vilka XC-däck ska jag välja?
Beställde hos Mantel.Varifrån kom dom?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Beställde hos Mantel.Varifrån kom dom?
Aha, jag har bara kikat på Speed, visste inte dom där redan fanns tillgängligaBeställde hos Mantel.
De ser riktigt vassa ut!En mycket trevlig bekantskap som framdäck för "grusvägsrally"! Kan inte påstå jag märkte någon skillnad i rull mot Thunder Burt, men dom här törs man ju svänga med när det går undan utförs :-)
Visa bilaga 734698
Fortsätter med den nya varianten. Sjukt nöjd med föregångaren. Nya modellen har 11% bättre våtgrepp... Precis vad jag behöver!![]()
Det är faktiskt sant som beskrivs om den nya varianten. Väldigt komfortabla och lättrullade.Fortsätter med den nya varianten. Sjukt nöjd med föregångaren. Nya modellen har 11% bättre våtgrepp... Precis vad jag behöver!![]()
Dax att beställa nya däck inför 2025. Rick XC eller Mezcal/peyote är jag sugen att testa. Vad ska ni köra med för däck i år?![]()
Min ovetenskapliga gissning/känsla är att Schwalbes Soft är ungefär att jämföra med Spec T7, och T5 mer som Speedgrip…Jag kommer nog fortsätta med Kenda (Booster Pro fram, Rush Pro SCT bak) den här säsongen också.
Annars är jag lite sugen på Schwalbe Rick (inte kört Schwalbe på typ 15 år så jag gissar/hoppas att de utvecklats), ser ut som en bra kompromiss mönstermässigt. Hur stor skillnad är det mellan Speed och Speedgrip? Om man jämför med andra märkens xc-gummi, t ex Maxxis och Specialized, kan man jämföra dem? Är Speed som ett Spec. T5? Hårdare?
ok, så då borde speed vara rätt så ordentligt hårt jämförelsevis, lutar åt speedgrip för migMin ovetenskapliga gissning/känsla är att Schwalbes Soft är ungefär att jämföra med Spec T7, och T5 mer som Speedgrip…
Jag körde dessa 2024 och har vart galt nöjd!Jag funderar på att testa Aspen 2.4 i nya 170tpi och nya Maxxspeed (vanliga, ej ST).
Jag har kört två säsonger på gamla vanliga Aspen 2.4 med inserts utan punkaproblem eller skrotade fälgar. Är väldigt nöjd med däcken. Men om det kan bli ännu bättre, så varför inte. Kollar man på bicyclerollingresistance så får 120 och 170tpi samma poäng på punkaskydd. Men vad är det värt?
Jag har kört många tunna däck med inserts utan punkaproblem, däremot har jag spräckt ett par ramar. Jag tror att jag är relativt noggrann med att "göra mig lätt" över vassa hinder. Så kanske kan 170 fungera? Tycker verkligen att lätta och följsamma däck är mysigt, men är det att chansa för mycket med 170tpi-stommen?
Några erfarenheter här än?
Däck är ju roligaste cykelprylen att testa nytt av! Så nu fick det bli sådana, beställning lagd.Jag körde dessa 2024 och har vart galt nöjd!
Aspen 2.4 170tpi kom idag. Jag är ingen uttalad weight weenie, men det är helt fel att inte väga nya däck. Tillfredsställande vägning, 2x699g!Däck är ju roligaste cykelprylen att testa nytt av! Så nu fick det bli sådana, beställning lagd.
Passa dig! När du väl fastnat i beroendet att testa olika däck finns det ingen återvändo! Jag köper däck testar och sen säljer billigt. Mycket tragiskt :)Däck är ju roligaste cykelprylen att testa nytt av! Så nu fick det bli sådana, beställning lagd.
Men det tar ju tid att kränga däck. Går lite snabbare om man har typ uppsättnimgar 8-10 hjul. Men, det går önnu snabbare om man har typ 12 cyklarPassa dig! När du väl fastnat i beroendet att testa olika däck finns det ingen återvändo! Jag köper däck testar och sen säljer billigt. Mycket tragiskt :)
Just nu sitter det DHR 2 2.4” både fram och bak. Förväntar mig inga mirakel.Jag kör plattstig med burt bak och ray fram. Jag är nöjd jämfört med enduro däck men ingen finsmakare
Det blir skillnad helt klart.Just nu sitter det DHR 2 2.4” både fram och bak. Förväntar mig inga mirakel.
Bättre med 2.4. Varför inte Conti Raceking, lite mera mönster men ändå lättrullat. I sand vill man ha feta däck för bättre bärighet och undvika att framdäcket snedskär.För en som inte hängt med: är det Thunder Burt 2,25 jag väljer till min tunga aluhoj med 160mm fram om jag vill göra den aningen mer rapp på plattare stigar i mestadels torr strandskog?
Finns väl bara i 2.2?Bättre med 2.4. Varför inte Conti Raceking, lite mera mönster men ändå lättrullat. I sand vill man ha feta däck för bättre bärighet och undvika att framdäcket snedskär.
Du har rätt. Hade fått för mig att xc-stjärnorna körde på 2.4 nu för tiden, men tydligen är det Specialized o Vittoria o Tufo som är uppe i 2.35 or.Finns väl bara i 2.2?
race king blir 60 mm, 2,35 tum, på 40i-fälg. det blir tredje säsongen så för mig nu, funkar väldigt bra.Du har rätt. Hade fått för mig att xc-stjärnorna körde på 2.4 nu för tiden, men tydligen är det Specialized o Vittoria o Tufo som är uppe i 2.35 or.
Ja det har ju inte särskilt höga nabbar, men om det är ett uttalat framdäck eller ej tror jag inte har någon större betydelseRay väger runt 750 i super race 2,35 så 600g ger inte mycket att jobba med.
Det är ett swork fast track antar jag? Kunde vara intressant att testa men från bild ser det ut att vara mindra uttalat framdäck än Ray
nej, uttalat eller ej bryr jag mig inte om och jag kollar bara på en bild på nätet.Ja det har ju inte särskilt höga nabbar, men om det är ett uttalat framdäck eller ej tror jag inte har någon större betydelse
Enda felet med Burt är väl att även om det är torrt före så kan det finnas pölar med lerig botten kvar som framhjulet kan kana iväg i. Så jag föredrar ett mera mönstrat däck fram bl.a för att framhjulet bidrar väldigt lite till rullmotståndet. Tänker likadant på grushojen.nej, uttalat eller ej bryr jag mig inte om och jag kollar bara på en bild på nätet.
Har du jämfört renegade mot burt?
Jag hade kunnat tänka mig lättare än jag har nu. Ray / Burt är mycket grepp på torrt i den fart jag kör.
Jag har gamla renegade på 26'' fram/bak, det är för lite. Går rakt fram i kurvorna. (funkade dock för 10 år sen så jag har väl tappat nån 26'' och 70grader gaffel teknik)
Jag bytte tanke mitt i där. Jag menade,Enda felet med Burt är väl att även om det är torrt före så kan det finnas pölar med lerig botten kvar som framhjulet kan kana iväg i. Så jag föredrar ett mera mönstrat däck fram bl.a för att framhjulet bidrar väldigt lite till rullmotståndet. Tänker likadant på grushojen.
Varför skulle framhjulet bidra väldigt lite till rullmotståndet?Enda felet med Burt är väl att även om det är torrt före så kan det finnas pölar med lerig botten kvar som framhjulet kan kana iväg i. Så jag föredrar ett mera mönstrat däck fram bl.a för att framhjulet bidrar väldigt lite till rullmotståndet. Tänker likadant på grushojen.

Min tanke är att det är mindre belastat o framför allt inte deformeras av framdrivningskrafter. Något som det är svårt att se siffror på.Varför skulle framhjulet bidra väldigt lite till rullmotståndet?
Visa bilaga 762720
T.ex Silcas kalkylator ger följande viktfördelning, Blir verkligen rullmotståndet avsevärt lägre för att ett ekipage på 100kg har 46.5kg fram och 53.5kg bak?
Man anpassar väl ändå generellt lufttrycket så man har lite lägre fram. Så rullmotståndet borde vara (nästan) samma för bägge hjulen om man har samma däck. Eller missar jag något här?