Vilka wattpedaler?

Tigaz

Medlem
Vilka wattpedaler?
Tja, vill köpa wattpedaler, så jag kan byta på olika hojjar lätt. Frågan är: vilka? Dubbel eller enkelsidig? Jag har en polar m450, kan tänka mig köpa en garmin om jag måste. Bomba med förslag om vilka ni skulle valt. Helst så billiga som möjligt, fast dom ska vara av bra kvalité.

Vilka wattpedaler?
+1 i Duo-kören, kört mina ett drygt år utan problem. Levererar data till både Elemnt på hojen och Garmin 735 på armen.

Vilka wattpedaler?
Favero Duo har jag också sen någon månad. Funkar klockrent. Supersimpla att installera och använda. Använder ihop med polar v650 och det funkar bra.

Vilka wattpedaler?
Okey, följdfrågor! Funkar Favero med polar och garmin? Och vice versa, Vector med polar, hur är Faveros service jämfört med garmin, har för övrigt garmin fr735xt. Men en polar m450 på cykeln. Har erfarit att garmin service är den bästa tänkbara. Vart köper man favero?

Vilka wattpedaler?
Enklaste är väl topp 3 sökresultat på Google... Finns en svensk butik bland annat.

Vill du läsa mer om effektmätare så har DC rainmaker provat båda och skrivit hiskeligt mycket info.

Duo känns givet, om man har råd.

Vilka wattpedaler?
Jag kör Garmin 3 (dubbelsidig) och de funkar bra nu. Hade lite trassel, men man måste sätta an en liten liten oljedroppe mellan batterierna och på kontakterna enligt en instruktion på nätet, sedan har det varit klockrent. Upplever att de mäter väldigt exakt. Garmin 3 är snyggare än favero, ser ut som en vanlig pedal helt enkelt. Men det stämmer säkert att Favero har funkat bättre överlag. 1:a gen av Garmin 3 var inte roliga.

Vilka wattpedaler?
Mina Vector 3 har strulat väldigt mycket, så jag kan inte rekommendera dom. Att de har omdesignat batteriluckan 3 ggr utan att få ordning på dom och nu ska släppa version 4 av luckan inger ju inte förtroende precis.

Vilka wattpedaler?
Har inte Favero Assioma onödigt kort batteritid?
" battery life: up to 50 hrs" enl tillverkarens egen (reklam-)text

Batterierna i Garmin Vector 3 skall räcka i 120 timmar, åtminstone enl Garmins (reklam-)text
Det ska väl nämnas att Favero Assioma har laddningsbara batterier så det är ju inte svårare än att plugga in usb-laddaren emellanåt. Till skillnad från knappcellsbatterierna som Garmin använder.

Har för övrigt Assioma Duo sen ett halvår som fungerar felfritt.

Ett par av klubbkompisarna med Vector 3 har konstanta problem med drop-out trots byten och flera revisioner av batteriluckorna. Ett fullständigt fiasko av Garmin i min mening.

Vilka wattpedaler?

Jag har också gjort det. Använde xpedo m-force 4. Finns guide på Google, testa "favero assioma spd" eller nått.
Har även gjort den med ett par xpedo cxr.
IMG_20200902_195646.jpg

Vilka wattpedaler?
Gjorde just det, verkar ju som en elegant lösning! Har ni kapat i skorna också då? Ser tight ut.. Jag kör spd rakt igenom alla cykeldiscipliner och har bara effektmätning på lvg i vevarmen som det är nu, men ser effektpedaler av spd-typ som flyttades runt mellan cyklarna som den optimala lösningen för min del. Assiomas "pod" känns kanske lite väl utsatt för ren stigcykling? Srm verkar ju aldrig släppas, och är därtill väldigt dyra..

Vilka wattpedaler?
Gjorde just det, verkar ju som en elegant lösning! Har ni kapat i skorna också då? Ser tight ut.. Jag kör spd rakt igenom alla cykeldiscipliner och har bara effektmätning på lvg i vevarmen som det är nu, men ser effektpedaler av spd-typ som flyttades runt mellan cyklarna som den optimala lösningen för min del. Assiomas "pod" känns kanske lite väl utsatt för ren stigcykling? Srm verkar ju aldrig släppas, och är därtill väldigt dyra..

Jag kör med Shimano xc901 skor och behövde inte skära bort något.
Jag använder mina på min cx och har tänkt köra cx tävlingar med pedalerna, än så länge har jag bara tränat med dom men det har funkat bra.
Satte på ett par "crank boots" för lite extra säkerhet mot smällar, bootsen blev ca 2mm större än poden på pedalen.

Vilka wattpedaler?
Mina Vector 3 har strulat väldigt mycket, så jag kan inte rekommendera dom. Att de har omdesignat batteriluckan 3 ggr utan att få ordning på dom och nu ska släppa version 4 av luckan inger ju inte förtroende precis.
Får komplettera för dom som läser mitt inlägg att sen jag bytte batterilucka till senaste modellen i somras så har de fungerat helt felfritt.

Vilka wattpedaler?
Hade lite fortsatta problem med mina Garmin 3, så jag kontaktade supporten och fick nya lock och nya batteriplattor. Det var nog ett par månader sen. Helt problemfritt sedan dess. Så Garmin verkar ha löst sina kontaktproblem. Se upp bara om ni beställer så det är senaste versionen. Batterierna räcker länge tycker jag.

Vilka wattpedaler?
IQsquare marknadsför en intressant produkt, men efter att inte levererat annat än framflyttade releaser och produktförändringar över flera år är de nog att se som glada amatörer eller en scam. Hoppas jag har fel, vill verkligen ha prisvärda SPD-effektmätarpedaler, men skulle inte ge dem några pengar innan de levererat. Det finns många som betalt för över två år sen som inte hör ett ljud annat än "vänta".

Vilka wattpedaler?
Jag köpte en begagnad Elite Turbo Muin B+ direktdriven trainer här på happy och har därefter insett att tillförlitligheten i kraftmätningen är helt uppåt väggarna fel. Det rapporteras överdrifter uppåt 30% jämfört med effektpedaler eller andra mer tillförlitliga trainers. Hade varit trevligt att ha lite bättre koll på effekten och då är det väl pedaler som gäller.
Om man bara vill ha billigast möjliga med någorlunda noggrannhet, vad ska man satsa på då?

Vilka wattpedaler?
Jag köpte en begagnad Elite Turbo Muin B+ direktdriven trainer här på happy och har därefter insett att tillförlitligheten i kraftmätningen är helt uppåt väggarna fel. Det rapporteras överdrifter uppåt 30% jämfört med effektpedaler eller andra mer tillförlitliga trainers. Hade varit trevligt att ha lite bättre koll på effekten och då är det väl pedaler som gäller.
Om man bara vill ha billigast möjliga med någorlunda noggrannhet, vad ska man satsa på då?

Är det till mtb eller lvg? En enkel och relativt prisvärd lösning är ju vevarmsbaserad med enkelsidig mätning. Typ Stages, polska Inpeak hade visst kampanj nu månaden ut också med rabattkod på 10% från cykelwebben.
Pedaler har så klart fördelen att de enkelt kan flyttas mellan cyklarna men annars är vevarmslösningen rätt smidig för att få en referens.

Vilka wattpedaler?
Är det till mtb eller lvg? En enkel och relativt prisvärd lösning är ju vevarmsbaserad med enkelsidig mätning. Typ Stages, polska Inpeak hade visst kampanj nu månaden ut också med rabattkod på 10% från cykelwebben.
Pedaler har så klart fördelen att de enkelt kan flyttas mellan cyklarna men annars är vevarmslösningen rätt smidig för att få en referens.
Tack!
Först och främst vill jag ha dom på trainern (i nuläget monterad på en gammal merida hybridcykel). Men precis som du är inne på tänkte jag att det kunde vara smidigt att kunna flytta runt. I praktiken har jag dock i nuläget inget direkt intresse av att mäta i skogen. Så är det billigare och bra med stages så låter det som ett alternativ ?.

Vilka wattpedaler?
Är det någon som har något nytt om när Favero kommer med axlar passande till Shimanos lvg-pedaler?

Inte svar på din fråga, men du vet att Garmin har SPD-SL numera?

Tillbaka
Topp