Vilken bil är bäst för MTB?

Syftet med en hybrid är att Bilen själv ska omvandla energi som annars hade försvunnit som tex värme från bromsarna.
Genom att plugga in bilen i väggen så måste den el-energin produceras på något annat sätt (importerad Dansk kol-el), och då försvinner en del av det "gröna" syftet.
Bilen ska omvandla rörelseenergi till el som sedan hjälper bilens drift.
Det är Hybrid Synergy Drive, det grönaste sättet.
Jag kör i genomsnitt min 04a på 5,0L/100km, vill man köra snålare så får man köra på ett speciellt sätt, uttnyttja nerförbackar, aldrig köra fortare än 110, släppa gasen tidigt och lägga på lite lite broms för då laddar den mer till batteriet, använda EV-läget när man kör på parkeringar eller bara ska köra en liten bit osv. Man måste lära sig att köra en Prius för att den ska gå så snålt som möjligt.
Det finns en teknik som kallas Pulse and Glide och många amerikaner har jag läst kör med denna teknik på 3,5 - 3,9 / 100 km.
Ett exempel, till jobbet har jag många nerförsbackar och kan köra på EV-läget hela vägen, ingen förbrukning till jobbet, på väg hem ligger den på mellan 8,0 - 10,0.
Vilket innebär en förbrukning till och från jobbet på 4,0 - 5,0 L / 100 km. sträckan är ca 6,5 km !! Dessutom betalar jag ingen fordonsskatt fram till 2010, efter 2010 kommer den kosta 420 kr / år enligt dagens bestämmelser.
För mig är bilen ett transportmedel, från punkt A till punkt B, jag behöver inte en massa hk i en stor vräkig prestigebil som förlorar halva värdet efter 3 år, totalt kapitalslöseri, för att bara transportera sig i !
I framtiden kommer SUVar och stora törstiga bilar samt dieslar utan partikelfilter att vara stendöda på begagnatmarknaden, hybrider och dieslar med partikelfilter är bilar för framtiden.
Tänk på det när ni köper bil !
Nu väntar jag på en Diesel Hybrid, det skulle gå riktigt snålt, kanske 2,0 - 3,0 L / 100 km.

Berne: Vad tror du andrahandsvärdet på en Prius blir när batteriet är slut, elmotorn, bensinmotorn, den kluriga kraftöverföringen och styrelektroniken börjar bli till åren? Visst håller Toyota toppkvalitet, men fler högteknologiska delar ger högre sannolikhet för fel och dyrare reparationer. Iskall är vad jag tror.

Dessutom belastar en BMW inte bilkontot. Den betalas från nöjeskontot!

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Berne: Vad tror du andrahandsvärdet på en Prius
> blir när batteriet är slut, elmotorn,
> bensinmotorn, den kluriga kraftöverföringen och
> styrelektroniken börjar bli till åren? Visst
> håller Toyota toppkvalitet, men fler
> högteknologiska delar ger högre sannolikhet för
> fel och dyrare reparationer. Iskall är vad jag
> tror.
>
> Dessutom belastar en BMW inte bilkontot. Den
> betalas från nöjeskontot!

WORD!!!

Och bilkontot belastas av folkabussen p

Den kluriga kraftöverföringen är en mycket simpel konstruktion. En planetväxel och en variator. Betydligt simplare än en vanlig växelåda/automatlåda.
Alla bilar av idag har avancerad elektronik, så det är bara en fråga om konstruktion och byggkvalite.
En elmotor håller hur länge som helst, med EN rörlig del. Och en 1,5 litersmotor med så lågt effekturtag som 78 hk håller även den hur länge som helst. Priset på hybridbatterier sjunker för varje år, och är nu nere i ca 8000:- med garanti på hybridtekniken och batteri till 16000 mil eller 8 år.
Jag räds inte den dagen jag ska sälja, för då kommer populariteten efter miljöbilar vara ännu högre än idag.
Hur många Cheva vans ser man på vägarna idag, jämfört med för 10-15 år sedan. Tiderna förändras och med den bilägandet.
Jo BMW bygger roliga och snabba bilar, men bra andrahandsvärde, icke !
Smakar det så kostar det, ha så kul. =)

JojjeM skrev:
> Hetaste kandidaterna nu är fransoserna Renault
> Grand Espace & Peugeot 807/Citroën C8 (smaksak
> eller). Gillar inte Chryslers variant med två
> stolar på mittenraden och soffa bak.

Det bidde Espacen. SS:en går nästan in såhär. Får vrida styret lite eller skjuta fram högra sätet på mittenraden :)
Espace.jpg ht=725

/Johan

JojjeM skrev:

> Det bidde Espacen. SS:en går nästan in såhär.
> Får vrida styret lite eller skjuta fram högra
> sätet på mittenraden :)

Läckert, jag bilar som är tillräckligt stora bilar för att ha plats för hojar.

Berne skrev:
> Syftet med en hybrid är att Bilen själv ska
> omvandla energi som annars hade försvunnit som
> tex värme från bromsarna.
> Genom att plugga in bilen i väggen så måste den
> el-energin produceras på något annat sätt
> (importerad Dansk kol-el), och då försvinner en
> del av det "gröna" syftet.
> Bilen ska omvandla rörelseenergi till el som
> sedan hjälper bilens drift.
> Det är Hybrid Synergy Drive, det grönaste
> sättet.
> Jag kör i genomsnitt min 04a på 5,0L/100km, vill
> man köra snålare så får man köra på ett
> speciellt sätt, uttnyttja nerförbackar, aldrig
> köra fortare än 110, släppa gasen tidigt och
> lägga på lite lite broms för då laddar den mer
> till batteriet, använda EV-läget när man kör
> på parkeringar eller bara ska köra en liten bit
> osv. Man måste lära sig att köra en Prius för
> att den ska gå så snålt som möjligt.
> Det finns en teknik som kallas Pulse and Glide och
> många amerikaner har jag läst kör med denna
> teknik på 3,5 - 3,9 / 100 km.
> Ett exempel, till jobbet har jag många
> nerförsbackar och kan köra på EV-läget hela
> vägen, ingen förbrukning till jobbet, på väg
> hem ligger den på mellan 8,0 - 10,0.
> Vilket innebär en förbrukning till och från
> jobbet på 4,0 - 5,0 L / 100 km. sträckan är ca
> 6,5 km !! Dessutom betalar jag ingen fordonsskatt
> fram till 2010, efter 2010 kommer den kosta 420 kr
> / år enligt dagens bestämmelser.
> För mig är bilen ett transportmedel, från punkt
> A till punkt B, jag behöver inte en massa hk i en
> stor vräkig prestigebil som förlorar halva
> värdet efter 3 år, totalt kapitalslöseri, för
> att bara transportera sig i !
> I framtiden kommer SUVar och stora törstiga bilar
> samt dieslar utan partikelfilter att vara
> stendöda på begagnatmarknaden, hybrider och
> dieslar med partikelfilter är bilar för
> framtiden.
> Tänk på det när ni köper bil !
> Nu väntar jag på en Diesel Hybrid, det skulle
> gå riktigt snålt, kanske 2,0 - 3,0 L / 100 km.

0.5 i snitt, jävligt imponerande. Not. 0.5 i snitt har vi kört med sen -99 i en Ford Focus TDi kombi, ofta flera i bilen, takbox osv... Dessutom kostar den 100' mindre än en Toyota Prius i inköp och rymmer bra mycket mer...

Varför jämför du förbrukningssiffrorna på en bensinbil med förbrukningen på din dieselbil? Det är ju ingen relevant jämförelse. Vad kommer härnäst? Nån som jämför den obefintliga bensinförbrukningen i en elbil med den (jämförelsevis) enorma törsten i din dieselbil?

Sprockets skrev:
> Varför jämför du förbrukningssiffrorna på en
> bensinbil med förbrukningen på din dieselbil?
> Det är ju ingen relevant jämförelse. Vad kommer
> härnäst? Nån som jämför den obefintliga
> bensinförbrukningen i en elbil med den
> (jämförelsevis) enorma törsten i din dieselbil?

För att CO2-utsläppet ganska exakt är proportionell med förbrukningen i liter!

Skall vi stoppa växthureffekt skall man köra diesel...

...eller cykla;)

Sprockets skrev:
> Varför jämför du förbrukningssiffrorna på en
> bensinbil med förbrukningen på din dieselbil?
> Det är ju ingen relevant jämförelse. Vad kommer
> härnäst? Nån som jämför den obefintliga
> bensinförbrukningen i en elbil med den
> (jämförelsevis) enorma törsten i din dieselbil?

det är väll rätt relevant då dagens dieslar faktiskt ofta är miljövänligare än de flesta bensinbilar. även en del etanolbilar om man ser till utsläpp. visst äre olika sorters bränsle o till viss del motorer, men när dieseln drar mindre, släpper ut mindre parliga ämnen, som en modern diesel me partikelfilter gör, så borde man mycket väl kunna jämföra.

sen förstår jag inte Berne resonemang om att det bara ä bra att priusen inte har laddningsuttag pga. att den då skulle ladda tysk kolfkrafts el. visst, det kanske blir så, men frågan är om det ä så mycket sämre än de där 5 literna bensin som han drar på 10 mil körning me sin prius, som när den är urladdad måste köra på bensin tills batterierna ä tillräckligt laddade. sen kan ja hålla me om att det ä sjukt att vi måste importera el från tyska kolkraftverk, men det beror ju delvis på att en viss Göran med ett visst parti, envisades me att stänga ner ett kärnkraftverk och att Sverige inte satsar på nya energiformer. men detta är ju en helt annan femma

miljöbil borde inte baseras på vilket bränsle som används, så som det görs idag, me tanke på skatt osv. utan borde baseras på vad bilen släpper ut, oavsett bränsle, för det är ju det som är intressant.

Berne skrev:
> Den kluriga kraftöverföringen är en mycket
> simpel konstruktion. En planetväxel och en
> variator. Betydligt simplare än en vanlig
> växelåda/automatlåda.

Nopp, där finns ingen variator! Flera planetväxlar och dessutom är där två elmaskiner.
Förbänningsmotorn har dessutom luriga ställbara kammar (för att kunna starta och stanna mjukt)

> Jag räds inte den dagen jag ska sälja, för då
> kommer populariteten efter miljöbilar vara ännu
> högre än idag.

Den dagen man inte längre får skattereduktion och slipper avgifter på en miljöbil (och den dagen kommer!) så kommer andrahandspriset sjunka.

Antagligen för att Priusen är byggd som en miljöbil, å borde därmaed dra så minimalt med bränsle det bara går, men ändå finns det dieslar som drar mindre, och släpper ur mindre skit, utan att tumma på komfort å prestanda, vilket Prius inte har gjort. En tråkigare och obekvämare bil får man ju leta efter..

Min poäng var att Fredrik Larsson gjorde en stor poäng av att förbrukningen i liter / km var mindre. Självklart är den mindre! Dieselbilar drar mindre. Men 0,5 liter / liter för en bensinbil är lite. Är samma siffror för en dieselbil imponerande?
Det finns de som klagar över att etanolbilar drar mycket, samma sak där; de drar mycket för att energiinnehållet i etanol är lägre. Förbrukningen / km kan inte jämföras rakt av mellan olika bränsletyper. Det är som folk som desperat försvarar sina diesel-Suv:ar med att de drar lite mindre än en bensin-suv. Irrelevanta jämförelser.

Så Fredriks 0,5 liter milen i hans diesel-Ford skall jämföras med andra dieselbilar. Inte med en bensinbil. Eller en elbil. Det som är snålt i en bensinbil kan ju mycket väl vara slöseri i en diesel.

Detta alltså om man vill jämföra om en viss bil är sparsam eller törstig, vilket var fallet här.

Men jag håller med om att man borde titta mer på utsläppen i sig, inte vilket drivmedel som orsakar dem. Det blir lite löjligt med stora, törstiga bilar klassas som "miljöbil" bara för att de kan tankas på etanol.

Som jag ser det har utsläppen som har direkt inverkan på våran hälsa minskat så mycket på både diesel och bensin-bilar att det inte längre är ett så stort problem. Problemet med biltrafik är i första hand CO2 som jag ser det.
Alltså är det viktigaste att man jämför CO2 utsläppen, och alltså är en diesel (förutsatt att vi inte pratar om en svartrykande 80-talare) bättre än alla bensinbilar.

Sedan kan man spekulera lite i varför Toyota byggde Priusen som bensinare och inte diesel. Främst två anledningar skulle jag säga: i USA är det väldigt svårt att sälja dieselbilar. Och om man jämför en konventionell diesel med en hybrid-diesel är det svårare att få ner förbrukningen än om man jämför en konventionell bensinare med en bensin-hybrid. Det beror på att bensinaren är sämre på dellast och att med hybrid kan man undvika dellast.

Diesel släpper ut marginelt mer CO2 per liter jämfört med bensin.

Min poäng var att en nio år gammal bil som kostar 120'(kollade upp det lite bättre nu..) mindre än en Toyoya Prius släpper ut ungefär lika mycket C02 trots att den är rymligare..

Vill man läsa lite tester så http://www.teknikensvarld.se/documents/honda/civic_hybrid_prius_107/index.xml kommer man fram till att en prius drar 0.53 vilket är 23% mer än uppgiven förbrukning!
Lite fler test: http://www.teknikensvarld.se/test_prov/toyota_1/prius/index.xml

Tittar vi på nya bilar så så har BMW en miljöbil i form av 118d som drar 0.45 l/mil diesel. Dessutom har den 143hk vilket gör den till en jäkligt mycket roligare bil att köra än Priusen... På miljösidan så finns det stora plus i att generatorn bara anävnds när man bromsar in, lägger man ur växeln vid rödljus stannar motorn etc. Allt detta till 50' mindre än Toyota Prius...

Har man lite mindre pengar så finns Ford Focus numera i en version som kallas econetic, 0.43 l diesel/mil... ca 100' billigare än Prius i inköpspris...

Känns Prius som en bra bil fortfarande?

Är det bara jag som tror att en Prius skulle dra precis lika mycket utan elmotorn?

Elkraften kommer någonstansifrån. Energi uppstår inte ur tomma intet och alltså omvandlas först bensin till el som sen driver bilen framåt. Det måste vara mer effektivt att driva bilen direkt med bensinmotorn?! (Då skulle man dessutom kunna göra bilen bra mycket lättare vilket borde dra ner förbrukningen än mer.)

Hybriden är skitbra när den går på el. Så fort bensinmotorn sparkar igång blir den väl ganska värdelös. Borde vara mer miljövänligt att ladda bilen med el från oljekraftverk än att köra med ett eget kraftverk i bilen... Mindre förluster per framställd kwh i ett stort kraftverk än i 1000 Priusar skulle jag tippa.

Märks det att jag inte tror på dagens hybridteknik för fem öre? :P

Fredrik Larsson skrev:

> Vill man läsa lite tester så
> http://www.teknikensvarld.se/documents/honda/civic
> _hybrid_prius_107/index.xml kommer man fram till
> att en prius drar 0.53 vilket är 23% mer än
> uppgiven förbrukning!

Det stämmer. Vi hade en hyrd prius och den låg runt 0,6. Hybriddriften är betydelsefull i stadstraffik. Varje gång man bromsar laddas batterierna. Vid stoppljus blir utsläppen noll! Däremot på landsväg, om man reser, är den i princip betydelselös. Bilen går då på bensin. Och, den är ingen höjdare att köra på motorväg, hög o vindkänslig. På vanlig väg är den inte heller något att stå efter, eftersom den är rätt seg i omkörningsssituationer. Jag skulle aldrig köpa en. Det går inte att transportera två hojar i den. Bagageutrymmet är patetiskt litet.

Men jag tycker ändå om Prius för att den är banbrytande, tekniskt djärv, framsynt.

Här är några bra och informativa bilder om hur bra cykelbil Prius är:

How to fit a Surly Steamroller in a Toyota Prius

Jag tror för övrigt att Prius är en bra bil att för stadskörning, men om man bara åker omkring i en stad ändå cykla och lägga alla sin grejer i en ofantlig cykelbudsväska. Jag är säker på att granntråden här (eller dagens bubblare) kan hjälpa till och visa hur många olika sätt man kan packa en Steamroller i en sådan.

Aha, Priusen laddar när man bromsar... Men hur funkar det på landsväg där man cruisar i 90 med läskigt jämnt gaspådrag? Hinner Priusen ladda ordentligt i stökig stadskörning bara på inbromsningar?

Mårten skrev:
> Aha, Priusen laddar när man bromsar... Men hur
> funkar det på landsväg där man cruisar i 90 med
> läskigt jämnt gaspådrag? Hinner Priusen ladda
> ordentligt i stökig stadskörning bara på
> inbromsningar?

På landsväg funkar det ju inte alls, som Per säger. Man ska inte heller inte fixifiera Priusen får då funkar det inte heller. Om Dirt-kidsen fick köra bil skulle den väl vara breakless också, men det går alltså inte det heller. Jag ska nog sova nu. Godnatt.

Mårten skrev:
> Men hur funkar det på landsväg där man cruisar i 90 med
> läskigt jämnt gaspådrag?

Då funkar den som en bensinbil, och drar runt 0,6 l milen.

> Hinner Priusen ladda ordentligt i stökig stadskörning bara på
> inbromsningar?

Ja, så uppfattade jag det. Den har en spektakulär monitor som talar om när den laddas, går på bensin el el, etc. Ju mer stopp-and-go trafik det är desto mer märker man av att det är en hybrid. Är man lätt på gasen kan den gå långa stycken på el om batterierna är fulladdade så länge man håller sig under en viss fart. Det är i statstrafik den gör sig bäst.

Men någon gång tar ju batterierna slut, och energin måste ju komma någonstans ifrån?

Senast redigerad av en moderator:
Tjena!

Ge mig en Tesla.. Jag skiter om den laddas på tysk kolkraftsel..

tesla_stock.jpg

0-100 under 4 sekunder
Topfart 200kmh

Laddningstid 3,5 timmar
En laddning räcker c:a 35 mil blandad körning

En rolig sak är att man backar genom att vända på hållet motorn snurrar.. Så rent tekniskt så går det att backa i 200 blås.. Hähä, Volvo 66 någon?

Fredrik Larsson skrev:
> Vill man läsa lite tester så
> http://www.teknikensvarld.se/documents/honda/civic
> _hybrid_prius_107/index.xml kommer man fram till
> att en prius drar 0.53 vilket är 23% mer än
> uppgiven förbrukning!

Vilket inte på något sätt är unikt för Prius. Alla bilar drar mer bränsle vid praktiska tester än vad tillverkarens siffror anger. Men felaktiga siffror ses sällan som ett problem när det är t.ex. en BMW som testas... Då brukar man få läsa nån krystad bortförklaring av motorjournalisterna.

Förbrukningsssiffrorna är mer användbara för jämförelse mellan olika bilmodeller (med samma bränsletyp) än som info om den faktiska förbrukningen.

Men det är helt klart att den ökade kostnaden för en Prius inte kan betalas tillbaka enbart genom den lägre bränsleförbrukningen. Men det lägre förmånsvärdet (som förmånsbil/tjänstebil) kanske kan göra att det blir en bra affär ändå för den som kör den.
Jämför man månadskostnad som förmånsbil melan en Prius och en Ford-diesel kanske Fårrdens 120' lägre pris inte spelar så stor roll?

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Ge mig en Tesla.. Jag skiter om den laddas på
> tysk kolkraftsel..

Men var stuvar du in cyklarna?

triple skrev:
> Som jag ser det har utsläppen som har direkt
> inverkan på våran hälsa minskat så mycket på
> både diesel och bensin-bilar att det inte längre
> är ett så stort problem. Problemet med biltrafik
> är i första hand CO2 som jag ser det.

Nja, det är väl så att det är det man fokuserar just nu. Moderna bilar har blivit bättre, bla tack vare katalysatorer och partikelfilter, men det finns fortfarande problem med andra utsläpp än just CO2. Kväveoxider, flyktiga kolväten, kolmonoxid, högaromatiska kolväten, tungmetaller osv ger hälsoproblem främst i stadstrafik. Att minska utsläppen är bra men man pratar för lite om att minska konsumtionen tycker jag. Alldeles för mycket transporter är mer eller mindre onödiga (bensinen är för billig...). Förutom det som kommer ur avgasröret finns en del andra föroreningar direkt kopplade till bilkörning.

Har kanske varit uppe förut i tråden, men om man räknar ut totala energikostnaden per körd kilometer för en Prius under hela dess livslängd så framstår den knappast som ett miljövänligt alternativ. Dvs man tar även med den energi som går åt för att producera, reparera och skrota bilen. En V8-suv har lägre energikostnad under sin livstid.

Faceplant skrev:
> Har kanske varit uppe förut i tråden, men om man
> räknar ut totala energikostnaden per körd
> kilometer för en Prius under hela dess livslängd
> så framstår den knappast som ett miljövänligt
> alternativ. Dvs man tar även med den energi som
> går åt för att producera, reparera och skrota
> bilen. En V8-suv har lägre energikostnad under
> sin livstid.

Stämmer detta? Intuitivt känns det som att den totala energikostnaden borde betingas av bilens vikt, hur läng den håller, etc. På grundval av den enkla logiken borde en V8-suv ha större klimatinverkan. Vad är det som gör att Prius är värre? Batterierna? Varför bör man i miljöhänseende hellre välja en Cayenne Turbo än en Prius?

Per skrev:

> Varför bör man i
> miljöhänseende hellre välja en Cayenne Turbo
> än en Prius?

Den inre miljön kanske? :-)

porsche_cayenne_turbo_02100_0060_03_02_03.jpg

Per skrev:

> Stämmer detta? Intuitivt känns det som att den
> totala energikostnaden borde betingas av bilens
> vikt, hur läng den håller, etc. På grundval av
> den enkla logiken borde en V8-suv ha större
> klimatinverkan. Vad är det som gör att Prius är
> värre? Batterierna? Varför bör man i
> miljöhänseende hellre välja en Cayenne Turbo
> än en Prius?

Största boven är tydligen batterierna som är väldigt energikrävande att tillverka.

http://hd.se/motor/2007/04/28/miljoevaenlighet-inte-bara-en-om/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Faceplant skrev:
> http://hd.se/motor/2007/04/28/miljoevaenlighet-inte-bara-en-om/
> http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Tackar, intresannt läsning, kunde inte låta bli att googla upp originalen, och fann att Cayenne går på $2,539 (ospecificerad modell) medan en Prius ligger på $2,865 "dust to dust" engerikostnad per engelsk mile. Högst provecerande och tankeväckande, även om man naturligtvis bör ta uppgifterna med en nypa salt; undrar om priusägare i fortsättningen kommer att få däcken luftade av asfaltsindianer?

Mårten skrev:
> Är det bara jag som tror att en Prius skulle dra
> precis lika mycket utan elmotorn?

Ja, du är ensam.

> Elkraften kommer någonstansifrån. Energi
> uppstår inte ur tomma intet och alltså omvandlas
> först bensin till el som sen driver bilen
> framåt. Det måste vara mer effektivt att driva
> bilen direkt med bensinmotorn?! (Då skulle man
> dessutom kunna göra bilen bra mycket lättare
> vilket borde dra ner förbrukningen än mer.)

Ja och Nej. Problemet med en bensinmotor är att den har ett ganska snävt arbetsområde där verkningsgraden är som högst. Vid optimal belastning på motorn så har du rätt. Problemet är att motorn sällan jobbar med den lasten, med lägre verkningsgrad som följd. Finessen med Priusens elsystem är att generatorn kan kopplas in för att justera belastningen på bensinmotorn till det område där den är som mest effektiv. Om du t.ex. kör i bilkö och batteriet är slut så är det ett enormt resursslöseri att låta en bensinmotor stå och småputtra. I priusen kopplas generatorn in, varvtalet kan ökas och lasten blir optimal. När batteriet är fullt så stängs bensinmotorn av och bilen går på den lagrade elektriciteten. Den lilla förlust man får i elsystemet är mycket mindre än för en bensinmotor som körs med ooptimal last.

> Hybriden är skitbra när den går på el. Så
> fort bensinmotorn sparkar igång blir den väl
> ganska värdelös. Borde vara mer miljövänligt
> att ladda bilen med el från oljekraftverk än att
> köra med ett eget kraftverk i bilen... Mindre
> förluster per framställd kwh i ett stort
> kraftverk än i 1000 Priusar skulle jag tippa.

Kanske lite effektivare. Problemet är att det skulle krävas väldigt stora batterier för att vara praktiskt användbart.

> Märks det att jag inte tror på dagens
> hybridteknik för fem öre? :P

Okunskap är inget att skämmas för =)

Ok. Då var systemet lite mer intelligent utformat än jag trodde. Förklarar det hela.

Men ändå finns det ju vanliga bensinbilar i samma storleksklass som har en förbrukning på 0.6l/mil. Om Priusen nu är en miljöbov sett till produktion osv. så som framkommit ovan måste ju en sådan vanlig bensinbil vara rent av svanmärkt?

Det är väl ganska viktigt att inse att Priusens existensberättigande inte kommer från att den är miljövändligare än andra bilar (som den ändå verkar vara i viss mån) utan för att den erbjuder en platform för att utvecklqa tekniken och vända attityder kring miljöbilar?

Mårten skrev:
> Ok. Då var systemet lite mer intelligent utformat
> än jag trodde. Förklarar det hela.
>
> Men ändå finns det ju vanliga bensinbilar i
> samma storleksklass som har en förbrukning på
> 0.6l/mil.

Inte bensinare i stadskörning väll?

Sprockets skrev:
> Min poäng var att Fredrik Larsson gjorde en stor
> poäng av att förbrukningen i liter / km var
> mindre. Självklart är den mindre! Dieselbilar
> drar mindre. Men 0,5 liter / liter för en
> bensinbil är lite. Är samma siffror för en
> dieselbil imponerande?
> Det finns de som klagar över att etanolbilar drar
> mycket, samma sak där; de drar mycket för att
> energiinnehållet i etanol är lägre.
> Förbrukningen / km kan inte jämföras rakt av
> mellan olika bränsletyper. Det är som folk som
> desperat försvarar sina diesel-Suv:ar med att de
> drar lite mindre än en bensin-suv. Irrelevanta
> jämförelser.
>
> Så Fredriks 0,5 liter milen i hans diesel-Ford
> skall jämföras med andra dieselbilar. Inte med
> en bensinbil. Eller en elbil. Det som är snålt i
> en bensinbil kan ju mycket väl vara slöseri i en
> diesel.
>
> Detta alltså om man vill jämföra om en viss bil
> är sparsam eller törstig, vilket var fallet
> här.
>
> Men jag håller med om att man borde titta mer på
> utsläppen i sig, inte vilket drivmedel som
> orsakar dem. Det blir lite löjligt med stora,
> törstiga bilar klassas som "miljöbil" bara för
> att de kan tankas på etanol.

det är ju inte alls en irrelevant jämförelse, ja det är olika bränslen, men både sett till miljön och till plåtboken så är ju dieseln numera oftast bättre. ja en diesel drar mindre, synd för för bilarna som kör på bensin då. självklart kan man jämföra me andra dieselbilar, men man kan ju även jämföra med bensinbilar, varför inte. om nån t.ex. vill ha just en specifik SUV, så kan han mycket väl jämföra bensinmodellen mot dieselmodellen, för det ä inte alla som köper bil och dess märke ENBART på vilket bränsle som bilen/märket använder. det ä annat som spelar in med.

skulle vara intressant om de släppte en prius med eluttag och med en diesel istället för bensin.

Jensen skrev:
> skulle vara intressant om de släppte en prius med
> eluttag och med en diesel istället för bensin.

Jag vill ha en 7-sitsig Prius Verso (som en Corolla Verso) med eluttag, solceller på hela tacket och en liten D-CAT diesel som är även godkänd att köra med biodiesel.

En fråga - Vore det inte enklare när det gäller både utvecklingen och teknik att bygga hybrid-bilar som hade skilda drivlinor, dvs. förbränningsdrift på framhjulen och eldrift på bakhjulen?

iMats skrev:
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Varför bör man i
> > miljöhänseende hellre välja en Cayenne Turbo
> > än en Prius?
>
> Den inre miljön kanske? :-)
>
>
porsche_cayenne_turbo_02100_0060_03_02_03.jpg

Absolut: LOL ;)

Jensen skrev:

> det är ju inte alls en irrelevant jämförelse,
> ja det är olika bränslen, men både sett till
> miljön och till plåtboken så är ju dieseln
> numera oftast bättre. ja en diesel drar mindre,
> synd för för bilarna som kör på bensin då.
> självklart kan man jämföra me andra
> dieselbilar, men man kan ju även jämföra med
> bensinbilar, varför inte. om nån t.ex. vill ha
> just en specifik SUV, så kan han mycket väl
> jämföra bensinmodellen mot dieselmodellen, för
> det ä inte alla som köper bil och dess märke
> ENBART på vilket bränsle som bilen/märket
> använder. det ä annat som spelar in med.

jag håller inte med dig.
Bara för att en dieselbil drar färre liter av bränslet /km gör den inte nödvändigtvis bättre än en bensindriven bil.

Ett exempel:
Bensindrivna bilen drar 1 liter / mil.
Dieseldrivna bilen drar 0,85.

Då drar diesebilen färre liter / km, detta är förväntat.

Men dieselbilen som drar 0,85 är fortfarande törstig med dieselmått mätt. Det är det som är min poäng. Jämför man med andra dieseldriva bilar är inte förbrukningen speciellt imponerande, även om den är lägre än förbrukningen för en bensin (eller etanol)bil.

Nästa stora hajp på miljönilsmarknaden kommer att bli plug-in-hybrider. Dvs i princip en bensin/diesel-elhybrid där man även kan ladda batterierna med miljövänlig kärnkraftsel genom ett vanligtvägguttag. Själv kör jag med gott samvete vidare i min pepparporsche. :D

Faceplant skrev:
> Har kanske varit uppe förut i tråden, men om man
> räknar ut totala energikostnaden per körd
> kilometer för en Prius under hela dess livslängd
> så framstår den knappast som ett miljövänligt
> alternativ. Dvs man tar även med den energi som
> går åt för att producera, reparera och skrota
> bilen. En V8-suv har lägre energikostnad under
> sin livstid.

Detta är rent skitsnack, och det har duskuterats på Priuschatforumet vid ett flertal tillfällen . Den organisation som gick ut med denna information värnar bara om USAs bilindustri, med rena rama lönger. Priusens livstid beräknades av dem till 16000 mil och en Hummers livstid till 36000 mil.
"Jesse" på priuschatforumet har kört 263000 miles med sin Prius. 42000 mil, och den bara går och går.
Kan tillägga att han har bytt batteriet en gång på dessa 42000 mil.

Är inne på en cheva trailblazer ltz eller en jeep grand cherokee. Mest inne på chevan, den är lite rappare o stabilare - samt att den rymmer mer också.

Hade jag haft råd så hade det dock blivet en skoda octavia scout med dieseln, men jag betalar fan inte 275tsk för en skoda. Vänta några år när de begagnade kommer till ett mer vettigt pris.

Tillbaka
Topp