Vilka solglasögon använder ni när ni cyklar??

Kör helt vanliga glasögon. Köpte ett par slipade på ExtraOptical (norsk nätoptiker) med försäkring, så får jag ett par nya om jag skulle köra in med ansiktet i ett träd eller liknande ute på stigarna. Innan dålig syn för ett år sedan körde jag utan.

Oakley Radar EV Path. Snygga och sitter bra, har haft de några år och är nöjd. Men skulle de försvinna så skulle jag nog ersatt dem med något billigare.

Cebe! Jag har ett par Blitz med samma egenskaper, de sitter ok, men inte mer, det finns en modell till på Bike24, men de verkar inte ha gummi på skalmarna så jag tror de sitter ännu sämre.
Tldr: Var får man tag på såna? (Och hur sitter och ser ut osv?)

Edit: Rotade runt på Cebes hemsida, likadan design som de Blitz jag har, ingen epiphany.

Bilagor

• IMG_8227.jpeg
    IMG_8227.jpeg
    621.2 KB · Besök: 75
En optiker kan ofta justera skalmarna genom att värma upp o böja till dem. Men en del har en stålkärna som gör det mycket värre.

Har använt Oakley Jawbreaker några år och tycker de fungerar bra. Skyddar ögonen mot vinddrag och flygande föremål. Bågen skyddar linsen hyggligt vid markkontakt samt mindre risk att få linsen intryckt i ansiktet vid krasch.
Går att växla linser. Använder en klar lins kvällsaktiviteter och mulet väder.
Knappast snygga, men bra funktion.

En optiker kan ofta justera skalmarna genom att värma upp o böja till dem. Men en del har en stålkärna som gör det mycket värre.

Jag skulle säga att det är bättre med stålkärna i skalmarna. Stål är duktil medan plast bryter när man böjer den för mycket. Jag böjer skalmar efter uppvärmning i ångan som kommer ut vattenkokare.

Förresten kör jag nuförtiden Julbo. Jag vill har fotokromatiska linser och till stig måste de också vara kontrasthöjande. Julbos linser är riktigt bra på både och har ingen optiska deformationer. Outline är minst fula modellen jag hittade. Till stig har vad numera heter "Reaktiv Performance" perfekt kontrast. Köpte ett par med "Reaktiv Light Amplifier" som visade sig att vara dålig på stig men bra på väg.

Bliz so active tempo. Väldigt lätta, sitter bra, halkar inte ner. Jättenöjd.
Köpte för 399:- på stadium outlet. När jag åkte dit igen för att köpa ett par till för att ha i back up så fanns dom inte där längre.

Jag skulle säga att det är bättre med stålkärna i skalmarna. Stål är duktil medan plast bryter när man böjer den för mycket. Jag böjer skalmar efter uppvärmning i ångan som kommer ut vattenkokare.

Förresten kör jag nuförtiden Julbo. Jag vill har fotokromatiska linser och till stig måste de också vara kontrasthöjande. Julbos linser är riktigt bra på både och har ingen optiska deformationer. Outline är minst fula modellen jag hittade. Till stig har vad numera heter "Reaktiv Performance" perfekt kontrast. Köpte ett par med "Reaktiv Light Amplifier" som visade sig att vara dålig på stig men bra på väg.
En platt stålkärna är bra svårt att böja till på höjden.

Bliz Fusion. Har funkat bra. Kompletterat med klarglas som jag kör på höst/vinter när solen gett upp. Nu har solglasen spruckit (efter ett antal byten?) så har beställt hem några varianter på Oakley Sutro Lite Sweep (långt namn) för att testa. Största skillnaden när jag testade i butik var definitivt glasen där Oakley kör i åttor runt Bliz. Otrolig klarhet. En sak som jag märkt kan begränsa valet av bågar är skalmlängden där Bliz inte är hundraprocentiga med Scott-hjälmen, men kanon med Spez:en. Får se vad det landar i till slut.

Såg att XXL hade rea på Oakley, från 10% och uppåt, såg någon 20%. Blir ju ett par hundra iaf på ett par nya brillor

Oakley Jawbreaker, Oakley Radar EV, Siroko K3 och ett par reklambrillor för Apollo Sports som jag fick av en kompis.

Några jag köpte på nån mack efter att jag sumpat mina på Ullnatippen...ingen höjdare att cykla där kan jag säga.

Bliz Fusion. Har funkat bra. Kompletterat med klarglas som jag kör på höst/vinter när solen gett upp. Nu har solglasen spruckit (efter ett antal byten?) så har beställt hem några varianter på Oakley Sutro Lite Sweep (långt namn) för att testa. Största skillnaden när jag testade i butik var definitivt glasen där Oakley kör i åttor runt Bliz. Otrolig klarhet. En sak som jag märkt kan begränsa valet av bågar är skalmlängden där Bliz inte är hundraprocentiga med Scott-hjälmen, men kanon med Spez:en. Får se vad det landar i till slut.
Fick precis leverans av Oakley. Funkar prima med bpda hjälmarna trots långa skalmar. Sannolikt tack vare att de är avsmalnande och blir plattare mot slutet till skillnad mot Bliz.

Råkade vaska mina nya D'Arcs på rundan i söndags, surt ☹️ Var såna här

Var väldigt nöjd annars, men känns tråkigt att köpa likadana igen. Några tips?
Krav
  • Fotokromatiska
  • Ingen "ram" nertill
  • Lite brun/gula i toningen
    Mina reservglasögon från Lidl har ganska tråkig gråton
  • Max 1500:-
Gärna med länkar.

Jag hade ett par Oakley M frame med fire iridium glas som jag använde när jag lirade golf. Provade även dessa när jag cyklade men tyckte att dem var lite klumpiga. Så kommer fortsätta använde dem enbart på golfbanan.
Så jag inhandlade ett par Oakley radarlock med red iridium glas " Tour de France " edition.
Tänkte att dessa kunde funka klockrent till cyklingen då dem är mindre och smidigare än M frame modellen.
Dem är sjukt sköna men ändå inte den där wow känslan när jag tar dem på mig.
Så jag undrar, vilket märke och modell använder ni när ni är på hojen?
Beror på om det är landsväg eller MTB.

Tillbaka
Topp