Vilken bil är bäst för MTB?

Jensen: Jo, men vägskatten går ju som bekant inte till vägar. Då hade den hetat vägavgift... :P

Jojo, många trädkramare kör gamla 240 etc. som spyr ut mer avgaser än ett ryskt oljekraftverk. Själv har jag dock ingen bil men lånar ibland farsans miljöbilsklassade dieselfilur.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------

> Men för att köra vanlig väg är biltypen
> jämförelsevis värdelös. Komforten är inte
> högre...

De är ofta säkrare vid kollisioner, så länge inte alla andra har SUVar. Det är som att ställa sig upp på bio. Man ser bättre. Men bara så länge andra inte följer ens exempel. I vissa delar av USA åker alla SUV.

AntelopeIsland3.jpg ht=570

Förra året kuskade vi runt (mellan ställen med bra MTB) i en Trailblazer och den kändes ganska blygsam där. Men här framstår de som jättestora. Visst kan man vara principiellt tveksam mot SUVar men de är fantastiskt bekväma för att lasta in ett par hojar.

JEEP Cherokee 97-01
rak 6:a 195hk
lastar och drar det mesta
kärlek :)
Har en V70 nu, men så snart bensinen blir billig blir det en gammal Cherokee :)

2001_cherokee_history.jpg

Med denna så kan du lungt lasta x antal cyklar :D

oxå hämtad ifrån mässan i helgen...

Bilagor

• grymme.jpg
    grymme.jpg
    84.8 KB · Besök: 63
Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:

> Nja, såvitt jag förstår är det stora
> skillnader mellan Cayenne och Touareg. Men för
> all del. Visst är de släkt.
>
> http://www.dennigcars.com/Model_pages_en/jpg.bille
> der_til_Model_sider/356_b_1600_coupe_-_1959.jpg
>
> Liksom den här var släkt med urfolkan.
> Skillanderna mellan Cayenne och Tuareg är nog
> faktiskt större.

?? bilen är ju utveklad i sammarbete mellan porsche och VW. visst skiljer de i design, även om ja inte tycker det är SÅ mycket, men i grunden äre ju samma bil. :D prosche har ju dock sin V8:a, VW sina V6:or eller sin V10 disel.

Vilekn bil som är bäst för MTB beror på vad man skall göra. Min gamla kombivolvo funkar bra för att slänga några hojar i, men max tre om man inte skall montera av hjul och sånt och för att tre personer skall få rum. Problemet är ju att man ofta måste kombinera bil med annat än hojning. En buss av något slag tar förmodligen mest hojar och personer, men kanske är till för lite nytta annars.

Per: Mnja, är det inte snarare så att när en SUV och en vanlig sedan kolliderar överlever den ena utan skador och den andra dör medan vid en kollission mellan två vanliga bilar kliver båda parter ur bilarna och kan börja argumentera om vems fel det var?

USA är fan inget bra exempel här, dom krigar ju bl a för att kunna fortsätta köra suvar...

Min drömbil var länge en:
prius_image.jpg

Med en sådan hållare:
FJwithHM.jpg

Men enligt försäljaren går dom inte att få med dragkrok, då elmotorn inte är tänkt att dra last... såååå trött på att lossa framhjul och lasta på taket... :(

Neo skrev:
> Lite inspirerad av bilsportmässan (även om jag
> redan tänkt tanken när jag sett den bilen
> tidigare) så tycker jag Honda verkar ha en
> väldigt cykelvänlig bil!

Inte konstigt den är cykelvänlig när han som äger Hansson Bil cyklar en del. Säkert sonen Fredriks cyklar som står på den.

Mårten skrev:

> USA är fan inget bra exempel här, dom krigar ju
> bl a för att kunna fortsätta köra suvar...

— LOL, är inte Sverige USA femtioförsta stat? Europas mest USA-liknande samhälle? Om jag förstått saken rätt har USAs bilindustri hamnat i en djup kris just p g a konsumenterna sviker SUVarna samtidigt som vissa delstater inför stentuffa gränser för utsläpp.

Roger skrev:
> Min drömbil var länge en:

prius_image.jpg

Av filosofiska skäl älskar jag Prius. Det är en banbrytande bil med en given plats i bilens historia, som T-Forden etc. Den markerar inledningen på en ny epok. Hyrde en i tio dagar 2005.

Som bil ger jag den godkänt i stadstrafik. Där gör sig växlingarna mellan bensin o elkraft. Däremot på motorväg får dem klart underkänt. Att åka 110 på svensk motorväg med den känns farligare än att åka 210 med mercan på autobahn. Det är kort sagt en utmärkt bil för att handla eller pendla i storstad. Däremot är den ingen höjdare för långa resor. Bensinförbrukningen är, kan tilläggas, avsevärt högre än vad som utlovas.

Men, all respekt till dem som köper Prius. De bidrar till en teknikutveckling i rätt riktning. Nästa generation kommer säkert att bli bättre. Lexus http://www.lexus.com/ gör redan flera hybridmodeller (GS o RX o med en LS på gång) som sannolikt är betydlgit roligare och bekvämare.

I dagsläget är nog det miljövänligaste köpet fortfarande en bra diesel. Dessvärre straffbeskattas de fortfarande, även om kolospartierna nu gått med på skattesänkningar de första åren man har bilen.

Den bästa bilen för cykling är Citroën Xantia kombi. Jag lägger in min 66cm lvg-cykel med 400mm sadelstolpe utan att ta loss något hjul, sänka sadeln eller ändra något annat. Får min stora cykel plats, så får alla andra cyklar garanterat plats.
Jag har även kört med två mtb i bilen.

Per skrev:
> Av filosofiska skäl älskar jag Prius...

Ja, precis. Har fått samma intryck av dess egenskaper av det du beskriver. Men den verkar som en ok kompromiss ändå. Lexus modellerna verkar riktigt fina, men känns kanske inte så väldigt miljömässigt med 300+ hk. Men de är nog iallafall effektivare än andra bikar i samma klass.

På tal om Custom show förresten...
2v8s_b.jpg

Dom där såg inte så tråkiga ut! Etanol optimerade Volvo v8'or på 340hk!
Är ingen expert på ämnet, men gissar att dom eldar av några hektar energiskog per 402 meter...
Går dom att få med dragkrok?! :)

Mårten skrev:
> Varför i helvete ska man ha en bil gjord för att
> köras i terräng när terrängkörning är
> förbjuden i Sverige?
>
> Hur många rastar sina "terrängbilar" på banor
> regelbundet?

Tjena!

Jag kan inte riktigt förstå det i södra sverige.. Fast där finns ju många terrängområden iofs..
Men norr om dalälven finns det något som kallas snö.. När det kommer en 40-50cm på en natt så tar man sig inte fram med en 940 eller en 9-5.. Men med de flesta "SUV"ar så tar man sig fram utan några större problem..
Och som alla vet så är det ju på Östermalm, Lidingö, Saltis och Danderyd som det snöar mest i hela Sverige, därav den stora SUVparken där..

Mårten skrev:
> Varför i helvete ska man ha en bil gjord för att
> köras i terräng när terrängkörning är
> förbjuden i Sverige?
>
> Hur många rastar sina "terrängbilar" på banor
> regelbundet?

Med samma mentalitet:
Varför i helvete ska man ha en bil gjord för att köra på 0-100 på 6 sek och maxa 270 km/h när streetracing är förbjudet i Sverige och allt över 110 är nono? Hur många tar sin Audi A6 ut på Mantorp?
Skyll på att man är säkrare i trafiken med en starkare motor, jag säger det samma om de flesta av dagens 4x4 system.
Eller är det bara för att det är roligare? Jag antar det och tycker det. Sen handlar det om att ta ansvar för sina val och vara beredd på att argumentera.

Jag har en gammal mazdapickis med 4x4 från stenåldern. Den drar på tok för mycket, men jag kör den bara när jag behöver. (3 hojjar plus) och jag orkar aldrig ta upp den över 90 knyck så särskilt farlig tror jag inte den är.
Den passar mig, är enormt pratisk och har en skön hillbilly air över sig.
I like it. Maybe you won't

Kneecap: Aha, det var som fan. Det snöar mycket på Lidingö... (norr om dalälven kan jag förstå poängen med lite markfrigång javisst.)

laddie: Ditt första argument om att 4x4 bidrar till ökad trafiksäkerhet är bra. Notera dock att det finns en uppsjö av bilar med 4x4 som inte är suvar.

Förövrigt tycker jag det är jävligt kul att strypa kattungar med mina bara händer, innebär det att det är ok att göra så?

Any day now. Snart är det dags att hämta "den tjeckiska sothoran med extra allt", dvs min Skoda Roomster med indoor cykelställ för två hojar. Volvo V70 var bra att lasta in en cykel i utan att demontera cykeln, två då skulle hjulen av och tre blev ingen plats kvar till annat.
Hoppas Skodan skall leva upp till förväntningarna som "Bästa bil för MTB" och LVG.
Dock trassligt med lefty, men det har jag ingen ännu.

Leo skrev:
> Bra sikt i trafiken, plats för lite grejer där
> bak, lite flames, jomenvisst en Peterbuilt funkar
> ju... :-)

autopixx-de-1146507724-88.jpg

LOL ! ja, med den maskinen skulle jag vilja köra om några Cayenne på Autobahn

nilebiker skrev:
> Hoppas Skodan skall leva upp till
> förväntningarna som "Bästa bil för MTB" och
> LVG.

Du kan vara helt lugn för Skoda är helt klart den bästa bilen för MTB :-)

happyskoda.jpg ht=470

/Anders

Roger skrev:

> På tal om Custom show förresten...
> http://www.caresto.se/gallery/v8s/finished/2v8s_b.
> jpg
>
> Dom där såg inte så tråkiga ut! Etanol
> optimerade Volvo v8'or på 340hk!
> Är ingen expert på ämnet, men gissar att dom
> eldar av några hektar energiskog per 402
> meter...
> Går dom att få med dragkrok?! :)

Dom var riktigt fina!

Bilagor

• _MG_3302.jpg
    _MG_3302.jpg
    72.5 KB · Besök: 54
  • _MG_3303.jpg
    _MG_3303.jpg
    69.3 KB · Besök: 41
Jag tror paa VOLVO 240. I bra bil daer man kan lasta allt...

Koepte en bil foer naagra dagar sedan. Fick den till ett bra pris och men kanske aer det inte det baesta valet foer MTB...

Den var blaa...
413.jpg ht=399

/Stellan

Jag och sambon funderar på en sån här:
roomster2.jpg ht=226

roomster1.jpg ht=135

Skoda har i a f lyckats fånga mitt intresse med tillbehör som medger transport inne i kupén. Trevlig är den att köra också. Med partikelfilter och lågvarvig bränslesnål 1,9-liters TDI-motor blir den ett givet resemedel till olika cykelmål.
~K

Per skrev:

>
> Av filosofiska skäl älskar jag Prius. Det är en
> banbrytande bil med en given plats i bilens
> historia, som T-Forden etc. Den markerar
> inledningen på en ny epok. Hyrde en i tio dagar
> 2005.
>
> Som bil ger jag den godkänt i stadstrafik. Där
> gör sig växlingarna mellan bensin o elkraft.
> Däremot på motorväg får dem klart underkänt.
> Att åka 110 på svensk motorväg med den känns
> farligare än att åka 210 med mercan på
> autobahn. Det är kort sagt en utmärkt bil för
> att handla eller pendla i storstad. Däremot är
> den ingen höjdare för långa resor.
> Bensinförbrukningen är, kan tilläggas,
> avsevärt högre än vad som utlovas.
>
> Men, all respekt till dem som köper Prius. De
> bidrar till en teknikutveckling i rätt riktning.
> Nästa generation kommer säkert att bli bättre.
> Lexus http://www.lexus.com/ gör redan flera
> hybridmodeller (GS o RX o med en LS på gång) som
> sannolikt är betydlgit roligare och bekvämare.
>
> I dagsläget är nog det miljövänligaste köpet
> fortfarande en bra diesel. Dessvärre
> straffbeskattas de fortfarande, även om
> kolospartierna nu gått med på skattesänkningar
> de första åren man har bilen.

en tråkig sak med prius är väll att den inte har laddningskabel, så att man kan ladda batterierna när bilen är parkad, OM man skulle vilja det. tråkigt o behöva köra bensin, bara för att batterierna inte är laddade för fullt.

sen angående motorväg, det är ju för att din marca är en autobanbil :D ett riktigt motorvägslok. samma sak med morsans Audi A6, går som tåger på motorväg, 140 känns som 70 i farsans volvo V40, som i stan känns rolig o pigg, men på motorväg beter sig som världens nervösaste bil, jämfört med A6:an hehe

Jensen skrev:

> en tråkig sak med prius är väll att den inte
> har laddningskabel, så att man kan ladda
> batterierna när bilen är parkad, OM man skulle
> vilja det. tråkigt o behöva köra bensin, bara
> för att batterierna inte är laddade för fullt.

Ja, och delvis kändes eldriften som gimmickeri. Prius har en jättedisplay med alla möjliga pilar som visar hur bilen laddas från olika hjul när man bromsar, när den går på el, när bensinmotorn är igång, etc, påminner lite om displayfigurer på en stereo. Överdrivet.

> sen angående motorväg, det är ju för att din
> marca är en autobanbil :D ett riktigt
> motorvägslok.

Ska man ha en bil att resa med så ska den gå bra på motorväg. Gör man en långresa i Europa kan man räkna med att 80-90 procent går på motorväg.

> samma sak med morsans Audi A6, går
> som tåger på motorväg, 140 känns som 70 i
> farsans volvo V40, som i stan känns rolig o pigg,
> men på motorväg beter sig som världens
> nervösaste bil, jämfört med A6:an hehe

Jo, jag gillar Audi. Var ut o provkörde S6 Avant, och den var urkul att köra, särskilt på slingriga skogsvägar. Är nog den roligaste bil vi kört.

Avant går dessutom att få levererade med cykelställ inne i bilen som tar två MTB fästa i gafflarna. Verkligt förnämligt. Viktigast är dock kanske att Audi satsat stenhårt på kvalitetskontroll. Såvitt jag förstår är de bättre, mer noggrant monterade än både Mercedes och BMW, samtidigt som de har ett rostskydd som vida överträffar dem.

Bästa bilen är ju heeelt klart Volvo 245! Högre markfrigång än de flesta suvvar, stryktålig som få, går som ett spjut och drar lite soppa ( Fullpackad 3 cyklar i bilen, Åre-Stkhlm en tank ca 45 liter och snitthast. 100 km/h), billig att laga, mm mm mm!

Bilagor

• Skidresan 202.jpg
    Skidresan 202.jpg
    99.9 KB · Besök: 73
  • Skidresan 204.jpg
    Skidresan 204.jpg
    99.4 KB · Besök: 53
  • Skidresangrillmm 043.jpg
    Skidresangrillmm 043.jpg
    111.9 KB · Besök: 49
Det funkade. SKODA ROOMSTER med 2st MTB+utrustning för träningsläger. Inga probs.
2st cyklar och 3pers i bilen är inga problem.

Bilagor

• 100_1547.jpg
    100_1547.jpg
    82.8 KB · Besök: 82
nilebiker skrev:
> Det funkade. SKODA ROOMSTER med 2st MTB+utrustning
> för träningsläger.

Ja, det ser verkligen rymligt ut. Grattis!

Najs! Bilden gör mig än mer övertygad om att Roomster är rätt bil för mig och sambon! Kör du bensin eller diesel?
~K

nilebiker skrev:
> Det funkade. SKODA ROOMSTER med 2st MTB+utrustning
> för träningsläger. Inga probs.
> 2st cyklar och 3pers i bilen är inga problem.

1,9TDI. Riktigt trevlig. Hämtade bilen igår, så mycket finns kvar att upptäcka.
Cykelstället var väldigt smidigt och tog ca 20min att montera ur kartong, nu sätts det i och plockas ur på nån minut. Lite mer sofisitikerad packning och bilen rymmer ännu mer. Skall bara en cykel med kan man behålla mittstolen också, nu sitter ett säte kvar bak.

Bara det att instruktionsboken har en sida om hur cykelstället monteras är fräckt.

nilebiker skrev:
>
> Bara det att instruktionsboken har en sida om hur
> cykelstället monteras är fräckt.

Ahh, Skoda har satsat på ett cykelställ "original" ? heders åt dem !
Jag har Thules liknande ställ för transport inne i bilen, kanonbra!
Per D

Har lite tråkigt och kommer inte på någon bra cykelfråga att ställa så jag tänkte höra vad Happykollektivet har för erfarenhet av sjusitsiga bilar.

Önskemål: 7-sits (ej nödsäten), 04 eller nyare, sub 10 000 mil, sub 200 kkr.

Hetaste kandidaterna nu är fransoserna Renault Grand Espace & Peugeot 807/Citroën C8 (smaksak eller). Gillar inte Chryslers variant med två stolar på mittenraden och soffa bak.

Nån med erfarenheter eller andra förslag?

/Johan

EDIT: Skrev fel cittra

Senast redigerad av en moderator:
JojjeM skrev:
> inte Chryslers variant med två
> stolar på mittenraden och soffa bak.

— de är väldigt fiffiga, man tar bort stolarna, fäller ner dem i golvet, o så har man massvis av plats för flera hojar. Rymligt och enkelt. Men inte ssk hjälpsamt om man absolut vill ha sju sittplatser.

> Nån med erfarenheter eller andra förslag?

Erfarenhet, jo vår skåpmerca har två säten längst bak i skuffen, har aldrig använt dem, kommer sannolikt aldrig att göra det, och skulle klara oss utmärkt utan.

Per skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inte Chryslers variant med två
> > stolar på mittenraden och soffa bak.
>
> — de är väldigt fiffiga, man tar bort
> stolarna, fäller ner dem i golvet, o så har man
> massvis av plats för flera hojar. Rymligt och
> enkelt. Men inte ssk hjälpsamt om man absolut
> vill ha sju sittplatser.
>
> > Nån med erfarenheter eller andra förslag?
>
> Erfarenhet, jo vår skåpmerca har två säten
> längst bak i skuffen, har aldrig använt dem,
> kommer sannolikt aldrig att göra det, och skulle
> klara oss utmärkt utan.

Ok, det där med extrasäten kör ju Volvo med också men det är ju inte något alternativ om man ska ha någon packning också.

Hmm, nån som vet vilket år jänkarna lanserade Stow 'n Go? Skulle kanske funka att ha lite lastutrymme med sex sittplatser.

enlarge_8.jpg ht=375

/Johan

Jojje
När jag beställde familjens Pegge 807 var ett av huvudargumenten för den jmf Voyager att man inte fäller ner baksätena i kolvet utan viker iop dem eller lyfter ur dem. Ingen säljare kunde svvara på hur man skulle skära till en gummimatta som skulle klara skitiga cyklar och barnvagnar samtidigt som sätena gick att fälla utan att ta ur den. Ingen hade något svar...

Det tredje är att det med våra körmil var en Thailandsresa mellan Chryslerns V6a och Peugeots 2.0HDi-motor.

Det tredje var att Jenkejärnets upphöjda golv stjäl äckligt med utrymme

Vi är toknöjda med vår 807. Vad gäller cykelbil finns en fet nackdel. Att det inte går att ha ett komplett cykelräcke med 3-4 hållare att lyfta på i ett stycke. Takspoilern är delbar och användbar som räcke. Piss IMHO

Det blir snart dags att byta in vår Corolla Verso och vi har lite önskemål när det gäller ersättaren.

För det första valde vi en Toyota åtminstone dels pga faktum att vi hade trottnat på bristande kvalité och pålitlighet av den Renault Scénic som vi hade tidigare. Visst var den en 98 och inte en 04, men det var under all kritik ändå. Våra förhoppningar har infriats, och vi har inte haft problem med Verson som var inte fårt egna fel. Det vore bra om ersättaren kunde förväntas vara lika bra.

För den andra behöver vi utrymme för 2 vuxna, 2 barn, 2 cyklar och lite extra grejer inuti bilen. När mormor och morfar eller andra kommer på besök behöver vi utrymme för 4 vuxna och 2 barn (nu 9 och 12 år gamla.) Verson fungerar på detta sätt, men det finns knappast någon lastutrymme när man har så många i bilen om man stuvar barnen längst bak. De blir knappast glada för att åka långt därbak heller, eftersom man har knappast någon utsikt ur bilen därbak. Kompisarna som har en 307SW med glastak har inte samma problem. Vi har bara fyllt alla 7 stolar en enda gång under 2+ år, så alternativ med 6 stolar skulle också fungera. En Honda FE-V har faktiskt betydligt mer lastutrymme med 6 personer i bilen än en Corolla Verso, men vi har inte provat 2+2+2 cyklar ännu. Den är lite högre från golv till tak, vilket är bra eftersom Corolla Verso upplevs som lite för lågt jamfort med Scénic.

För det tredje så vill vi ha lite bättre bränsleekonomi om det är möjligt, så vi kommer att titta närmare på diesel-versioner av både den nya ansiktsliftad Corolla Verso som kommer inom kort som har partikelfilter på 135hk dieseln, och på FE-V med Hondas 2.2l diesel när den kommer senare under sommaren.

Vi är inte så pigga på att ta en längre bil eftersom vi bor i Stockholm och måste parkera i stan då och då. Grand Scénic är en contender (särskilt om det är bara 3 år vi pratar om, inte mer), men vi siktar helst på ett märke från den övre hälften av tillverkarna när det gäller kundnöjdhet.

Om någon har förslag som har ett bättre förhållande mellan inre utrymme och yttermått samt minst lika bra milkostnad och pålitlighet som man kan förvänta av en Corolla Verso, FE-V eller Grand Scenic, vi tar gärna emot förslag.

Nå'n som vet hur det är att frakta hoj i mercedes c-klass kombi? Har gått o blivit sugen på en c200 '03-'04. Vet att de är en ganska liten kombi, men om man fäller säten borde det väl gå att få in en MTB?

Var nere i Kinnekulle med resten av gänget och jag måste säga att bilen som vi körde med måste vart en av de smidigaste att transportera cyklar på. Vad säger ni andra??

IMG_2257.JPG ht=544

IMG_2255.JPG ht=544

Dane, jag hade definitivt kikat närmare på FE-V. Kul med lite annorlunda tänkande!

Hade vi inte köpt den beggade forestern hade det nog lutat mot en BMW 120d. Kvick men ändå bränslesnål. Men Forestern funkar kalas än så länge och med lite vilja går det att få in tre cyklar och 3 personer i bilen. Två cyklar och 40% av baksätet fällt är inga som helst problem. Har dock inte prövat med de heldämpade ännu, chansen är rätt stor att man måste tömma ur luften ur gafflarna för att få in dem på höjden - glastakluckan stjäl en hel del höjd. Och bilen är inte direkt bränslesnål.

Utan tvekan Hummer 1an som militären använder som bruksbil:) Gärna den "cabbade".
Svår och få tag i...
Inte så realistiskt mot era andra inlägg men va fan.

Jag tycker att ni velar för mycket fram och tillbaka. Det kan faktiskt bara finns en bil som är bäst för MTB. Så enkelt är det.

Sluta tramsa och bestämmer för i h..e!

Tillbaka
Topp