Vilken är mest prisvärd?

steffoh

Medlem
Vilken är mest prisvärd?
Kan inte bestämma mig om jag ska ha hybrid eller mountainbike.. har kikat på dessa tre, vilken är mest prisvärd om nu nån av dom är det?

Första länken den cykeln finns begagnad för 5000kr

Senast ändrad:
Vilken är mest prisvärd?
Det finns många trådar på ämnet där medlemmar har engagerat sig och lämnat sina tankar:

Lycka till!

Vilken är mest prisvärd?
Kan inte bestämma mig om jag ska ha hybrid eller mountainbike.. har kikat på dessa tre, vilken är mest prisvärd om nu nån av dom är det?

Första länken den cykeln finns begagnad för 5000kr

Det bästa är nog att först bestämma vad du vill ha för typ av cykel.........

Vilken är mest prisvärd?
Det finns många trådar på ämnet där medlemmar har engagerat sig och lämnat sina tankar:

Lycka till!
Jag vet att det blivit endel liknande trådar, problemet är att dom man velat mellan hunnit blivit sålda innan man bestämt sig och fått info om det är nåt att ha.. sen kan jag inget om komponenter på cyklar så det är så svårt att veta..

Vilken är mest prisvärd?
den prisvärdaste cykeln är den du tycker bäst om.

och som kommer till användning, kan parkeras där du vistas utan att snart bli stulen, och som inte ger en omedelbar längtan köpa nästa cykel, eller nästan värre 'komponenter'.

Vilken är mest prisvärd?
Blocket-cykeln går fetbort om inte priset halveras. Minst.
Priset på GT'n är också helt galet.
För den typen av cykel skulle jag tveklöst valt Nevadan.
Sen skulle jag börja spara till en ny cykel på en gång för skulle du gilla att cykla i skogen kommer du vilja uppgradera. Nevadan blir då en bra pendlar-cykel.

Vilken är mest prisvärd?
Cykla i skog, grusvägar och runt sjöar, köra med barnen i cykelvagn och vill gärna ha nån som inte går sönder när man cyklar i skogen...

Om nån hittar nåt vettigt nytt som begagnat i 5000kr klassen så pm pls lr skriv här

Vilken är mest prisvärd?
Om du tänker förlita dig på tips på begagnat så kommer många fina cyklar försvinna framför näsan på dig. Den här tråden lär sjunka som en sten i flödet också. Bättre att försöka hålla ögonen öppna och fråga om specifika objekt som du tror kan vara intressant.

Vilken är mest prisvärd?
Ovan nämnda Nevada är min första cykel och den rullar idag som "skräpcykel" på en stel kolfiberframgaffel från ebay, främst till och från förskola med barn i stol eller vagn. Den hade dock 11-delad 11-50ish Deore drivlina som lever kvar på en långt mycket finare cykel.

När jag köpte cykeln hade jag inte rört en cykel på ca 20 år och jag var chockad över hur dylik utrustning kunde säljas för 9000 kr (jag gav halva summan) och kallas mountainbike då bakhjulet blev vint omgående och framgaffeln knappast gjorde vad den skulle på mina 110 kg. Den är inte justerbar och fungerar därför snarare som en gimmick än en riktig stötdämpare, dess funktion kommer snarast vara slumpmässig. Gissningsvis är den optimerad för cyklister runt 70-75 kg.

Cyklarna är likvärdiga. De är designade för "utflykt" snarare än någon slags ambitiös cykling. Är du en person som gillar utmaning och prestation behöver du inte ödsla tid och pengar på dessa cyklar. Jag har rekommenderat min sambo och hennes vänner att köpa liknande cyklar, de duger utmärkt för deras ambitionsnivå då ingen cykel i världen tar dem ner för en röd eller svart stig.

Senast ändrad:
Vilken är mest prisvärd?
Svårt att slå den där ROSE-cykeln för pengarna om du hittar en i lager som passar din storlek. Köpte själv en Count Solo 3 för lite drygt 8k när den fanns i min storlek. Mycket cykel för pengarna och perfekt första cykel när man inte riktigt vet vad man kommer att cykla för något.

Bli man sedan biten och vill börja cykla något mer specifikt då kan man börja gräva ner sig i geometri och massor av annat tekniskt. Men man ska inte göra det för svårt för sig i början. Det viktigaste är att man kommer ut och cyklar.

Vilken är mest prisvärd?
Beror nog på vad man menar med gammeldags. Kollar vi hta är den 68,5, det är lite högt ja. Speciellt på en ht. Men förr hade xc-ht typ 71…

För en cykel som inte ska gå som dedikerad stigsmiskare är geon absolut inte en dealbreaker.

Vilken är mest prisvärd?
Beror nog på vad man menar med gammeldags. Kollar vi hta är den 68,5, det är lite högt ja. Speciellt på en ht. Men förr hade xc-ht typ 71…

För en cykel som inte ska gå som dedikerad stigsmiskare är geon absolut inte en dealbreaker.

Jag menade allt det mer generellt inte skulle skada med lite flackare gaffelrörsvinkel. Men håller med att det är ingen problem alls till TS användningsområdet.

Vilken är mest prisvärd?
Cykla i skog, grusvägar och runt sjöar, köra med barnen i cykelvagn och vill gärna ha nån som inte går sönder när man cyklar i skogen...

Om nån hittar nåt vettigt nytt som begagnat i 5000kr klassen så pm pls lr skriv här
Rosebiken som tipsats om verkar uppfylla alla dina krav. Finns smidiga bakaxelförlängare att köpa som man enkelt kan koppla på en vagn. Kompisen monterar på en sån när han ska iväg och storhandla.

Och nej, du behöver inte fler cyklarför de behoven. Jag har haft min helstela MTB i 3,5 år och använder den till stigcykling, pendling, bikepacking, mindre shoppingturer, pubrundecykling och allt annat. Den är inte bäst på något av det, men det är inte jag heller.

Vilken är mest prisvärd?
Rose cykeln fanns inte i large, är 183 cm men kan jag inte vänta 3 veckor på leverans då jag är behov av en cykel snabbt, men tack för tipset

Vilken är mest prisvärd?
köp i panik blir sällan bra.

det verkar som du längtar efter en mtb, och sådan kan vara bra att vänta ut, och fundera lite kring? är väl många som är i dina tankar så här års, lite visioner krimg semestercykling och så...

den med som jag tycker med uttryckligen och med nödvändighet ordentligt skärmförsedda mer gatuvänliga cykel som du ska dra barnsläpet med kanske det inte är lika hög efterfrågan på för tillfället?

och att ha två cyklar har flera mervärden. till exempel blir man utan cykeln då och då, på grund av service och reparationer, kanske väntan på någon reservdel. sen om du tänker dig dra barnen till förskola och så vintertid, kanske pendla; som vintrarna blivit här i landet med varannanveckasväder är det bra att kunna växla mellan dubbdäck på en cykel, och geppiga vanliga däck på den andra...

Vilken är mest prisvärd?
Jag återuppväcker och stjäl denna tråden med ett långskott: ingen som råkar ha ett framhjul liggandes till en gammal Thule Chariot Cheetah som kan tänka sig sälja? Fick vårt ena framhjul stulet och sålde idag vagnen i tron om att det gick att beställa (googlade snabbt häromdagen och fick lite träffar men visade sig att samtliga inte var beställningsbara längre). Så nu försöker jag lösa ett hjul på något sätt..

Vilken är mest prisvärd?
Jag återuppväcker och stjäl denna tråden med ett långskott: ingen som råkar ha ett framhjul liggandes till en gammal Thule Chariot Cheetah som kan tänka sig sälja? Fick vårt ena framhjul stulet och sålde idag vagnen i tron om att det gick att beställa (googlade snabbt häromdagen och fick lite träffar men visade sig att samtliga inte var beställningsbara längre). Så nu försöker jag lösa ett hjul på något sätt..
Kolla i cykelkärra för barn tråden istället så är det nog större chans att få napp.

Tillbaka
Topp