Vilken bil är bäst för MTB?

Så här skall väl en riktigt pimpig bil se ut idag?!
lade.JPG

Den XC 90 som Daner länkade till är faktiskt gjord på beställning av the mighty Volvo itself! Det finns en S40 och en V50 också om jag inte har tappat minnet helt. Dock saknar de två älgemblem. Självklart håller jag med om att styling av Volvo är idioti! Det går inte att förvandla en traktor till racer hur mycket man än vill! (Undantaget Lamborghini...) ;)

Nä ska man nu köra svenskt så är det väl Koenisgs... Koengst... Koenigsegg! Som gäller! Riktigt fina bilar det.

iMats Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur har det gått Per?

Det gick utmärkt, flög till Stuttgart, hämtade bilen hos Mercedes, o for ner till Konstanz vid Bodensjön för att bekanta oss med den. Sedan åkte vi 200 mil motorväg hem. Allt gick som smort.

granna.jpg

Härlig bil. Urbekväm. Spinner som en katt. Perfekt för långresor. Än har vi inte transporterat hojar i den. Ser verkligen fram mot att kunna hoja i Hellas o på en massa andra ställen som det inte går att ta sig till utan bil.

Per

"Skåpmerca"... hehe... den ser helt OK ut. :)

Utan att gå in på summor (procent däremot..), är en dylik modell bra mycket billigare i Tyskland än här?

TommyE Skrev:
> är en dylik modell bra mycket billigare i Tyskland än här?

Ja, momsen är mycket lägre o utbud o konkurrens större, svårt att sätta någon exakt procentsats men det rör sig om minst tjugo procent. Kanske t o m trettio.

Men det är ganska krävande: man måste ta reda på allt som gäller för att exportera och importera en bil och komma rätt i byråkratin, sedan gäller det att få hem bilen, registreringsbesiktiga o försäkra den etc, etc. Att fler inte gör det tror jag beror mycket på att för de flesta betingas priset på den nya bilen av vad man får för sin gamla. Bilmarknaden är en "kundmarknad" där man inte nödvändigtvis handlar där det är billigast utan en massa andra faktorer spelar in.

Per

Senast redigerad av en moderator:
PER! Det är första gången på länge jag skrattat så gott på Happy. Det där är _ingen_ skåpmerca!

Det här är en gammal skåpmerca:

11111111148956726-29691-1101818164.bild

Eller möjligvis denna:

11111111150483033-933-1102932390.bild

Det ni har köpt är en Mercedes Kombi. Mercas bästa bil på många år och förhoppningsvis deras första steg mot fornstora dagar (ja, jag är mercafan precis som OXR är volvofreak). Den här modellen håller återigen lite schystare kvalité och är dessutom sååååå snygg. Helt klart den bilen jag skulle välja om jag ville ha en stor familjekombi!

Vilken motorstorlek har ni?

Grattis förresten!

/Zeb

Deimos Skrev:
> Fredde75: Inte rädd att hojen flyger av? :)

Med ett bra cykelställ så funkar allt!=)

/Fredde

Zeb Skrev:
> Helt klart den bilen jag skulle välja om jag ville ha en stor familjekombi!

Det förstår jag. Det är en skön bil, urbekväm, rymlig, säker, gediget genomtänkt, perfekt för långresor, angenäm att köra på Autobahn, man behöver aldrig känna att man pressar bilen även när tempot är högt, men den glänser även på krokiga, slingriga, småvägar.

Dessutom är den faktiskt snygg

Schwabia.jpg

> Vilken motorstorlek har ni?

En fem liters V8a. Spinner som en katt, o vill man få skjuts på bilen finns det omedelbart en massa kraft till hands, så den är genuint kul att köra. Drar ca en liter milen.

> Grattis förresten!

Tackar :)

Per

Jösses vilken vilken bil Per gick och köpte sig.

Min Renault känns lite futtig i jämförelsen.
car2.jpg

...en sånn fast grönare i färgen.

jomper Skrev:
> Japp, begravningsbil eller ambulans borde vara
> perfekt.

Bara 12.500,-

61072_nbl_s.jpg

http://www.blocket.se/view/3930552.htm?caller=dal_s&l=0&c=1&city=9

Likbilar var det sämre med.

Problemet med gamla ambulanser är att man sliter ut ett chassi/drivpaket på ett par-tre år vid normalt utryckningsarbete. Ofta byter man chassin på karosserna flera gånger.

Begravningsbilar i alla ära. Det fina med vår skåpmerca är att om vi hamnar på obestånd kan vi börja köra taxi med den.

Per

Med en sådan här vagn behöver man aldrig mer bekymra sig över ord som "Snökaos" eller "tjälskador". Eller som en kollega brukar säga: "Manlig!" Den ultimata penisförlängaren. Hoppas att grabbarna i teamet lyckas ta sig i mål den här gången. De försöker nu för tredje gången och man måste verkligen beundra deras envishet/tjurskallighet.

<http://www.dakar2003.nu>

ImageResize.asp

var ska jag sätta cykelhållaren?

ImageResize.asp

Gott om fjädringväg.

//Pär

Säger bara en sak: Byt kaross på eländet så kanske jag kan tycka att den e cool. Volvo är ju så antitufft som det kan bli!

Volvo = raggare alt. torra familjefäder kanske även ärkesvenskar som har missat någonting vad gäller ägandeförhållandena...
Volvo R, alt. Turbo = Svårt att säga, känner en med S60 R, Wilier köper en Turbo och han kör ju MTB så.. OK dom får gå. Men styla dom inte... ;)
Mercedes utan V8 = feta gubbar alt. pizzabagare
Mercedes med V8 = Glidare,rika typer, Stockholmare, sköna snubbar alt. feta gubbar... ;)
Toyotor med sportattribut = streetraceare...
Toyotor utan sportattribut = ekonomiska typer
BMW med stoooora motorer = coola snubbar, rika typer, Stockholmare (08) :(, IT snubbar (förrut iaf)
BMW med mindre motorer = sportigare gubbar/gummor, ungdomar
SAAB = volvofolk med attityd. OBS! ej raggare, medelålders typer
Porsche = medelålders män, unga rika typer, gammla gubbar
Ferrari = se porsche men lägg till Italienare ;)
Jaguar = gammla gubbar
Skoda = För Nuftiga människor...
Citroen = Ostälskare och Vinkännare med smak för komfort. Alternativt diverse rallykörande grodslukare (Sebastien Loeb)
Subaru = Bönder
Amerikanska pickisar = raggare, skibums
Audi TT = Modemedvetna "tjejer" och män med vissa "läggningar"...
Mini = Modetyper

Typ så ser jag världen.... ;)

Edit:

OBS: IRONI!

Edit 2: Tillkommer märken...

Haha, Wilier. Det var en generalisering. Menade inte att någon skulle ta illa upp! Hmm, kanske just turbomodellerna av V50 S40 funkar plus R varianterna av både S60 och V70. Dom e ju rätt balla egentligen...

Förlåt än en gång wilier...

Muerto Skrev:

> Mercedes utan V8 = feta gubbar alt. pizzabagare

Så med en fyra eller sexa under huven är man en fet gubbe eller pizzabagare. Vad är orsak och verkan? Blir man en fet gubbe av att köpa en sexcylindrig merca eller köper man en sådan för att man är en fet gubbe?

Willier: Får det plats några hojar i Turbo bilen?

Per

Per: Svårt att säga, antagligen vill man ha en sådan bil för att man är fet för inte kan man väl bli fet av en bil? Möjligtvis blir man så fäst vid bilen att man använder den för att ta sig överallt och cyklar därmed inget. Då blir man ju fet?! ;)

> Willier: Får det plats några hojar i Turbo bilen?

Nja, kanske ett par hjälmar. Hojarna monterar jag antingen på takställ eller dragkulestället

Wilier: Smart att du skaffade modellen med baksäte. Sedanen har ju iofs bakdörrar men jag fick lirka ut skallen mellan bakrutan och sätet för att kunna få plats. Med mina 179 cm trodde jag aldrig att det skulle byggas en familjevolvo jag inte fick plats i.. ;)

Apåpå ambulanser...i Salzburg finns det ett hak som byggt om en ambulans till en egen taxi och med den skjutsar dom hem människor som inte bör köra hem från krogen. Ställer heter passande nog Bierklienik.

Wilier: jag hade en sådan där fast utan turbo förra helgen. Den trevligaste volvon jag prövat, vilket dock inte betyder så mycket :-(

dock körde jag en komfortversion med automat (som fungerade riktigt dåligt) och jätteeffektiv styrservo, man kände ingenting av vägen. Hoppas din bil inte ha så effektiv servo, isåfall kan den bli riktigt körglad även i jämförelse med andra bilar än volvo (menat som beröm till volvos senaste modell alltså)! Snygg dessutom.

/Zeb

EDIT: förtydligande

the_TnT Skrev:
> Ovant att se Per i skjorta utan cykel :)

Den har immobilizer, för att vårda varumärket, känner av hur man är klädd o startar endast om man har nystruken vit skjorta. För att få igång en S-klass krävs numer fluga;)

Per

Zeb Skrev:
> Wilier: jag hade en sådan där fast utan turbo förra helgen. Den trevligaste volvon jag prövat,
> vilket dock inte betyder så mycket :-( dock körde jag en komfortversion med automat (som
> fungerade riktigt dåligt) och jätteeffektiv styrservo, man kände ingenting av vägen. Hoppas
> din bil inte ha så effektiv servo, isåfall kan den bli riktigt körglad även i jämförelse med andra
> bilar än volvo (menat som beröm till volvos senaste modell alltså)! Snygg dessutom.

Tog en 6 växlad manuel låda för skojs skull och servostyrningen upplevde jag som ok. Alltid svårt att balansera en vridstark framhjulsdriven bil, momentstyrning kontra vägkänsla. Tycker man fått till en väldigt bra kompromiss. Har i och för sig bara kört T5:an vid ett tillfälle och det var en förserie vagn med automat. Men har umgåtts en del med både 140 och 170 hk bilarna och dom var väldigt trevliga.

För att anknyta till tråden så tror jag bilen kommer bli bra för en MTB människa som jag. Hojarna på taket funkar fint, takrails, takbåge och Thuleställ. Hyfsat flexibel interiör och går att packa till taket med kläder och andra cykelförnödenheter. Man sitter jäkligt bra på långa resor och den är hyfsat tyst. Stereon hoppas jag är bra (tog mellan varianten) så att man kan njuta av sina hårda favoriter längs vägen. Kostnaderna är också bra, känns som det är mycket bil och prestanda för pengarna. Men framförallt är det säkerheten för sin storlek jag vill åt, den har en jävligt stadig struktur och absolut bästa whiplash skyddet och det är saker jag prioriterar väldigt högt (yrkesskada).

Den Astonen var nästan i klass med BMw:s Z3 Coupé i fulsnygghet! ;)

Pelle Hå Skrev:
> Den här hade ju funkat!

Tripod tycker inte om direktlänkar;

ecto-fl3.jpg

Man måste givetvis byta ordet "Ghost" mot "Trail" :-D

the_TnT Skrev:
> Tripod tycker inte om direktlänkar;
>

Trodde den syntes för alla när jag kunde se den med FÖrhandsgranska.
Eller menar du "tycker inte om" som i att man inte får direktlänka trots att det går?

Pelle Hå Skrev:
> Trodde den syntes för alla när jag kunde se den
> med FÖrhandsgranska.

Jo men du hade den redan i din webläsares cache.

> Eller menar du "tycker inte om" som i att man inte
> får direktlänka trots att det går?

Nä. Det går inte.

Jag brukar testa med IE när jag skrivit inlägget i Firefox. Då ser man rätt snabbt om det funkar eller inte. Lite pyssel iofs..

the_TnT Skrev:
> Pelle Hå Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trodde den syntes för alla när jag kunde se
> den
> > med FÖrhandsgranska.
>
> Jo men du hade den redan i din webläsares cache.
>

Trodde det var en del av funktionen med förhandsgranska att man realoadade hela sidan, men okej då...

the_TnT Skrev:

> Jag brukar testa med IE när jag skrivit inlägget i
> Firefox. Då ser man rätt snabbt om det funkar
> eller inte. Lite pyssel iofs..

Shift-F5 funkar också. Inte så pyssligt iofs vilket man kanske vill ha såhär i juletider.

/rikard

Äntligen en Aston Martin i den här tråden! *pust*

Nu känns världen genast lite ljusare... :)

Tillbaka
Topp