Vilken bil är bäst för MTB?

Om man är ute efter lastkapacitet..
Screenshot_20170611-101948-01.jpeg

När Volvo släpper sina självkörande bilar så blir det ju ultimat!

Bara att lasta upp hojen på taket och krypa ner i bilens binge, sen go’natt o vakna upp vid Hafjell eller Gesunda’s liftstation morgonen efter ?
Ända problemet är hur en gör med morgon-pinken... (samt att jag sannerligen INTE tänker vara första försökskanin...)

Hoppas att de löser designen först. Den där modellen såg ju ut som om propdesignern på första Total Recall filmen hade tagit några piller för mycket innan hen satte sig vid ritbordet.

Luthman Photography sa:
Hoppas att de löser designen först. Den där modellen såg ju ut som om propdesignern på första Total Recall filmen hade tagit några piller för mycket innan hen satte sig vid ritbordet.
För att vara en konceptbil är den ju praktiskt taget konservativ rent utseendemässigt..

Går i tankarna att byta ut min Ford Mondeo 2002 som tjänat otroligt bra som MTB-bil under flera år. Åker mest till cykeltävlingar på helgerna och kommer knappt upp i 1000 mil per år. Vill ha en kombi (tror jag) men sitter oftast bara två personer så skulle funka med en mindre där sätena går att fälla. Kör oftare cykeln i bilen än på taket (har takställ för rails).

Kikar på liknande bilar med kamkedja för att slippa dyra servicar. Jag gör det mesta själv, men sådant ingrepp är för meckigt.

Vad finns det? Kollat på Volkswagen Variant runt 2009-2010, men läste att de haft problem med kamkedja som hoppar över och rasar motorn. Är allergisk mot plastig inredning och saker som ser ut som rymdskepp innuti (typ Toyota Avensis). Utanpå kan den få se ut hur fan som helst, jag sitter ju i bilen :)

Bensinförbrukning är inte superprio, men vore såklart trevligt om den drog mindre än Forden som kanske snittar 0.7 lvg. Gärna så tyst som möjligt.

landen sa:
Går i tankarna att byta ut min Ford Mondeo 2002 som tjänat otroligt bra som MTB-bil under flera år. Åker mest till cykeltävlingar på helgerna och kommer knappt upp i 1000 mil per år. Vill ha en kombi (tror jag) men sitter oftast bara två personer så skulle funka med en mindre där sätena går att fälla. Kör oftare cykeln i bilen än på taket (har takställ för rails).

Kikar på liknande bilar med kamkedja för att slippa dyra servicar. Jag gör det mesta själv, men sådant ingrepp är för meckigt.

Vad finns det? Kollat på Volkswagen Variant runt 2009-2010, men läste att de haft problem med kamkedja som hoppar över och rasar motorn. Är allergisk mot plastig inredning och saker som ser ut som rymdskepp innuti (typ Toyota Avensis). Utanpå kan den få se ut hur fan som helst, jag sitter ju i bilen :)

Bensinförbrukning är inte superprio, men vore såklart trevligt om den drog mindre än Forden som kanske snittar 0.7 lvg. Gärna så tyst som möjligt.

Med den korta körsträckan och prio på cykelegenskaper skulle jag satsa på en Citroen Berlingo eller Skoda Roomster. Fantastiska utrymmen, billiga och simpla. Kanske inte jättetysta och med fin inredning iofs...

Är Forden döende? Mest ekonomiskt är ju att behålla den..

På de flesta lite nyare bilar håller kamremmarna så länge att en kamkedja också hinner börja strula på samma tid. Aldrig riktigt förstått vurmen för kamkedja personligen.

VWn kanske inte är så bra om du är allergisk mot plastig inredning. Att du står ut i Mondeon motsäger också det lite.. men om det är dina huvudkrav så är det väl egentligen bara att tråka runt blocket lite efter bilar i lämplig prisklass och jämföra inredningar sen göra en koll på hur vettiga den lista du får ihop är att äga.

Rattnalle sa:
Är Forden döende? Mest ekonomiskt är ju att behålla den..

På de flesta lite nyare bilar håller kamremmarna så länge att en kamkedja också hinner börja strula på samma tid. Aldrig riktigt förstått vurmen för kamkedja personligen.

+1 på båda.
Har hjälpt en son att kolla på bil och på de flesta modeller med kamkedja tycks det ju vara ett typfel att kedjan töjer sig och börjar rassla innan den till slut kuggar över och gör ventilsallad :)

Bra när det funkar som tänkt, men jag skulle inte låta det vara en helt avgörande faktor.

/Johan

landen sa:

Vill du inte fortsätta med bil i den storleken om du har cykel i bilen? Det är ju skönt att bara behöva plocka av framhjul, eller ens det(min dirt går in i min v70 2009 med hjul och styre kvar).
Det är ju för övrigt trevliga bilar. Både 01-07 och 07-frammåt. Speciellt den äldre känns väldigt solid på alla sätt, den nyare har lite plastigare mittkonsoll, men fortfarande bättre än många andra bilar.
Köper du en med nybytt kamrem så är det 16000 mil tills nästa byte. Vet dock inte om de har någon tidsgräns ifall man som du bara kör 1000 mil per år.
Bränsleförbrukningen borde inte vara superviktigt för dig heller om du kör så pass lite? Bensinarna(som har rimlig skatt) drar ju en del tyvärr.

Hade för övrigt en 2003 passat V5 tidigare, den motorn hade också problem med att kamkedjan töjdes.
När kamkedjan ska bytas så måste hela motorn ut ur bilen då kamremmen sitter baktill. Kan bara gissa hur dyrt det kan tänkas bli.

Startgas sa:
landen sa:

Vill du inte fortsätta med bil i den storleken om du har cykel i bilen? Det är ju skönt att bara behöva plocka av framhjul, eller ens det(min dirt går in i min v70 2009 med hjul och styre kvar).
Det är ju för övrigt trevliga bilar. Både 01-07 och 07-frammåt. Speciellt den äldre känns väldigt solid på alla sätt, den nyare har lite plastigare mittkonsoll, men fortfarande bättre än många andra bilar.
Köper du en med nybytt kamrem så är det 16000 mil tills nästa byte. Vet dock inte om de har någon tidsgräns ifall man som du bara kör 1000 mil per år.
Bränsleförbrukningen borde inte vara superviktigt för dig heller om du kör så pass lite? Bensinarna(som har rimlig skatt) drar ju en del tyvärr.
Det är tio år och 16/18000 mil på Volvos kamremmar för den äldre av de två V70s du nämner.

Bensinarna drar strax över 0,7 med automat på längre körningar i hyfsat laglig landsvägsfart. En manuell borde ligga rätt nära, beroende på körstil.

Intar försvarsposition direkt känner jag, men Toyota Avensis har väl inte nämnvärt plastigare inredning än en Mondeo?

Tvärtom vill jag minnas att det sades mer än en gång när den första generationens Avensis kom, att det var den första asiatiska familjebilen som på allvar utmanade européerna när det kom till inredning och kvalitetskänsla. Tycker det stämmer bra. Min höll ihop närmare ett decennium med minimalt med underhåll och reparationer och så vitt jag vet rullar den än. Kanonbra bilar.

Annars så tycker jag att de rekommenderade skåpbilarna låter bra till ändamålet. Renault Kangoo med kanske? Man får hur man än ser det väldigt mycket utrymme och komfort(!) för pengarna med dessa någorlunda moderna skåpbilar. Generellt så är annars japanska bilar alltid att föredra om man vill minimera risken för onödigt krångel. Saker som krocksäkerhet och rostskydd brukar däremot tyvärr få stryka på foten.

Komfort är iaf inget som är förenligt med Opel Combo, årsmodell typ 2008-2009 nånting. Särskilt usel vad gäller ljudnivå. Andra skåpbilar utklassar förhoppningsvis den..

NickPick sa:
Renault kangoo är ju kass som ny så en gammal är nog ingen hit.

Vad är det som är kasst?

Jag har aldrig ägt någon själv, däremot kört via ett tidigare jobb. Var inget särskilt med de bilarna? Förutom att de var just förvånansvärt bekväma.

Småfel har de säkert, men några större, allvarliga brister vad det gäller typfel känner jag inte till?

Om det handlar om klassikern "alla franska bilar är sk*t" så lägger jag ner direkt :)

Får backa på inredningen i en Avensis där, den är inte så hemsk alls. Kan ha blandat ihop med annan modell. Som någon sa så är det nog värt att bara köra Mondeon till något riktigt dyrt går sönder. Än så länge åker den igenom med näst intill blanka papper. Angående V70 så körde jag en kort tid en sådan 05:a tror jag det va, va näst intill omöjligt att få den under 1liter/milen, men kanske va just den modellen.

Skåpbilarna tycker jag inte ger så mycket värde kontra en kombi, tar hellre den extra komforten då.

SGS sa:
Vad är det som är kasst?

Jag har aldrig ägt någon själv, däremot kört via ett tidigare jobb. Var inget särskilt med de bilarna? Förutom att de var just förvånansvärt bekväma.

Småfel har de säkert, men några större, allvarliga brister vad det gäller typfel känner jag inte till?

Om det handlar om klassikern "alla franska bilar är sk*t" så lägger jag ner direkt :)

Tjena!

Franska bilar är skit, iallafall efter typ -93. Kangoo skulle jag aldrig få för mig att köpa.

Kneecap sa:
SGS sa:
Vad är det som är kasst?

Tjena!

Franska bilar är skit, iallafall efter typ -93. Kangoo skulle jag aldrig få för mig att köpa.

Iofs bra att folk resonerar så, ger billigare bilar till oss andra ;)

landen sa:
Angående V70 så körde jag en kort tid en sådan 05:a tror jag det va, va näst intill omöjligt att få den under 1liter/milen, men kanske va just den modellen.
Det var nog något fel på det exemplaret. Om det inte har en automat och du körde i stan med den. Då drar den typ litern. Min -04 kommer inte upp över litern mellan tankningarna ens när jag kört långa sträckor i 160-170 på autobahn med den. Men i stan då springer det snabbt iväg.

Senast ändrad:
Om man kan leva med klen motor så tyckte jag att vår Toyota yaris verso var en ypperlig cykelbil. Är man två vuxna får man lätt in tre cyklar och packning i baggageutrymmet. När baksätena är undanfällda alltså. Annars får man in två fulla icakassar och en ananas.

landen sa:

Mazda gör trevliga bilar med kamkedja.

Kneecap sa:

Jag har bara haft franska bilar från före 93 och dom var minsann också skit på den tiden. Blinkerspaken satt på fel sida, bara en sån grej, men det har dom ju rättat till på senare år åtminstone.

Spacekitty sa:
Kneecap sa:

Jag har bara haft franska bilar från före 93 och dom var minsann också skit på den tiden. Blinkerspaken satt på fel sida, bara en sån grej, men det har dom ju rättat till på senare år åtminstone.
Det där kommer jag ihåg från när jag övningskörde en 504. Tutan satt i samma spak också.

SGS sa:
Generellt så är annars japanska bilar alltid att föredra om man vill minimera risken för onödigt krångel. Saker som krocksäkerhet och rostskydd brukar däremot tyvärr få stryka på foten.

Ingen regel utan undantag, Avensis 03-08 har flera gånger utsetts till den krocksäkraste bilen från den tidsperioden av trafiksäkerhetsforskare:
https://www.atl.nu/teknik/toyota-avensis-sakrast/
https://teknikensvarld.se/toyota-avensis-sakrast-igen-enligt-folksam-128492/

Luthman Photography sa:
Om man kan leva med klen motor så tyckte jag att vår Toyota yaris verso var en ypperlig cykelbil. Är man två vuxna får man lätt in tre cyklar och packning i baggageutrymmet. När baksätena är undanfällda alltså. Annars får man in två fulla icakassar och en ananas.

Den är härlig! Körde min i 16 år å 320 000 km. Klart den har brister, vindkänslig å dålig värme, men mer praktisk bil får man leta efter.
Fälla ner baksätet under framstolarna å sedan rulla in cyklarna stående å vinkla styret vid framsätena. :)
Ca 2,1 kubik lastutrymme, med baksätet undanstuvat, om jag minns rätt.
Fick dock in betydligt mer än två icakassar bak i mitt exemplar med baksätet på plats... ;)

Har nu en Verso S å där kan man inte rulla in cyklarna stående, så det är stor skillnad. Dock så har den ett större chassi med större hjul så den går stabilare på vägen och den är tystare.

frid!

Miracle sa:
Luthman Photography sa:

Den är härlig! Körde min i 16 år å 320 000 km. Klart den har brister, vindkänslig å dålig värme, men mer praktisk bil får man leta efter.
Fälla ner baksätet under framstolarna å sedan rulla in cyklarna stående å vinkla styret vid framsätena. :)
Ca 2,1 kubik lastutrymme, med baksätet undanstuvat, om jag minns rätt.
Fick dock in betydligt mer än två icakassar bak i mitt exemplar med baksätet på plats... ;)

Har nu en Verso S å där kan man inte rulla in cyklarna stående, så det är stor skillnad. Dock så har den ett större chassi med större hjul så den går stabilare på vägen och den är tystare.

frid!

Ja, okej man fick in lite mer även med sätena uppfällda. Men det var ju med sätena nere man ville ha den.

Vi kör en Corolla Verso nu, bekvämare och bättre att köra, men mkt sämre att lasta. Men nu har vi hundbur och barnstol så fick vi prioritera lite annorlunda.

SGS sa:
NickPick sa:

Vad är det som är kasst?

Jag körde 14000 mil i ett dylikt rat. Skulle aldrig I mitt liv betala pengar för att äga en privat.
Vet inte vad bekväm är... Kanske om man är 150cm lång och föredrar en väldigt mjuk stol då.

Brukade åka med hörselkåpor på pga hög ljudnivå.

Vad bra att jag inte behöver berätta för dig att fransmän gör dåliga bilar, för det verkar du veta själv :) prisvärda kanske, men bra? Njä.

Nyfiken på skoda roomster. Skitful och brukas ofta av hemtjänsten i byar där fyrhjulsdrift är bra.

Kombi med fällda stolar för invändig transport är smidigt som sjutton. Går i de flesta vanliga bilar.

Tjena! Funderar på antingen Verso 7-sits eller en vanlig Avensis. Vilken hade ni valt?

Behöver få plats med två bakåtvända barnstolar och en dubbelvagn. Och kanske en mtb men inte samtidigt:)

Bränsle förbrukning är oväsentligt mot fasta kostnader som försäkring och reparationer då vi inte behöver bil till jobbet.

Andra förslag?

NickPick sa:
SGS sa:
NickPick sa:

Vad är det som är kasst?

Jag körde 14000 mil i ett dylikt rat. Skulle aldrig I mitt liv betala pengar för att äga en privat.
Vet inte vad bekväm är... Kanske om man är 150cm lång och föredrar en väldigt mjuk stol då.

Vad bra att jag inte behöver berätta för dig att fransmän gör dåliga bilar, för det verkar du veta själv :) prisvärda kanske, men bra? Njä.

Nyfiken på skoda roomster. Skitful och brukas ofta av hemtjänsten i byar där fyrhjulsdrift är bra.

Kombi med fällda stolar för invändig transport är smidigt som sjutton. Går i de flesta vanliga bilar.

OK. Tack för ett mer utvecklat svar :-)

NickPick sa:
SGS sa:
NickPick sa:

Vad är det som är kasst?

Jag har själv en Roomster. Så ful är den inte, man vänjer sig ?

Kör oftast själv med 1-2 cyklar och packning. Då fungerar den väldigt bra. Om man är tre personer blir det trångt att få plats med cyklarna inne i bilen.

Den är lite för låg och kort för att lastning av cyklar ska ske smidigt. Man får ta av framhjul och ibland trixa lite, men när allt är på plats står cyklarna säkert.

Jag tycker att den är skön att köra, även längre sträckor. Trots mina 190+ cm sitter jag bekvämt.

emigus sa:
Tjena! Funderar på antingen Verso 7-sits eller en vanlig Avensis. Vilken hade ni valt?

Behöver få plats med två bakåtvända barnstolar och en dubbelvagn. Och kanske en mtb men inte samtidigt:)

Bränsle förbrukning är oväsentligt mot fasta kostnader som försäkring och reparationer då vi inte behöver bil till jobbet.

Andra förslag?

Vi har en Corolla Verso, vilken är typ en Verso, nu har vi visserligen en hundbur som tar upp halva baggageutrymmet. Men Om du får in en dubbelvagn i baksätet så får du inte in mycket mer skulle jag säga. Vi har en barnstol och utan takbox (och gärna släp, i somras körde vi med husvagn) skulle vi aldrig kunna åka på semester. Jag skulle helt klart ta en vanlig Avensis. Vi har en diesel, 2,2liters, den är dyr i skatt och försäkringen ligger på dryga 8 000 då med ett gäng rabatter från Folksam för att vi har andra försäkringar där.

Med du inte vill ha in mer än en vagn så funkar väl båda, men om du någon gång vill ha in mer än bara vagnen där bak så skulle jag kolla på en större kombi (större än Avensisen). Vet inte vad dock.

Ojdå känns väldigt svårt med en Verso då.

Vi har en V70 idag och är nog svårt att gå ner i storlek, med tanke på all bröte man behöver ha med sig... Hade gärna haft en Volvo med toyota kvalitet:)

Kan inte annat än lovorda den Mazda 5 vi rattat senaste 5 åren. Lång som en mindre kombi men rymlig som en större, inga problem att pumpa upp en madrass och sova där bak med sätena fällda om det vankas äventyr.

En extra sätesrad finns att trolla upp ur golvet i skuffen vid behov av att köra mer folk (7 platser även om mittsätet bak lämnar en heeel del kvar att önska) och sen kanske det bästa av allt; SKJUTDÖRRAR! Denna geniala idé går inte lovorda tillräckligt!
När ungarna ska med får man en rejäl öppning att lasta i, nu när de blivit större och öppnar själva finns ingen risk för dörrsmällar på parkeringen. Sen när man är i väg själv och använder utrymmet för förvaring så är det guld att kunna öppna hela sidan utan en dörr som är i vägen.

Vid lastning av mtb måste åtminstone ett hjul av och något säte fällas men sen är det inga problem för höjd finns det gott av!

Min bensinare drar 0,75-0,8 vid blandad körning (dock ökar törsten rejält efter 110). kostar ca 2000 i skatt och hyggligt billig att försäkra, vill minnas att jag betalar 4000/år för helförsäkring men då bor jag på landet med garageförvaring etc.

Hade vi inte fått en deal på en annan bil som är lite för bra för att tacka nej till så hade jag börjat spana efter en nyare av samma modell. Tyvärr har Mazda slutat tillverka modellen, vill minnas att sista årsmodellen som tillverkades var 2015.

ceel sa:
landen sa:
[...]

Senast ändrad:
Sköneman sa:
Kan inte annat än lovorda den Mazda 5 vi rattat senaste 5 åren. Lång som en mindre kombi men rymlig som en större, inga problem att pumpa upp en madrass och sova där bak med sätena fällda om det vankas äventyr.

En extra sätesrad finns att trolla upp ur golvet i skuffen vid behov av att köra mer folk (7 platser även om mittsätet bak lämnar en heeel del kvar att önska) och sen kanske det bästa av allt; SKJUTDÖRRAR! Denna geniala idé går inte lovorda tillräckligt!
När ungarna ska med får man en rejäl öppning att lasta i, nu när de blivit större och öppnar själva finns ingen risk för dörrsmällar på parkeringen. Sen när man är i väg själv och använder utrymmet för förvaring så är det guld att kunna öppna hela sidan utan en dörr som är i vägen.

Vid lastning av mtb måste åtminstone ett hjul av och något säte fällas men sen är det inga problem för höjd finns det gott av!

Min bensinare drar 0,75-0,8 vid blandad körning (dock ökar törsten rejält efter 110). kostar ca 2000 i skatt och hyggligt billig att försäkra, vill minnas att jag betalar 4000/år för helförsäkring men då bor jag på landet med garageförvaring etc.

Hade vi inte fått en deal på en annan bil som är lite för bra för att tacka nej till så hade jag börjat spana efter en nyare av samma modell. Tyvärr har Mazda slutat tillverka modellen, vill minnas att sista årsmodellen som tillverkades var 2015.

ceel sa:
landen sa:
[...]

Mazdan låter som en lovande bil! Har du haft småbarn när ni använt den? Tänker på hur det funkar med dubbelvagn?

Synd att det inte finns så många med automat bara.

Ungarna är relativt små ännu (4 och 6) så vi började köra den när äldsta var 1, med andra ord har vi gått igenom alla register av stolar och vagnar ?. Den vagn som åkt med mest var en Bugaboo Donkey Duo som är dubbelvagn men en rätt kompakt sådan. Har aldrig varit problem att få in den. Vi har en Thule Cheetah 2 dubbelvagn till cykel som gått in utan problem även den, dock aningens mera meck där.
Håller med om automaten, är nog det enda jag saknat under åren.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp