Vilken 120mm 29er-gaffel?

Dolk körde en Tower pro ett tag, kolla med honom så kan du kanske provköra den också. Håller med om Expert, ok men inte mer. Jag har en hel del stiction i min som blev halvt om halvt ok om efter en massa fulmek. Jag har svårt att tänka mig att det blir mindre stiction med en annan dämpenhet som i Tower pro.

Håkan, inget koniskt styrrör om jag hittar rätt? Synd, annars är det bra nära..

Marzocchi 55 verkar också poppis på mtbr..

jag har kört med min Tower pro (100 mm, 20 mm axel) i två säsonger nu. Efter att jag bytte till en hårdare fjäder i den så tycker jag väldigt bra om den. Dämpningen är faktiskt ganska lik min gamla 150 mm marzocchi coil-gaffel, det är definitivt ingen stiction i den. Jämfört med en Reba tycker jag den har mkt lättare att reagera på småstök, den är liksom lite mer finkänslig än en Reba.

Sen har den en ratt med typ 10 klick på ovansidan där man ställer den från helt öppen till helt låst (jag har ingen remote lockout), det tycker jag är en fin funktion, jag kör den oftast ett klick från helt öppen, då slipper jag bromsdyk men den arbetar ändå aktivt när den väl går igång.

Tyvärr sprack fästet till 20 mm-axeln på min, dock skötte CRC det riktigt snyggt och tog alla kostnader, men just det fästet är en skit-konstruktion. Om jag skulle köpa ny gaffel idag hade det nog blivit en likadan fast med 15 mm axel istället, den designen ser mycket mer hållbar ut.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Marzocchi 55 verkar också poppis på mtbr..

Synd bara att enhetsbeteckningen också anger vikten i kg... Sen har den ju också väldigt mycket slag?

Aron skrev:
> Tyvärr verkar det inte som att det går att bygga
> om FOX 100 mm till 120 mm. :(
>
> http://service.foxracingshox.com/consumers/Content
> /Service/QuickTech/FFloatAirSpgTravelAdj.htm

Men den 120 Fox som det länkas till funkar väl.
Det är ju bara att köra med en reducering på undre styrlagret.

Kommer du verkligen känna skillnad på 1 1/8 och taper?

Aron skrev:
> Den är vit... För 6k är jag inte beredd att
> kompromissa.

Sorry! Vad konster det att lacka den?

BTW! Vad är det för hjälm du har på bilden i Kadens. Den ser ganska över kompromissad. ;)

Fåfängans fyrverkerier!!

Jag kan tänka mig en vit gaffel men det känns konstigt att det inte finns nån med rött typ av styrrör att köpa i stort sett. Mycket förvånande. Sen är det ju en -11, kanske spelar mindre roll men det känns lite trist.

Marzocchi 44 var det jag syftade på ovan, 55:an är ju en aning för grov..

jomper skrev:
> Jag kan tänka mig en vit gaffel men det känns
> konstigt att det inte finns nån med rött typ av
> styrrör att köpa i stort sett. Mycket
> förvånande. Sen är det ju en -11, kanske spelar
> mindre roll men det känns lite trist.
>
> Marzocchi 44 var det jag syftade på ovan, 55:an
> är ju en aning för grov..

Jag fattar inte! Vad menar du med rött styrrör?

A

Jag kör med Tower Pro 120mm 29" (konad, 15mm QR) på en cykel. Har också en 100mm 29" (ej konad, 9mm QR) Reba på en annan cykel. Jag tycker bättre om Tower Pro än Reba'n. Den är mer följsam på nått vis. Kanske lättare att ställa in än Reban som är dual air. Winstanleysbikes har bra utbud på gafflar på sin hemsida.

Fast idag är det väll inte på mycket som skiljer mellan sid och reba? Det känns som att de blir mer och mer lika för varje år...

R2-bike har det mesta :-)

Utöver de som nämnts redan finns ju även X Fusion Slide, X Fusion Trace och Magura TS8R 29 som uppfyller kravet på 120mm slag, 15mm axel och koniskt styrrör. Vad gäller Arons krav på färg så tror jag de går att få i svart också.

Magura tillhör väl den dyrare prisklassen. X Fusion verkar bli mer och mer populärt på andra sidan Atlanten och verkar få rätt bra kritik också. Men de är fortfarande ganska ovanliga i Europa och jag vet inte hur lätta de är att få tag på. Finns antagligen erfarenheter av samtliga gafflar på MTBR om man letar.

Henry Ford jublar antagligen i sin grav med tanke på att eftermarknaden 2013 nästan enbart verkar kunna erbjuda vita gafflar. Vitt verkar vara det nya svarta.

Jag leker nu med tanken på att plocka upp ett vitt exemplar och låta lacka om den. I så fall låter jag en billackerare göra jobbet. Hur är erfarenheterna av detta?

* Blir slutresultatet bra?
* Vad kostar det ungefär?
* Ökar vikten märkbart med en pulverlack?

Tack för tipset om SID:en. Har tittat förbi där tidigare men missat denna då de har använt fel bild.

Försöker dock hålla i slantarna så dyrgafflarna går bort om jag inte hittar dem på riktigt bra rea någonstans.

Om du ska lacka om så kan du ju plocka upp en beggad med gott samvete, omlackeringen innebär ju ändå rätt omfattande demontering.

Sanningens minut för mitt ebayköp närmar sig, den är i landet och har klarat "Customs clearance" två gånger redan. Räknar med att få betala moms och tull förstås, det har jag alltid fått göra på såhär stora grejor.

Lösa ytterben var ju en väldigt kreativ ide. Jag hade hellre lagt 2000 kr på ett par sådana än att meckat med omlackering.

Tror att både jag och Aron ebayade hem OEM-gafflar från USA faktiskt, jag gjorde det iaf. Det blev en Foxgaffel.

Annars var ditt tips grymt, antagligen det bästa i hela tråden :-)

Tillbaka
Topp