Vilken bil är bäst för MTB?

Ja! Så det blev till slut en 855 T5 chippad till 290hk :) Riktigt fint skick trots 20000mil! FYF*N vad det går undan när man trycker plattan i botten! swiiiiiiisch!

grattis till ett bra val! hade tänkt sga det men du va snabbare! bra billig bil som är as lätt o hitta reservdelar tillö om det händer något o så kostar inte delarna en förmögenhet! gör dem visserligen inte till dom gammla volvo bilarna heller! =P men bra val enl.mig!

elmaco skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja! Så det blev till slut en 855 T5 chippad till
> 290hk :)

Gratulerar ;)

Monglo skrev:
> Ngn som har erfarenhet av Jeep Cherokee?
>
> http://www.blocket.se/vi/19122234.htm?ca=11_s

Den är ju knappast dyr. Frågetecken för stigande temperartur. Det kan löna sig att satsa på en stor test av den, eftersom den är i åldern när saker kan börja rasa och kostnaderna skena.

Newsboy skrev:
> Vi har ett par Peugeot 307or på firman och de
> lastar absurt mycket och högt.
> Ett helt annat prisläge än V70, så köp två!
> Vi skippade glastaken(SW) men det tycker jag man
> ska kosta på sig när man
> är ute i skog och berg mycket. Kolla också nya
> 407 med glastak.
> Vi får in minst 4 cyklar med avplockade framhjul
> stående med något
> sänkta sadelstolpar plus packning.
>
> OBS! Vi har haft extremt mycket problem med lampor
> som pajjar i tid och otid.
> Ibland flera i veckan. Främst gäller det lampan
> H7 som de inte får någon
> ordning på utan att installera ett nytt motstånd
> för typ 2000kr.
>
> Om du tittar seriöst på Peugeot så ska du
> tvinga dem att leverera
> den med nämnda motstånd utan kostnad.
>
>

vilken verkstad har du pratat med??? hos oss tar vi 250 (tvåhundrafemtio) kronor för att montera motstånden, JA det är 250 för både material och arbete.

rätt kul läsning överlag denna tråden. men jag tycker att ni talar emot varandra (och er själva). det efterfrågas en bil som får plats med allt och lite till och som är stor men ändå liten och dessutom snål.
vad många av er ej verkar förstå är att ska man ha en bil som kan lasta allt man vill ha med i olika situationer är att skaffa en stor bil eller en bil i mellan klassen som har dragkrog så man får lasta där i och dra kärran.

ni propagerar även för att det ska vara så miljövänligt som möjligt, och det håller jag självklart med om att det ska vara. men när man sen i nästa inlägg läser om att en volvo 740 från hedenhös rekomenderas så undrar jag vart miljötänket tog vägen????????. förstår ej hur man kan prata om att det ska vara miljövänligt och sen rekomendera en 740 och samtidigt spy galla över suv bilar med 4 hjulsdrift som är MYCKET modernare än en 740.

jämför bränsleförbrukning på en 740 och en suv av valfritt märke så kommer ni märka att en ny(are) stor suv är betydligt bränsle snålare än en gammal volvo och dessutom släpper ut MYCKET mindre skit i miljön.

min rekomendation av bil för att kunna lasta packning/cyklar i är en suv eller skåpbil/minivan, då självklart med en dieselmotor som är av commonrailtyp och partikelfilter renad för minsta möjliga påverkan på naturen/miljön.

hade själv innan en hyundai tucson med dieselmotorn i och den lasta rätt ok tycker jag och bränsleförbrukningen på den låg på ca 0,7 liter milen. nu kör jag en peugeot 307 kombi som lastar massor och ändå har plats över och dessutom är rolig att köra (spänstigt chassie). dock med bensin motor under huven nu, men 307 diesel drar ca 0,5 liter milen. ett annat stort plus är att dom är väldigt lätta att meka med och billiga att serva.

Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:
> Monglo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ngn som har erfarenhet av Jeep Cherokee?
> >
> > http://www.blocket.se/vi/19122234.htm?ca=11_s
>
> Den är ju knappast dyr. Frågetecken för
> stigande temperartur. Det kan löna sig att satsa
> på en stor test av den, eftersom den är i
> åldern när saker kan börja rasa och kostnaderna
> skena.

Alltså jag menade generellt om Jeep Cherokee, inte bara det här exemplaret. Det var mest ett exempel.

//M

KÖP INTE CHEROKEE, hade en det var den sämsta skit någonsin. törstiga som få med, satsa på en Rangerover eller discovery istället. Mekaniskt är dom väll ok men allt elektriskt är hopplöst dåligt, och det är inte speciellt bra åkkomfort i dom heller. hade en modell äldre än den på blocket, men jag har svårt att tro att det skulle vara så mycket bättre på den.

T ex, huvlåset gick sönder under färd och huven flög upp, elhissarna havererade sporadiskt och när dom gjorde det så lossna rutorna och trilla ner i dörren.

Amerikanska bilar är inget bra, plastigt, bullrigt och dåligt.

Ang. Q_ball_racings inlägg:
307 är en skitbra bil. Bekväm att åka med och snygg att titta på. Lastegneskaperna är inte heller något att klaga på.

Volvo 745 drar inte så värst mycket om man har 2,0 motorn med typ 95hk (eller vad det nu va). Innan familjen bytte upp sig till en Volvo v40 så hade vi en 745 från -91. Den drog i snitt 0.85L/mil. Servicekostnaden var nästan noll och den krånglade aldrig.
Fast hur partikelutsläppen var vill jag knappt tänka på...

OskarH skrev:
> Ang. Q_ball_racings inlägg:
> 307 är en skitbra bil. Bekväm att åka med och
> snygg att titta på. Lastegneskaperna är inte
> heller något att klaga på.
>
>
> Volvo 745 drar inte så värst mycket om man har
> 2,0 motorn med typ 95hk (eller vad det nu va).
> Innan familjen bytte upp sig till en Volvo v40 så
> hade vi en 745 från -91. Den drog i snitt
> 0.85L/mil. Servicekostnaden var nästan noll och
> den krånglade aldrig.
> Fast hur partikelutsläppen var vill jag knappt
> tänka på...

Min gamla manuella jaguar xj 4.0 med 225hk drog 0,7 på motorväg, och typ 1,2L blandad körning. Dock kan vi nog vara rätt överens om att den inte direkt var miljövänlig.

Bytte ner er mena du väll? v40'n är ju plutte liten.

Cherokee (icke grand) är dessutom riktigt liten inuti. Däremot har den en trevlig drivlina - om man behöver rejält bra framkomlighet. Gäller dock bara dom som har Selectrac-växellådan, men det har iaf de svenssålda. Annars är den nog mest onödig och törstig. Jag säger som vanligt, köp en Subaru :)

Saab 9-3 Sportkombi. En kalasbil i alla kategorier.

SNC11847-1.jpg ht=448

en skåpbil är ju the shit
Typ peugeot expert är väl det ultimata. Kör själv en peugeot partner som sport/shoppingbil, något liten och inte den porrigaste(ska pimpa till den med 17"are och sänkning till -09) men man får iaf in en hel cykel utan att ta isär den+massa extra. Tar man av ett hjul ryms 2-3cyklar lätt

Synd bara att 9-3 SC fick de integrerade cykelställ som conceptbilen hade.
Står på SAAB-museet med en förtäckt Bianchi racer på taket/bakluckan.

Jag vidhåller min Roomster som "bästa bil för MTB".

nilebiker skrev:
> Synd bara att 9-3 SC fick de integrerade
> cykelställ som conceptbilen hade.
> Står på SAAB-museet med en förtäckt Bianchi
> racer på taket/bakluckan.
>
> Jag vidhåller min Roomster som "bästa bil för
> MTB".

Man kan köpa till rails om man vill. Jag tyckte att det var snyggare utan. Men visst är det mer praktiskt med rails om man tar av och på ställen ofta.

Rails i all ära, men jag tänkte på det små fästen som skulle gå att fälla in i taket.
De kom aldrig med i produktion och nu hittar jag inte ens bilderna på nätet.

Nu är det min tur att lägga in lite smörja i diskussionen (kate perry i winamp = bra skit)

Den chevan på bilden var min förra gosing och som hade lika mycket lastkapacitet som två och en halv V70s. Nackdel med chever är att för sina miltal och årgång är dem oftast väldigt dyra.
Dem drar mycket bensin och kommer oftast med automat-lådor(törstigare)
Det finns andra japanska pickuper idag som har mycket last-kapacitet och oftast är mycket billigare i inköp och drift.
Såna här bilar(pickuper) är bättre för att dra eller shuttla, dem är nr 1 inom det området och dessutom ser det fräckt ut.

Nu har jag precis utrustat mamselamsens 850 med dragkrok med en cykelställning bakpå, en bra bil som inte drar mycket bensin 0,8 utan överdrift. Dem där 850/v70 kan gå 40 000 mil utan större problem.

Om jag idag skulle välja hade jag valt en bmw 3-serie kombi, saab 9-3 sportcombi, audi avant.
Jag vill säga att man ska sikta på en bil med kombiutrymme, gärna 6-växlad som saaben och bra plats för 3-4 personer så att man kan åka långt på ett billigt sätt.
Man kan om man är framgångsrik cyklist höra hos bilhandlare ifall dem vill ge ett bra pris eftersom dem vill nog gärna synas ute på vägarna och är man aktiv tävlande blir det ju en del resor, så det kan kanske vara något.

Sen gjorde jag en förfrågan hos 7h-bil i göteborg http://www.7hbil.se/
7-H är stor bilförsäljare av sportbilar och dem hade sålt en porsche till känd elitcyklist numera bosatt i Schweiz, med ett special anpassat takräcke för landsvägshojj.
Mycket coolt, men det vore för synd att repa en porsche, Men se Jon Olzon!
Kan man så kan man=)

Bilagor

• P1000229.JPG
    P1000229.JPG
    113.1 KB · Besök: 44
Ja, pickup är smidigt, bara att slänga upp hojen eller hojarna på flaket! Har själv en gammal King Cab som snart gjort sitt. Det är en treliters v-6:a i den, låter mulligt, men den drar alldeles för mycket bensin! Familjebilen är en Kia Carens, 7-sitsig om man vill, otroligt pigg diesel med partikelfilter, gott om plats, och på Mörksuggejakten sov sambon och jag mycket gott i den!

Hiace is the shit. Men de kostar. Afrikanerna dammsuger hela europa på beggade Hiace. Har man en Hiace får man i snitt 1-2 lappar på bilen (om den är parkerad i Stockholm) och ett antal direktutskick per år om att nån vill köpa den. De skeppas till Somalia och Nigeria.

Lastmässigt är de fantastiska. Driftsekonomin är god, särskilt om man kör generationen med sluttande front+turbodiesel. Delar är relativt billiga. Komforten i tidiga generationer är väl "sådär", men moderna är helt ok. Det är dock en lastbil med allt vad det innebär.

Polarn har haft 3 Hiace och är inne på sin fjärde. Han har provat Cheva Van och personbilar inemellan men alltid återkommit till Hiace. Nu är det ju mx som är hans grej, men en cross är ju marginellt större än en DH-rigg :)

En fördel med en Hiace är också att man kan sova bra i den (fixa en takventil)

Monglo skrev:
> Toyota Hiace då? Ngn som har erfarenhet av
> sådan?
>
> //M

ohh, en talibanbuss :D lång o smal, som man åker 20 pers i :D ska vara packat så att folk hänger ut på utsidan :D

Låter ju grymt. Jag vill kunna sova i min bil. Så gräsligt dyra är de ju inte. Och det som är bra är att de inte verkar sjunka så dramatiskt i värde heller.

Är de skapligt sköna att köra?

Hur många sittplatser är det i den där VW Caddyn?

Häpp!

/M

Jag har sovit i bilen med två cyklar och full packning utan problem, bara att rulla ut liggunderlaget! Det följer med säten för 7 sittplatser, dock har jag plockat bort den tredje raden säten(2platser) då min familj huvudsakligen består av tvåhjulingar! Plockar man itu cyklar går det säkert att åka 4 pers med cyklar i bilen. Annars finns det ju även dragkrok och takräcke...Vilket än så länge aldrig har använts! /L

Caddi maxin såg perfekt ut men jag kunde bara se två sittplatser på bilarna som var på blocket.

Finns det en till rad stolar bakom förarkupén?

dum fråga men ändå, och hiace är the shit alla bilförsäljare älskar dem för dem fungerar så grymt bra och säljer som smör en varm juli-dag.

Q_Ball_Racing skrev:
> ni propagerar även för att det ska vara så
> miljövänligt som möjligt, och det håller jag
> självklart med om att det ska vara. men när man
> sen i nästa inlägg läser om att en volvo 740
> från hedenhös rekomenderas så undrar jag vart
> miljötänket tog vägen????????. förstår ej hur
> man kan prata om att det ska vara miljövänligt
> och sen rekomendera en 740 och samtidigt spy galla
> över suv bilar med 4 hjulsdrift som är MYCKET
> modernare än en 740.
>
> jämför bränsleförbrukning på en 740 och en
> suv av valfritt märke så kommer ni märka att en
> ny(are) stor suv är betydligt bränsle snålare
> än en gammal volvo och dessutom släpper ut
> MYCKET mindre skit i miljön.

Jag är rätt okunnig vad gäller utsläppsbiten. Om man koncentrerar sig på svenskreggade bensinare så trodde jag att alla bilar från -89 och framåt släpper ut koldioxid och vatten (när de är varmkörda), och att skillnaden i miljövänlighet då endast ligger i hur mycket soppa de drar. Har jag fel?

Nu bortser jag helt från dieslar. Jag är medveten om att de generellt drar mindre.

oxr skrev:

> Jag är rätt okunnig vad gäller utsläppsbiten.
> Om man koncentrerar sig på svenskreggade
> bensinare så trodde jag att alla bilar från -89
> och framåt släpper ut koldioxid och vatten (när
> de är varmkörda), och att skillnaden i
> miljövänlighet då endast ligger i hur mycket
> soppa de drar. Har jag fel?
>
> Nu bortser jag helt från dieslar. Jag är
> medveten om att de generellt drar mindre.

släps nog ut en hel del annan skit med. sen så tappar väll katalysatorn effekt efter ett tag. brukar väll i o för sig kanske nämnas på besiktningen. att dagens bilar är "renare" beror inte alls enbart på soppaförbrukning utan även på rening och hur effektivt bränslet bräns.

Jensen skrev:
> släps nog ut en hel del annan skit med. sen så
> tappar väll katalysatorn effekt efter ett tag.
> brukar väll i o för sig kanske nämnas på
> besiktningen. att dagens bilar är "renare" beror
> inte alls enbart på soppaförbrukning utan även
> på rening och hur effektivt bränslet bräns.

Du lyckades på ett effektivt sätt övertyga mig om att du också är okunnig på området.

oxr skrev:

> Jag är rätt okunnig vad gäller utsläppsbiten.
> Om man koncentrerar sig på svenskreggade
> bensinare så trodde jag att alla bilar från -89
> och framåt släpper ut koldioxid och vatten (när
> de är varmkörda), och att skillnaden i
> miljövänlighet då endast ligger i hur mycket
> soppa de drar. Har jag fel?

Ja. Wikipedia tar upp en del: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bil Skrolla ner en bit.
Sedan blir det en hel del partiklar och damm från bland annat däck och bromsar m.m. men det har ju inte riktigt med motorn att göra. Är det klimatdebatten som fått dig att tro att bilar bara släpper ut koldioxid och vatten?

tillägg: däck är väl helt ofarligt?: http://www.toxinfo.se/bocker/htmdocs/BOK14exempel.htm

Det är en hel del som släpps ut, diverse restprodukter, kolväten, koldioxid, kolmonoxid, etc, etc. Katalysatorerna tar bort en del. Om jag förstått saken rätt, är allt annat än kunnig på området, medförde de renare avgaser, inte minst därför att de förstörs av bly, så man slutade tillsätta bly i bensinen. Före katalysatorerna släpptes det ut en massa bly i luften.

oxr skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > släps nog ut en hel del annan skit med. sen
> så
> > tappar väll katalysatorn effekt efter ett tag.
> > brukar väll i o för sig kanske nämnas på
> > besiktningen. att dagens bilar är "renare"
> beror
> > inte alls enbart på soppaförbrukning utan
> även
> > på rening och hur effektivt bränslet bräns.
>
> Du lyckades på ett effektivt sätt övertyga mig
> om att du också är okunnig på området.

hehe, dock så tror jag ju inte som dig, att en bil från 1990 som drar 0,8 l/mil släpper ut lika lite farliga saker som en modern bil gör med samma förbrukning av soppa :D

iMats skrev:
> oxr skrev:
> Ja. Wikipedia tar upp en del:
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Bil Skrolla ner en
> bit.
> Sedan blir det en hel del partiklar och damm från
> bland annat däck och bromsar m.m. men det har ju
> inte riktigt med motorn att göra. Är det
> klimatdebatten som fått dig att tro att bilar
> bara släpper ut koldioxid och vatten?

Den där länken sa ju ingenting. Vad i det säger något om att utsläppen av kolväten, kolmonoxid och kväveoxider skulle vara mindre i dag än 1989?

Det som får mig att tro att bilar framförallt släpper ut koldioxid och vatten är att det är det som är katalysatorns uppgift, enligt vad jag läste mig till 1987.

Jag litar inte på att nya bilar per automatik skulle vara bättre än gamla. Det är därför jag undrar om någon vet.

Jensen, vad spelar det för roll vad vi tror om vi inte vet?

Konsumentverket upplyser om att det kommer avgaser från bilar.

tomcaten skrev:
> gallardo v10 500 hk som tillhör jon olson.

Men han åker väl skidor?

Beerfot skrev:
> tomcaten skrev:
> -----
> > gallardo v10 500 hk som tillhör jon olson.
>
>
> Men han åker väl skidor?

Yes, men med några Thule Freeride så fungerar det för hojar också. :D

tomcaten skrev:
> gallardo v10 500 hk som tillhör jon olson.

måste ju vara perfekt för honom när han ska upp i backarna, fyrkrafs o så kan han ju passa på att ploga samtidigt :D

Tillbaka
Topp