Vilka solglasögon använder ni när ni cyklar??

Tobbegubben

Ny medlem
Jag hade ett par Oakley M frame med fire iridium glas som jag använde när jag lirade golf. Provade även dessa när jag cyklade men tyckte att dem var lite klumpiga. Så kommer fortsätta använde dem enbart på golfbanan.
Så jag inhandlade ett par Oakley radarlock med red iridium glas " Tour de France " edition.
Tänkte att dessa kunde funka klockrent till cyklingen då dem är mindre och smidigare än M frame modellen.
Dem är sjukt sköna men ändå inte den där wow känslan när jag tar dem på mig.
Så jag undrar, vilket märke och modell använder ni när ni är på hojen?

Köpte ett gäng Kina glajjor på gearbest. Tog 30 dagar att få dom men jag är nöjd med dom 3 paren jag fick hem. Alla hade 3-4 linser för olika väder.

Posörcykling under dagtid : Rayban Aviator med guldfärgad båge och bruna glas.
Långcykling (och kvällscykling) : Zero RH+ med fotokromatiska glas för att slippa byta när det växlar mellan dag/natt.

(svarta bågar går alltid bort, det blir för varmt när det är störtsol)

Senast ändrad:
Oakley Jawbreaker. Man ser ut som en mupp men känslan i den där Prizmlinsen går inte av för hackor. Tycker jag alltså.

Fotokromatiska julbo. Har klara isolerglas när det är kallt, men från +4 är det julbo på.

Johan A sa:
Oakley Jawbreaker. Man ser ut som en mupp men känslan i den där Prizmlinsen går inte av för hackor. Tycker jag alltså.

+1

Lustigt hur ens perspektiv kan te sig så olika: jag har också Jawbreakers och tycker de är riktigt balla tillsammans med cykelhjälm och övrig cykeloutfit, men superfula om jag skulle ha dem "normalt".

3x oakley-pirater från Aliexpress, kunde inte bestämma mig för vilken färg jag skulle ha... än så länge har dom inte gjort mig besviken...

Worksafe Cheetah. 59 kr/st. Ofärgad polykarbonat. Super!

product.jpg

Manurhin2 sa:
Tveksam till att dom dämpar ?

De minskar inte ljusintensiteten, nej, men de skyddar mycket bra mot UV (polykarbonat släpper inte igenom UV kortare än 380 nm, och når full genomsläpplighet först vid ca 400 nm).

Vi har två mekanismer i ögonen som reglerar ljusintensiteten. Dels pupillen som kan dra ihop sig för att minska ljusinsläppet, dels de ljuskänsliga cellerna som minskar sin känslighet i starkt ljus.

Jag kör på ett par wayfarer. Kan inte med de där "snabba" nördglajorna. Perfekt för all cykling hittills och med de polariserade linserna så har jag full koll oavsett tid på dygnet.

geologen sa:
Worksafe Cheetah. 59 kr/st. Ofärgad polykarbonat. Super!

product.jpg
Bahco har några varianter för 39 spänn på det gula danska varuhuset för oss som glömmer,tappar eller sitter sönder brillor oavsett vad dem kostar. ... och man slipper byta linser och torka fingeravtryck i en kvart innan åkturen! ;)

Cyklar mest lvg och fick ett par Oakley Flakjacket av frugan i julklapp för några år sedan. Dessa solisar kan jag varmt rekommendera!
De sitter med en tight känsla vilket jag gillar och har gummibeläggning på skalmarna och den del som sitter mot näsan vilket gör att de sitter kvar även när man svettas som en tok. En liten nackdel är att om man svettas och stannar, immar de lätt igen vilket kan skyllas på den tidigare nämnda tighta känslan de sitter med.

De enda solglasögon jag har är ett par Vuarnet 031 som är mer än 15 år gamla. De använder jag även till cykling och de har sjukt bra glas (polariserande). Däremot är de inte bra i trafik eftersom man inte ser nåt åt sidorna.

031POLARISE.jpg

Oakley är säkert bra men så groteskt fula att jag aldrig skulle köpa nåt sånt.

RP Radon. Fotokromatiska glas är the shit, tycker jag. Man behöver aldrig fundera över vilka linser man vill använda, eller fippla med att byta. Funkar i alla väder.

Mheel sa:
Var hittar man billigast slipade sportglasögon?
//Mheel

Rxsport.co.uk

Senast ändrad:
Jag kör Oakley Jawbreaker när jag får låna. Annars Oakley Radarlock eller slipade gamla Radar. Gillar bra grejer och Oakley är riktigt bra på det här med optik.

Jawbreaker till asfalt/grus. i skogen känns de inte så lyckade och sitter inte riktigt lika bra som t.ex. Radarlock.

Kör med ett par Alpina Eye-5 Shield Varioflex som sitter bra och är imfria.

De hänger dock inte riktigt med vid snabba ljusväxlingar i stadstrafik under de mörka, snöfria vintermånaderna.

På sommaren upplever jag dem som lite för ljusa i stark sol, blir inte lika mörka som mina förra, Uvex Sgl 202 Vario som slarvades bort en sommarkväll runt Mariatorget...

Piskar snön i ansiktet har jag ett par billiga utförsgoggles från Decathlon som även ser till att värma ansiktet.
När kvicksilvret dalat til -8 och nedåt är de väldigt sköna.

Polaroid har några fina (?) sådana

Cykelsolbrillor använder jag mest en Oakley Radar-kopia. Oftast gult glas, behövs det inte solskydd alls (som många dagar tyvärr) blir det sådana som Geologen visade ovan. Väldigt trevliga då de är i ett stycke.

Stjäl min frus Oakley Radar med fotokromoatiska glas, men är för snål för att köpa ett par egna.. Vid paddling och garanterat solig cykling kör jag med ett par gamla Dirty Dog med polariserat glas.

...antingen ett par Bliz Velocity XT (kanske inte jätteimponerad av hur de sitter ihop...) - eller ett par gamla godingar från Dirty Dog.

Suktar lite efter fotokromatiska för att ha ett par som lirar till "allt".

Har ett par customizade Oakley Radarlock, ett grönskimrande spegelglas och ett mörkgrått. Den senaste modellen Oakley har, Jawbreaker är riktigt riktigt snygga. Man kanske skulle så till på ett par custom sånna också synd att de är så dyra bara.

Kör med ALPINA EYE 5 VL+, fotokromatiska.
Måste hålla dom mot vitt papper för att se att dom är mörka (i solljus). Skulle kunna köra utan om det inte var för fartvind/bugs, och skydd mot UV. Så mig funkar det perfekt med svagt färgade fotokromatiska, har dom natt som dag.

Inga alls. Aldrig haft ett behov faktiskt. Är jag ensam om det här? Haft glasögon sedan 1967. På bilden militärglasögon jag fick då jag gjorde lumpen.
Visa bilaga 724942
Metoo.
De ordinarie glasögonen duger bra.

Sen edit; jag har haft dedikerade cykelglasögon med insats. De funkade sådär och vintertid var det ett elände med imma. Blev egentligen sämre än utan där jag har syn som en mullvad.

Senast ändrad:
Jag har billigaste cykelspecifika från Decathlon. Har även två identiska par i reservlådan för när jag har skrapat sönder det nuvarande paret.
Nu när Decathlon inte längre finns i Sverige har jag svårare att fylla på hemmalagret. Men vi har vissa utlandsresor i planer, och att besöka butikerna där är en viktig punkt på agendan.

Alla i familjen har minst en variant av Oakley Sutro, smidigt då vi kan byta linser och glasögon med varandra efter behov.

CEBE photocromatic med läsrutor i.
Cebe! Jag har ett par Blitz med samma egenskaper, de sitter ok, men inte mer, det finns en modell till på Bike24, men de verkar inte ha gummi på skalmarna så jag tror de sitter ännu sämre.
Tldr: Var får man tag på såna? (Och hur sitter och ser ut osv?)

Edit: Rotade runt på Cebes hemsida, likadan design som de Blitz jag har, ingen epiphany.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp