Vilka vinkar du åt?

Dani_m

Medlem
Vilka vinkar du åt?
Jag kör ”racingcykel”, landscykel, finns säker fler namn.
När jag började denna värld för ett par år sen så vinkade folk till mig.
Idag så vet jag varför. Eller gör jag det?

Vilka ska man vinna åt när man möter nån?
Jag har oftast mina preferenser.
Dom ska ha hjälm, glasögon, oftast lite sportiga (om man hinner se) bockstyre, cykelkläder och gärna lite framåtlutad, typ ”race”.

En gång höll jag på vinka till en gammal gubbe med hjälm och vanliga solglasögon. Dessutom i en ”vanlig” cykel. Han var lite framåtlutad och det gick så fort. Tur att jag inte hann vinka, det skulle bli pinsamt 😅

Vilka vinkar du åt?
Jag vinkar om jag i stundens hetta hinner avgöra om jag tror personen/personerna i fråga skulle uppskatta en vink. Vanligtvis brukar det bli till fellow rodies och coola kids på cykel.

Vilka vinkar du åt?
Jag vinkar bara åt cyklister som cyklar på cyklar med rätt geometri. Eller på alla eller ingen. Mer på alla, troligtvis. Helst på de som ser ut att vara glada på sin cykel.

Vilka vinkar du åt?
Svårt det där. Jag vill vinka åt andra som också kör fransk cykel med friktionsväxlar, men samtidigt vill jag inte vinka åt nån som har "för fin" franskcykel (aka "en riktig racer"). Det blir komplicerat, skall jag stanna dom och fråga om det är franskgängat vevlager? Men då har jag ju redan "vinkat" för att få dom att stanna, räknas det?

Vilka vinkar du åt?
Svårt det där. Jag vill vinka åt andra som också kör fransk cykel med friktionsväxlar, men samtidigt vill jag inte vinka åt nån som har "för fin" franskcykel (aka "en riktig racer"). Det blir komplicerat, skall jag stanna dom och fråga om det är franskgängat vevlager? Men då har jag ju redan "vinkat" för att få dom att stanna, räknas det?
Tänk iskallt att vinka på någon för att få dom att stanna. Sen säga bara ”-Jag ville bara säga hej och säga vilken fin cykel”

Vilka vinkar du åt?
Alla som ser att träna + bikepackers såklart.
Ibland kör jag zon 2 ”maskerad”, typ hoodie och vanliga träningsbyxor men då hälsar sällan eller aldrig riktigt klädda racercyklister tillbaka

Vilka vinkar du åt?
Jag vinkar åt alla som ser ut som om de är uppmärksamma. Aldrig till dem med en telefon klistrad i ansiktet.
Mest vigktiga - vinkar alltid till hundar.

Vilka vinkar du åt?
När jag pendlar till jobbet: De jag känner. Så i praktiken oftast mina kollegor.
När jag cyklar MTB: Andra mtb-cyklister
När jag cyklar landsväg: Andra landsvägscyklister och en och annan "övrigt cyklist", speciellt ute på landet.

Ja, och så alla som vinkar till mig såklart.

Vilka vinkar du åt?
Jag kör mc, stor adventure, vägfokuserad sån, och processen för att klura ut om det ska vinkas är nästan trafikfarligt.
Vinka åt någon på en scooter går ju inte, hdnissar brukade inte vinka för 20 år sen, så jag vinkar inte till dem, men de har börjat vinka till mig.
Sen kör jag själv Vespa också, och för att inte bli kränkt så vinkar jag till ingen.
Vinka och inte bli tillbakavinkad går ju inte.
Jag spenderar helt klart onödig uppmärksamhet på att klura ut om jag ska vinka eller inte.
Jag vinkar dock alltid tillbaka om jag hinner, fast jag själv uteslutit det, någon hyfs måste vi ju ha.

Vilka vinkar du åt?
Om man är på klassisk touring, och inte mött en cyklist än på hela dagen längs en blåsig och små-regnig naturskön sträcka med små öar längs norska kusten, kan det hända att man till och med säger "hej" om man träffar någon annan cyklist som ser ut att åka långt. Eller rent av stannar en stund och pratar om vad man på är för färd, tittar på cyklar, och byter lite tips om trevliga ställen i respektive riktning.

Vilka vinkar du åt?
Det har hänt mig (fast inte i Norge)! Fullastade cyklister har varit liksom vänliga, glada och lite kontaktsökande vid såna möten. Rätt eller fel har jag stannat och pratat med dem. Inte sällan har de pratat ett utländskt språk (!) som jag förstått.
Rätt eller fel har det varit trevliga möten.

Vilka vinkar du åt?
Tejpa fast en sån här på styret?
1756560535771.webp

Vilka vinkar du åt?
Om man vill vara ond i trafiken kan man fånga uppmärksamheten hos bilisten vid övergångsstället med en intensiv ögonkontakt och vinka åt honom att passera, tajmat med att någon annan cyklist kommer från andra hållet och tror att bilisten ska vänta..

Vilka vinkar du åt?
Jag skulle vilja dela in cyklister i följande kategorier:
  • 5. LVGare med smakfulla kläder och minst Ultegra
  • 4. LVGare med papegojkläder eller annat som skriker nybörjare
  • 3. Motionscyklister (LVG, men med rakt styre), gärna med reflexväst
  • 2. Vanliga cyklister
  • 1. MTBare
Man hälsar bara inom den egna kategorin, om någon med lägre status hälsar på mig tar jag det som en förolämpning. Med åren har jag dock blivit lite luttrad, vänder inte längre för att cykla efter och skälla ut dom.

Vilka vinkar du åt?
Ibland kör jag zon 2 ”maskerad”, typ hoodie och vanliga träningsbyxor men då hälsar sällan eller aldrig riktigt klädda racercyklister tillbaka

Jag kör också under cover ibland, gamla stålracern med vanliga shorts o jympaskor. De som vinkar på mig i vanliga fall när jag kör "normal" landsvägsdress vill plötsligt inte kännas vid mig.

Tillbaka
Topp