Vilka Zipp ?

Vilka Zipp ?
Har precis ropat in ett par nya 404or tub på eBay, och då inställer sig frågan vilka däck man ska köpa? Nån som har nåt bra test att peka på? Första tubdäcken för mig.

Vilka Zipp ?
båtbensbudet skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan nog hitta ett par nya zipp på ebay för
> 1300-1400 usd + frakt lr så. Men med dagens
> dollar och tull+moms blir det knappt lönsamt.
> speciellt inte om du räknar in eventuella
> fraktskador och leverandstider och utebliven
> service.

har vänner som köpt massor från denna affär i usa: http://cadencecycle.com
bland annat 3 st zipp disc hjul, ett par 404:or, ett 808 framhjul me keramiska lager osv, cervelo P3 cykel o en del annat fint, allt har trillat igenom för en bra slant mindre än i sverige.

dischjulen, slutade på en 9000 kr styck eller nått med frakt o allt sånt (lite fuffens me tullen :D), att jämföra med 17000 i sverige, med full tull o moms, så tror ja ändå det är billigare än i sverige. som det blev nu, så kanske man inte får service på dem i sverige, utan i usa, men å andra sidan kan man ju köpa 2 st hjul till samma pris som ett :D

man kan säkert hitta en billigare affär,men den där affären är riktigt bra att ha o göra med.

men visst, kan man hitta dem till bra pris på hemmaplan, självklart köper man dem här då

Senast redigerad av en moderator:
Vilka Zipp ?
> Jag skall säja min R3 till förmån för ett par
> Zipp och köpa en sniken Spesialajsed. ;p

Jag lägger första budet, 3 flaskor Chateau Lafite Rothschild årgång 1961.

Vilka Zipp ?
Hej på er kolhjuls fantaster.

Ursäkta tråd kapningen.

Måste kolla en grej. Hur syltiga är ett par kolhjul i jämnförelse med vanliga alu egentligen. Är det någon som endast har kolhjul som använder dem i ur och skur, till och från jobbet etc etc?

Har sett att många har träningshjul de tränar på i alu och sen tävlar de på kolhjulen. Är det för att de håller sämre eller för att man är extra rädd om sina hjul och vill få något för dem på K&S eller hur resonerar ni. Är de mer benägna att gå sönder?

Pat som funtar på kol.

Vilka Zipp ?
Självklart tränar de flesta på enklare hjul. Zipp kostar ju i alla fall 16k och ett par bra träningshjul kan man ju få för 5k.

Eftersom jag inte tävlar på lvg så vet jag faktiskt inte varför jag skulle vilja ha ett par Zipp. Jag antar att det är cykelnörden i mig som bara måste ha dem. Det är i alla fall billigare än om man hade haft Ferrarisar som enda intresse. Men å andra sidan cyklar jag en hel del... :)

Jag tycker du skall köpa ett par bra aluhjul. Mavic "Elite" är ju prisvärda eller Fulcrum 3.
Shimano kommer tydligen men ett par nya Ultegra SL-hjul. Easton har ochså bra hjul. Snart kommer väl en graf från Tour. Var är du Håkan ? ;)

-Skogling

Vilka Zipp ?
Skogling skrev:
> Mavic "Elite" är ju prisvärda eller Fulcrum 3.

Jasså, på vilket sätt då?
Ingår det promenadskor?

Det här tycker jag är prisvärda alllround/träningshjul 3000:- och 1480g med 28/32 aeroekrar
file=62569

http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553#msg-877553

/Håkan

Vilka Zipp ?
HåkanC skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mavic "Elite" är ju prisvärda eller Fulcrum
> 3.
>
> Jasså, på vilket sätt då?
> Ingår det promenadskor?

He-he... :-D

Vilka Zipp ?
SuperApe skrev:
> Kan det vara för att många har tubisar till
> kolhjulen och inte vill riskera punka under
> träninsgrudor?
> Jag har också kolsug.

Det är väl mindre risk att punka en tubis och punkar man dessutom en tubis så ödeägger man inte fälgen vilket man kan göra med en kanttråd. Om man inte kör kol med alu profil förstås.

Ok man kan köra ner i potthål, trottoarkanter etc etc men det håller ju ingen fälg för. Tillbaka till min orginalfråga. Är kol syltigare än alu rent hållbarhetsmässigt. Finns det mer eller mindre tåliga kol fälgar precis som det gör med mtb fälgar? Har för mig att corima har en viktgräns/maximum rider weight på sina?

Vilka Zipp ?
Största skillnade är att kolfiberfälg spricker. En alufälg blir skev. En kolfiberfälg lagar man ej. En alufälg kan man rikta eller byta till ett rimligt pris.

En del tycker kolfiberhjul är komfortablare. Men Zipp är ju framför allt aero. LEW är tydligen riktigt syltiga enligt någon test. Men då var det väl framförallt ekerpänningan som var riktigt dålig...

Vilka Zipp ?
Jilster skrev:
> Ok man kan köra ner i potthål, trottoarkanter
> etc etc men det håller ju ingen fälg för.

Jaså?

> Tillbaka till min orginalfråga. Är kol syltigare
> än alu rent hållbarhetsmässigt. Finns det mer
> eller mindre tåliga kol fälgar precis som det
> gör med mtb fälgar? Har för mig att corima har
> en viktgräns/maximum rider weight på sina?

Kolfiber är dyrare. Kraschar du så kostar det mer. Svårare än så är det inte. Jag fattar inte varför folk är så rädda för att kolfiber ska gå sönder hela tiden. Det är inte så bräckligt som man tror, men dess låga vikt och känsla associeras till plast när man känner på det och då tror många att det håller lika bra som plast. Det är liksom präglat beteende i våra aphjärnor. Man kan säga att det är Darwins fel att vi inte litar på kolfiber alltså.

Man har alltså två val: 1) tro på kolfiber 2) bli religiös och o-tro på Darwin.

Vilka Zipp ?
Jag var ute och träningskörde 10mil på mina Zipp 404 med Veloflex carbontubisar i dag. Det var som alltid äckligt trevligt. Skönt som f*n. Potthål och annat hoppar man över (om man hinner se dem). Jag tycker det är mums att träna på Zipphjulen! Fast man måste alltid vara sugen på ngt annat. Just nu funderar jag på Edge 1.68. Höga och fina är de ju...

Vilka Zipp ?
Då är det alltså inköps priset som gör att folk behandlar sina kol fälgar med siden handskar och inte själva hållbarheten?
VAd är det som gRö att det skiljer så mkt i pris på tex zipp och edge?

Vilka Zipp ?
Tubfälgar i kol är väl lite lättare än kantrådsdito? Jag tror det, och då kanske många valt tub (bl.a av det skälet, och komfort, känsla osv...) och det dyrt att punka sina tubisar, alt. ett jävla mickel att laga dem, men det vet jag ingen som gör.

Därför kanske man väljer sina kolfiberhjulsrundor med omsorg. Jag tror inte heller kolfiber är klenare än alu, det bara låter så om dem...

Jag spekulerar efter vad du, och även jag upplevt, att många sparar sina kolhjul tills det jävlar i mig ska racas! Och då har vi placeboeffekten också...

Vilka Zipp ?
Jilster skrev:
> Då är det alltså inköps priset som gör att
> folk behandlar sina kol fälgar med siden handskar
> och inte själva hållbarheten?

Delvis, ja, det tror jag.

> VAd är det som gRö att det skiljer så mkt i
> pris på tex zipp och edge?

Tja, en stor orsak till att Zipp är dyrare är att det står Zipp på dom och flera proffsstall kör med dom. Zipp har ju även en hel rad med "features" som dom hävdar är mer eller mindre bra i förhållande till konkurrenterna, vilket de som köper Zipp är villiga att betala för.

Vilka Zipp ?
Hmm, nu kör ju jag hela tiden med mina zipp -men om cykeln kostar tex 40 tusen och hjulen 15 tusen så borde ni snarare ha träningscykel till zipphjulen och inte tvärsom... :-) T

Vilka Zipp ?
Little Stereo skrev:
> Hmm, nu kör ju jag hela tiden med mina zipp -men
> om cykeln kostar tex 40 tusen och hjulen 15 tusen
> så borde ni snarare ha träningscykel till
> zipphjulen och inte tvärsom... :-) T

Ja, det är ju därför man har en R3:a. Som träningscykel. :-)

Vilka Zipp ?
Jilster skrev:
> Vad säger man om att köpa beggade kol hjul? Är
> det ett stort no no?

Om de ser fina ut så är det bara att köpa. Samma som med allt annat.
Jag träningscyklar på mina Zipp. Men jag kör ju kanttråd. Mina tidigare tubhjul körde jag bara på finrundor.
/J

Vilka Zipp ?
Lagerna går ju att byta, kolla efter sprickor i fälgkanten eller runt ekernipplarna eller om dom har fula nerbromsningar. Ser allt okej ut är det lägga ett skambud och hålla tummarna. :-) T

Vilka Zipp ?
Träna på tub är väl lite sådär, blir drygt och dyrt om/när man punkar. Men det hindrar inte mig om jag är fortåkarsugen.

Tveklöst är zipphjul mer känsliga än vanliga alufälgar typ openpro eller reflex om man kör i potthål eller motsvarande. Jag har själv kraschat zipp 303 två gånger (ggr träning 1ggr regnigt race). Vissa tävlingscyklister undviker zipp om det är gatsten tex. Jag har dock aldrig tvekat att köra Reynolds på gatsten, de känns stadigare tycker jag.

Vilka Zipp ?
Vaför skulle det inte gå att köpa beg kolfiber hjul? Om inte, ska man då slänga sina beg kolfiber hjul för de är då inget att ha? Folk säljer sina prylar för att de förlorat intresset eller vill ha ännu finare, dyrare o nyare grejor och inte för att de i smyg har kraschat de 10 ggr. Folk e i grunden inte lurendrejare lr iaf inte de flesta jag träffat, men man kan alltid ha otur.

Tillbaka
Topp