Vilken bil är bäst för MTB?

Nya Opel Mokka verkar vara en utomordentligt bra personbil för den aktive mountainbikecyklisten. Den har flera smarta tillbehör för frakt.

http://www.opel.se/fordon/opel-modellprogram/bilar/mokka/accessories.html

Opel_Mokka_Exterior_View_992x425_mok13_e01_059.jpg

Ja beställde en nya Kia cee'd SW igår. Utan drag, men ska köpa bågar ocj dubbla takhållare istället tänkte jag. Borda funka som mtb bil :)

Bästa MTB-bilen jag haft hittils är utan tvekan VW California. Räcke för 4 MTB's. 4 sovplatser (pop-up roof), kyl för ölen, gasspis för snabbnudlar och kaffe. Poppa upp taket och stå upp och byt om inomhus om det regnar. Utfällbara bord o svängbara stolar inne för bekväm middag/paus. Utrullbar sol/regn-markis på sidan. Passar i en parkeringsruta och kommer in i låga parkeringshus (dock inte med cyklarna på). Separat dieselvärmare så vintercamping är inga probs. Extratält kan kopplas på för längre äventyr. Transformerbil. Pinka får man dock göra i skogen.
2.jpg

1.JPG

3.JPG

4.jpg

5.JPG

Senast ändrad:
Jag skulle nog snegla på Mercedes E-klass kombi.

Har själv en BMW 5-serie och har svårt att tro att två stående går in utan att fälla sätet. Du hittar dock inget som får ihop komfort och nöje i samma paket :-) Min 520d drar dessutom 0,6 i 140 och i princip fulllastad

Har precis köpt min första mtb (scott scale 60) så har ingen bild på cykel med bilen tillsammans än... Men eftersom jag anser att min bil är bäst i allt annat så måste den ju vara bäst i detta ämne med... haha
Så mitt svar är Subaru Forester Xt -07

-------------------------------------------------------
DBack skrev:

> Jag skulle nog snegla på Mercedes E-klass kombi.

Ja,de är jättebra för cykeltransporter, är inne på vår andra e-klass kombi nu. Tar av hjul, sadel och pedaler, och lägger hojarna i skuffen med gamla liggunderlägg emellan. Då har man fri sikt genom bakrutan. De är också bekväma och säkra bilar, perfekta för långresor.

IMG_0657.JPG

Om man inte bryr sig om bensinförbrukning, svårigheter att rymmas på en svensk parkeringsplats, eller att folk tittar snett på en, så är större amerikanska SUVar svårslagna.

Senast ändrad:
Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> DBack skrev:
>
> > Jag skulle nog snegla på Mercedes E-klass
> kombi.
>
> Ja,de är jättebra för cykeltransporter, är
> inne på vår andra e-klass kombi nu. Tar av hjul,
> sadel och pedaler, och lägger hojarna i skuffen
> med gamla liggunderlägg emellan. Då har man fri
> sikt genom bakrutan. De är också bekväma och
> säkra bilar, perfekta för långresor.
>
>
>
> Om man inte bryr sig om bensinförbrukning,
> svårigheter att rymmas på en svensk
> parkeringsplats, eller att folk tittar snett på
> en, så är större amerikanska SUVar svårslagna.

Men det är ju skitjobbigt att behöva plocka av allt det där varje gång man ska iväg med cykeln. Smidigt blir det först när man bara rullar hojen rakt in.

IMAG1661.jpg

Skoda Yeti är ett helt okej alternativ. Bort med mittsätet när man ska köra en hoj & ett av sidosätena när man är 2. Fäll ner sadel & plocka av framhjulet som tar 20 sekunder så är de klart för äventyr!

Åker runt med en perfekt bil för MTB. En VW Caddy Maxi Life.

I grund och botten är den godkänd för 7 personer. Det bakersta baksätet tas lätt bort utan verktyg. Det vanliga baksätet tar man enkelt bort genom att lossa 4 skruvar.
Som jag har gjort om bilen just nu skulle lätt tre personer och 3 cyklar kunna åka med UTAN att montera av hjul osv.
Nu har jag allt som oftast 4 hundar med mig, barnstol, barn, fru och en rejält stor barnvagn istället. Men då kan cyklarna åka på taket. Eller på dragkroken.

jekyll skrev:
> Åker runt med en perfekt bil för MTB. En VW
> Caddy Maxi Life.
>
> I grund och botten är den godkänd för 7
> personer. Det bakersta baksätet tas lätt bort
> utan verktyg. Det vanliga baksätet tar man enkelt
> bort genom att lossa 4 skruvar.
> Som jag har gjort om bilen just nu skulle lätt
> tre personer och 3 cyklar kunna åka med UTAN att
> montera av hjul osv.
> Nu har jag allt som oftast 4 hundar med mig,
> barnstol, barn, fru och en rejält stor barnvagn
> istället. Men då kan cyklarna åka på taket.
> Eller på dragkroken.

Provsatt en sån när pappa skulle köpa bil senast. Herre jävlar vad obekväma baksätena var. Plus att fjädringen var som en skäpbil.

Det blev en Caravelle till istället av modell extralång. Sväljer 6 pers med packning och 5 cyklar inne i kupén utan att ta ut några säten.

Så här tycker jag att den optimala MTB bilen ser ut. Packar 3st Mtb inne med alla fem sittplatser intakta, och ytterligare massor av cyklar utanpå, sen kan man köra dit man vill oavsett var det är.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    56.9 KB · Besök: 101
Luthman Photography skrev:

> Men det är ju skitjobbigt att behöva plocka av
> allt det där varje gång man ska iväg med
> cykeln. Smidigt blir det först när man bara
> rullar hojen rakt in.

Det tar ungefär fem minuter, när man väl fått in vanan, men visst är det som du säger, och kompromisser på annat. Det är ju få Europeiska bilar man rullar in hojen i. Oftast är det skåp och budbilar, som inte är så jättekul att åka långt med. Tror, att det börjar komma system från USA, där man tar av framhjulet och spänner fast cykeln i gaffeln, men på de bilar jag sett det (vissa Audivarianter) försvinner större delan av baksätet.

Vi har takräke för kortare transporter och monterar isär hojarna när vi ska på semester, ger oss hela baksätet för bagage.

Vår bil, Toyota Landcruiser, ger lite garagekänsla, öppna dörrarna och kör in x antal cyklar.

Även om vi har så dåliga vägar att vi ändå ofta tar av fram framhjulen och sätter i hållaren "Thule Indoor", stabilare så.

cyklaribilenLC105.jpg

Finns sånt lasttillbehör till vår Forester men det funkar halvbra med cyklar med mycket slaglängd, de får inte plats stående.

Jag brukar improvisera en egen variant. Av med framhjulet och sadeln, komprimera gaffeln med en spännrem, ställ cykeln på styret och bakhjulet, då står den stadigt. Då får man in två cyklar stående och massor av packning. Men man måste fälla baksätet så det blir max 2 pers i bilen.

Finns Caddy Life med fyrhjulsdrift? Skulle helst ha sidohängda dörrar också, verkar vara förbehållet den vanliga Caddyn..

Senast ändrad:
XC90 är jag nöjd med, valfritt om man vill ha hojjarna på kroken, på taket eller i bagaget. Oslagbart stort lastutrymme. Annars 7 sittplatser, om man vill ha med sig hela teamet ;)
AWD och offroadhöjd för att smidigt komma fram till guldställena :)

Senast ändrad:
De gånger jag kikat bak i en XC90 har den sett löjligt liten ut jämfört med andra bilar som är lika stora utanpå och inte är SUVar

marran skrev:
> De gånger jag kikat bak i en XC90 har den sett
> löjligt liten ut jämfört med andra bilar som
> är lika stora utanpå och inte är SUVar

Menar du att kombibilar Passat, Toyota, Ford, V70, A6, etc är större? Hur har du testat då? Glöm det. Jag testade och kollde en hel del innan jag valde. Där många andra SUVar som X5 etc gick bort.
Men smaken e olika, som jag skrev så är jag nöjd ;)

lintott skrev:
> Bästa MTB-bilen jag haft hittils är utan tvekan
> VW California....
>
>

Hur många bältade platser får man i en California? Det ser ut som om det bara finns plats för fyra, lite klent för oss med tre barn :/

theBrand skrev:
> lintott skrev:
> -----
> > Bästa MTB-bilen jag haft hittils är utan
> tvekan
> > VW California....
> >
> >
>
>
> Hur många bältade platser får man i en
> California? Det ser ut som om det bara finns plats
> för fyra, lite klent för oss med tre barn :/

Nevermind, hittade på VWs sida att man kan beställa med en extra stol i mitten.

Många konstiga tips. Om en bil skall vara bäst för MTB är väl förutsättningen att man smidigt skall lasta cyklarna i bilen utan att fälla säten. Annars är det ju ingen MTB bil utan bara en...bil?

Mhunter skrev:
> marran skrev:
> -----
> > De gånger jag kikat bak i en XC90 har den sett
> > löjligt liten ut jämfört med andra bilar som
> > är lika stora utanpå och inte är SUVar
>
> Menar du att kombibilar Passat, Toyota, Ford, V70,
> A6, etc är större? Hur har du testat då? Glöm
> det. Jag testade och kollde en hel del innan jag
> valde. Där många andra SUVar som X5 etc gick
> bort.
> Men smaken e olika, som jag skrev så är jag
> nöjd ;)

Nä, en vanlig kombi är precis som du säger ännu sämre. Jämför med en Renault Grand Espace däremot...
Utan att ha provpackat tror jag tom en första generationens VW Sharan/Ford Galaxy är rymligare trots att de är en decimeter kortare. VW Caravelle T5 är en decimeter längre men galet mycket rymligare.

Lång motorhuv och en massa markfrigång tar plats, på gott och ont

Jag har tjatat mig hes om det förut. Men jag kan tänka mig att säga det igen: Om man inte har krav på penisförstorande prestanda så är en Toyota Yaris Verso en redigt schysst bil för cyklar. Sätena försvinner ner i golvet(utom mitten sätet som man plockar ur). Det är ingen Caravelle, men för två pers, två cyklar och oändligt med bös är det en perfekt liten grisbil.

marran skrev:
> Nä, en vanlig kombi är precis som du säger
> ännu sämre. Jämför med en Renault Grand Espace
> däremot...
> Utan att ha provpackat tror jag tom en första
> generationens VW Sharan/Ford Galaxy är rymligare
> trots att de är en decimeter kortare.

Håller med, vi har också en första generationens Toyota Previa,
mycket rymligare än många nyare "7-sitsiga".

freber skrev:
> @Lintott
> Håller med om California,
> Har själv en 2006 och är helnöjd:)
> Nyfiken dock på ditt förtält, berätta mer
>
> Freber

Förtältet är ett Australiensiskt Oztent RV-4 med alla tänkbara tillbehör (tält för seriös bilcamping), vilket är det största Oztent man kan packa in i en California (genom skidluckan under sätet). Kvaliteten på tältet är i en klass för sig själv, men det kostar skjortan. Man kan resa bastältet på 30 sekunder själv om man är snabb, men ska man addera förtält och skärmtak samt spänna upp linor så tar det längre tid. Tältet är tyvärr väldigt långt ihoppackat, vilket inte är ett problem om man har en California eller VW multivan, men har man en vanlig bil får man förmodligen ha den på takräcket. Packas dock i en mycket tålig cordurabag, så den är gjord för att klara transport på tak. Tältet kan byggas ihop med vissa andra oztents om man behöver mer plats. Tältet fästs i en skåra i bilen, och kan enkelt kopplas loss (blixtlås) om man ska köra iväg en runda och lämna tältet kvar.

http://www.oztent.com/oztents/oztent-rv-4#.USO8Eeg1bnw

Nu behöver jag er hjälp!

Familjen ska köpa en ny bil för ca 300K. Vi är 4 personer och lever ett aktivt liv, åker mycket bil och har med oss en hel del prylar såsom cykla, tält mm.

Valet står just nu mellan Subaru Legacy 2.0D, Volvo V70 D3 och Ford S-max.

Har ni några kommentarer på dessa bilar och har vi glömt att kolla in nåt bra?
Har ni omdöme om Subarun i synnerhet så är vi intresserade då det lutar åt den nu. Snygg, rymlig, pigg, stark, 4WD, bra kundomdömen är några av sakerna som gör att vi vill ha den.

MTBiker skrev:

> Valet står just nu mellan
> Subaru Legacy 2.0D,

En kollega hade en Subaru diesel. "Jättebra bil, när den inte var på verkstaden. Tyvärr var den ju oftast där..." Det var väl kanske tre-fyra år sedan, möjligt att de fått ordning på dieslarna sedan dess.

> Volvo V70 D3.

Väääääldigt tråkigt, mer än så vet jag inte...

> och Ford S-max.

Första generationen hade en massa kvalitetsproblem, möjligt att de blivit bättre. Men jag måste säga att flexbilar är the shit, lastkapaciteten är ju oslagbar. Dessutom är det rätt praktiskt att kunna trolla fram ett par extra platser bak när det kniper :).

>
> Har ni några kommentarer på dessa bilar och har
> vi glömt att kolla in nåt bra?
>

En liten fråga av ren nyfikenhet, på vilka grunder har du kommit fram till att du vill ha en diesel?

Om ni ska ha subaru och tittat på legacyn, så köp outbacken istället. Då kan ni ge er in på grusvägarna utan att skava i.
Subaru gör väldigt fina och pålitliga bilar. Dock tycker jag att designen har tappat lite sedan några år tillbaka och det är tyvärr fortfarande lite kelig japansk plastkänsla inne i bilarna.

tobbe83 skrev:
> Om ni ska ha subaru och tittat på legacyn, så
> köp outbacken istället. Då kan ni ge er in på
> grusvägarna utan att skava i.
> Subaru gör väldigt fina och pålitliga bilar.
> Dock tycker jag att designen har tappat lite sedan
> några år tillbaka och det är tyvärr
> fortfarande lite kelig japansk plastkänsla inne i
> bilarna.

Vi har funderat på Outback. Kvalitén ska ju va bra då de har väldigt nöjda ägare enligt undersökning.

Volvon är trist. Men erkänt bra.

Har oxå läst om smax tidigare problem,

Vill ha diesel för att det är lite billigare än bensin samt fint vridmoment.

Subarun krämar ändå 350nm på en 2.0D

Har etanol idag på min Saab 9-5. -08,

MTBiker skrev:
> tobbe83 skrev:
> -----
> > Om ni ska ha subaru och tittat på legacyn, så
> > köp outbacken istället. Då kan ni ge er in
> på
> > grusvägarna utan att skava i.
> > Subaru gör väldigt fina och pålitliga bilar.
> > Dock tycker jag att designen har tappat lite
> sedan
> > några år tillbaka och det är tyvärr
> > fortfarande lite kelig japansk plastkänsla inne
> i
> > bilarna.
>
> Vi har funderat på Outback. Kvalitén ska ju va
> bra då de har väldigt nöjda ägare enligt
> undersökning.
>

Jo, bensinarna verkar ju grymt bra, dieslarna har det dock varit rejält med bekymmer med som jag fattat det. Både motorerna och effekten av det extra vridet på drivlinan. Men som sagt det är möjligt att de har fått ordning på det hela nu. När kollegan köpte så var ju deras diesel helt ny.

> Volvon är trist. Men erkänt bra.
>

En stor fördel med V70 är väl iofs att den har grymt andrahandsvärde.

> Har oxå läst om smax tidigare problem,
>
> Vill ha diesel för att det är lite billigare än
> bensin samt fint vridmoment.

Ok :)
>
> Subarun krämar ändå 350nm på en 2.0D
>
>

Det finns ju alltid audi a6 om du vill ha fin bil med lite pulver i.
Såg att det stod några dieselbilar inne idag när jag var nere på Atteviks.

Det blir dock 2010-2012or för den prislappen.

RhythM skrev:
> Det finns ju alltid audi a6 om du vill ha fin bil
> med lite pulver i.
> Såg att det stod några dieselbilar inne idag
> när jag var nere på Atteviks.
>
> Det blir dock 2010-2012or för den prislappen.

Vi har funderat på det men känner att för de pengarna vill vi ha nytt. Audi Quattro hade varit ngt.

Skoda har vi som poolbil på jobbet, praktisk men rätt tråkig.

Tillbaka
Topp