Vilka SPD-pedaler ska man ha på en hybrid?

fastforward

Aktiv medlem
Har en helstel hybrid (32mm däck) som jag pendlar till jobbet och tar lite längre helgturer med. Pendlingsvägen har mycket rödlysen, korsningar osv så det blir en del stillastående. Det cyklas asfalt primärt men även lite grusväg. Vilka SPD-pedaler (och skor) är att rekommendera för en SPD-nybörjare?

1. MTB
2. LVG
3. Kombinationspedaler SPD-"vanlig plattformspedal"

Har du den som "vanlig" cykel också, är det praktiskt med helt orejsiga kombipedaler. Inte alltid man vill snöra på sig cykelskor för att man ska till affären. Vad gäller skor är det bara att prova (eller chansa).

Bytte nyligen tillbaka till kombipedaler (shimano) på min pendlarcykel, från 520-pedaler. Rätt praktiskt att kunna åka i vanliga skor men sjukt irriterande att 1) fel sida kommer alltid upp och 2) man kan inte stå med en fot i marken vid rödljus och dra runt pedalerna med den andra så man är beredd när det blir grönt.

Om du inte väljer kombipedaler så ska du ha rena MTB-pedaler; landsvägsskornas klossar kommer du slita ner fort om du ska stanna vid rödljus och dessutom gå från cykelställ - arbetsplatsen osv.

Nja, jag vågar inte riktigt ställa den utomhus så det är ingen åka-till-pendeln-cykel precis. Jag har alltid samma skor på mig när jag cyklar så då skulle jag lika gärna kunna ha ett par cykelskor.

Har kombipedaler samma fästen som MTB eller?

Som det redan sagts: om du vill ha pedaler för att cykla med vanliga skor också -> kombipedal
Annars -> Shimano 520. Bra och framförallt billiga (20 euro, ca).

Jag går runt rätt mycket i mina cykelskor. Behövs det så tar jag med ett par att byta till (har aldrig övervägt kombipedaler). Det går ju faktiskt hjälpigt att cykla (iallafall kortare sträckor) med vanl9iga skor och spd-pedaler också.

De pedaler som nämnts i tråden är 324 och 520. Jag köpte 324 när jag köpte cykeln som jag använder till pendling nu för att kunna använda både cykelskor och vanliga skor. Men jag bytte till 520 efter att ha insett att jag alltid använder cykelskor.

Fördelar med 520:
1. Båda sidor är rätt sida
2. Lättare än 324
Nackdel:
1. Funkar bara med cykelskor

Fördelar med 324
1. Funkar med båda cykelskor och vanliga skor.
Nackdelar:
1. Oavsett vilka skor man har så är ena sidan fel.
2. Tyngre än 520

Du får fundera över dina prioriteringar.
Personligen tycker jag att dubbelsidigheten hos 520 är en stor fördel om det är mycket rödljusstopp.
Sedan finns det dyrare pedaler också, men det känns inte motiverat för pendling.

Annars ett tips på cykelskor är scotts modell boulder. De har mjuk tådel vilket gör att man faktiskt kan gå hjälpligt i dem oxå.

M324-pedalen är korrekt viktad, så att den alltid pekar åt samma håll. På så sätt lär man sig snabbt hur man ska göra för att komma i. A520, å andra sidan, är viktad åt helsike galet, så den är alltid uppåner!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> M324-pedalen är korrekt viktad, så att den
> alltid pekar åt samma håll. På så sätt lär
> man sig snabbt hur man ska göra för att komma i.
> A520, å andra sidan, är viktad åt helsike
> galet, så den är alltid uppåner!

Blandar du inte ihop dem nu? Med glimten i ögat måste jag säga att min erfarenhet är tvärtemot. På rent jävelskap ställer sig mina kombipedaler alltid i fel läge. Har jag cykelskor får jag plattsidan upp; har jag vanliga skor får jag SPD-sidan. Det slår aldrig fel :)

Kupa skrev:
> Bytte nyligen tillbaka till kombipedaler (shimano)
> på min pendlarcykel, från 520-pedaler. Rätt
> praktiskt att kunna åka i vanliga skor men sjukt
> irriterande att 1) fel sida kommer alltid upp

Hur menar du nu? Mina Shimano kombipedaler hamnade automagiskt i ett läge där SPD-sidan pekade snett uppåt-bakåt. Irriterande med vanliga skor, men bra med SPD-skor.

> 2) man kan inte stå med en fot i marken vid
> rödljus och dra runt pedalerna med den andra så
> man är beredd när det blir grönt.

Dra runt pedalerna runt pedalaxeln, eller dra runt vevarmarna för att de (och därmed pedalerna) skall vara i bra läge? Jag känner inte igen problemet. Men jag behövde ju inte rotera pedalerna runt sin axel.

Nu var det iofs ett tag sen jag använde kombipedalerna eftersom jag inte har cykelskor till jobbbet längre.

Sprockets skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bytte nyligen tillbaka till kombipedaler
> (shimano)
> > på min pendlarcykel, från 520-pedaler. Rätt
> > praktiskt att kunna åka i vanliga skor men
> sjukt
> > irriterande att 1) fel sida kommer alltid upp
>
> Hur menar du nu? Mina Shimano kombipedaler hamnade
> automagiskt i ett läge där SPD-sidan pekade
> snett uppåt-bakåt. Irriterande med vanliga skor,
> men bra med SPD-skor.

Tja.. jag vet inte riktigt vad jag menade.. ;) Men det är störande med vanliga skor iaf.

> > 2) man kan inte stå med en fot i marken vid
> > rödljus och dra runt pedalerna med den andra
> så
> > man är beredd när det blir grönt.
>
> Dra runt pedalerna runt pedalaxeln, eller dra runt
> vevarmarna för att de (och därmed pedalerna)
> skall vara i bra läge? Jag känner inte igen
> problemet. Men jag behövde ju inte rotera
> pedalerna runt sin axel.

Dra runt vevarmarna handlade det om. Det är vanan att sitta fast som gör att man glömmer ställa dem rätt redan innan man stannat. För när man sitter fast är det en barnlek att få rätt läge inför starten.

Jag klickar alltid hur på höger sida, och när jag sticker iväg, så sätter jag bara foten på pedalen, skit samma vilken sida. Är det SPD-sidan klickar jag i direkt, men är det den vanliga så trampar jag på den tills jag är igång, och sen snurrar jag pedalen för att klicka i. Enkelt! Har jag inte bråttom iväg, snurrar jag pedalen rätt och klickar i direkt. Normalt har pedalen ställt sig så att jag bara kan vinkla foten för att hitta rätt sida (dvs, den ställer sig oftast vertikalt, så att SPD-sidan klickas i bakifrån.

Jepp, det är en MTB-pedal

EDIT: ahh, slarvade lite med beteckningarna.
Som geoogen säger givetvis.
Hursom är det spd-kloss till båda.

Senast redigerad av en moderator:
Man kan väl säga att A520 är en landsvägspedal för SPD-kloss. Obs! Det finns en M520 också, och det är en vanlig dubbelsidig SPD-pedal. Landsvägsvarianten heter A520!

För att förtydliga
M520:
3759.jpg

A520: (Konstigt mellanting som är svårt att motivera)
a520.jpg

Tack för alla svar, det får bli en M520 helt enkelt. Skorna blir svårare, svårt att hitta några snygga. Adidas har iofs några stycken men jag hittar ingen affär i sthlm som säljer - vill gärna prova först.

Kan de ha cykelskor på adidas concept store kanske? (korsningen sveavägen/kungsgatan)

Tillbaka
Topp