Vilken bil är bäst för MTB?

Tjena!

Nu är det ju inte bara jag i tråden som säger det. Men ok, Renault Clio årsmodell 2014, under 4000 mil körda. Styrelser och/eller spindelleder totalt slut. Det har hänt ett flertal gånger. Samma modell, badkar i reservhjulsbaljan på flera stycken. Alla ägare av franska bilar som jämt klagar på att man får byta lampor så ofta. Peugeot 307 från 2007 där man skär sönder tröskeln med morakniv är inget ovanligt.
X antal modeller av Peugeot där vajrarna till parkeringsbromsarna går av.
Ojämna bromsar är ett ständigt återkommande problem på franska bilar.

Men ta fram statistiken på jämförbara bilar då istället.

Edit: Jag gör det istället. Citroën C4 från 2010 framåt vs Golf VII 2012 och framåt

Screenshot_20181221-140438.png
Screenshot_20181221-140442.png

Lägger till C4 Vs V40 också.

Screenshot_20181221-140748.png

Senast ändrad:
Kneecap sa:
Tjena!

Nu är det ju inte bara jag i tråden som säger det. Men ok, Renault Clio årsmodell 2014, under 4000 mil körda. Styrelser och/eller spindelleder totalt slut. Det har hänt ett flertal gånger. Samma modell, badkar i reservhjulsbaljan på flera stycken. Alla ägare av franska bilar som jämt klagar på att man får byta lampor så ofta. Peugeot 307 från 2007 där man skär sönder tröskeln med morakniv är inget ovanligt.
X antal modeller av Peugeot där vajrarna till parkeringsbromsarna går av.
Ojämna bromsar är ett ständigt återkommande problem på franska bilar.

Men ta fram statistiken på jämförbara bilar då istället.

Edit: Jag gör det istället. Citroën C4 från 2010 framåt vs Golf VII 2012 och framåt

Lägger till C4 Vs V40 också.

4 försvann nog ur jämförelsen, ser bara golf två ggr.

Tjena!

Längst upp i Dekras app så kan man förövrigt se de bästa fordonen i varje klass.
Audi A1, A3, A4, A6, TT, Mercedes Sprinter, Mercedes B-Klass, Mercedes M-Klass, Volkswagen Amarok.. Inget franskt iallafall.

Besiktningmässigt sett så håller VAG-bilar ganska hög nivå. Men dom har ju haft en del andra problem med kamkedjor, växellådor m.m. som vi inte ser.
Nyare Volvo, MB, Audi och BMW glider oftast igenom problemfritt. V70II har fantastiskt lite fel men kommer få rostproblem i framtiden. V60 ser ännu bättre ut än så länge.
Nyare Ford håller bra resultat också, men gamla Focus ska man inte köpa om man inte älskar att svetsa.

Eller tex denna fransman (som överraskade mig) vs golf VII.
Jag menar inte franska bilar är särskilt bra, men att säga att alla är skit är lite väl grovt generaliserande.
Åter till frågan jag ställde Kneecap: var tycker du man ska hämta sin statistik (om man nu inte kan hämta sin ”statistik” på ditt jobb som du)?

Bilagor

• 4E69B6FD-CEB8-4C4D-AF10-92A9DBBB7C2C.png
    4E69B6FD-CEB8-4C4D-AF10-92A9DBBB7C2C.png
    37.6 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
Tjena!

Jämför den med Golfen med samma miltalsintervall så skiljer det väldigt lite.

308 till vänster och Golf till höger.

Screenshot_20181221-145018.png

Jadu, det finns ju tyvärr ingen vettig statistik efter avregleringen vilket är en av få nackdelar med det. Så ärligt talat så kan jag inte ge ett bra svar på det. Dekras är en ok fingervisning men jag anser inte att den stämmer helt med vad jag ser. Sen ska man inte bara kolla på siffrorna, läs deras text också. Te.x Polo får sämre resultat tack vare många stenskott i rutan, det är ju mer ägarrelaterat än modellspecifikt.
Att jag säger "alla" franska bilar är för att jag har den åsikten efter att ha kört de flesta modeller. Det handlar inte bara om hur mycket jag underkänner. Saker som att blinkersspakar hänger och dinglar efter några år (Peugeot), man sliter igenom ytan på ratten på under 10k mil, elfel, plast som knirkar och låter, man hör kunder gnälla över saker som inte gått på garanti m.m.
Sen ska man ge fransoserna det jag har sagt innan, många bra mindre motorer, körglädje i småbilarna, racingarvet, tekniska framsteg (speciellt Citroën) m.m Men det hjälper inte riktigt när många bilar verkar vara tillverkade efter en rejäl rödvinslunch.

Kneecap, om man skulle uppgradera (iaf storleksmässigt) från en Toyota Corolla Verso -08 till en VW Touran, vilken kvalisort på Touranen ska man kika efter då? Om man vill hålla sig runt, eller gärna under 100K. Är gashybrid åt helvete?

Eller har du några andra tips i samma storlek?

Ja inte kan man lasta hojar i en porsche...

Fast den är nog bättre på alla andra sätt. Älgtest är en sak (hur fan står älgarna egentligen) men inte fasiken har en 308 bättre vägegenskaper.

Vernersson sa:
Valhalla_ sa:
"Porsche 718 Cayman S är nästan lika bra som Peugeot 308"

eeeller inte.

+1

308'an lär ju lasta mkt mkt mer :-D
Och sannolikt (baserat på märkenas historik de senaste åren) ha otroligt mycket mindre risk för motorras. Å andra sidan känns den säkert smäckigare och billigare. Där är en till aspekt kring kvalitet/tillförlitlighet: vill man ha en gedigen känsla, dvs upplevd kvalitet, eller kan man leva med pappighet och småfel men löpa mindre risk för dyra fel? Om man nu står och väljer mellan peugeot och Porsche....
finns ju intressant statistik från försäkringsbolag om risken för riktigt dyra fel - där ligger premiummärkena i många fall sämst till. (Orkar inte hitta länk.)

Sedan finns det ju saker som besiktningen inte testar/kollar heller. De kollar väl egentligen bara säkerhets- och miljöaspekter, och inte det jag väger in i begreppet kvalitet. T.ex. byggkvalitet, känns bilen robust och väl ihopsatt, eller är det ett knirkande/glappande här och där? Hur tyst och välisolerad är den? Hur stabil och tajt är den i fjädring och styrning (påverkar körglädje mycket) (och kollas förvisso till viss del av besiktningen)?
T.ex. japanare som Toyota får ju ofta bra betyg, men alla jag suttit i och/eller kört känns plastiga och knirkiga, ofta dåligt ljudisolerade, och trista att köra. Milsvid skillnad mot min BMW som känns som ett kassaskåp i byggkvalitet och man alltid får ett leende på läpparna av att köra.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Kneecap, om man skulle uppgradera (iaf storleksmässigt) från en Toyota Corolla Verso -08 till en VW Touran, vilken kvalisort på Touranen ska man kika efter då? Om man vill hålla sig runt, eller gärna under 100K. Är gashybrid åt helvete?

Tjena!

Touranen efter 2010 verkar fungera rätt bra, innan dess så rostar dom friskt, speciellt bakluckan.
Om man gillar höga smällar så är gasvarianten rolig, det har väl exploderat en tre fyra stycken i Sverige. Det problemet ska ju dock vara fixat nuförtiden, men tycker det är ofta man hitta läckage på VAGs gasbilar och det känns halvbra.

Caddy Maxi Life är ett alternativ om man vill ha ännu mer praktisk bil och inte bryr sig om minskade personbilsegenskaper.

ooms sa:
Sedan finns det ju saker som besiktningen inte testar/kollar heller. De kollar väl egentligen bara säkerhets- och miljöaspekter, och inte det jag väger in i begreppet kvalitet. T.ex. byggkvalitet, känns bilen robust och väl ihopsatt, eller är det ett knirkande/glappande här och där? Hur tyst och välisolerad är den? Hur stabil och tajt är den i fjädring och styrning (påverkar körglädje mycket) (och kollas förvisso till viss del av besiktningen)?
T.ex. japanare som Toyota får ju ofta bra betyg, men alla jag suttit i och/eller kört känns plastiga och knirkiga, ofta dåligt ljudisolerade, och trista att köra. Milsvid skillnad mot min BMW som känns som ett kassaskåp i byggkvalitet och man alltid får ett leende på läpparna av att köra.

Tjena!

Helt rätt tänkt.. Jag pratar inte bara om besiktningmässiga problem, när man kör alla* bildmodeller så får man verkligen se alla sorters brister. Som säjag skrev innan, jag kör BMW och Volvo. Dom två märkena är dom vanligaste på vår jobbparkering.

Lejon sa:
ooms sa:
Lejon sa:
ooms sa:
Luthman Photography sa:
Oskar sa:
Under 2000-talet har franska bilar vunnit rally-VM 11 gånger, tyska bilar 4 gånger och engelska bilar 3 gånger: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rally-VM

Fast att köpa bil som privatperson utifrån vad som vunnit rally-VM är väl lite som att som medelmåttig svennebanan köpa mtb för sin stigcykling utifrån vad som vinner EWS.....
+1
Dessutom väldigt trubbigt då det är ett fåtal bilmärken som sponsrar rallystall. Hur många tyska fabrikat har ens varit med mer än Ford?
VW har vunnit senaste åren. (Min fördomsprofil säger mig att du kör VW Passat för övrigt :-)
Du får uppdatera din fördomsprofil, jag skulle aldrig nånsin köpa en VAG-bil.
Fan! Mercedes då? BMW?
Jag måste uppdatera min fördomsprofil alltså. BMW hade jag först på plats tre!

Kneecap sa:
Luthman Photography sa:

Tjena!

Touranen efter 2010 verkar fungera rätt bra, innan dess så rostar dom friskt, speciellt bakluckan.
Om man gillar höga smällar så är gasvarianten rolig, det har väl exploderat en tre fyra stycken i Sverige. Det problemet ska ju dock vara fixat nuförtiden, men tycker det är ofta man hitta läckage på VAGs gasbilar och det känns halvbra.

Caddy Maxi Life är ett alternativ om man vill ha ännu mer praktisk bil och inte bryr sig om minskade personbilsegenskaper.

Låter som gasvarianten är lite halvdan, det lockar ju med lägre kostnader men det är ju tråkigt om hunden exploderar.

För att återgå till ämnet: citroen Berlingo eller vw Caddy måste ändå betraktas som väldigt bra ur ett praktiskt cyklistperspektiv. Jag önskar ofta att hela familjen gick igång på Berlingo-tanken på samma sätt som jag gör: En praktisk, simpel, ful, billig bil som man kan få plats med det mesta i. Dessutom gillar Dekra den!

Bilagor

• C1F1CD74-847B-4C5E-A956-E1388794DD89.png
    C1F1CD74-847B-4C5E-A956-E1388794DD89.png
    38.2 KB · Besök: 130
  • 13815004-4969-4C32-BC10-8C730F513E7E.png
    13815004-4969-4C32-BC10-8C730F513E7E.png
    46.1 KB · Besök: 122
Ja hur var det där nu igen? Hur många cyklar får man plats med i familjeversionerna av Berlingo/Caddy e.t.c? Och hur pass mycket måste man demontera dem? Ja, cyklarna då alltså. Bilarna sköter ju som bekant det där själva :-)

Kneecap sa:
ooms sa:

Tjena!

Helt rätt tänkt.. Jag pratar inte bara om besiktningmässiga problem, när man kör alla* bildmodeller så får man verkligen se alla sorters brister. Som säjag skrev innan, jag kör BMW och Volvo. Dom två märkena är dom vanligaste på vår jobbparkering.
Jag har funderat på att byta V70n från 2004 mot en E60/61 5-serie, automat, hyggligt jämförbar felfrekvens eller nerköp? Dekras jämförelse var till Volvos fördel med god marginal.. Bara haft Volvo hittills så lockar lite med variation.

SGS sa:
Ja hur var det där nu igen? Hur många cyklar får man plats med i familjeversionerna av Berlingo/Caddy e.t.c? Och hur pass mycket måste man demontera dem? Ja, cyklarna då alltså. Bilarna sköter ju som bekant det där själva :-)

Här kan jag skjuta in lite fakta.
Har en Caddy Maxi Life som jag med lätthet får in 3st cyklar i om jag fäller 2-delen av baksätet. Då har jag plats för 3 vuxna plus 1/3 av bagaget för packning.

Kör fästen från Fix-fork.com

(edit to add) Plockar bara av framhjulet då jag spänner fast hojarna i gaffelns dropout.

Senast ändrad:
Lejon sa:
För att återgå till ämnet: citroen Berlingo eller vw Caddy måste ändå betraktas som väldigt bra ur ett praktiskt cyklistperspektiv. Jag önskar ofta att hela familjen gick igång på Berlingo-tanken på samma sätt som jag gör: En praktisk, simpel, ful, billig bil som man kan få plats med det mesta i. Dessutom gillar Dekra den!

Tjena!

Fast Caddyn får färre anmärkningar enligt Dekra. ;)

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Jag har funderat på att byta V70n från 2004 mot en E60/61 5-serie, automat, hyggligt jämförbar felfrekvens eller nerköp? Dekras jämförelse var till Volvos fördel med god marginal.. Bara haft Volvo hittills så lockar lite med variation.

Tjena!

V70n håller något bättre skulle jag säga. Men E60 är ju klart trevligare att köra.

Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

V70n håller något bättre skulle jag säga. Men E60 är ju klart trevligare att köra.
Jag uppskattar ju iofs den svävande båtkänslan hos Volvo på sitt sätt också :-)

Rattnalle sa:
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

Byt till XC70 så får du ännu mer båtkänsla.

Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

Hade XC70 funnits utan fyrhjulsdrift hade jag nog köpt en sån istället.

Örjan Lax sa:
Rattnalle sa:
Kneecap sa:
Rattnalle sa:

Tjena!

Eller en 945:a. Hade som mellanbil ett tag, fick träningsvärk i magen :)

Rattnalle sa:
Hade XC70 funnits utan fyrhjulsdrift hade jag nog köpt en sån istället.

Tjena!

Det går att hitta XC70 från -02 med tvåhjulsdrift. Första varianten av fyrhjulsdrift Volvo använde är ganska kass så många diffar har dött. Ett tag kunde man montera bort kardan, diff och drivaxlar bak och få det genom registrering. Går dock inte längre, men det rullar några ute i landet.
Varför inte fyrhjulsdrift? Förbrukning? Isåfall är ju kanske inte en E60 första valet heller, om man inte väljer en 520D möjligtvis.

Lejon sa:
Hoppas den är bättre än gen 1 då, för tjejens 03:a var inget vidare. Trist växellåda, seg motor, dålig värme, sidvindskänslig, dåligt lyse med spänningsfall, det mesta var sönder på den, bla spiralfjädrar, skjutdörrar, sidospeglar, kupefläkt. Medföljande verktyg mäktade inte lossa hjulmuttrarna vid punktering. Senaste besiktning slutade med omedelbart körförbud, hon fick inte ens köra till närmaste verkstad utan fick gå hem från besiktningen. Besiktningsmannen verkade tycka uttalat illa om både märke och aktuell modell, så det var nog en av Kneecaps kompisar :)

Vernersson sa:
SGS sa:

Här kan jag skjuta in lite fakta.
Har en Caddy Maxi Life som jag med lätthet får in 3st cyklar i om jag fäller 2-delen av baksätet. Då har jag plats för 3 vuxna plus 1/3 av bagaget för packning.

Kör fästen från Fix-fork.com

(edit to add) Plockar bara av framhjulet då jag spänner fast hojarna i gaffelns dropout.

Det är bra grejer det!

Tjejen tror vi kommer behöva mindre utrymme efter barnvagnsåren. Jag håller inte riktigt med :-) ...

jonja sa:
Lejon sa:
Hoppas den är bättre än gen 1 då, för tjejens 03:a var inget vidare. Trist växellåda, seg motor, dålig värme, sidvindskänslig, dåligt lyse med spänningsfall, det mesta var sönder på den, bla spiralfjädrar, skjutdörrar, sidospeglar, kupefläkt. Medföljande verktyg mäktade inte lossa hjulmuttrarna vid punktering. Senaste besiktning slutade med omedelbart körförbud, hon fick inte ens köra till närmaste verkstad utan fick gå hem från besiktningen. Besiktningsmannen verkade tycka uttalat illa om både märke och aktuell modell, så det var nog en av Kneecaps kompisar :)
Det där låter ju som definitionen på fransk bil.

jonja sa:
Lejon sa:
Det kommer ändå stanna vid en dröm, kanske bäst så...

Valhalla_ sa:

Det är iockförsig ett rimligt antagen men dessvärre helt fel. Jag har kör cyklar, sängar, gräsklippare med 911:a och det går alldeles utmärkt. Mer allsidig bil är svårt att hitta.

Sen är det väl så med bilar som med cyklar att det knappast är lämpligt att ha bara en...

Helkama raisu sa:
Valhalla_ sa:

Det är iockförsig ett rimligt antagen men dessvärre helt fel. Jag har kör cyklar, sängar, gräsklippare med 911:a och det går alldeles utmärkt. Mer allsidig bil är svårt att hitta.

Sen är det väl så med bilar som med cyklar att det knappast är lämpligt att ha bara en...

Min farfar drog släp med sin Porsche, och plöjde åkrar...men när han skulle köra cyklar var det Duetten som gällde.

Fältprästen sa:
Vad menar du egentligen när du skriver "kört de flesta modeller"?
Är det bara under besiktningsmomentet, eller kommer din erfarenhet någon annanstans ifrån också?

Tjena!

Många utanför jobbet men dom flesta i jobbet ja. Har blivit påtvingad att köra Kangoo, Mégane, Clio, Partner, Grand Picasso m.fl. i mitt gamla jobb.

ForesterGuy sa:
Helkama raisu sa:
Valhalla_ sa:

Min farfar drog släp med sin Porsche, och plöjde åkrar...men när han skulle köra cyklar var det Duetten som gällde.

Många har plöjt åkrar med Porsche men då var det inga 911or (även om någon kanske plöjt ut i åkern med en sån också)

Helkama raisu sa:
ForesterGuy sa:
Helkama raisu sa:
Valhalla_ sa:

Många har plöjt åkrar med Porsche men då var det inga 911or (även om någon kanske plöjt ut i åkern med en sån också)

Det var nog en Porsche A111 eller snarlikt. Porscheröd.

Tillbaka
Topp