DIRAVI skrev:
-------------------------------------------------------
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det en stor kombi man är ute efter så är
> > mercedes e-klass svårslagen: bekväm, säker,
> och
> > suveränt rymlig.
>
>
> Inte särskilt svårt att hitta både rymligare
> och bekvämare. Dessutom som tar sig fram på
> annat än asfalterade vägar, den skulle ju
> användas till MTB ;)
Rymligare, jo visst finns det rymligare, framför allt om man tittar på amerikanska SUVar, GMC, Denali, Yukon, Suburban, m fl, men de är ruggigt törstiga, stora, svåra att parkera, får inte plats på en normal svensk parkeringsruta, och är dessutom knepiga att hålla liv i överallt. Det vimlar inte precis av verkstäder som kan serva dem.
Har svårt att tänka mig någon bekvämare bil än mercedes e-klass, så länge vi talar kombis.
Jag förstår inte riktigt vad du menar om asfalterade vägar. Vi har kört vår på verkligt usla vägar, t o m i Albanien, och har inte haft några bekymmer. Den är förvisso inte terränggående. Tanken är att ha en skön bil dit stigen börjar och sedan cykla, inte köra bil, och för det är den alldeles utmärkt. Det är klart att man kunde ha en 4WD som är bättre på riktigt usla vägar men jag har svårt att se poängen, inte minst därför att det blir en trade off mot hur bilen är att köra långt på bra vägar. Kan faktiskt inte komma på något ställe där jag hellre skulle ha haft en 4WD i Sverige. Men visst skulle jag resa i Afrika skulle jag ta saken under övervägande. Hellre en Land Rover än en merca i Sahara!
Men, som sagt, det vore kul med några exempel :)