Vilken är bäst?

RobertJ

Medlem
Vilken är bäst?
Hej.

Dags för att byta ut min Trek från nittiotalet.

Brorsan har en sån här:
https://www.cykeltjanst.com/product/cube-attention-sl-2016-gron

När jag var där idag såg jag en annan Cube som såg rätt snygg ut.
https://www.cykeltjanst.com/product/cube-ltd-pro-2017

Den senare fanns också på Bikester.se för 9000 kr. Med min beläggs föreslogs 27,5 tumlaren. En hjulstorlek jag är rätt sugen på med tanke på att jag hittills mest kört med 26 tum.

Vilken av cubecyklarna är bäst?

/Robert

Vilken är bäst?
Hur lång är du?
Om du jämför Attention SL https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/attention/cube-attention-sl-blacknflashorange-2017/ mot LTD Pro https://www.cube.eu/uk/2017/hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2017/
Attention har längre kedjestag, kortare reach och högre stack. Attention har 3-delat vevparti (3x10 vxl) medan LTD har 2-delat (2x11). LTD Pro skulle nog av de flesta klassas som bäst, men det är även fråga om tycke och smak.

Personligen skulle jag nog med runt 10 K i budget välja denna https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html som kommer med 27.5" hjul i stl. Small för 162-172 cm cyklist och 29" hjul i stl. Medium för 172-182 cm cyklist. Finns även stl. XS i lager, medan stl. L och XL är slutsålda. Reapriset gäller bara denna vecka!

Vilken är bäst?
Sixten Fors sa:
Hur lång är du?
Om du jämför Attention SL https://www.cube.eu/en/2017/hardtail/attention/cube-attention-sl-blacknflashorange-2017/ mot LTD Pro https://www.cube.eu/uk/2017/hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2017/
Attention har längre kedjestag, kortare reach och högre stack. Attention har 3-delat vevparti (3x10 vxl) medan LTD har 2-delat (2x11). LTD Pro skulle nog av de flesta klassas som bäst, men det är även fråga om tycke och smak.

Personligen skulle jag nog med runt 10 K i budget välja denna https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-sl-7-9.html som kommer med 27.5" hjul i stl. Small för 162-172 cm cyklist och 29" hjul i stl. Medium för 172-182 cm cyklist. Finns även stl. XS i lager, medan stl. L och XL är slutsålda. Reapriset gäller bara denna vecka!

Jag är 178 cm. Benen 83 cm som sagt.
Vad menas med "längre kedjestag, kortare reach och högre stack"

Canyon har jag surfat lite på men då blir det nog en medium, dvs 29 tum. På gott och ont kanske.

Vilken är bäst?
RobertJ sa:
Vad menas med "längre kedjestag, kortare reach och högre stack".
Cykelramar har olika mått och relativa proportioner. Cube Attention har en geometri som är mer gubbpendlare / tekkingcykel än modern MTB för stigcykling. Mer kort och hög körställning än lång och låg. Grand Canyon AL SL 7.9 är modernast, mest stigcykel, av de fyra jämförda nedan.

Bilagor

• Geo 7.png
    Geo 7.png
    7.2 KB · Besök: 149
Vilken är bäst?
Tack för infon. Nu kommer en följdfråga.
Enligt Bikester.se ska jag ha en 18". Då är det 27,5". Är det hopplöst ute? Vad blir den största skillnaden mot 17" som kommer med 29" hjul? 27,5 känns spontant som det kommer passa eftersom det är mer likt den gamla 26" hojen.

Om jag köper från Bikester.se, hur ställer jag då in framgaffeln med rätt tryck?

/Robert

Vilken är bäst?
Jag skulle ändå välja 19" ram och 29" hjul i en LTD Pro. Och byta till en kortare stam för 300 kr om det behövs.
Gaffeln justerar du med en gaffelpump, ingår inte det när du köper en Cube från Bikester?
GC AL SL 7.9 i Medium är fortfarande en bättre cykel. Pump ingår. Men en tusing dyrare förstås.

Vilken är bäst?
Rattnalle sa:
Humor at kalla en rätt kort Canyon för geometriskt modern..
Jag skrev specifikt "Grand Canyon AL SL 7.9 är modernast, mest stigcykel, av de fyra jämförda nedan"

Lista gärna geo för 30-talet populära instegs 29" HT i stl M (180 cm cyklist) i prisklass 8-12K från Bikester, XXL, Cykelkraft, BD etc. Från volymsäljande märken som Scott, Merida, Cube, Orbea, Ghost, Conway, Giant, Focus, Corratec, Felt, Radon, Trek, Superior, Crescent, Kross, White, Bianchi.

Hur många hade:
* S/R < 1,46
* Gaffelvinkel < 68,5°
* Ø32 mm luftgaffel med slaglängd ⋝ 110 mm
* Kedjestag < 428 mm
* Stam < 70 mm

Visa ditt resultat och din slutsats. Eller är det för jobbigt att jobba lite? Enklare att bara gnälla?

Senast ändrad:
Vilken är bäst?
Jag tycker mest det är lustigt att du först helt låter bli grundläggande frågeställningar så som vad det faktiska användningsområdet är och sedan tvärsäkert gör en rekommendation utan denna information. Konsekvent i tråd efter tråd. Om TS ställer en så här generell fråga är nog geometritabeller fel nivå för diskussionen över huvud taget. Att likställa en lång och låg cykeln med rejsig framåtlutad sittställning är för övrigt inte alls rätt alla gånger.

Visst kan man se det som att jag bara gnäller men jag tycker det finns all anledning att ifrågasätta lite så att du inte framstår som allsmäktig sanningsbärare för den enda sanna läran. Om TS inte läst en massa andra trådar kanske det inte heller framgått att du verkar på Canyons marknadsföringsavdelning.

Vilken är bäst?
Jag tycker att jag oftare än de flesta försöker ta reda på cyklistens längd/vikt/användningsområde och om jag inte får svar, försöker gissa så gott jag kan.

Utgångspunkten var fokuslå på två Cubemodeller, skillnader mellan dessa och vilken av dem som var bäst. Anser att jag belyst och svarat på TS frågor och gett ytterligare lite tips.

Vad anser TS? Vems inlägg har varit till mest hjälp för TS, mina eller dina? Vilken annan postare i denna tråd har engagerat sig mer och gett bättre tips/råd/info/svar på TS frågor under de 58 timmar som gått sedan frågorna ställdes?

Gnälla går bra. Hur går det med listan/jämförelsen av geo som stärker din tes förresten, är den på gång?

Både du och jag vet att jag inte har några kopplingar till cykelbranschen what so ever, oavsett märke.

Senast ändrad:
Vilken är bäst?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-sentier-hardtail-bike-deore-2017/rp-prod146560
För mindre pengar (än Sixtens Canyon) kan man få en Vitus Sentier, som visserligen väger en aning mer men får lite mer slag, kortare kedjestag, längre hjulbas och framförallt en gafelvinkel på 66,5 grader! Då blir det en Recon gaffel istället för Reba, men å andra sidan en ram som på många sätt är mer nybörjarvänlig. Min sambo har dammodellen och den är inget man vinner cykelvasan med, men å andra sidan slipper man känslan av att kunna flyga över styret när som helst om det går fort utför. Sen är ju bara frågan vad Robert helst vill cykla för något. Vilket varken Sixten eller jag kan avgöra!

Senast ändrad:
Vilken är bäst?
tobgren sa:
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-sentier-hardtail-bike-deore-2017/rp-prod146560
För mindre pengar (än Sixtens Canyon) kan man få en Vitus Sentier, som visserligen väger en aning mer men får lite mer slag, kortare kedjestag, längre hjulbas och framförallt en gafelvinkel på 66,5 grader! Då blir det en Recon gaffel istället för Reba, men å andra sidan en ram som på många sätt är mer nybörjarvänlig. Min sambo har dammodellen och den är inget man vinner cykelvasan med, men å andra sidan slipper man känslan av att kunna flyga över styret när som helst om det går fort utför. Sen är ju bara frågan vad Robert helst vill cykla för något. Vilket varken Sixten eller jag kan avgöra!

Trevligt tips på cykel, som motvikt till Canyon-hysterin :o)

Vilken är bäst?
Nu väljer du ju tabeller efter vad som passar dig nu, går du upp till storlek medium på 27,5 vilket är mer aktuellt i det här fallet så har canyonen istället längre kedjestag, vilket ofs inte behöver vara sämre,beroende på vem man frågar. Det är två olika cyklar med olika målgrupp. Båda är bra, precis som Cube hojen som tidigare nämnts i tråden...
Hoppas att Robert hittar rätt hoj för just sin typ av cykling!

Vilken är bäst?
tobgren sa:
Nu väljer du ju tabeller efter vad som passar dig nu, går du upp till storlek medium på 27,5 vilket är mer aktuellt i det här fallet så har canyonen istället längre kedjestag, vilket ofs inte behöver vara sämre,beroende på vem man frågar. Det är två olika cyklar med olika målgrupp. Båda är bra, precis som Cube hojen som tidigare nämnts i tråden...
Hoppas att Robert hittar rätt hoj för just sin typ av cykling!
Vitus Sentier är en vettig och prisvärd cykel. Förtjänsten är som du nämner flack gaffelvinkel, 120 mm slag, och att den finns i både 27,5" och 29" utförande i storlek M och L, vilket ger fler valmöjligheter beroende på åkstil, preferenser etc. Bra! Vidare har båda Sentiermodellerna BSA vevlager och 12x142 axel bak, också bra och bättre än GC AL SL. Sentier 27.5" har 23 mm breda fälgar vilket är bra, 29:an 19 mm vilket är lika dåligt som Canyon.

Har uppdaterat tabellen ovan med ytterligare än jämförelse så att alla blir nöjda.

Jag anser att dock att 29" också hjälper mot OTB då hjulen inte lika lätt fastnar utan rullar lättare över stöket. Jämför man de två 29:orna i Medium äts 16 mm längre hjulbas till stor del upp av 12 mm längre kedjestag, kvar blir 4 mm och 1° flackare gaffel som OTB-räddare.

Senast ändrad:
Vilken är bäst?
Simjatov sa:
En liten fundering från MTB-rookie:
Är det någon av Grand Canyon modellerna som har "modern" geometri?
Eller vad betraktas som modern geometri?

En fråga som får olika svar beroende på vem man frågar. För en HT (stel bak) beroende på användning XC-race, XC/stig/allround, hopp och lek, "downhill". För olika användning är olika geo att föredra.

För de som gillar hopp/lek/enduropark/downhill, jättelågt vevparti och korta vevar som är bra när man rullar men dåligt när man vill trampa, jeettestora plattformspedaler med enorma piggar, är all annan användning av en HT omodernt. Dessa cyklister har även självutnämnt tolkningsföreträde, för det är mycket tuffare att cykla bike park i tuffa baggykläder med godtycklig amerikansk logga på, än att svettocykla i europeisk lycra på lokala stigen eller grusvägen.

En modern(are) allround HT har gaffelvinkel < 69 grader, lite längre överrör, lite kortare styrstam, lite kortare kedjestag. Om man vill göra det enkelt.
De Grand Canyon som heter AL (3, 4, 5, 6) är kortare/högre och har 70 graders gaffelvinkel, 100 mm slaglängd.
AL SL (7, 8) längre/lägre med 68,5 graders gaffelvinkel och 110 mm slag.
AL SLX (9) samma geo/mått som AL SL men 100 mm slag. Ramen har 12x142 mm axel, alla andra ovan har 10x135 mm och QR.

Se även första tabellen ovan.

Senast ändrad:
Vilken är bäst?
Hej, jag har kikat lite på Canyon-hojarna som nämns. Är det någon som vet varför de flesta som verkar intressanta inte finns i lager eller bara i udda storlekar? Är det normalt att de "tar slut" i slutet på säsongen?

Tillbaka
Topp