbkopplingar ?
Min titan QR höll inte speciallt länge... :/

Mina Bontrager QR från Gary Fishern (R.I.P.) verkar vara outslitbara.

Vilka snabbkopplingar ?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Min titan QR höll inte speciallt länge... :/
>
> Mina Bontrager QR från Gary Fishern (R.I.P.)
> verkar vara outslitbara.

Vilken tillverkare var det?

Gärna bild också.

/B

Vilka snabbkopplingar ?
Bang skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min titan QR höll inte speciallt länge... :/
> >
> > Mina Bontrager QR från Gary Fishern (R.I.P.)
> > verkar vara outslitbara.
>
>
> Vilken tillverkare var det?
>
> Gärna bild också.

Hadley, blev märkligt böjd axel, gick av när jag försökte bända den rak igen. :(

Tror jag har postat en bild men hittar inte den, kan nog ta en ny bild då den ligger i skrotbingen.
Som tur var fick jag den som betalnig för en bild så ingen ekonomisk skada skedd. ;)

Vilka snabbkopplingar ?
Oki. Inte en sådan jag beställt då €;)

svårt att veta vilka som e bra som ligger under 45g.

Annars e kcnc najsiga.

Men e Titan sämre än stål/Alu när det kommer till skewers?

Vilka snabbkopplingar ?
Mina Enigma Ti-kopplingar flexade ungefär "Hej, jag har punktering och saknar 15 ekernipplar" om man ställde sig upp och tryckte på (helstel hoj, ti-ram med fiber-gaffel), men då väger jag nära 90 kilo med. Misstänker att situationen varit annorlunda om man vägt under 70...

Är det stor skillnad på Ti-kopplingar och Ti-kopplingar, jag hade för en herrans massa år sen (när jag dessutom vägde under 70 kilo) ett par Salsa Ti-kopplingar och vill fan inte minnas att dom flexade så brutalt som Enigmorna...

Och kom inte och säg handhavande fel, dom drogs fast med mycket kärlek och testades att omjusteras flera gånger utan skillnad, kördes både med och utan fjäder, osv osv.

Vilka snabbkopplingar ?
Niko/Frost skrev:
> Mina Enigma Ti-kopplingar flexade ungefär "Hej,
> jag har punktering och saknar 15 ekernipplar" om
> man ställde sig upp och tryckte på (helstel hoj,
> ti-ram med fiber-gaffel), men då väger jag nära
> 90 kilo med. Misstänker att situationen varit
> annorlunda om man vägt under 70...

Kan inte påstå att jag märker skillnad på mina snabbkopplingar i titan (Enigma) och andra i stål.
Styv landsvägsracer i kolfiber, min vikt 86kg, funkade bra på kullerstenarna i flandern (och för andra på Paris-Roubaix).

Vilka snabbkopplingar ?
Vic skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina Enigma Ti-kopplingar flexade ungefär
> "Hej,
> > jag har punktering och saknar 15 ekernipplar"
> om
> > man ställde sig upp och tryckte på (helstel
> hoj,
> > ti-ram med fiber-gaffel), men då väger jag
> nära
> > 90 kilo med. Misstänker att situationen varit
> > annorlunda om man vägt under 70...
>
> Kan inte påstå att jag märker skillnad på mina
> snabbkopplingar i titan (Enigma) och andra i
> stål.
> Styv landsvägsracer i kolfiber, min vikt 86kg,
> funkade bra på kullerstenarna i flandern (och
> för andra på Paris-Roubaix).

Om en snabbkoppling flexar så mycket borde ju hjulet åka ur gaffeländarna.
Fattar inte riktigt.
Olle

Vilka snabbkopplingar ?
Hela bakgaffeln flexar ju, vilket den alltså inte gör med stålkoppling. Resultatet är att fälgarna släpar i fälgbromsarna riktigt märkbart när man trycker på. Eftersom problemet löses omedelbart med byte till stålaxel igen, så utgår jag ifrån att det är Ti-kopplingen som gör det?

Möjligtvis något samband med att Ti-ramen inte är speciellt styv, och behöver/måste ha en stålaxel för att inte bli för flimsig *teori* och att fenomenet inte uppstår på styvare kolfiber/aluminium-ramar?

Edit/tillägg/ny teori, hehe...
Finns det någon sannolikhet att jag råkade ut för ett risigt måndags-ex som var alldeles för spaghetti? Det känns ju lite långsökt, men?

Senast redigerad av en moderator:
Vilka snabbkopplingar ?
ev. randonörd skrev:
> Shimano ?
> Kanske inte de lättaste men bra ....

Det var ju vikt jag ville spara. Shimano väger 100gram paret så 50gram verkar ju inte vara några problem att kapa. Shimano är väldigt bra och duger även till akterfäste för båten.
Olle

Vilka snabbkopplingar ?
Niko: Jag tror du är spot on. På en flexig ram/gaffel blir snabbkopplingen en mer bärande del i konstruktionen, och jag tror framförallt det är hur hårt de klämmer som spelar roll för hur ramen flexar. För det borde vara ramen/gaffeln som flexar och inte snabbkopplingen. Om ramen/gaffeln är tokstyv till att börja med gör valet av snabbkoppling mindre skillnad.

Vilka snabbkopplingar ?
jomper skrev:
> Shimano funkar verkligen bäst av alla jag
> prövat. Salsa är inte långt efter heller..

+1. Och DT's.

Är det någonstans jag inte spar på material så är det på snabbkopplingar. Jag har haft Tune på racern men dom sitter på trainern nu mer. Har hört lite för mycket om lätta QR som går av.

Vilka snabbkopplingar ?
måste ha missat nyhetsstormen angående lätta snabbkopplingar som går av, tur är väl det då jag har kört på lätta grejer på både MTBn och racern de senaste två åren :)

Vilka snabbkopplingar ?
Jag har kört både DT och Shimano och Shimano var helt överlägsen (XT). då bör tilläggas att min applikation är rätt extrem, har de på en mtb med bakåtriktade dropouts och skivbroms, så det blir rätt stora krafter som vill dra ut hjulet på ena sidan, och det blir däckskrap direkt om hjulet rubbas ur läge.

DT orkade helt enkelt inte nypa åt tillräckligt, trots att den var ordentligt infettad och jag tog i för kung och fosterland. XT behöver jag bara dra åt helt vanligt, så sitter det som berget.

Vilka snabbkopplingar ?
En fråga till expertisen här: hur påverkar valet av nav i det här fallet?
Borde det inte bli stabilare med ett kraftigare nav med rejäl kontaktyta mot gaffel? Borde inte detta då också ge mindre påfrestningar på snabbkopplingen?
Eller har jag helt ute o cyklar...

Vilka snabbkopplingar ?
Shimanos snabbkopplingar håller. Däremot den ihåliga 9mm axeln håller inte så bra på shimano. När det hände så kan man snacka flex.... Hu det var läskigt.

Tillbaka
Topp