Vilken bil är bäst för MTB?

Ville Skrev:
-------------------------------------------------------
> GRABBAR GRABBAR!!
>
> Nu har ni jobbat i 9 sidor för att lista ut vilken
> bil som är bäst för mtb, nu slipper ni fundera
> längre.

Äntligen, en allt i allo sak

Ville Skrev:
> GRABBAR GRABBAR!!
>
> längre.
>

Mannen i filmen är inte han som skrivit brevet (inlägget)

Wilier Skrev:

> Hämtar ut min turbo på måndag

y05_m545_c01900_r000616.jpg

Såg en idag, läcker, men kanske lite trång för oss, ser fram mot en rapport.

Undrar i mitt stilla sinne när Volvo kommer med en ny V70? Känns som om den varit med väldigt länge.

Per

Per Skrev:
> Undrar i mitt stilla sinne när Volvo kommer med en
> ny V70? Känns som om den varit med väldigt länge.

Snart hoppas jag, så man kanske någon gång får råd att köpa sig en "gammal" V70 då den modellen inte är aktuell längre... ;-) Fast en 9-5 kombi är ändå drömmen, den dagen jag lyckas köpa den där rätta trisslotten som ger 25000kr i 25 år. :-D

/Leo

Per Skrev:

> Undrar i mitt stilla sinne när Volvo kommer med en
> ny V70? Känns som om den varit med väldigt länge.

Så länge har den väl inte hängt med. Gamla V70n såldes ju t.o.m år 2000
om jag minns rätt. Den såldes väl då som "classic" samtidigt som den "nya"
V70n fasades in. 4-5 år är ändå inte _så_ länge för en bilmodell. Eller talar
vi om V70n totalt sett sedan den introducerades för första gången?

Jag har ett svagt minne av att Amazon annars klassar in som den volvomodell
som tillverkades under flest år (1957-1970) men det har säkert förändrats.
240n hängde ju med i sjukt många år också.

Tobias/Frost Skrev:
> Fan du vet ju hur det är Leo... när man väl vinner
> på triss så blire det ju garanterat 25 kr i
> månaden i 25 000 år... ;)

Hahaha.. En norrlands extra är alltid välkommen.

nån gång när jag har väldigt tråkigt ska jag läsa igenom hela den tråden. Kan inte The_tnt lista "längsta trådarna i happys historia"?

Range Rover, -98 HSE, V8, skinnklädsel, all tänkbar el. Du åker ståndsmässigt, får in allt i bakluckan och ganska oekonomiskt.

KristofferRobin Skrev:
> Ford Explorer.. fäll ner baksätet! ställ in dina
> FS hojjar och kör;)

Jo, jag gillar amerikanska truckar, finns en hel del utöver Ford´s Explorer, som är rymliga, starka o bekväma, men de är också törstiga, tenderar att rosta, och de får sällan plats i en europeisk parkeringsruta, men visst får man lätt plats med ett par hojar.

Per

Jag har provat flera olika Ford Mustangs under mina år, och också ett antal modeller från Porsche. Inget fel med en Bullit Mustang, men om vi kan strunta i pengar ge mig hellre en Porsche.

Okok, men ta en Carrera GT om det ska va BLING! Eller en Cayenne om det ska va lite MTB aktigt (även om den inte har i terrängen att göra)!

Håller med! Cayennen måste vara det sämsta påfundet någonsin! Ful, konstigt koncept (en terrängbil som går fort på racerbana...?!)

Förvånar mig inte. Vi har en C5 och, tja, fjädringen är ju ganska bra om man säger så... Samma belastning på alla hjul hela tiden verkar den ge.... I högsta läget är markfrigången rätt ok också.

Cayenne är väl inte i första hand tänkt att vara en terrängbil men.. Den delar ju det mesta förutom emblemen med Touareg och den spöar garanterat en Cittra i terränglådan.

vw-touareg_2004_off-road_05_full.jpg

Ville Skrev:
> GRABBAR GRABBAR!!
>
> längre.
>
>
>
>

Sån vill jag ha när jag fyller år!

Per:

Jag vill minnas att Volvo gjort en Fas II av V70, närmare än så kommer du nog inte en ny modell än på ett tag. Kanske finns det någon här på forumet som kan ge en liten hint om vad framtiden har att erbjuda.

I övrigt kan jag säga att du kommer att bli nöjd med din V50 så länge ni inte är allt för många eller har allt för mycket packning, det är en liten bil (jämfört med V70 i alla fall)

Ecke Skrev:
> Detta ser ut att vara en snabb 5-spot!

Stackars gaffel i kurvorna.

Fast de måste nästan ha satt fast ett nav på räcket? Då är det inte lika elakt.

Hej,

förra bilen var en v70, försökte använda cyklarna innuti, men fungerade inte mycket bra. Rekommenderar således en Cheva Tahoe eller liknande. Dog: Köp Thule att montera på kroken, om du skall långt-> cykelpåsar, till exempel billiga från Biltema, cykel skall jo endå bli smutsiga?

/Pål

Mattias L Skrev:
> Vad är det för bil?

Mini mini. En ombyggd Mini Cooper alltså. Finns på samma sida som 42Hz länkar till.

Jag är nog inte så kräsen utan för mig funkar vilken bil som helst som tar mig dit jag ska helt OK. Nya bilar är inget vidare dock. Vi har en ny (350 mil) Toyota Yaris (utan dragkrok) och man kan lasta cyklarna i den om man fäller halva sätet. "Tyvärr" vill man ju inte skita ner eller skava sönder den för mycket. För 2 år sen hade vi en Volvo 244 -80 som man utan att bekymra sig kunde tejpa fast hojarna med gaffatejp på utsidan (Eller köra 700 kg sten i bagaget. Har testat det. Fattigservo liksom...) om man hade lust. När fulvolvon bestämde sig för att abortera kardanen på självaste julafton så fick min sambo nog och valde och beställde en Yaris mot mina inte alltför kraftfulla protester. Det är rätt skönt att slippa skruva på en gammal bil, för när man kan fixa nästan allt själv så lämnar man ju inte gärna bort det. Den nya bilen rör man inte i onödan p g a garantier och så, och då blir det mer tid till att hoja.

:)

Jag vet inte om det sagts, men får väl göra reklam för firman:
Volvos skåpbilar V70, XC90 kan utrustas med intern cykelhållare där man tar loss sadel + framhjulet och fäster gaffel, hjul, sadel i en skena framtill i bagageutrymmet.
V70 - artnr 9496979 - max 70 cm mellan framhjulsnav och styre
XC90 - artnr 8682430 - max 73 cm -"-
[/reklam]

greendevil Skrev:
> Jag vet inte om det sagts, men får väl göra reklam
> för firman:
> Volvos skåpbilar V70, XC90 kan utrustas med intern
> cykelhållare där man tar loss sadel + framhjulet
> och fäster gaffel, hjul, sadel i en skena framtill
> i bagageutrymmet.
> V70 - artnr 9496979 - max 70 cm mellan
> framhjulsnav och styre
> XC90 - artnr 8682430 - max 73 cm -"-

Jooo, med det är ju Volvo du snackar om!

Calle/ som har jobbat på SAAB i Trollhättan, har trimmat SAAB:ar, massakrerat SAAB:ar, kört rallyservice åt SAAB-åkande kompisar samt nästan fått stryk av en Porsche-ägare som inte hängde med mig och min "rätt" trimmade V4 på Nürburgring (m m) :D

När jag jobbade på Scania i Södertälje i slutet av 80-talet fick den produktionstekniker som råkade säga Volvo bjuda dom andra på tårta. "Dinky Toys" skulle Volvo-lastbilar kallas, inget annat :)

(Volvo är helt OK. Måste bara retas liiite... :) )

greendevil Skrev:
> Volvos skåpbilar V70, XC90 kan utrustas med intern
> cykelhållare där man tar loss sadel + framhjulet
> och fäster gaffel, hjul, sadel i en skena framtill
> i bagageutrymmet.
> V70 - artnr 9496979 - max 70 cm mellan
> framhjulsnav och styre

Greendevil, vore evigt tacksam för svar på följande:

— är det volvospecifika komponenter eller skulle de kunna användas efter eventuel modifiering i vår skåpmerca som har något större dimensioner?

— är det centrum av framnav till centrum av styret som 70 cm avser? (ingen lätt fråga, men det borde vara så)

— finns det volvohandlare som har prylarna i lager så man skulle kunna kolla?

Det blev en merca istället för en V-70. Men eftersom du är en volvoman ska jag säga, att Volvo här i Uppsala (Upplandsmotor) var utomordentligt trevliga och justa att ha att göra med, det var en hårsmån från att det blev en V-70, och det är mkt möjligt att det blir en Volvo nästa gång.

Per

Den bästa bil jag har haft till det vi diskuterar var en Bedford van (Sån här fast utan dubbelmontage bak) med lite trimmad Volvo B20-motor. Kanske ingen familjebil eller racemaskin direkt men ordentligt med plats, 5 busstolar till passagerare, ordentligt ljuddämpning, extravärme, bra stereo och ett enorm lastutrymme längst bak. Jag kunde ställa in motorcyklarna i den utan problem. En av de bästa bilar jag har haft :)

(Plockade upp 14 liftare i den en gång :D )

Per Skrev:
>
> Greendevil, vore evigt tacksam för svar på
> följande:
>
> — är det volvospecifika komponenter eller skulle
> de kunna användas efter eventuel modifiering i vår
> skåpmerca som har något större dimensioner?

De bör gå bra att stoppa in i andra bilar: satsen 9496979-7 består av en T-spårsprofil som monteras i bilen (baksidan av baksätet), och sedan två framjulshållare, två gaffelinfästningar, två sadelhållare som monteras i den skenan.

>
> — är det centrum av framnav till centrum av styret
> som 70 cm avser? (ingen lätt fråga, men det borde
> vara så)

Av bilden att döma är det 70 cm mellan framhjulsnav -> styrets högsta punkt, men det beror ju på avståndet till innertaket... mät i skåpmercan från golv till tak, hållaren kanske snor 5 cm.

> — finns det volvohandlare som har prylarna i lager
> så man skulle kunna kolla?
>

Finns det säkert... ring Upplandsmotor och referera till art nr 9496979-7.
Huruvida de har i lager eller ej just nu vet jag inte, däremot kan jag säga dig hur många som finns på centrallagret i Gbg, i USA, Kanada samt Turkiet...

Alternativet är såklart Thule eller motsv. Volvosatsen ser ut som Thules, men inkluderar även hållare för sadlar + framhjul.

Tillbaka
Topp