Vilken bil är bäst för MTB?

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag hoppas utsläppet från helektriska SUVar är lite mindre än andra, därav frågan om helelektrisk. Anledningen till fråga om just SUV där jag kan kasta in cyklarna i bagaget är för att utbudet av heleletriska bilar med dragkrok, för mitt cykelställ, är högst begränsat.

Larsifer

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Jag hoppas utsläppet från helektriska SUVar är lite mindre än andra, därav frågan om helelektrisk. Anledningen till fråga om just SUV där jag kan kasta in cyklarna i bagaget är för att utbudet av heleletriska bilar med dragkrok, för mitt cykelställ, är högst begränsat.

Är ju knappt nåt bagageutrymme på elbilar pga batterier..

Rattnalle

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
En SUV har ju sällan så stort bagage iofs. De riktigt stora skåpen som XC90 m fl undantaget.

Utbudet av elektriska bilar med stort bagage är rätt begränsat tyvärr. Teslorna rymmer mycket packning men inte på det sättet. Även om jag sett det gå att slänga in två mtbs rätt enkelt i en modell S.. Nissanen är nog det som finns. Finns en ren skåpbilsversion också om det bara är rå plats med cyklarna som gäller.

VW ska ju också lansera nån lite större bussartad sak vad det lider men det verkar dröja.

Däremot en elektrisk motsvarighet en V70 verkar vi få fortsätta vänta på.

Senast ändrad:

Drosa

Aktiv medlem
Spacekitty, om du vill ha en elkärra som rymmer en del så kan du ju fundera på en morris.
Borde väl passa åtminstone till namnet? Spacekitty-Morris? 🙄Enda kruxet är väl att den bara kommer att släppas i UK och att den är högerstyrd. Men det går ju att importera. Det spännande med att köra högerstyrt får du på köpet! En sak till, den kommer att gå lös på ca 70 000 €! Men vad 17...

20200111_192119.jpg

Senast ändrad:

Snelhest

Medlem
Den bil som är bäst för MTB är den du inte är rädd om men det är ett plus om den har mycket utrymme att lasta och dragkrok.

Driftsäkerhet verkar mest handla om slumpen/ödet oavsett om det är ny premiumtysk eller rostblommig Ford.
(Renault och Peugeot är iof säkra kort om man Vill ha problem även om ingenjörskonsten bakom, ungefär som i en gammal vespa, kan vara rätt intressant.)

SUV, bara nej.

marr

Moderator
Forumvärd
Drosa sa:
Spacekitty, om du vill ha en elkärra som rymmer en del så kan du ju fundera på en morris.
Borde väl passa åtminstone till namnet? Spacekitty-Morris? 🙄Enda kruxet är väl att den bara kommer att släppas i UK och att den är vänsterstyrd. Men det går ju att importera. Det spännande med att köra vänsterstyrt får du på köpet! En sak till, den kommer att gå lös på ca 70 000 €! Men vad 17...

Tycker ändå det är helt ok att köra VÄNSTERSTYRT :P

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Att det inte är en SUV är väl om något en helt enorm fördel?
Jag klassar nog familjebuss som snäppet värre...
Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.
En SUV har många fördelar, men inte i storstäder där de flesta finns.
Väldigt få suvar tillför något utanför städer heller. Markfrigång och chassin som den vanliga bilen de är byggda på.

Högre utsläpp och farligare både att köra av vägen med och om man kör på nån annan däremot.
Nja, där håller jag inte med. Finns flera ställen där farsan och brorsan kan köra med sina SUV:ar (Rav4 resp XC60), där jag inte kör med min BMW. Märks tydligt att det är stor skillnad i markfrigång när man kryper under dem också. Men till viss det förklaras det iofs av att de har större hjul, men inte enbart.

Snelhest

Medlem
En snabb googling ger att en 2015 Ford mondeo har en markfrigång på 128mm och en 2018 RAV4 har faktiskt hela 155mm så en viss skillnad är det allt.

Rattnalle

Aktiv medlem
En del normala bilar ha ju iofs blivit anmärkningsvärt låga. Jag jämför med min vid det här laget rätt gamla V70 som är närmare en RAV4 än en Mondeo av siffrorna ovan att döma.

Rattnalle

Aktiv medlem
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
Lika tråkigt och fult men inte stort och fult helt utan fördelar. De är ju åtminstone stora inuti. En SUV är ju bara en signal att man gett upp livet.
Väldigt få suvar tillför något utanför städer heller. Markfrigång och chassin som den vanliga bilen de är byggda på.

Högre utsläpp och farligare både att köra av vägen med och om man kör på nån annan däremot.
Nja, där håller jag inte med. Finns flera ställen där farsan och brorsan kan köra med sina SUV:ar (Rav4 resp XC60), där jag inte kör med min BMW. Märks tydligt att det är stor skillnad i markfrigång när man kryper under dem också. Men till viss det förklaras det iofs av att de har större hjul, men inte enbart.
Pga just markfrigången eller saker som fyrhjulsdrift?

Jag vidhåller att bilar motsvarande Volvos CC och VWs Alltrack är förnuftigare köp om man har sådana behov.

marr

Moderator
Forumvärd
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:

Jag vidhåller att bilar motsvarande Volvos CC och VWs Alltrack är förnuftigare köp om man har sådana behov.

Väldigt nöjd med min octavia scout. Även Leon experience jag hade innan. Fisket leder mig nån gång per år ut på riktigt tråkiga vägar. Där man varit lite hjälpt av markfrigången iallafall.
4wd vill jag helst inte vara utan.

ooms

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Rattnalle sa:

Markfrigången. Min Bmw är fyrhjulsdriven, men har väl typ 10-15 cm markfrigång. Suv:arna har väl 20-30 cm iaf, och det blir stor skillnad på mindre skogsvägar med rygg och kanske nån sten som skjutit upp eller så.

Eveningstar

Aktiv medlem
Kära Bullen!
Jag har en Caddy Maxi Life 2012 och skulle vilja låsa fast min cykel inuti bilen. Ordenligt. Pga anledningar.
Jag tänker mig en längre klass 4 låskätting.
Min fråga är hur jag ska fästa kättingen i bilen på säkrast sätt.

Det uppenbara alternativen är:
- Bagageöglorna. Fördelar: Enkla att komma åt. Nackdelar: Väldigt klena och sitter med exponerade skruvar.
- Fästena för sätena. Fördelar: Något tjockare och kraftigare. Nackdelar: Svårt att komma åt - kommer troligen kräva 1 lås till. Måste bort när sätena ska in. Oklart vad man låser kättingen i när man behöver både säten och cykel i bilen.

Någon som har haft bort någon del av golvet bak i en Caddy Life och vet om det kan finnas något kul att fästa en kätting i där under?

Bilagor

• DSC_1407.JPG
    DSC_1407.JPG
    668.5 KB · Besök: 202
  • DSC_1408.JPG
    DSC_1408.JPG
    704.5 KB · Besök: 190
Markfrigången. Min Bmw är fyrhjulsdriven, men har väl typ 10-15 cm markfrigång. Suv:arna har väl 20-30 cm iaf, och det blir stor skillnad på mindre skogsvägar med rygg och kanske nån sten som skjutit upp eller så.

+ 1!!

Har testat att tömma oljetråget på en V40 över en norsk fjällsida -> bärgning och kaoz...

Kör nu en Subaru Forester :)

Tomcat1

Aktiv medlem
tesla-model-x-first-drive-6.jpg

Den här och jag är helt såld på den.

Först, hade sån i arbetet, så avskydde jag den när den var svår att parkera med. Den hade liksom bulliga former som inte var europeisk standard och i tresiffriga hastigheter susade det lika mycket som en flygkabin.
Samtidigt så lossnade det plast-lister ifrån den och i kurvtagningar över gupp så flexade hela karossen från vänster fram till höger bak-stolpe så jag trodde att glaset skulle falla över mig som det knakade.

Så jag tänkte "vad är det här för fullkomligt skräp som jag sitter i?"

Men nu mera sitter jag tillbaka och drömmer om den :ROFLMAO:
Fast det är inte så märkligt när jag tänker på vad jag kan få med en sådan kärra.

Det är sjuk prestanda på 2,5 ton som man flyger fram med och det gratis i princip. Den har ett bra ladd-nät så det finns utan att oroa sig något större för, nackdelen är nog att flera som köper kommer att öka på köerna på de vanliga ladd-platserna.

Jag skulle verkligen rekommendera nästan bara 2,3 och 2 sätes-formationen eftersom med 2,2,2 så får du ett mitt-säte som är hemskt nästan för en fullvuxen person och som inte går att fälla ned. Med förstnänmnda formationen så fäller du de tre mitt-sätena(och de längst bak) och så har du en sovplats med bra rymd över dig.
Då behöver man inte längre boka sunkigt rum på gäst-hotellet vid backen, nästan slagbart.

Tompelino

Medlem
Kära Bullen!
Jag har en Caddy Maxi Life 2012 och skulle vilja låsa fast min cykel inuti bilen. Ordenligt. Pga anledningar.
Jag tänker mig en längre klass 4 låskätting.
Min fråga är hur jag ska fästa kättingen i bilen på säkrast sätt.

Det uppenbara alternativen är:
- Bagageöglorna. Fördelar: Enkla att komma åt. Nackdelar: Väldigt klena och sitter med exponerade skruvar.
- Fästena för sätena. Fördelar: Något tjockare och kraftigare. Nackdelar: Svårt att komma åt - kommer troligen kräva 1 lås till. Måste bort när sätena ska in. Oklart vad man låser kättingen i när man behöver både säten och cykel i bilen.

Någon som har haft bort någon del av golvet bak i en Caddy Life och vet om det kan finnas något kul att fästa en kätting i där under?

Du kan ju slå i såna där säkerhetsstjärnor som fyller ut torx-hålet, men värt att poängtera att inte du själv kommer kunna skruva loss dem efter det.

landen

Aktiv medlem
Vad ersätter jag en Transporter T5 med som helt enkelt är för dyr att köra just nu, den är toppen på längre resor då man lätt kan krypa ner till 0.75/milen, men kör mest kortare resor. Kollar på Skoda Superb (vill ha en stor bil) som ändå drar lite.

Jag lagar det mesta själv så tänker något kring 80-100k. Förslag?
Hade vart gött att kunna ekoköra landsväg runt 0.5l/milen, har inga problem att puttra på i 90km/h.

Ska man gå på bensin istället för diesel?
Elbil / hybrid går tyvärr bort då jag inte kan ladda hemma.

Tomcat1

Aktiv medlem
Värt att ta i beaktning alla små stötmärken som kommer med tiden, de har ett ca. pris om 5000:-/stöt för andrahandsvärdet.
Köp alltså en bil för cirkus 20.000 istället för 200.000:- för att inte förlora så mycket under den tiden som du äger.

SIE

Aktiv medlem
Behåll dieseln och investera pengarna i cert som följer oljepriset, varje gång det går upp kammar du hem vinsten och för över till soppakontot, och går oljepriset ner så har du hedge:at genom att tanka billigare 🙂

Edit: kör själv en VW California T6 diesel, tankade fullt i söndags. Nästa tank blir spännande, förmodligen på ett tråkigt sätt.

För att återknyta till topic vågar jag påstå att det är en rätt bra bil för MTB, då man kan bo över i den istället för att åka iväg från stigarna när dagen tar slut. Man behöver inte hänga på låset när Isaberg öppnar stugbokningen. Man kan fika i den (eller fälla sängen och vila) mid-ride. Kylen håller ölen kalla till after-biken, värmaren gör att den kan brukas som värmestuga. Och den är under 5m på längden/2m på höjden så den får plats överallt.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Det finns ju även vanliga självladdande hybrider. Beroende på bil och motorstrl borde en sådan med varm motor ligga under 0,5l/mil i stadskörn och strax över på 90 väg,
vid kallstarter och på motorväg >110km/h sparar inte hybridsystem särskilt mkt.
Men vilken modell och till vilket pris de finns har jag ingen aning om, men bilar brukar engagera så det kommer säkert många tips.

johan44

Aktiv medlem
Det finns ju även vanliga självladdande hybrider. Beroende på bil och motorstrl borde en sådan med varm motor ligga under 0,5l/mil i stadskörn och strax över på 90 väg,
Men vilken modell och till vilket pris de finns har jag ingen aning om, men bilar brukar engagera så det kommer säkert många tips.
Förlåt men självladdande är ett ord som mitt tidigare favvomärke toyota använder för att lura folk som inte riktigt fattar hur det funkar. Har själv mött farbröder som tyckt att "självladdande" borde ju vara bättre än alternativen. "Inte laddbar" är närmare sanningen. (på samma sätt som att "naturgas" är fossilgas men branschen har hittat på ett bra namn som lurar fler än man kan tro...)

Snuten

Aktiv medlem
Ja det är ju sant! Men tanken med att den är i alu är väl för att man ska drämma till den med hammare så att den deformeras och sätter sig nå djävulskt. Så det blir iaf svettigt att få ut den!
Sista inlägget 2020-12-03 och sedan kommer nästa 2022-03-10. Intressant för en forumarkeolog att se hur tankarna kring bilköp förmodligen har ändrat sig ganska radikalt på den tiden.

HåkanC

Aktiv medlem
Förlåt men självladdande är ett ord som mitt tidigare favvomärke toyota använder för att lura folk som inte riktigt fattar hur det funkar. Har själv mött farbröder som tyckt att "självladdande" borde ju vara bättre än alternativen. "Inte laddbar" är närmare sanningen. (på samma sätt som att "naturgas" är fossilgas men branschen har hittat på ett bra namn som lurar fler än man kan tro...)
Visst borde jag ha skrivit "självladdande" eller kanske ännu hellre, som du föreslår;
"inte laddbar"
Men faktum kvarstår: HEV sparar drivmedel jmf med ICE,
och kan då vara ett billigare alternativ till PHEV.

johan44

Aktiv medlem

HåkanC

Aktiv medlem
Tidigt i våras 2022-03-10 frågade
Vad ersätter jag en Transporter T5 med som helt enkelt är för dyr att köra just nu, den är toppen på längre resor då man lätt kan krypa ner till 0.75/milen, men kör mest kortare resor. Kollar på Skoda Superb (vill ha en stor bil) som ändå drar lite.

Jag lagar det mesta själv så tänker något kring 80-100k. Förslag?
Hade vart gött att kunna ekoköra landsväg runt 0.5l/milen, har inga problem att puttra på i 90km/h.

Ska man gå på bensin istället för diesel?
Jag svarade då
Jag kom att tänka på mitt svar ovan tydligen är felaktigt, förbrukningen är överdriven, åtminstone för en del bilar och förare. För idag pratade jag med en granne som har en Kia Niro Hybrid (HEV) ej laddbar
Han använder bilen mest till jobbet, ~15km varav ~10km motorväg, och han hade nollställt färddatorns bensinmätare vid årsskiftet
Han berättade att han nu har en årsförbrukning på 0,4 l/mil!
Så även utan att ladda går det att komma klart under 0,5l/mil, men en Niro kanske inte är en bil för @landen?

BJS

Aktiv medlem
Tidigt i våras 2022-03-10 frågade

Jag svarade då

Jag kom att tänka på mitt svar ovan tydligen är felaktigt, förbrukningen är överdriven, åtminstone för en del bilar och förare. För idag pratade jag med en granne som har en Kia Niro Hybrid (HEV) ej laddbar
Han använder bilen mest till jobbet, ~15km varav ~10km motorväg, och han hade nollställt färddatorns bensinmätare vid årsskiftet
Han berättade att han nu har en årsförbrukning på 0,4 l/mil!
Så även utan att ladda går det att komma klart under 0,5l/mil, men en Niro kanske inte är en bil för @landen?
Jag har en Niro iofs PHEV, men på långkörningar när man inte drar någon nytta av batteriet och bilen i praktiken är en HEV så ligger den mellan 0,40 och 0,55 betoende hur brått man anser sig ha. Optiman är lite rymligare och den som HEV och köra som folk borde vara en bra kombo för låg förbrukning och rimligt stor bil.

ostrand

Aktiv medlem
Jag gillar den med, men i praktiken är den väl bara en snyggare ID3 med större bagage. Synd att de valde ett fastmonterad baksäte istället för att sätta det på räls.
Tycker Transporter o dyl är klart överlägsna om det är cykling som står i fokus.
den byggs ju på MEB - plattformen, så ja, i grunden är den samma som ID3/ID4.
Sen kommer den ju i en Cargo -version också.
men ja, det är dumt att baksätet inte är mer flexibelt.

Topp