vilka XC-däck ska jag välja?

Nice. Hoppas helgen kan ställa upp med lite torrt väder nu då bara…

IMG_4215.jpeg

Fortsätter med den nya varianten. Sjukt nöjd med föregångaren. Nya modellen har 11% bättre våtgrepp... Precis vad jag behöver! 👍🏻

Bilagor

• 20241109_191621.jpg
    20241109_191621.jpg
    269.9 KB · Besök: 184
Jag kommer nog fortsätta med Kenda (Booster Pro fram, Rush Pro SCT bak) den här säsongen också.
Annars är jag lite sugen på Schwalbe Rick (inte kört Schwalbe på typ 15 år så jag gissar/hoppas att de utvecklats), ser ut som en bra kompromiss mönstermässigt. Hur stor skillnad är det mellan Speed och Speedgrip? Om man jämför med andra märkens xc-gummi, t ex Maxxis och Specialized, kan man jämföra dem? Är Speed som ett Spec. T5? Hårdare?

Jag kommer nog fortsätta med Kenda (Booster Pro fram, Rush Pro SCT bak) den här säsongen också.
Annars är jag lite sugen på Schwalbe Rick (inte kört Schwalbe på typ 15 år så jag gissar/hoppas att de utvecklats), ser ut som en bra kompromiss mönstermässigt. Hur stor skillnad är det mellan Speed och Speedgrip? Om man jämför med andra märkens xc-gummi, t ex Maxxis och Specialized, kan man jämföra dem? Är Speed som ett Spec. T5? Hårdare?
Min ovetenskapliga gissning/känsla är att Schwalbes Soft är ungefär att jämföra med Spec T7, och T5 mer som Speedgrip…

Om man kör torrt, sandigt och hårt så är Mezcal/Peyote säkert en möjlighet. Det hörs lite på namnet, men det är ju en relativt kort period på de flesta ställen i detta land.

Tycker Mezcal har funkat helt ok bak och kommer fortsätta med det där, men tycker inte om det som framdäck, det känns sketchy där och jag känner mig ofta begränsad av känslan att det bara ska ge sig iväg åt sidan.

Peyote bak är för lite mönster för de förhållanden jag cyklar i men är säkert snabbt (tills det punkar?)

Så Vittoria Mezcal bak och Schwalbe Rick XC fram?

(Våga köra olika fabrikat fram/bak för böveln! 99.9% av oss här är ju inte begränsade av att vi har en däcksponsor utan kan plocka russinen fritt ur kakan.)

Jag hann inte cykla så mycket på mina schwalbe wicked will så det blir en säsong med dem. Tidigare har jag kört ett par år på vittoria barzo men ville ha bättre grepp på blött och bättre punkaskydd.

Jag funderar på att testa Aspen 2.4 i nya 170tpi och nya Maxxspeed (vanliga, ej ST).
Jag har kört två säsonger på gamla vanliga Aspen 2.4 med inserts utan punkaproblem eller skrotade fälgar. Är väldigt nöjd med däcken. Men om det kan bli ännu bättre, så varför inte. Kollar man på bicyclerollingresistance så får 120 och 170tpi samma poäng på punkaskydd. Men vad är det värt?
Jag har kört många tunna däck med inserts utan punkaproblem, däremot har jag spräckt ett par ramar. Jag tror att jag är relativt noggrann med att "göra mig lätt" över vassa hinder. Så kanske kan 170 fungera? Tycker verkligen att lätta och följsamma däck är mysigt, men är det att chansa för mycket med 170tpi-stommen?
Några erfarenheter här än?

Jag funderar på att testa Aspen 2.4 i nya 170tpi och nya Maxxspeed (vanliga, ej ST).
Jag har kört två säsonger på gamla vanliga Aspen 2.4 med inserts utan punkaproblem eller skrotade fälgar. Är väldigt nöjd med däcken. Men om det kan bli ännu bättre, så varför inte. Kollar man på bicyclerollingresistance så får 120 och 170tpi samma poäng på punkaskydd. Men vad är det värt?
Jag har kört många tunna däck med inserts utan punkaproblem, däremot har jag spräckt ett par ramar. Jag tror att jag är relativt noggrann med att "göra mig lätt" över vassa hinder. Så kanske kan 170 fungera? Tycker verkligen att lätta och följsamma däck är mysigt, men är det att chansa för mycket med 170tpi-stommen?
Några erfarenheter här än?
Jag körde dessa 2024 och har vart galt nöjd!

Passa dig! När du väl fastnat i beroendet att testa olika däck finns det ingen återvändo! Jag köper däck testar och sen säljer billigt. Mycket tragiskt :)
Men det tar ju tid att kränga däck. Går lite snabbare om man har typ uppsättnimgar 8-10 hjul. Men, det går önnu snabbare om man har typ 12 cyklar 🦉

För en som inte hängt med: är det Thunder Burt 2,25 jag väljer till min tunga aluhoj med 160mm fram om jag vill göra den aningen mer rapp på plattare stigar i mestadels torr strandskog?

För en som inte hängt med: är det Thunder Burt 2,25 jag väljer till min tunga aluhoj med 160mm fram om jag vill göra den aningen mer rapp på plattare stigar i mestadels torr strandskog?
Bättre med 2.4. Varför inte Conti Raceking, lite mera mönster men ändå lättrullat. I sand vill man ha feta däck för bättre bärighet och undvika att framdäcket snedskär.

Köpte ett nytt racing ralph 29x2,35 och det vägde hela 738g. Däcken börjar bli tung. :) Dom förra däcken köpte jag begagnade av Buttus... däcken har tjänat mig väl (nu punkar dom för ofta).
Kör ray/ralph igen... Tycker den kombon är kung.

Edit: 2,25 fram ovh 2,35 bak i år...

Senast ändrad:
Letade ett framdäck som komplement till Thunder Burt bak och hittade ett 600g
Specialized S-works 2.35". Men nu kommer de väl med en ny serie Lite-däck.
Maxxis kommer också med lättare däck i en ST serie, men jag tror inte att de blivit lättare än tyskarna. Och däckvalet har ju blivit ännu svårare nu när Vittoria o Pirelli också satsar på mtb-däck.

Ray väger runt 750 i super race 2,35 så 600g ger inte mycket att jobba med.

Det är ett swork fast track antar jag? Kunde vara intressant att testa men från bild ser det ut att vara mindra uttalat framdäck än Ray

Ray väger runt 750 i super race 2,35 så 600g ger inte mycket att jobba med.

Det är ett swork fast track antar jag? Kunde vara intressant att testa men från bild ser det ut att vara mindra uttalat framdäck än Ray
Ja det har ju inte särskilt höga nabbar, men om det är ett uttalat framdäck eller ej tror jag inte har någon större betydelse

Ja det har ju inte särskilt höga nabbar, men om det är ett uttalat framdäck eller ej tror jag inte har någon större betydelse
nej, uttalat eller ej bryr jag mig inte om och jag kollar bara på en bild på nätet.
Har du jämfört renegade mot burt?
Jag hade kunnat tänka mig lättare än jag har nu. Ray / Burt är mycket grepp på torrt i den fart jag kör.

Jag har gamla renegade på 26'' fram/bak, det är för lite. Går rakt fram i kurvorna. (funkade dock för 10 år sen så jag har väl tappat nån 26'' och 70grader gaffel teknik)

Nu har ju nya raceking kommit också 2.4 med lite lite mer djupare mönster , sugen på testa detta. Annars rätt nöjd med peyote xc race "nya".

nej, uttalat eller ej bryr jag mig inte om och jag kollar bara på en bild på nätet.
Har du jämfört renegade mot burt?
Jag hade kunnat tänka mig lättare än jag har nu. Ray / Burt är mycket grepp på torrt i den fart jag kör.

Jag har gamla renegade på 26'' fram/bak, det är för lite. Går rakt fram i kurvorna. (funkade dock för 10 år sen så jag har väl tappat nån 26'' och 70grader gaffel teknik)
Enda felet med Burt är väl att även om det är torrt före så kan det finnas pölar med lerig botten kvar som framhjulet kan kana iväg i. Så jag föredrar ett mera mönstrat däck fram bl.a för att framhjulet bidrar väldigt lite till rullmotståndet. Tänker likadant på grushojen.

Enda felet med Burt är väl att även om det är torrt före så kan det finnas pölar med lerig botten kvar som framhjulet kan kana iväg i. Så jag föredrar ett mera mönstrat däck fram bl.a för att framhjulet bidrar väldigt lite till rullmotståndet. Tänker likadant på grushojen.
Jag bytte tanke mitt i där. Jag menade,
Om jag vill testa lättare däck, vad tror du om fasttrack / renegade jämfört med fasttrack / burt?

Varför är det raceking så svåra att få täta när man kör tubeless? Lyckats få tätt på bakhjulet men inte fram. Körde racing ralf och ray före och det va inga problem alls. Funderar starkt på att byta tillbaka då jag tycker raceking är sämre på allt. Rullmotståndet känner jag ingen skillnad alls på men fäste och känsla är sämre. Skit däck

Varför skulle framhjulet bidra väldigt lite till rullmotståndet?
IMG_2021.webp

T.ex Silcas kalkylator ger följande viktfördelning, Blir verkligen rullmotståndet avsevärt lägre för att ett ekipage på 100kg har 46.5kg fram och 53.5kg bak?
Man anpassar väl ändå generellt lufttrycket så man har lite lägre fram. Så rullmotståndet borde vara (nästan) samma för bägge hjulen om man har samma däck. Eller missar jag något här?

Varför skulle framhjulet bidra väldigt lite till rullmotståndet?
Visa bilaga 762720

T.ex Silcas kalkylator ger följande viktfördelning, Blir verkligen rullmotståndet avsevärt lägre för att ett ekipage på 100kg har 46.5kg fram och 53.5kg bak?
Man anpassar väl ändå generellt lufttrycket så man har lite lägre fram. Så rullmotståndet borde vara (nästan) samma för bägge hjulen om man har samma däck. Eller missar jag något här?
Min tanke är att det är mindre belastat o framför allt inte deformeras av framdrivningskrafter. Något som det är svårt att se siffror på.

Tillbaka
Topp