Vilken bakväxel passar

golvsåg

Medlem
Vilken bakväxel passar
Ber om ursäkt för mina dumma frågor men kan uppenbarligen inte själv lösa detta.
Min bakväxel (rear derailleur?) havererade tydligen idag och jag försöker ta reda på vad jag kan ersätta den med.

Hur kan jag avgöra vilken som passar på min cykel?

Enligt den specifikation jag tror stämmer med cykelmodellen så ska det från fabrik sitta denna enligt nedan:
Shimano XT RD-M781 SGS

Jag vet ej om tidigare ägare har bytt den, men på den nuvarande står det "Deore XT" utan vidare info.
Jag hoppas hitta något som passar rakt av och funkar lika bra som den nuvarande gjorde (fram till idag).

I allt sökande fick jag då läsa mig till att jag kanske borde byta "växelöra" samtidigt. Jag förmodar att dessa är specifika för cykeln och det inte är nåt generiskt?
Brukar det gå att köpa i vanlig butik eller är man hänvisad till utländska nätbutiker? Vet inte ens vad jag ska söka efter, har inga artikelnummer precis.

Tänkte då även byta kedjan, enligt cykelns specifikation heter den KMC X10, men står inte hur många länkar det är. Den som sitter på idag verkar inte vara av denna typ, på denna står det "QI Japan". Om jag beställer en KMC X10 borde den väl passa, de jag hittar på nätet verkar alla vara med 114 länkar.

Bilagor

Vilken bakväxel passar
Du borde kunna ersätta den med vilken 10 delad shimano bakväxel som helst. Exempelvis denna:

Samma sak gäller kedjan även om det i vissa fall fungerar bäst om man matchar tillverkare, men det verkar vara mest relevant för 11 delat eller mer. Jag tycker du ska kolla om den är sliten först dock innan du byter så att du inte köper något i onödan. Det är egentligen bara vid byte av kassett som man bör köpa ny kedja oavsett slitage (förutsatt att den gamla inte är i stort sett ny).

Växelöra byter man bara om den är sned eller trasig. Om du har haft problem med att växlarna aldrig riktigt blir bra oavsett hur du justerar dem så kan det vara det som är problemet. Har du inga problem så är det inget som behöver bytas.

Vilken bakväxel passar
Tackar för svar. Då blev det ju genast lite enklare. Jag hoppas kunna hitta någon som säljer sånt där i Örebro, så jag slipper vänta på frakt.

Det med växelöra är jag inte helt säker på. Det är en tvådelad bit som bakväxeln satt skruvad i, den minsta biten är en aning krökt, den större biten ser hel ut. Men det ser inte ut som att det går att dela på dessa?

Växlarna har i övrigt fungerat problemfritt så länge temperaturen var över 0.

Bilagor

• IMG_0844.jpg
    IMG_0844.jpg
    164.1 KB · Besök: 104
Vilken bakväxel passar
Tackar för svar. Då blev det ju genast lite enklare. Jag hoppas kunna hitta någon som säljer sånt där i Örebro, så jag slipper vänta på frakt.

Det med växelöra är jag inte helt säker på. Det är en tvådelad bit som bakväxeln satt skruvad i, den minsta biten är en aning krökt, den större biten ser hel ut. Men det ser inte ut som att det går att dela på dessa?
Shimano har en bra hemsida där instruktionsböcker finns för allt som de har tillverkat.
Titta där.
Den korta biten är en del av bakväxeln.

Vilken bakväxel passar
10 delad bakväxel bör inte vara så svårt att få tag på utan frakt. Vet dock inte hur LBS utbudet ser ut i Örebro, men XXL eller liknande kan också ha bakväxlar på hyllan.
Det är nog värre med örat, den lär du behöva beställa. Men med lite tur så behöver du inte byta. Det märker du när du monterat den nya bakväxlen. Får du inte till indexeringen så är nog örat krökt. Kan gå att bända rätt men det är lätt hänt att det är sprickor i materialet, så säkrast är att byta.

Vilken bakväxel passar
Kolla också så att kedjan håller rätt längd, mycket viktigt för en för kort kedja kan vara orsak till haveri. Står i Shimanos manual hur lång kedjan skall vara.

Vilken bakväxel passar
Köp ett växelöra oavsett om du behöver det nu. De kan vara svåra att uppbåda, så bra att ha ett i reserv. De är specifika för cykelmodellen, så enklast att höra med någon som för märket.

Vilken bakväxel passar
Har läst igenom de manualer jag hittade men såg tyvärr inget om längd, eller så letar jag fel.

Men fick tag på en Shimano RD-M4120-SGS i vart fall.

Växelöra verkar bli svårare så jag provar att montera grejerna först.

Vilken bakväxel passar
Tack, där ser jag det. Men kunde inte hitta det i manualerna till de andra/äldre komponenterna.

Har monterat den nya bakväxeln men får inte till det som innan, den hoppar över nr 2 och det blir ett klick kvar ändå när den är på högsta växeln.

Har precis beställt växelöron som jag tror passar. Fantastisk rea:mellandagsrea.png

Tillbaka
Topp