Vilken 29er ska jag välja....

Frippe

Medlem
Har bestämt mig för att uppgradera till en 29er till våren. Har bestämt mig för en hoj i 20000:- klassen.
Har kollat runt på nätet på olika sidor och hittat 3 cyklar som jag kan tänka mig. Alla har lite olika spec, rammatrial och vice versa vilket gör det svårt att bestämma sig för vilka delar man ska fokusera på. Gaffel? Ram i Kolfiber eller Aluminium, Komponenter så som växlar och bromsar...

Radon ZR Race 9,0 SL
Grand Canyon 9,9
Cube Reaction GTC SL

Dessa tre är iaf cyklarna jag titta på (har även haft Scott Scale Expert under lupp men där tycker jag att jag inte får lika mycket cykel för pengarna).

Nån som kan komma med några kloka ord som gör det lättare för mig att välja...

Scott Scale Expert är i kolfiber och de andra har väl aluram. Stirra dig inte blind på utrustningen, den är lätt att uppgradera. En fin ram som passar dig känns viktigare.

Köpte själv en Scott Spark Expert.

Cuben har också kolfiberram....

Frippe: Gött att höra att du bestämt dig nu! Kommer bli en rolig cykelsommar i 29er-träsket!

Jag tycker att du ska kolla på de "praktiska" sakerna som skiljer hojarna åt. Gaffelhandhavande tex: Radonen har lockout nere på gaffeln, Canyon har terralogic och Cuben har lockouten på styret. Växlarna: Canyon har SRAM så där växlar du bara med tummen. Övriga har Shimano så där växlar du med tumme och pekfinger. Gäller att fundera igenom vad du vill ha och vad som passar dig bäst.

Sen så håller jag med om att en bra ram är viktigt. Även hjulen gör mkt för åkkänslan men där verkar de tre hojarna ha rätt så likvärdiga hjul....

Senast ändrad:
Jag valde att beställa en Rose Dr Z 4 29a.
Mycket pang för pengen, bra komponenter och relativt snabb leverans.
Jag valde dessutom till sänkbar sadelstolpe samt Easton Haven hjul.
Ramen kanske inte är det mest blingbling men jag tycker att den är riktigt snygg.

Gå in på Bunnyhop.de, kolla in deras Cannondale Flash 29 pris 19300. En kompis köpte den är grymt nöjd. Där har du en kanonram och lätt gaffel. Vikt 10.5 enligt Cannondales viktlista som finns i någon tråd här på forumet. Tror den finns under Cannondale Flash 29 vikt.Om du inte gillar den har de en Scott pro carbon för 17600kr. DEt tog en vecka att få hem cykeln från Bunnyhop.de.
Ni som är intresserat av fulldämpat eller billiga carbonhardtails kolla in Ghost på Bunnyhop
Alexandra Engens nya Cykekmärke.

MCM_team skrev:
-------------------------------------------------------
> Växlarna: Canyon har SRAM så där växlar du
> bara med tummen. Övriga har Shimano så där
> växlar du med tumme och pekfinger. Gäller att
> fundera igenom vad du vill ha och vad som passar
> dig bäst.
Iaf cuben har rapid fire-reglage så även där går det att växla med bara tumme.

En annan sak med cuben är att gaffeln inte har "standard"-offset utan använder sig av specialgafflar. Tror det är samma offset som på Gary Fisher-cyklar (G2-geometri?).
Om det är bra eller dåligt vet jag inte men ska man byta gaffel så är de förmodligen dyrare än en med vanlig gaffel-offset.
En av orsakerna till att jag hoppade Cube och beställde en Spesh Stumpjumper Comp Carbon HT 29 för ungefär samma pris var just G2-gaffeln.
Ska komma in till butiken i slutet januari så om ett tag kan jag ge åsikter baserade på egna erfarenheter:-)

NNNN

larsaw skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte slå på stort och invänta att den
> heldämpade Commencal Meta 29 släpps! Med tanke
> på att det säker dröjer minst ett halvår så
> hinner du nog spara ihop till merkostnaden för
> denna blivande super-allrounder...
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1790227/1791167#msg-1791167

Finns det nån indikation på vad metorna kommer kosta?

Jag hade kontakt med I like bike i september 2011 som sa att de tror att de kommer att ligga i samma prisklass som Meta AM1 och att de borde vara ute på marknaden i juni 2012.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp