ostrand
Aktiv medlem
Vilken bil är bäst för MTB?
tmalm sa:Om man kör tandem är en Ford Galax bra å ha. 5cm marginal dessutom!
/T
Jajävlar. Det blir en sån efter Smaxen!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
/T
/T
För att vara en konceptbil är den ju praktiskt taget konservativ rent utseendemässigt..Luthman Photography sa:Hoppas att de löser designen först. Den där modellen såg ju ut som om propdesignern på första Total Recall filmen hade tagit några piller för mycket innan hen satte sig vid ritbordet.
landen sa:Går i tankarna att byta ut min Ford Mondeo 2002 som tjänat otroligt bra som MTB-bil under flera år. Åker mest till cykeltävlingar på helgerna och kommer knappt upp i 1000 mil per år. Vill ha en kombi (tror jag) men sitter oftast bara två personer så skulle funka med en mindre där sätena går att fälla. Kör oftare cykeln i bilen än på taket (har takställ för rails).
Kikar på liknande bilar med kamkedja för att slippa dyra servicar. Jag gör det mesta själv, men sådant ingrepp är för meckigt.
Vad finns det? Kollat på Volkswagen Variant runt 2009-2010, men läste att de haft problem med kamkedja som hoppar över och rasar motorn. Är allergisk mot plastig inredning och saker som ser ut som rymdskepp innuti (typ Toyota Avensis). Utanpå kan den få se ut hur fan som helst, jag sitter ju i bilen :)
Bensinförbrukning är inte superprio, men vore såklart trevligt om den drog mindre än Forden som kanske snittar 0.7 lvg. Gärna så tyst som möjligt.
Rattnalle sa:Är Forden döende? Mest ekonomiskt är ju att behålla den..
På de flesta lite nyare bilar håller kamremmarna så länge att en kamkedja också hinner börja strula på samma tid. Aldrig riktigt förstått vurmen för kamkedja personligen.
landen sa:Går i tankarna att byta ut min Ford Mondeo 2002 som tjänat otroligt bra som MTB-bil under flera år. Åker mest till cykeltävlingar på helgerna och kommer knappt upp i 1000 mil per år. Vill ha en kombi (tror jag) men sitter oftast bara två personer så skulle funka med en mindre där sätena går att fälla. Kör oftare cykeln i bilen än på taket (har takställ för rails).
Kikar på liknande bilar med kamkedja för att slippa dyra servicar. Jag gör det mesta själv, men sådant ingrepp är för meckigt.
Vad finns det? Kollat på Volkswagen Variant runt 2009-2010, men läste att de haft problem med kamkedja som hoppar över och rasar motorn. Är allergisk mot plastig inredning och saker som ser ut som rymdskepp innuti (typ Toyota Avensis). Utanpå kan den få se ut hur fan som helst, jag sitter ju i bilen :)
Bensinförbrukning är inte superprio, men vore såklart trevligt om den drog mindre än Forden som kanske snittar 0.7 lvg. Gärna så tyst som möjligt.
Det är tio år och 16/18000 mil på Volvos kamremmar för den äldre av de två V70s du nämner.Startgas sa:landen sa:Går i tankarna att byta ut min Ford Mondeo 2002 som tjänat otroligt bra som MTB-bil under flera år. Åker mest till cykeltävlingar på helgerna och kommer knappt upp i 1000 mil per år. Vill ha en kombi (tror jag) men sitter oftast bara två personer så skulle funka med en mindre där sätena går att fälla. Kör oftare cykeln i bilen än på taket (har takställ för rails).
Vill du inte fortsätta med bil i den storleken om du har cykel i bilen? Det är ju skönt att bara behöva plocka av framhjul, eller ens det(min dirt går in i min v70 2009 med hjul och styre kvar).
Det är ju för övrigt trevliga bilar. Både 01-07 och 07-frammåt. Speciellt den äldre känns väldigt solid på alla sätt, den nyare har lite plastigare mittkonsoll, men fortfarande bättre än många andra bilar.
Köper du en med nybytt kamrem så är det 16000 mil tills nästa byte. Vet dock inte om de har någon tidsgräns ifall man som du bara kör 1000 mil per år.
Bränsleförbrukningen borde inte vara superviktigt för dig heller om du kör så pass lite? Bensinarna(som har rimlig skatt) drar ju en del tyvärr.
NickPick sa:Renault kangoo är ju kass som ny så en gammal är nog ingen hit.
SGS sa:Vad är det som är kasst?
Jag har aldrig ägt någon själv, däremot kört via ett tidigare jobb. Var inget särskilt med de bilarna? Förutom att de var just förvånansvärt bekväma.
Småfel har de säkert, men några större, allvarliga brister vad det gäller typfel känner jag inte till?
Om det handlar om klassikern "alla franska bilar är sk*t" så lägger jag ner direkt :)
Kneecap sa:SGS sa:Vad är det som är kasst?
Jag har aldrig ägt någon själv, däremot kört via ett tidigare jobb. Var inget särskilt med de bilarna? Förutom att de var just förvånansvärt bekväma.
Småfel har de säkert, men några större, allvarliga brister vad det gäller typfel känner jag inte till?
Om det handlar om klassikern "alla franska bilar är sk*t" så lägger jag ner direkt :)
Tjena!
Franska bilar är skit, iallafall efter typ -93. Kangoo skulle jag aldrig få för mig att köpa.
Det var nog något fel på det exemplaret. Om det inte har en automat och du körde i stan med den. Då drar den typ litern. Min -04 kommer inte upp över litern mellan tankningarna ens när jag kört långa sträckor i 160-170 på autobahn med den. Men i stan då springer det snabbt iväg.landen sa:Angående V70 så körde jag en kort tid en sådan 05:a tror jag det va, va näst intill omöjligt att få den under 1liter/milen, men kanske va just den modellen.
SGS sa:Iofs bra att folk resonerar så, ger billigare bilar till oss andra ;)
Fast kan man köpa billigt, leva med mindre fel och komma undan åtminstone en besiktning utan större åtgärder så blir det rätt billigt även om man får vaska bilen sen ;-)Kneecap sa:SGS sa:Iofs bra att folk resonerar så, ger billigare bilar till oss andra ;)
Tjena!
Lågt pris vid köp är inte samma sak som billig. ;)
26er sa:P210A alla gånger. Bättre bil finns inte.
Kneecap sa:Franska bilar är skit, iallafall efter typ -93. Kangoo skulle jag aldrig få för mig att köpa.
Det där kommer jag ihåg från när jag övningskörde en 504. Tutan satt i samma spak också.Spacekitty sa:Kneecap sa:Franska bilar är skit, iallafall efter typ -93. Kangoo skulle jag aldrig få för mig att köpa.
Jag har bara haft franska bilar från före 93 och dom var minsann också skit på den tiden. Blinkerspaken satt på fel sida, bara en sån grej, men det har dom ju rättat till på senare år åtminstone.
SGS sa:Kneecap: Jajaja ?
26er sa:P210A alla gånger. Bättre bil finns inte.
Säkert sant. Har en gammal PV 444 jag borde ta tag i. Renoveringsbehov är bara förnamnet :) Apropå OT då.
SGS sa:Generellt så är annars japanska bilar alltid att föredra om man vill minimera risken för onödigt krångel. Saker som krocksäkerhet och rostskydd brukar däremot tyvärr få stryka på foten.
Luthman Photography sa:Om man kan leva med klen motor så tyckte jag att vår Toyota yaris verso var en ypperlig cykelbil. Är man två vuxna får man lätt in tre cyklar och packning i baggageutrymmet. När baksätena är undanfällda alltså. Annars får man in två fulla icakassar och en ananas.
Miracle sa:Luthman Photography sa:Om man kan leva med klen motor så tyckte jag att vår Toyota yaris verso var en ypperlig cykelbil. Är man två vuxna får man lätt in tre cyklar och packning i baggageutrymmet. När baksätena är undanfällda alltså. Annars får man in två fulla icakassar och en ananas.
Den är härlig! Körde min i 16 år å 320 000 km. Klart den har brister, vindkänslig å dålig värme, men mer praktisk bil får man leta efter.
Fälla ner baksätet under framstolarna å sedan rulla in cyklarna stående å vinkla styret vid framsätena. :)
Ca 2,1 kubik lastutrymme, med baksätet undanstuvat, om jag minns rätt.
Fick dock in betydligt mer än två icakassar bak i mitt exemplar med baksätet på plats... ;)
Har nu en Verso S å där kan man inte rulla in cyklarna stående, så det är stor skillnad. Dock så har den ett större chassi med större hjul så den går stabilare på vägen och den är tystare.
frid!
Jag körde 14000 mil i ett dylikt rat. Skulle aldrig I mitt liv betala pengar för att äga en privat.SGS sa:NickPick sa:Renault kangoo är ju kass som ny så en gammal är nog ingen hit.
Vad är det som är kasst?
NickPick sa:Jag körde 14000 mil i ett dylikt rat. Skulle aldrig I mitt liv betala pengar för att äga en privat.SGS sa:NickPick sa:Renault kangoo är ju kass som ny så en gammal är nog ingen hit.
Vad är det som är kasst?
Vet inte vad bekväm är... Kanske om man är 150cm lång och föredrar en väldigt mjuk stol då.
Brukade åka med hörselkåpor på pga hög ljudnivå.
Vad bra att jag inte behöver berätta för dig att fransmän gör dåliga bilar, för det verkar du veta själv :) prisvärda kanske, men bra? Njä.
Nyfiken på skoda roomster. Skitful och brukas ofta av hemtjänsten i byar där fyrhjulsdrift är bra.
Kombi med fällda stolar för invändig transport är smidigt som sjutton. Går i de flesta vanliga bilar.
NickPick sa:Jag körde 14000 mil i ett dylikt rat. Skulle aldrig I mitt liv betala pengar för att äga en privat.SGS sa:NickPick sa:Renault kangoo är ju kass som ny så en gammal är nog ingen hit.
Vad är det som är kasst?
Vet inte vad bekväm är... Kanske om man är 150cm lång och föredrar en väldigt mjuk stol då.
Brukade åka med hörselkåpor på pga hög ljudnivå.
Vad bra att jag inte behöver berätta för dig att fransmän gör dåliga bilar, för det verkar du veta själv :) prisvärda kanske, men bra? Njä.
Nyfiken på skoda roomster. Skitful och brukas ofta av hemtjänsten i byar där fyrhjulsdrift är bra.
Kombi med fällda stolar för invändig transport är smidigt som sjutton. Går i de flesta vanliga bilar.
emigus sa:Tjena! Funderar på antingen Verso 7-sits eller en vanlig Avensis. Vilken hade ni valt?
Behöver få plats med två bakåtvända barnstolar och en dubbelvagn. Och kanske en mtb men inte samtidigt:)
Bränsle förbrukning är oväsentligt mot fasta kostnader som försäkring och reparationer då vi inte behöver bil till jobbet.
Andra förslag?
ceel sa:landen sa:[...]
Mazda gör trevliga bilar med kamkedja.
Sköneman sa:Kan inte annat än lovorda den Mazda 5 vi rattat senaste 5 åren. Lång som en mindre kombi men rymlig som en större, inga problem att pumpa upp en madrass och sova där bak med sätena fällda om det vankas äventyr.
En extra sätesrad finns att trolla upp ur golvet i skuffen vid behov av att köra mer folk (7 platser även om mittsätet bak lämnar en heeel del kvar att önska) och sen kanske det bästa av allt; SKJUTDÖRRAR! Denna geniala idé går inte lovorda tillräckligt!
När ungarna ska med får man en rejäl öppning att lasta i, nu när de blivit större och öppnar själva finns ingen risk för dörrsmällar på parkeringen. Sen när man är i väg själv och använder utrymmet för förvaring så är det guld att kunna öppna hela sidan utan en dörr som är i vägen.
Vid lastning av mtb måste åtminstone ett hjul av och något säte fällas men sen är det inga problem för höjd finns det gott av!
Min bensinare drar 0,75-0,8 vid blandad körning (dock ökar törsten rejält efter 110). kostar ca 2000 i skatt och hyggligt billig att försäkra, vill minnas att jag betalar 4000/år för helförsäkring men då bor jag på landet med garageförvaring etc.
Hade vi inte fått en deal på en annan bil som är lite för bra för att tacka nej till så hade jag börjat spana efter en nyare av samma modell. Tyvärr har Mazda slutat tillverka modellen, vill minnas att sista årsmodellen som tillverkades var 2015.
ceel sa:landen sa:[...]
Mazda gör trevliga bilar med kamkedja.
Mazdan låter som en lovande bil! Har du haft småbarn när ni använt den? Tänker på hur det funkar med dubbelvagn?
Synd att det inte finns så många med automat bara.