Vilka Tillverkar ramar?

Vilka Tillverkar ramar?
Jag undrar om det finns lika många ramtillverkare av MTB som det finns märken? Läste något om att Trek har en patenterad metod av att tillverka ramar som heter OCLV-teknik!
Mvh.Fredrik

Vilka Tillverkar ramar?
schmolke,Salsa,Ghost,Red Bull,Univega

samtliga av upprabblade fabrikat (säkert fler) får sina ramar tillverkade av Hodaka, olika logos på.

så mitt svar på frågan blir nej, logosarna är fler än tillverkarna.

Senast redigerad av en moderator:
Vilka Tillverkar ramar?
Maken till gräsliga ramar får man leta länge efter. Var det där en förteckning över alla
lågbudget-märken i Asien eller?

BTWC106-B01-007.jpg

Vilka Tillverkar ramar?
>Var det där en förteckning över alla
lågbudget-märken i Asien eller?

Tange är inte lågbudget. Ibis och Rocky Mountain är (var) två tillverkare som köpte sina stålrör från den tillverkaren. Crescent också även om det märket kanske inte spelar i samma liga. Cyklar som Mojo, Altitude och Blizzard (alla med Tange stålrör) var inget man hittade hos den lokala bensinmacken eller lågprishandlaren. Kinesis gör en hel del bra grejer. De har en fabrik i Portland, USA, som tillverkar åt Titus. Kinesis kommer att lägga ner fabriken i USA och Titus får därmed Kinesisdelarna från Taiwan dit produktionen förläggs.

Vilka Tillverkar ramar?
Ca 95 % av ramarna görs i Taiwan. Detta är en B2B-sida, dvs cykeltillverkarna beställer ramar på fabrikerna (bla via liknande sidor som denna) och sätter sina namn på dem. De kan också då beställa rör, mått, klistermärken, material m.m.

Vilka Tillverkar ramar?
SAPA tillverkar ramar för Turner och bakgaffel till den nya Moots Zirkel.

Ventana tillverkar bakgafflar till Moots Cinco och svetsade Smoothie Al och bakgafflar till Smoothie Blend och Ti. SyCip köper nästan samma sorts baktrianglar som på Moots Cinco till deras Double Dribble. Sherwood har också tillverkat en hel del prototyper och serieproducerade ramar till Turner, Ellsworth, Tomac m fl.

Titus tillverkar FS ramar åt ett antal andra i USA.

LiteSpeed tillverkar Hummer-modellen åt Cove. Jag misstänker att Cove köper Handjob ramar från samma fabrik i BC som tillverkar Rocky Mountain Blizzard men jag är inte 100% på det.

DeSalvo tillverkar FatBikes för Wildfire (tänk Pugsley, men 3 år innan Surly.)

Vilka Tillverkar ramar?
TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
> Tange är inte lågbudget. Ibis och Rocky Mountain
> är (var) två tillverkare som köpte sina stålrör
> från den tillverkaren. Crescent också även om det
> märket kanske inte spelar i samma liga. Cyklar som
> Mojo, Altitude och Blizzard (alla med Tange
> stålrör) var inget man hittade hos den lokala
> bensinmacken eller lågprishandlaren. Kinesis gör
> en hel del bra grejer. De har en fabrik i
> Portland, USA, som tillverkar åt Titus. Kinesis
> kommer att lägga ner fabriken i USA och Titus får
> därmed Kinesisdelarna från Taiwan dit produktionen
> förläggs.

Tange Prestige kommer tillbaka inom kort. SOMA kommer att ha Prestige modeller tillgänglig till samma pris som deras 631 modeller idag.

Vilka Tillverkar ramar?
Mattias Lundqvist skrev:
> Här har du en smaskig länk...
> http://www.biketaiwan.com
>
>
>
> http://www.mattiaslundqvist.com

Ja, jösses. Där fanns en del. Många av de hojar man ser i butikerna kändes ju igen där. Både high-end och low-end ramar kunde lätt identifieras hos de olika tillverkarna. En del var faktiskt riktigt coola och grymma, svälj stoltheten och kolla in Sunny Crown Enterprises t.ex.
Det är nog inte så många märken numera som egentligen själva står hemma i egen fabrik och svetsar ihop sina ramar precis. Verkar inte vara helt svårt att själv sätta ihop ett "tysk-märke" (Red Bull, Canyon och allt vad de heter...).
Vi happyiter får väl skramla ihop till ett eget märke då, så att vi kan döpa och designa egna ramar som vi sen kan tjacka billigt via mängdrabatt... "Happy Svetto" är XC-spjutet i stallet. "Happy Holic" är dirtjump-hojen, "Happy Hippie" är en laid back cruiser, "Happy Kolgruva" pendlarhoj,
"Happy Pannben" DH-monster o.s.v. o.s.v.

Vilka Tillverkar ramar?
BCNP004-B01-017.jpg

BTWM084-B01-005.jpg

BTWA034-B01-004.jpg

BTWA068-B01-001.jpg

hmm.. undrar om man kan köpa billigt av fabriken som privatperson ;)...eller så får vi starta en kampanj för att försöka få biltema att börja sälja lite roligare ramar löst :)

Vilka Tillverkar ramar?
BTWC167-B01-003.jpg

Inom den kinesiska kampkonsten är det vanligt med stilar som är inspirerade av de vildadjuren. Här har taiwaneserna anamat konseptet och tagit den till cykelindustrin iform av ramen "simmande svanen".

Vilka Tillverkar ramar?
Var ju tvungen att gå igenom alla ramtillverkare. Var helt säker på att min skulle dyka upp någonstans!
En del riktigt intressanta grejor (eller i alla fall annorlunda). Kinesis och Amoeba känner jag igen från tyska Ebay. Undrar vad de tar för ramarna...

BTWM084-B01-002.jpg

BTWM084-B01-001.jpg

BTWB022-B01-001.jpg

BCNR009-B01-002.jpg

Vilka Tillverkar ramar?
Tjena!

=David: Nej det var den under, den röda fast med den svartas dekaler..
Men annars var det rätt Nicklouse som tar in dom till sverige..

Vilka Tillverkar ramar?
Tjena!

CAl: Tja.. Aznoic har ju sålt den ramen ganska länge bl.a.
Sen har vi Cyclepro plus en sex sju märken till som säljer den elle rsnarlik variant..

Vilka Tillverkar ramar?
Muerto skrev:
> Är det inte väldigt likt en Horst-link på den där
> Biltema-hojen?

Det är inte bara likt, det är..

Edit: Det där tar jag tillbaka genast, tillfällig sinnesjukdom eller nåt.. Det är en vanlig single pivot..

Vilka Tillverkar ramar?
freddan: Oki. Jag har inte läst något om ramen men tyckte det var misstänk likt. Då blir inte ramen gratis tror jag om tillverkaren är snäll mot Specialized... :)

Vilka Tillverkar ramar?
42Hz skrev:
> Ingen aning vad detta är..

hmm, grimencabromsar, doubletrackfälgar, sjukt styrlager och en ram för 250 kr... spännande blandning. Är det en zooomgaffel?

Vilka Tillverkar ramar?
Pimp my cheap-ass-chassi med undermåliga dämpsystem?

Hookworms och överfläskig FR-sadel till råga på allt.

Svårt att se, men är sadelstaget ledat och infäst i baktriangeln på något konstigt vis?

Vilka Tillverkar ramar?
Tjena!

Muerto: Man behöver bara betal förshortslink om man ska sälja ramen i SA specialized patent räcker inte längre än så..

Harri: DEt rä en gamml Judy gaffel... runt 99-00 tror jag

Tillbaka
Topp