Vilken bil är bäst för MTB?

Nu får fan mytis hålla hårt i plånboken!

0871253872.jpg

http://www.blocket.se/vi/7448092.htm?ca=20_s

Funderar på en Mitsubishi Carisma 2000/2001 (sedan, men jag har inte samma krav som Per).

Bu eller bä?

Enligt Folksam/NCAP är den säker och enligt bilbesiktningen är det främst spindelleder och bromsljus som är dåligt. Spindellederna tycks ha bytts ut i mitten av 1999 enligt Mekonomens databas och det reflekteras i Bilprovningens statistik.

Läsning: http://www.vibilagare.se/begbiltest.asp?guid=D8D7D284-65CC-4167-9548-0787A3D2FD16

Besiktningen: http://begbilguiden.bilprovningen.se/detaljBegBilData3.asp?Bilmodell=744

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på en Mitsubishi Carisma 2000/2001

Såvitt jag förstår är Mitsubishi bra bilar. Bu eller bä hänger väl mkt på vilket skick den är i och vad du får ge för den.

Daner skrev:
> GDI motorerna har haft problem med igensotning,
> särskilt för stadsbor som aldrig låter motorn
> jobba ordentligt.

Bra ursäkt när polisen stoppar en på motorvägen i 180km/h. "Men... Jag sotar ju bara ur motorn!" :)

Eller så kan man förklara att man körde 180 eftersom man är journalist som försöker att hinna ikapp för att ta bilder av Maddes vansinnesfärd när hon kör 160 på en 110 väg.

sväljer mkt, kan ställa in cyklar tvärs bakom förarsätet, stolarna fälls upp på biovis, sen har den drygt 400 liter bagage kvar...
civicS.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Daner skrev:
> GDI motorerna har haft problem med igensotning,
> särskilt för stadsbor som aldrig låter motorn jobba ordentligt.

Det är en ung tjej som haft bilen och inte i stadstrafik direkt. :)

Provkörde igår och förhandlar med säljaren...

42Hz skrev:

> Bra ursäkt när polisen stoppar en på motorvägen i
> 180km/h. "Men... Jag sotar ju bara ur motorn!" :)

Funkar väldigt bra som ursäkt på öland iaf. En väldigt röd bil med en bekant vid ratten klockades för 243 blås på nittivägen men när poliserna provsuttit skrev dom 111 km/h ist.

Här en fin bil, Rover 75 Tourer, kan fås hyfsat billigt numera då Rover konkat. Mkt bil för stålarna, en hel del krom och man färdas ståndsmässigt ;)

Bilagor

• Rover_75_Tourer_Bild_1.jpg
    Rover_75_Tourer_Bild_1.jpg
    12 KB · Besök: 43
Vi fick plats med tre cyklar och packning i en BMW 525 och annars bra bil att köra långa sträckor med. Rekommenderas!!

trygge skrev:
> Vi fick plats med tre cyklar och packning i en BMW
> 525 och annars bra bil att köra långa sträckor
> med. Rekommenderas!!

— hmm, jag försökte få in EN hoj i en 5-serie BMW och misslyckades. Fick ni in tre hojar? Och gick det att se något bakåt?

Det går nog att få in cyklarna men man måste antagligen demontera båda hjulen och sadelstolpen eller ha väldigt små cyklar, BMW´s kombibilar är ju inget under av rymlighet jämfört med många andra. Däremot så är det defenitivt bland de skönaste att köra och åka i.

Anders G skrev:
> Däremot så är det defenitivt bland de
> skönaste att köra och åka i.

Jo, vi hade praktiskt taget bestämt oss för en bimmer, en 5-serie, var ut o provkörde, och så tänkte vi att vi skulle pröva att stuva hojar. Det var hopplöst. Trots att det var en kombi med fält ryggstöd. Fick inte in en hoj ens. Den enda som det fick plats hojar i var en traktorliknande historia, X3. Som inte var särskilt kul att köra. Om man inte gillar att köra traktor.

Dessutom tyckte jag BMWs försäljare var fåniga, kollade in en SUV X5 och fick höra att det minsann inte var en SUV utan en SAV. Vad fan är det då, en Sports Activity Vehicle. Patetiskt. BMW borde skärpa sig ;)

Nej, jag är glad att det blev en merca, den sväljer två hojar, med demonterade hjul o pedaler, och man märker inte ens att de ligger i bak.

bil14.jpg

Mårten skrev:
> Tss, den där taxin har du visat massa gånger nu.
> Tröttnar du inte själv? ;)

Han har betala feta pengar, klart han vill visa upp taxin, förlåt, bilen!

Mårten skrev:
> Tss, den där taxin har du visat massa gånger nu.

Du är ju bara avundsjuk ;)

Newsboy skrev:
> Vi har ett par Peugeot 307or på firman och de
> lastar absurt mycket och högt.
> Ett helt annat prisläge än V70, så köp två!
> Vi skippade glastaken(SW) men det tycker jag man
> ska kosta på sig när man
> är ute i skog och berg mycket. Kolla också nya 407
> med glastak.
> Vi får in minst 4 cyklar med avplockade framhjul
> stående med något
> sänkta sadelstolpar plus packning.
>
> OBS! Vi har haft extremt mycket problem med lampor
> som pajjar i tid och otid.
> Ibland flera i veckan. Främst gäller det lampan H7
> som de inte får någon
> ordning på utan att installera ett nytt motstånd
> för typ 2000kr.
>
> Om du tittar seriöst på Peugeot så ska du tvinga
> dem att leverera
> den med nämnda motstånd utan kostnad.
>
>
Detta motstånd har för mig är en garantisak som bör ha bytts vid service, men jag är inte säker... Kan ha fel...
Kan tippsa om att titta på Citroën XM kombi med. Åkkomfort som ingen annan tillverkare slår och ett gigantiskt lastutrymme. Dessutom så blir den ju inte nerlastad heller...

Mårten skrev:
> varje gång jag går förbi en E-klass
> tänker jag "taxi". Helt ärligt alltså!

Jag förstår precis vad du menar. Vi var tveksamma också just för att vi kopplade ihop modellen med taxi i så hög grad. Kollade egentligen inte in e-klassen förrän vi var på vippen att köpa en V70 och jag ringde min kusin för att få råd, som är duktig på bilar, har 20 taxi-bilar, och fick rådet att köpa en merca. Det ena ledde till det andra.

Det är bekväma, säkra bilar, och de rymmer faktiskt ett par hojar innuti bilen. Passade oss perfekt http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691/page=1/user_id=241

Håller gärna med om att en taximerca med en fyrcylindrig dieselsnurra inte är världens sexigaste bil. Men idag är jag faktiskt glad när en beställd taxi visar sig vara en merca o inte en volvo.

Jag köpte mig en Volvo V50. Lite sportigare än V70 fast V70 är nog ultimat. stort bagage utrymme som man kan lägga hojpan i. Min V50 har takrails så lätt och festa takräcke, avtagbart drag så kan sätta hållare där. Men jag kan slänga in hojen oxå och susa före alla som har hojarna på taket på väg till tävlingarna.

Perfekt!

Volvo 520 är den utlimata cykelbilen, den har aldrig svikit mig och Holma. Trots sin ålder så går den som skottet och drar aldrig över 1.1L, hur mycket den än lastas och pressas.

Från vad jag förstår är Volvo 940 suverän. Känner folk som inte vill byta bil för att de inte hittar något som motsvarar den, och en god vän var salig över att hitta en som bara gått några tusen mil i Tyskland och importerade den tillbaka till Sverige.

Linus Malm skrev:
> Volvo 520 är den utlimata cykelbilen, den har
> aldrig svikit mig och Holma. Trots sin ålder så
> går den som skottet och drar aldrig över 1.1L, hur
> mycket den än lastas och pressas.

Ja just Volvos 520 är otrolig. Får man bara ordning på dom förslangade förgasaromkopplarna så går den hur länge som helst.

Per skrev:
> trygge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi fick plats med tre cyklar och packning i en
> BMW
> > 525 och annars bra bil att köra långa sträckor
> > med. Rekommenderas!!
>
> — hmm, jag försökte få in EN hoj i en 5-serie BMW
> och misslyckades. Fick ni in tre hojar? Och gick
> det att se något bakåt?

Självklart fick vi montera bort hjulen och sen tog vi också bort sadelstolparna och vände på styret. Ett av cyklarna var i en cykellåda. Det var två FS hojar och en HT. Vad jag kommer ihåg så var det rätt fullpackad där bak och sen hade jag som satt på baksätet inte så mycket utrymme, men vi lyckades köra från Sthlm till Åre och tillbaka.

tb1.jpg

Använde en Trailblazer i somras, skönt att slippa ta av bakhjul o pedaler, sadlarna tog man av mest för sikten bakåts skull. Men den är i törstigaste laget för svenska bensinpriser.

— var förbi Audi idag och upptäckte att A6 Avant kan extrautrustas med cykelställ inne i skuffen. Uppges klara två MTBs, specificeras för 26" hjul.

Hmm, verkar manlig:

NYHETER-30s30-bronco-768_438.jpg

Om Fords pickup F650 känns liten finns hjälp att hämta hos DeBerti Design i Kalifornien. Där får bilen fyrhjulsdrift och förbättrad markfrigång. Och ingen trängsel i hytten, bjässen rymmer bara sex personer. Motorn är en 330-hästare från Caterpillar.

Den såg till och med stor ut för att vara i USA...

Även gammal kärlek rostar, Saaben fick till slut nog av allt norskt krom och spydde olja. Så det blev dags att hitta ett annat fordon med lastkapacitet, en liten lastbil helt enkelt. Drag och AC var krav och att den inte var vit. Får se om den här håller i nio år som min gamla 9000... :-)

volvo_v70-00.jpg ht=480

Volvo V70 Classic 170hk -00

/Leo

Leo skrev:
> Även gammal kärlek rostar, Saaben fick till slut
> nog av allt norskt krom och spydde olja. Så det
> blev dags att hitta ett annat fordon med
> lastkapacitet, en liten lastbil helt enkelt. Drag
> och AC var krav och att den inte var vit. Får se
> om den här håller i nio år som min gamla
> 9000... :-)
>
>
> Volvo V70 Classic 170hk -00
>
> /Leo

Najs bil! Nu blir det ingen ersättare till Bulliten under 2007 antar jag? ;)

Tillbaka
Topp