Vilka verktyg för att ta bort vevarm?

enduromannen

Ny medlem
Jag ska ta bort mina vevarmar (Shimano fc-m 445 octalink) och undrar hur man går tillväga? Behövs det särskilda verkyg och i såfall vilka? Har sökt på "läsvärt" men inte hittat någon tråd som gäller octalink vevarmar. Tacksam för svar!

Samma gäller för Octalink som för ISIS. Speciellt verktyg, snarlikt det för fyrkant men den delen av verktyget som pressar mot vevaxelns ände behöver ha större diameter då hålet för vevarmsbulten är större i de modernare varianterna.

Den svarta plutten högst upp är kritisk. Den måste vara stor som på bilden. Varianter som är för fyrkantslager har mindre diameter där.

Ok, det där Parktool verktyget är alltså det som är nödvändigt att få tag på. Men hur gör man? Skruvar man först av tätningsplupparna och därefter sticker man in verktyget och skruvar ut vevarna? Åt vilket håll skall man skruva på vänster resp högersidan? Jag vill ju inte gärna dra fast dem ännu hårdare.
Såg att Biltema har en avdragare också. Passar den för octalink? Och är den något att ha?

Det är egentligen sjukt, har cyklat mtb i 10 år men har aldrig någonsin, på någon hoj, haft av vevarna. Är nog dax att lära sig nu :)

Det är vanlig högergängning på vevarmarna där verktyget ska monteras på båda sidorna. Det är bara att gänga dit verktyget i armen och sedan skruva in pinnen i mitten så att vevarmen pressas av från axeln. Det enda som är annorlunda gängat på en cykel är den ena pedalen och den ena vevlagerhylsan.

enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok, det där Parktool verktyget är alltså det
> som är nödvändigt att få tag på. Men hur gör
> man? Skruvar man först av tätningsplupparna och
> därefter sticker man in verktyget och skruvar ut
> vevarna? Åt vilket håll skall man skruva på
> vänster resp högersidan? Jag vill ju inte gärna
> dra fast dem ännu hårdare.
> Såg att Biltema har en avdragare också. Passar
> den för octalink? Och är den något att ha?
>
> Det är egentligen sjukt, har cyklat mtb i 10 år
> men har aldrig någonsin, på någon hoj, haft av
> vevarna. Är nog dax att lära sig nu :)

biltema's avdragare är, i likhet med de flesta andra biltemagrejer lite hafsigt tillverkad. grunda , dåligt skurna gängor som riskerar att förstöra gängorna i i vevarmarna, så var försiktig, annars blir de snabbt en sån här
festoRAS115ESet.jpg ht=200
du får behov av

TigerMale: Biltemas avdragare funkar alltså (i teorin) för octalink? Är det någon som provat att montera/demontera octalink vevar med den?

Jag har inte testat biltemas avdragare men det kan vara så att den är till för vanlig fyrkantsaxel och då är mothållsbrickan som ska trycka mot axeln för liten och går bara in i skruvhålet där vevarmsbulten sitter. Se till att du får en avdragare för octalink eller åtminstone en mellanläggsbricka. Vissa påstår att det går att använda mynt i rätt storlek som mothåll men jag har inte lyckats med det iaf, på shimanos och parktools avdragare går det att byta mothållet så att man får rätt diameter på det från början. Skaffa riktiga verktyg så slipper du svära när det inte funkar.

enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> TigerMale: Biltemas avdragare funkar alltså (i
> teorin) för octalink? Är det någon som provat
> att montera/demontera octalink vevar med den?

har ja inte en aning om. ja besvarade frågan om dess kvalitë

Tillbaka
Topp