Vilken bil är bäst för MTB?

XM ska väl närmast jämföras med W124, en klassisk välbyggd merca. W210 hade egentligen bara ett fel, men ett ytterst allvarlig. Den var felkonstruerad så den rostade katastrofalt. W211 är en underbar vagn. Vår har luftfjädring som jag tror mäter sig bra med XMs i termer av komfort. Enda tillfället vi haft problem med framkomligheten, om man ska kalla det så, är på snömosiga parkeringsplatser när vi åkt skidor. Kombinationen motor fram (mkt vikt) och drivning på bakhjulen (lätt vikt) medför att man fastnar lättare än en framhjulsdriven bil.

Har f ö just köpt en W212, så vi håller på och säljer W211an.

Körde omkring i USA i en SUV, en Trailblazer, och den var OK, tyckte riktigt bra om den, fast den drog mycket, hade en V6a och det hände inte särskilt mycket när man trampade gasen i botten. Där kändes den inte stor, räknades som mid-size, men när jag ser en i Sverige ser den enorm ut jämfört med vanliga bilar. Men ska man löpa linan ut och vara helt politisk inkorrekt tycker jag man ska slå till på en med V8a. Gärna en Denali el ngt motsv. Dessvärre skulle en sådan inte få plats i vårt garage, och skulle vi mot förmodan lyckas klämma in den utan parkeringsskador, skulle vi få ta oss in och ut ur den genom takluckan.

Senast redigerad av en moderator:
En Skoda Romster är inte helt fel. Fråga AJ och PJ. De hade en till ett av sina alpäventyr http://www.ajpj.se/Innan_start_JTT.html

Diesel och partikelfilter (snål och ganska miljöhejsan). Mycket smidigt modulsystem bak som gör att man kan ta ut ett, två eller alla tre baksätena oberoende av varandra och få ett kungligt lastutrymme.
Roomstern.JPG ht=452

...och som av en händelse så har jag en till salu :-)

/K

Per skrev:
-------------------------------------------------------
> XM ska väl närmast jämföras med W124, en
> klassisk välbyggd merca.

Synd bara att 124'orna rostar lika mycket som 123'orna och CX. :( vad skulle man inte ge för en rostfri 300TDT 4Matic eller CX25Gti Turbo2 Prestige.

> W210 hade egentligen
> bara ett fel, men ett ytterst allvarlig. Den var
> felkonstruerad så den rostade katastrofalt. W211
> är en underbar vagn. Vår har luftfjädring som
> jag tror mäter sig bra med XMs i termer av
> komfort.

Det finns olika typer av komfort, men talar man om fjädring så talar man oftast om fjädringskomfort. Där är det tyvärr en bra bit kvar för MB's luftsystem. Däremot kan ju totalkomforten vara bättre. Det är ju få som använder bilarna på norrländska tjälskottsvägar, så man förstå ju att tillverkarna inte längre prioriterar fjädringskomfort.

Fördelen med Citroens hydraulförmdelade gasfjädring(*), framför andra system, är möjligheten att kombinera fjädringskomfort, lastdryghet och bra vägegenskaper.

(*) Även andra tillverkare har haft hydraulförmedlad gasfjädring, enligt citroens modell, och de har samma fördelar, tillexempel har MB och Audi haft det på vissa modeller.

> Enda tillfället vi haft problem med
> framkomligheten, om man ska kalla det så, är på
> snömosiga parkeringsplatser när vi åkt skidor.
> Kombinationen motor fram (mkt vikt) och drivning
> på bakhjulen (lätt vikt) medför att man fastnar
> lättare än en framhjulsdriven bil.
>

Jag ser mer de flesta moderna bilars bristande markfrigång som det allvarliga problemet för framkomligheten. en moderna SUV har ju lägre markfrigång än en gammal DS.

DIRAVI skrev:
>
> (*) Även andra tillverkare har haft
> hydraulförmedlad gasfjädring, enligt citroens
> modell, och de har samma fördelar, tillexempel
> har MB och Audi haft det på vissa modeller.
>
>

audi har dock haft en hel del problem med sitt system, i alla fall på förförra a6:an, c5 karossen alltså

Jensen skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > (*) Även andra tillverkare har haft
> > hydraulförmedlad gasfjädring, enligt citroens
> > modell, och de har samma fördelar, tillexempel
> > har MB och Audi haft det på vissa modeller.
> >
> >
>
> audi har dock haft en hel del problem med sitt
> system, i alla fall på förförra a6:an, c5
> karossen alltså

Även de äldre Audisystemen (fanns på Audi200) hadde en del lur för sig.

Samma sak med MB's gamla system, där det exempelvis inte gick att fylla klockorna, utan de måste bytas :O

Men det jag menade var de rent fysikalista förutsättningarna för ett system med både komfort och lastdryghet.

Jag skulle kalla den fulsnygg :-) (definitivt funkis)
Arbetsgivaren erbjöd mig en Yeti (därför säljer jag Roomstern) och visst är Yetin snyggare, men bortsett från 4x4 och lite annat bling så är Roomstern och Yetin mycket lika, särskilt invändigt. Samma modulsystem bak med sätena. Roomstern är lite snålare också. Riktigt bra kvalitet.
/K

oakhammer skrev:
> Roomster är säkert funkis, men satan va ful. No offence!

42Hz skrev:
> +1
>
> Skoda Yeti ser ju klart snyggare ut men den kanske är mindre än Roomstern?

DIRAVI skrev:

> Jag ser mer de flesta moderna bilars bristande
> markfrigång som det allvarliga problemet för
> framkomligheten. en moderna SUV har ju lägre
> markfrigång än en gammal DS.

Jag förstår vad du menar. Det är alldeles klart ett problem för vissa bilar, särskilt MBs enklare avantgardevarianten, som är lite sänkt, men det gäller även vissa Audi, t ex S6, som inte går att få med variabel höjd. De mercor vi haft och fortfarande har, som sagt vi håller på och säljer den ena, har Airmatic, som gör det möjligt att sänka eller höja bilen efter behov. Vid en viss fart sänks bilen automatiskt. Höjning görs manuellt vid behovs och stängs av när man kört över 90 i fem minuter eller över 130. Det går också att justera hårdhet etc.

Har aldrig kört något citroen såg jag kan knappast jämföra, men vet att gasfjädringen ska vara bra och var något alldeles extra när den först kom på den gamla "paddan".

DIRAVI skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > DIRAVI skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > (*) Även andra tillverkare har haft
> > > hydraulförmedlad gasfjädring, enligt
> citroens
> > > modell, och de har samma fördelar,
> tillexempel
> > > har MB och Audi haft det på vissa modeller.
> > >
> > >
> >
> > audi har dock haft en hel del problem med sitt
> > system, i alla fall på förförra a6:an, c5
> > karossen alltså
>
>
> Även de äldre Audisystemen (fanns på Audi200)
> hadde en del lur för sig.
>
> Samma sak med MB's gamla system, där det
> exempelvis inte gick att fylla klockorna, utan de
> måste bytas :O
>
>
>
> Men det jag menade var de rent fysikalista
> förutsättningarna för ett system med både
> komfort och lastdryghet.

ja, iden me ett sånt system är ju riktigt bra. bara hög när man behöver det

Jensen skrev:

>
> ja, iden me ett sånt system är ju riktigt bra.
> bara hög när man behöver det

Det är ju inte nivån(höjning) som är det primära, utan att kunna ha samma nivå oberoende av last, utan att försämra egenskaperna i ena eller andra fallet.

Det finns ju flertalet fordon som har olika typer av nivåreglering, ofta baserat på kombination av stålfjädrar och gasfjädrar(bälgar/cylindrar) eller ren luftfjädring.

Ett system med luftfjädring har konstant fjädervolym, och variabel gasmängd. man ändrar altså fordonets nivå genom att öka eller minska gasmängden.

Ett system med hydraulförmedlad gasfjäding har konstant gasmängd och förendrlig fjädervolym. Man ändrar fordonets nivå genom att öka eller minska vätskemängden mellan lyftcylinder och gasfjäder.

DIRAVI skrev:

> Det är ju inte nivån(höjning) som är det
> primära, utan att kunna ha samma nivå oberoende
> av last, utan att försämra egenskaperna i ena
> eller andra fallet.

Alla W211 kombi (S211) har funktionen att bakdämpningen anpassas efter last. Airmatic är något annat, MBs system för luftfjärdring, just höj och sänkbarheten har ett egenvärde. Hur stort det är kan naturligtvis diskuteras men jag ser det som en fördel, lågt läge innebär bättre väghållning och mindre förbrukning av soppa, högt läge att man kan köra på riktigt usel väg utan att slå i underredet.

Jag trådkapar lite och surrar bil som inte primärt skall användas för MTB (men givetvis det åxå).

Jag e verkligen helt rudis på bilar och kan typ tre... märken... Jag vill ha en bil till familjen men tänkte vara lite oortordox och köpa en mindre bil anpassad till vardagen istället för att köpa en stor jävlel som är avsedd att blomma ut tre gånger per år på semestern. Farsan har nämligen en Skoda Oktavia med dragkrok som jag kan bytlåna. Familjen består av jag (191cm), min korta fru, son som är fyra och sitter framåtvänd och dotter som är två och sitter bakåtvänd.

Faktum är att jag har spanat in Volkswagen Golf och har provkört den och familjen går in med vardagspackning. Och vi hare ganska bra.

Sen finns det ju Golf Plus som jag tycker verkar snäppet grymmare faktiskt.

Skoda Oktavia har jag ju erfarenhet av men det kanske inte är nån personlig favorit.

Sen har jag gluttat på Toyota Corolla Verso och den var fin. Så uppenbart är jag lite småförtjust i små spermabussar. Jag gillar att sitta lite mer upprätt uppenbarligen.

Vad finns det fler för små, lite högre bilar?

Stalle

Kung Stalle skrev:

> Sen finns det ju Golf Plus som jag tycker verkar
> snäppet grymmare faktiskt.
>

Har en Golf plus.

Familjen ryms bra och man kommer fram till olika ställen.

Skåne
Härjedalen
Berlin
Perpignan

Tex.

Cyklar och mycket skidor får dock åka på taket.
Den rymmer inte tokmycket packning men man sitter bekvämt.

Golf Plus har väl fått en del kritik för att den inte har samma ljudisolering som den vanliga Golfen. Sedan bidrar även dess design på A-stolparna till ökat vindbrus. Golf Variant borde annars vara ett alternativ som lastar mer om det nu är en Golf som är av största intresse.

Har kört Ford C-max som hyrbil vid något tillfälle och den är både ok att köra samt är lastvänlig. Hade helt klart kunnat se den som ett vettigt alternativ ifall jag haft mer lastbehov eller familj och barn.

Jag kör en sån här; jag är grümt nöjd. Renault Grand Scenic Bose Edition. Och jag vet, det är en fransos... men så är det också 5 års garanti, så jag sover gott om nätterna ändå. Snyggare och billigare än Golf Plus. Finns även i en mindre version (Scenic)

S3Lfrontsidenostripe.jpg ht=544

Har inte läst hela tråden men här är mitt tips.

Jag letade i ett halvår efter en lämplig bil att köra cyklar i.
Kravet var att dom skulle kunna stå med avtaget framhjul inne i bilen genom att endast fälla baksätet.
Eftersom jag jobbar i en skidbacke var höjd och 4wd viktigt.

Letade, mätte o sökte.
Den som jag fastnade för var en ovanlig SUV, men jag tycker den är skitbra:
Cadillac SRX.

Jag har satt gaffelfästen på ryggstöden bak så när jag fäller är det bara att ställa in hojjarna.
:)
Skitsmidigt.

Bilagor

• caddy22.JPG
    caddy22.JPG
    99.8 KB · Besök: 59
heklamama skrev:
> Kung Stalle skrev:
> -----
>
> > Sen finns det ju Golf Plus som jag tycker
> verkar
> > snäppet grymmare faktiskt.
> >
>
> Har en Golf plus.
>
> Familjen ryms bra och man kommer fram till olika
> ställen.
> Cyklar och mycket skidor får dock åka på
> taket.

Det är väl lite så jag tänker. Har man mycket skit så får man ta och montera takboxen/takräcket. Alternativt låna farzans Skoda då.

> Den rymmer inte tokmycket packning men man sitter
> bekvämt.

Hur upplever du ljudnivån i den? En inte alls oviktig synpunkt för min del. Jag ogillar verkligen bullriga bilar.

Stalle

60c

Kung Stalle skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Kung Stalle skrev:
> >
>
> > -----
> >

>
> Hur upplever du ljudnivån i den? En inte alls
> oviktig synpunkt för min del. Jag ogillar
> verkligen bullriga bilar.
>
> Stalle

Jag håller med om att bullriga bilar är trista.

Har tidigare haft en del "småcittror" och jämfört med dem är det en tyst bil tycker jag.
Även jämfört med exvis Renault Kangoo är den relativt tyst.

Jädrar, kan undrar om den är bullrig? Eller ingår ett par peltor? ;)

Kung Stalle skrev:

Hur upplever du ljudnivån i den? En inte alls
oviktig synpunkt för min del. Jag ogillar
verkligen bullriga bilar.

Stalle

42Hz skrev:
> Bästa av två världar! ;)

En bandvagn som fått en klen påbyggnad i kombination med en skåpbil som blivit av med lastutrymmet?

oxr skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Bästa av två världar! ;)
>
> En bandvagn som fått en klen påbyggnad i
> kombination med en skåpbil som blivit av med
> lastutrymmet?

Exakt!

Om man vill ha en stor bil med dåligt lastutrymme, högish markfrigång och lågprofildäck ser den perfekt ut. Äntligen (?) någon som konkurrerar med bmw x3

En sån som jag har är bästa bilen för MTB!!

Mitsubishi Outlander

4 wd
Etanol
Tar sig fram överallt
Sväljer 3-4 cyklar ståendes om man fäller baksätet

Jag är sjuukt nöjd med den. Tror det är bästa bilen jag haft faktiskt.. I alla fall den mest praktiska.

Såg dessutom att Mitsubishi sponsrar långloppscupen i år, vilket är en extra anledning att titta närmre på dem.

s skrev:
> X3? Det är ju rena skåpbilen jämfört med X6.

X6 känns som en kraftigt försenad rip-off av Infiniti FX.

Går in rätt många cyklar i våra, men ändå alltid lika jobbigt att välja vilken färg man ska ta...
Fast den gröna krympte i tvätten, är numera en Nissan Terrano..

bilar2.JPG

pointern skrev:
> Måste vara denna!

3000 varv, 200 km/h och 0,62 l/mil är verkligen ingen dålig kombination. :-)

Jag funderar alvarligt talat på att skaffa något sådant här:

Mercedes Vito Mixto 122 cdi, 5 sittplatser. Perfekt för cykling och handlarresa i Düskland.

0390239543.jpg

0398762862.jpg

Vem fan döper sin bil till roflmao?? ;) Låter som någon sluntit på tangentbordet.. Men visst vore den kanon, lite torftiga säten, men det kan man väl stå ut med.

Funderar på att köpa en minibuss/MPV.
Sharan 1,8T verkar vettig då bensinförbrukningen ligger kring litern/mil.

Nu till frågan: Går det att få in cykeln stående (jag vill inte ta bort mitt 20mm:s framhjul) om man tar bort stolarna längst bak plus en på sidan från den mittre raden?

Varit lite fundersam hur jag ska få mig mig en cykelkartong till Skavsta i min bil, sikten åt höger blir lite drabbad och polisen skulle säkert ha anmärkningar om man blir stoppad men den får plats! ;)

Suzuki Swift vs. cykelkartong:

perzzon skrev:
> tobbe83 skrev:
> -----
> > Vem fan döper sin bil till roflmao??
>
> En internet-nerd http://tinyurl.com/dh7hkl

Freddy Kruger? ;)

Harri: Var skall du få plats med tandborsten då?

Tillbaka
Topp