Vilken av dessa cyklar till 12åring?

nycykel

Medlem
Sonen fyller 12 och har aldrig varit nån cykelfantast. Men han kanske kan bli :) Kollar på Cresent Ire 26”, 7-vxl, Bergamont Revox 26 Lite och Scott Roxter Team 26 22.
Fördelen med Bergamont är vikten på 11,2 kg. Men det finns kanske andra fördelar med de andra cyklarna istället?
Sonen är 146 cm lång så det bör vara 26 tum.
Tar tacksamt emot tips även på andra cyklar!

Senast ändrad:

Senast ändrad:
Min son, som iofs är cykelfantast, fick en 27.5" när han fyllde 11. Och han var inte lång för sin ålder då. Passade bra så snöa inte in helt på en 26".
Edit. Hellre stel gaffel än fjäder. Skall den vara dämpad så skall luft dämpa. Min åsikt.

Senast ändrad:
Hjulstorleken säger ju inte så mycket om hur stor cykeln är. När min äldsta fyllde 12 fick han en 29” i small som jag satte en kortare stam på. Han var då ca 145. Nu ett år senare är han 155 och det finns nog ingen 13-åring i klubben som inte cyklar 29”. Nu passar det extra bra med stora hjul i vår terräng men de cyklar du listar skulle jag gissa han växer ut på ett år.

Sonen fyller 12 och har aldrig varit nån cykelfantast. Men han kanske kan bli :) Kollar på Cresent Ire 26”, 7-vxl, Bergamont Revox 26 Lite och Scott Roxter Team 26 22.
Fördelen med Bergamont är vikten på 11,2 kg. Men det finns kanske andra fördelar med de andra cyklarna istället?
Sonen är 146 cm lång så det bör vara 26 tum.
Tar tacksamt emot tips även på andra cyklar!

Förstå inte alls kopplingen mellan 146cm och 26" hjul.
Jag köpte en Trek Marlin strl Small (27.5) till vår yngsta när han var 141cm. XS hade nog funkat, men varit urvuxen efter inom ett år. Smallen funkar nu fortfarande efter drygt två år, men kommer nog behöva bytas inom det kommande året.

Sonen 12, 13 nyss, fick just Roxtern 26”
förra året då han ville ha låg standover, 12 månader senare är stolpen för kort och cykeln allmänt för liten. Han var nog 150 cm när han fick den och nu 160 cm (eller det är happy, kanske ska ange längd i fot eller aln?) Så jag säger också minst 27,5”!

Köpte just 27.5" till nio (snart tioåringen), han är 150 cm. Hans 26" (White XC Lite 260) var urvuxen.

Nu blev det inte en juniorcykel ens utan en dam-mtb i minsta storlek, White XC Pro 275 Deore. Hade helst haft stel gaffel men luftgaffeln på denna fungerar faktiskt, en Suntour Raidon.

Hjulstorleken säger ju inte så mycket om hur stor cykeln är. När min äldsta fyllde 12 fick han en 29” i small som jag satte en kortare stam på. Han var då ca 145. Nu ett år senare är han 155 och det finns nog ingen 13-åring i klubben som inte cyklar 29”. Nu passar det extra bra med stora hjul i vår terräng men de cyklar du listar skulle jag gissa han växer ut på ett år.
Förstår! Får nog åka och testa cyklar nånstans som det låter. Den enda han hittills provat är Cresenten.

Förstå inte alls kopplingen mellan 146cm och 26" hjul.
Jag köpte en Trek Marlin strl Small (27.5) till vår yngsta när han var 141cm. XS hade nog funkat, men varit urvuxen efter inom ett år. Smallen funkar nu fortfarande efter drygt två år, men kommer nog behöva bytas inom det kommande å

Sonen 12, 13 nyss, fick just Roxtern 26”
förra året då han ville ha låg standover, 12 månader senare är stolpen för kort och cykeln allmänt för liten. Han var nog 150 cm när han fick den och nu 160 cm (eller det är happy, kanske ska ange längd i fot eller aln?) Så jag säger också minst 27,5”!
Tack för bra input!

Köpte just 27.5" till nio (snart tioåringen), han är 150 cm. Hans 26" (White XC Lite 260) var urvuxen.

Nu blev det inte en juniorcykel ens utan en dam-mtb i minsta storlek, White XC Pro 275 Deore. Hade helst haft stel gaffel men luftgaffeln på denna fungerar faktiskt, en Suntour Raidon.
Tack, låter klokt.

Sen är frågan vad du vill framöver....vill du ta risken att han blir cykelentusiast och kommer cykla skog och efterfråga dyra cyklar så undvik crescenten....köp nåt skoj i så fall. Crescenten annars kan minska den risken...(De är ofta alldeles för högt växlade (man kan byta bakdrevet till ett betydligt större, de gjorde jag på våra barns 20" och 24", då jag inte tyckte de behövde hastigheter upp mot 45km/h, men prioriterade att de skulle klara alla backar. Jag körde växelnav och fotbroms till dem upp till 24"-cykeln då de cyklar till skolan även vintertid och jag var inte säker på att små frusna händer skulle funka med handbromsar)). Det var Crescentar....tunga och tråkiga.

Tack för all input! Det blev en Specialized Rockhopper 27.5 :)
Nu ska jag bara hitta ett bra lås som är säkert men samtidigt tillräckligt smidigt för en 12åring så det blir använt :)

Tillbaka
Topp