Vilken 120mm 29er-gaffel?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Helst för koniskt styrrör men 1 1/8" kan vara OK. Luft. 15 el 20mm axel.

Har ingen som helst koll på marknaden mer än att Reba verkar populära. Har kört med Fox Float 36 de senaste åren och har verkligen gillat den gaffeln, men hade nog varit nöjd lika nöjd med R-versionen, RLC2 var lite overkill för mig.

Nu har ju jag just en Reba (med 130mm i slag) och den levererar ju lika bra som Reba har levererat de sista åren.
Min heter RLT vad nu det betyder.... Har 20mm's axel och koniskt gaffelrör...

Känns som ett tryggt mellanmjölksalternativ...

Helt nöjd med min Reba, har kört den sedan i våras på Ninern och den gör väldigt lite väsen av sig, med andra ord funkar som den skall.

120mm, 20mm-axel och koniskt styrrör. (Oavsett vad SRAM skriver på sin sida och vad Ville drömmer fram för siffror :))

E: Köpt i kartong, inte OEM som Johans.

Senast ändrad:
Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt nöjd med min Reba, har kört den sedan i
> våras på Ninern och den gör väldigt lite
> väsen av sig, med andra ord funkar som den
> skall.
>
> 120mm, 20mm-axel och koniskt styrrör. (Oavsett
> vad SRAM skriver på sin sida och vad Ville
> drömmer fram för siffror :))
>
> E: Köpt i kartong, inte OEM som Johans.

+1!

Jag skulle nog valt reban då. De är fina gafflar.

Jag kör 120mm Reba som är 120mm oavsett vad Ville googlar fram.

Funkar lika fint som alla RS luftgafflar jag haft de sista åren. Rekommenderas starkt!

Undra om det är 2011:or som är 120mm och SRAM plockat bort dem till 2012 eller om det helt enkelt bara står fel på SRAMS sida?

Ville skrev:
> Undra om det är 2011:or som är 120mm och SRAM
> plockat bort dem till 2012 eller om det helt
> enkelt bara står fel på SRAMS sida?

Sä är det.

2011 av Reba 29 fanns i längder över 100mm. Nu har RS flyttat över dem till Revelation-serien inför 2012 verkar det som. Reba och Revelation är byggd på samma teknik, så steget var inte så långt.

s skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Undra om det är 2011:or som är 120mm och SRAM
> > plockat bort dem till 2012 eller om det helt
> > enkelt bara står fel på SRAMS sida?
>
> Sä är det.
>
> 2011 av Reba 29 fanns i längder över 100mm. Nu
> har RS flyttat över dem till Revelation-serien
> inför 2012 verkar det som. Reba och Revelation
> är byggd på samma teknik, så steget var inte
> så långt.

+1! Då var det "promlemet" löst.

Jag hade faktiskt velat ha en SID 29 120mm....men men, så blir det icke.

perzzon skrev:
> En ännu viktigare fråga, vilka ramar sätter ni
> dylika gafflar på?

That's for me to know and you to find out :-)

Marzocchi har en 140mm 29er-gaffel också..

manitou tower pro finns i 120 mm och 20 mm axel.
Jag har en med 100 mm fjädring och 20 mm axel som har gått en säsong och fungerat riktigt bra, tycker den dämpar bättre än den reba (iofs 26 tums) med motioncontrol som jag hade på förra cykeln.

Fredrik, absolut. Synd att foxgafflarna kostar så ruggigt mycket bara. Men det är klart, jag har lite tid på mig att scouta runt lite.. Fast Talas är jag lite allergisk mot, har aldrig lyckats ställa in en 36 Talas så att jag trivs med den. Radikal skillnad mot 36 Float.

Får kika om man kan hitta en 34:a av lämplig model till rätt pris!

En snabb kontroll ger vid handen att en Fox 34 Float kostar ungefär dubbelt så mycket som en 120mm Reba.. Den sistnämnda finns i 140mm-varianter också f.ö.. Båda går att sänka med 20 / 40mm vilket inte Floaten verkar gå att göra lika enkelt.

Hjälp mig att välja:

Rock Shox Revelation RCT3 dual Air 29" suspension fork 140mm 1.29" Tapered PM 20QR Maxle Lite white 2012

Rock Shox Revelation RCT3 dual position Air 29" suspension fork 140mm 1.29" Tapered PM 20QR Maxle Lite black 2012

Rock Shox Revelation XX dual position Air 29" suspension fork 140mm 1.29" Tapered PM 20QR Maxle Lite black incl. X-Loc-Remote 2012

Alla har ungefär samma pris utom den sista som är en tusenlapp dyrare.

Vad är skillnaderna egentligen?

Dual Air: With independently adjustable positive and negative air spring chambers, Dual Air is race or trail ready, highly tunable, and one of the lightest air spring systems on the market.

Dual Position Air: An easy-to-use detented knob offers long and short travel options with a turn and a click. With approximately 30mm of sag-to-sag travel adjustment, it is designed to simply bring the front of your bike down for climbing prowess. Dual Position Air is sweet and simple, smooth and robust. Bomb downhill with confidence. Click. Climb like a demon.

Skillnaden är väl att alternativ två har bara en luftkammare men däremot kan du justera slaglängden.

Alternativ ett har två luftkammare, den ena dämpar gaffeln på väg ner och den andra "håller emot" på väg upp. Men bara en slaglängd.

Rätta mig om jag har fel, vilket inte är omöjligt.

Luthman Photography skrev:
> Skillnaden är väl att alternativ två har bara
> en luftkammare men däremot kan du justera
> slaglängden.
>
> Alternativ ett har två luftkammare, den ena
> dämpar gaffeln på väg ner och den andra
> "håller emot" på väg upp. Men bara en
> slaglängd.
>
> Rätta mig om jag har fel, vilket inte är
> omöjligt.

Kompletterar lite..

Dual Air: den nedre/negativa kammaren hjälper igång rörelsen i början på slaget.
Prova att släppa ut luften ur den negativa kammaren...

Lika tryck uppe och nere är en bra början, pumpa uppe först.
(jag har mer i negativa..)

Dual Position och Solo Air (Recon) har också en negativ kammare men den fylls automatiskt till "lagom" nivå från övre kammaren.
Typ Fox Float bakdämpare.

Därför ska man pumpa lagom uppe först, motionera gaffeln (så negativa fylls) sen pumpa till det tryck man vill ha.

Rätta mig också om jag har fel, vilket inte är omöjligt.

jomper skrev:
> Är det OK om jag tar den vita gaffeln för att
> den är snyggast? :-)

Såklart!

Du kan bygga om från Dual Air till Dual Position ganska enkelt om du vill det.

jomper skrev:
> Jag vill egentligen ha en 120mm-gaffel, men jag
> har förstått att det är ganska enkelt att
> sänka dem också.

Dual Air kan du sänka genom att använda ett spännband när du pumpar den. No skruva needed.

Det känns som om en dual position (t.ex. 120/150) är tänkt att vara 150mm men gå att korta ner till 120mm vid behov, läs klättring.
Undrar hur den funkar om den får gå i korta slaget för jämnan..?

Det finns väl Reba gafflar till 29" som är 120mm?

Jag kapar tråden en aning. När vi ändå är inne på gafflar och i synnerhet 29"-gafflar. Hur "nödvändigt" är det här med konade styrrör? Är det flexet i gaffeln man vill komma åt, eller är det vridstyvheten? Nu sitter jag ju på en ram som inte kan ta konat gaffelrör. Samtidigt så vill man ju vara framtidskompatibel nu när jag tänkt investera i en ny gaffel. Det går inte att komma runt detta på något vis? Det finns inga superslimmade styrlager som fixar problemet?

Ville skrev:

> Dual Air kan du sänka genom att använda ett
> spännband när du pumpar den. No skruva needed.

Bra, då köper jag en sån.

NH skrev:
> Det känns som om en dual position (t.ex. 120/150) är tänkt att vara 150mm men gå att korta ner till > 120mm vid behov, läs klättring.
> Undrar hur den funkar om den får gå i korta slaget för jämnan..?

Jag hade samma fundering. Vet inte hur det är på den här gaffeln just, men ofta påverkas kompressionsdämpning och returdämpning när man sänker gafflar och bakdämpare. Så var det både på min gamla Z1 och på Scott Ransoms bakdämpare t.ex.

> Det finns väl Reba gafflar till 29" som är 120mm?

Inte av årets modell. Men HiBike har nån sån till salu faktiskt.

Beställde en Rock Shox Revelation RCT3 dual Air 29" suspension fork 140mm 1.29" Tapered PM 20QR Maxle Lite white 2012 från Hibike i Mars. Fick besked om att den kunde levereras i mitten av april. I mitten av april ändrades leveransbeskedet till "vet inte".

Det är inte helt enkelt att hitta nån som säljer en gaffel som uppfyller mina krav: Luft, 29er, koniskt styrrör, 20mm axel. Iaf inte om den ska kosta mindre än 6000 kr.

Jag har samma kravspec som Jomper, dvs:

* 29:er
* 120 mm slag
* koniskt (tappered) styrlager
* 15 (eller 20) mm axel
* Dessutom ska den vara svart

Numera verkar det finnas en del att välja på från RS, Fox, Manitou, Magura & DT Swiss.

Frågor:
* Har jag missat någon tillverkare med gaffel som motsvarar mina krav?
* Är Reban fortfarande "mest gaffel för pengarna"? (Konkurrenterna kostar ju nästan det dubbla...)
* Går det att reglera slaglängden på Reba 2013 i efterhand som man kunde på 2011:orna?

Jag tar även tacksamt emot tips om någon snubblat över en utförsäljning med tidigare årsmodeller av Reba 29-120-maxxle i lager....

Senast ändrad:
White Brothers Loop borde också platsa på listan.

Manitou Tower Pro har fått mycket bra kritik på MTBR. Ligger väl i samma prisklass som Reban. Bike-components, CRC och Winstanleys har jag sett har dem. Återkommer med länk till tråden på MTBR när jag sitter vid en dator ikväll.

/David

Marzocchi verkar inte heller vara helt impopulär där borta. Men jag är mest sugen på en RS eller en Fox.

Jag undrar om det går att ändra slaglängd på Fox Float 29er-gafflarna av 2013 års modell också.. 100mm-gafflar av både Fox Float och RS Reba-modell verkar det vara gott om.

jomper skrev:

> Jag undrar om det går att ändra slaglängd på
> Fox Float 29er-gafflarna av 2013 års modell
> också.. 100mm-gafflar av både Fox Float och RS
> Reba-modell verkar det vara gott om.

Tittar man på artikelnummer på krona och innerben så verkar det skilja mellan 80/100 och 120-gafflarna. Dvs antagligen bara möjligt att ändra på de med kortare slaglängd.

http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm

Kan meddela att Reban med de specar vi efterfrågar tydligen inte ska finnas tillgänglig på eftermarknaden 2013 (källa TFTunes) :(

Lovade ju att återkomma med länkar...

Har ingen erfarenhet av Manitou Tower Pro själv, men om jag skulle skaffa en storhjuling så tycker jag den verkar intressant. Fox och White Bros. är för dyra på denna sidan Atlanten tycker jag.

Här är en ganska lång tråd på MTBR där de diskuterar gaffeln med fokus på lite tyngre cyklister. Men det finns en hel del intressant information ändå om man orkar kika igenom den.
http://forums.mtbr.com/29er-components/manitou-tower-pro-fork-clydesdales-techical-751708.html

Test av samma gaffel:
http://twentynineinches.com/2012/06/24/2012-manitou-tower-pro-29er-steppin-up-the-game/

Något annat som är intressant för de som gillar att finjustera sin utrustning är att det finns kit att köpa så att man kan shimsa om dämparen själv. Fast skulle jag försöka mig på något sådant skulle det antagligen bara bli till det sämre...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75932

Hmm, jag har en Tower Expert sedan tidigare och är inte jätteimponerad. Den gaffeln är ok, men inte bra nog att hamna på mitt nya bygge. Tower pro har visserligen en annan, och förmodat bättre, dämparenhet. ACT Air i Tower Expert, MARS Air i Tower Pro. Finns det någon på Happy som kört Tower pro ett tag och kan ge lite inblick i prestandan?

(e) Tack för länkarna! Nu ska jag läsa på lite.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp