Vilken bil är bäst för MTB?

Opel combo med diesel med partikelfilter, bland det miljövänligaste, klarar att hålla svenska hastigheter, du kan nästan stå upp och meka i den om det behövs, drar typ 0,5 diesel, skattelättad, så kan man lägga pengarna där det behövs.
Tar ca 5 cyklar...
fast det kanske inte är så roligt allternativ för er med komplex ;)

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Egentligen finns det bara två bilar i hela
> världen. 245 och 745. (Vissa, bland annat min fru,
> kallar mig oresonlig.)

Det har blivit en bil för mig också. Rätt färg till och med. I kväll har jag klätt in hela skuffen i masonit.

Per skrev:
> Visst kan man få BMW som kombi. Vi var faktiskt ut
> till BMW o provade att stuva in en hoj i en
> 5-serie kombi och en X-3. Det gick inte alls i
> femserien. O i X3an blev det ingen plats kvar.
> Idag är vi jätteglada att vi satsade på en merca.
>
>
>
>
> Måste säga, att jag tyckte BMWs försäljare var
> distinkt löljiga, deras SUVar var inga SUVar utan
> SAVar, vad fan är det det då? Sports Activity
> Vehicels, en bimmer får inte vara ett nyttofordon
> som i utility, o tydligen vägrar man att göra en
> kombi på 7-seriens chassi, eftersom de tydligen
> tror att det skulle sänka bilens status om den
> användes av målare o rörmockare. Patetiskt!
>
>
>
> Keep the trails open

Det är därför statusen på merca sjunkit drastiskt sista 10 åren, varannan målare och rörpulare åker ju runt i såna sosseconteinrar som e320 o.s.v
Finns väl en anledning att porsche och ferrari inte görs i kombi utförande?

Har någon kollat på citroen cx break /familiale? Visst, den är gammal och kombin är faktiskt rätt ful, men om det finns någon bil som lastar mera så visa den gärna. Lastutrymmet är gigantiskt och bilen också.
Dessutom kostar den nästan inget. Priserna i exemplen nedan är överpriser.

Såhär ser den ut: http://www.blocket.se/view/6671921.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&city=0

eller: http://www.blocket.se/view/6344444.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&city=0

Vill man ha en frakt-bil att använda ibland kan man ju skaffa en sån.

:)

MVH /Henrik

Haxx skrev:
> Har någon kollat på citroen cx break /familiale?
> Visst, den är gammal och kombin är faktiskt rätt
> ful, men om det finns någon bil som lastar mera så
> visa den gärna. Lastutrymmet är gigantiskt och
> bilen också.
> Dessutom kostar den nästan inget. Priserna i
> exemplen nedan är överpriser.
>
>
> Såhär ser den ut: http://www.blocket.se
>
> eller: http://www.blocket.se
>
> Vill man ha en frakt-bil att använda ibland kan
> man ju skaffa en sån.
>
> :)
>
> MVH /Henrik

hehe, osäker på om jag kan tänka mig en fulare bil... men den verkar ju ha plats för mycket bagage iaf. :-)

Zeb skrev:
> Men om vi flyttar dit
> där vi behöver bil så ligger en M5 av föregående
> serie bra till om jag lyckas hitta en försäkring.

Ja, de är ursexiga, ante-Cris-Bangle.

För egen del tror jag vi håller oss till skåpmercor, hoppas att de gör en i S-serien i framtiden. Det enda vi är missnöjda med är att det sannolikt finns en hel del magnetfält i skuffen. Det händer konstiga saker med cykeldatorerna i den, de har blivit oförklarligt nollställda flera gånger.

Fredrik L skrev:

> Är den lika stor som min gamla 100 Avant (-94) så
> går det in 4:a hojar i bak om man tar ett par hjul
> i bakstätet.

— inte illa, var kanske en miss att vi aldrig kollade Audi på riktigt allvar, har lite för många minnen av illa osande DKW ;)

DKW%201954%203-6.jpg

Alltså, det krävs ett litet förtydligande här.

Är man bara två pers och vill få in två hojar i bilen och tycker det är OK att ta av hjulen så funkar det med nästan vilken bil som helst.

I Polon som numera inte längre är min var det inga som helst problem att, med fällt baksäte, få in två hojar utan hjul stående (sadel av) och bredvid dem hjulen. Då var alltså halva utrymmet kvar för bagage. Med drag och takräcke så var det inga problem att köra 5 hojar och 5 personer, men då kändes 75hk-motorn en aning trött :)

F.ö. så är det helt klart Peter Ks A3:a som väcker mest begär för mig i den här tråden. Att peta i en 3.2l-motor i den lilla kostymen borde vara förbjudet!!

När vi ändå är inne på bilar med hjälpfyrhjusdrift måste jag lyfta fram den här lilla krabaten.

kv_vip_pic_02.jpg

Såg en sådan utanför spoke häromdan. Den är nog snäppet mindre än polo tom men är nog helt ok att använda som lift uppför bergen.

jomper skrev:

> Är man bara två pers och vill få in två hojar i
> bilen och tycker det är OK att ta av hjulen så
> funkar det med nästan vilken bil som helst.

Jo, o ska man inte långt är det ok, vi hade en Tyota Prius ett tag, kul med hybrid drift

toyota_prius.jpg

fungerade bra i stadstrafik, suveränt lättparkerad, och bränslesnål, under 0.5 l milen, men den kändes som att köra en traktor, och var distinkt obehaglig på motorväg eftersom den är vindkänslig, skulle inte vilja göra en långresa i en Prius eller någon mindre bil överhuvudtaget.

Baltazar skrev:
> du menar att den inte axade bra på motorväg? :D

Nja, inte ngt större problem. Den har hyfsat med vridmoment, och inget problem att hänga med, tack vare den perversa svenska fartgränsen. Den ska visst kunna gå i 170 men har en känsla av att det inte finns något drag i den när det går fortare än 110.

Hade snarare i tankarna att minsta vind påverkar riktningen direkt. Åker man 110 upplever man det som att det går väldigt fort. Man får hela tiden parera för minsta vindstöt.

ofan, låter ju inte kul, undrar va det beror å, ja menar, den är ju ine överdrivet stor från sidan jämfört me andra bilar. jag tror igentligen den är rätt stabil, eller snarare att den är lika stabil som andra bilar i samma storlek, priusen, borde även väga mer pga. det stora batteripcket :D, bara det att bilar som mercedes, audis o bmw´s större modeller känns som pansarvagnar på motorväg, de är byggda för autoban :D kör dagligen min fars Volvo V40 o min mors Audi A6. i stan är volvon roligare då den är mindre, o känns kvick i styrningen, MEN den kvicka syrningen gör oxå att den inte känns lika stabil. på motorväg är det en stor skillnad. audin går som på räls, ska mycket till för att den ska kännas vinglig. inte ens vid kraftiga sidvindar känns det vingligt, även om man känenr att bilen trycks i sidled så äre lätt o parera. volvon beter sig mer nervöst så att säga. dock så har man vant sig lite me volvon då jag pendlar me den till järfälla (från uppsala) 3 dagar i veckan.

Senast redigerad av en moderator:
Baltazar skrev:
> ofan, låter ju inte kul, undrar va det beror å, ja
> menar, den är ju ine överdrivet stor från sidan
> jämfört me andra bilar.

Tror att det beror på att den är väldigt hög, i den meningen att man sitter högt i den, som i en lastbil el på en traktor, dessutom är den smal. Tyckte inte alls om att köra motorväg med den.

ja, när du säger det, den kanske är lite högre :D o det där me att sitta högt, tror det är synonymt med små bilar som försöker vara rymliga.Renualt senic eller va den heter är ju precis likadan, man sitter högt :D

i priusens fall beror det ju på att man måste få in batterierna nånstans, alltså i golvet o bak i bilen :D

men verkar bli ändrig på det http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,739785,00.html

Baltazar skrev:

> i priusens fall beror det ju på att man måste få
> in batterierna nånstans, alltså i golvet o bak i
> bilen :D

Jo precis, första dagen var väl skoj, men sedan längtade vi efter vår merca, som är oändligt mkt mer bekväm.

Å andra sidan var det kul att pröva en miljöbil, Prius är väl den första som gjort kommersiell succée. Om jag förstått läget rätt är det kö för att få köpa dem. Flera månaders väntetid.

En Range Rover är bra å packa cyklar i. Men jag kan ju inte rekomendera den om man endast ska ha den för att köra tunt ändan i och cyklarna på vägar. För det är ju inte precis den miljövänligaste bilen som finns.

are01.JPG

Här har vi packat 2 cyklar i cykelställ med reservhjul och extra däck å andra reservdelar för en vecka i Åre. Fiskeutrustning å packning för en vecka där uppe. Fick plats utan problem. Gick ju också å få tag på allt utan å pack upp halva bilen. Härligt!

Öviksmicke skrev:
> En Range Rover är bra å packa cyklar i.

— Och bidrar med härligt V8a muller åt folket;) Klar förbättring av ljudmiljön i varje fall

Volvo XC90 funkar utmärkt att hämta pizza till hela laget med. Kan med fördel också köras på oplogad asfalterad cykelväg om det är närmare. Det är dessutom den snyggaste bil Volvo gjort sedan Duetten.

Becks skrev:
> Honda Element. Mycket trevlig bil för oss "aktiva"
> människor. Gott om plats, flyttbara säten, stora
> dörrhål, gummimatta, fyrhjulsdrift mm. Synd att
> den inte finns i Europa bara.
>
> http://automobiles.honda.com

Där fanns det ju ett MTB-spel, Honda monster park madness. Snabblänk till spelet:
http://automobiles.honda.com/info/leavesite.asp?num=31

EDIT: rätt skoj när man väl fått igång det.

Jag har hittat den, den perfekta bilen för MTB turerna. Med denna kan man köra ända fram till stigen med alla sina kompisar och alla hojar bekvämt förpackade.

MTB_bil.jpg

Känner en som håller på att bygga om sin "van". Känner jag honom rätt så kommer den att bli lite i den stilen också... för jag tror inte att han haft någon 4hjulsdriven bil tidigare som inte blivit höjd... Dessutom har han planer på att resa till Island igen...

Kolla nya Skoda Octavia kombi. Större bagage än både 9-5 och V70.
Kan rekomendera dig att prova 2.0 TDI-motorn, allra helst med volkwagens DSG-växellåda. 140 hk, 320 Nm, stora utrymmen, vettigt pris och en förbrukning på landsväg runt 0,5 l/mil.

Visst, det är ingen sportbil. Men en rackarns funkis och trevlig liten bil.

// Oskar

Zeb skrev:
> Jag har hittat den, den perfekta bilen för MTB
> turerna. Med denna kan man köra ända fram till
> stigen med alla sina kompisar och alla hojar
> bekvämt förpackade.
>
>

En islänning som emigrerat till sverige, sedermera min vän, han har en sådan som bilden men äldre, givetvis 4 hjulsdrift och bauta hjul, den är bara "lite" overkill därute i den blåsiga ön, enligt honom..

2.6m hög var hans, en ford econoline alltså.
14272.jpg

En dylik men med extratak osv.

Volvo V70 är nog bland den tråkigaste bilen jag kört.
Styrningen är "seg" och växellådan har likheter med en pinne nerstoppad i lera.
Visst köper man en med uppåt 300 hk så kan det säkert bli kul, men säg en bil som inte är kul med 300 hk ?

Tycker Renault Megane Sport Tourer är riktigt rolig att köra, växellådan är liknande "click-click", om ni förstår vad jag menar :D, - inget motstånd knappt.

Styrningen är mer distinkt, känns som att de fått in F1 känslan i den.

Utrymmet är väl lite si och så med, har aldrig testat det fullt ut med mer än en cykel i bagagen.
Taket fungerar ju alltid, men har haft cykeln liggandes i bagagen med framdäcket avtaget för att kunna behålla en sits bak. Så vill man fälla båda sätena och slänga in två cyklar ska det nog inte vara några problem, huruvida det går att ha dem stående har jag heller aldrig testat.

Skulle jag få välja valfri bil skulle jag inte gå på Volvo, helt enkelt för att de är tråkiga.

EDIT:
Hittade denna bilden under Interior på information om Megane Sport.
break2_int5.jpg

Per skrev:
>
> Har kollat in den nya R-klassen,
> http://www.autobytel.com som har ännu mer utrymme,
> men får intrycket att den är som ett skepp på
> vägen.

Vet inte om jag har blivit "Renaultiserad" men den ser ut att ha samma linjer som Megane Touring :D I alla fall om man tittar på bakvagnen. Aldrig testat att köra en Merca men skulle gärna vilja =)

Alla har vi ju aolika smak så huvudsaken är ju att man själv blir nöjd =)

> Tycker Renault Megane Sport Tourer är riktigt
> rolig att köra, växellådan är liknande
> "click-click", om ni förstår vad jag menar :D, -
> inget motstånd knappt.

det är nog den plastigaste bilen jag kört. Urusel! Jag hade den som lånebil i en vecka när jag precis bytte från BMW 3-serien (E36:an) till nya Volvo S40N (som behövde en mjukvaruuppdatering). Ratten kändes klibbig, med elektroservon kändes som att styra med joystick till en atari. Kopplingen hade två lägen; ON/OFF. ähh.. jag delar verkligen inte din uppfattning. Bra att det finns lika många bilmärken som cykelmärken.

> Styrningen är mer distinkt, känns som att de fått
> in F1 känslan i den.

Alonso är så j**la missnöjd med 'styrningen' att han bytt till McLaren till 2007. (-:

Sam skrev:

> det är nog den plastigaste bilen jag kört. Urusel!
> Jag hade den som lånebil i en vecka när jag precis
> bytte från BMW 3-serien (E36:an) till nya Volvo
> S40N (som behövde en mjukvaruuppdatering). Ratten
> kändes klibbig, med elektroservon kändes som att
> styra med joystick till en atari. Kopplingen hade
> två lägen; ON/OFF. ähh.. jag delar verkligen inte
> din uppfattning. Bra att det finns lika många
> bilmärken som cykelmärken.
>
>
> Alonso är så j**la missnöjd med 'styrningen' att
> han bytt till McLaren till 2007. (-:
>

Ratten kändes klibbig ? När det går fort i svängarna behöver man fäste ;) Kanske var det en plastratt ? De brukar ju inte kräma på med de exklusiva delarna på lånebilar.
Kopplingen ska ta sent, det är då man vet att det är en räserbil :D
Alonso kan inte köra, sätt in Wirdheim så kan han visa hur man använder 'styrningen' ;)

SAAB 9000 är faktiskt en trevlig bil att lasta cyklar i, speciellt om man har CSE varianten med mongostor baklucka. 170hk lättrycksturbon gör det lite roligare och snålare än dom mindre motorerna. Om inget annat är dom billiga i förhållande till vad man får.

Tillbaka
Topp