Vilken bil är bäst för MTB?

Nä tobbe, en Hummer H3 eller Ford Excursion är rymligare. Drar dessutom mycket mer bensin, vilket är riktigt bra för andrahandsvärdet i framtiden. Bra bilval helt enkelt ;)

iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Per skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Varför bör man i
> > miljöhänseende hellre välja en Cayenne Turbo
> > än en Prius?
>
> Den inre miljön kanske? :-)
>
> http://www.autosalon-singen.de/photos/porsche_caye
> nne_turbo_02100_0060_03_02_03.jpg

Helt ärligt blir jag inte särskilt imponerad av den inredningen. Ska det där vara en exklusiv bil? Porsche? Knappt märkbart roligare än min Skoda.

Lol !
(nä jag är inte avundsjuk, skulle inte ha råd helt enkelt)

Audi tycker jag har den snyggaste inredningen.

Senast redigerad av en moderator:
tobbe83 skrev:
> Är inne på en cheva trailblazer ltz eller en
> jeep grand cherokee.

Åkte trailblazer i sju veckor i USA för ett par år sedan.

145_4586.JPG ht=544
147_4716_r1.jpg ht=725

Har gott om plats för cyklar. I USA känns det som en vanlig bil, mid-size, men när man ser dem i Sverige framstår de som påfallande stora. Inget problem på landet. Men knepigt att ens hitta en parkeringsruta som passar i Stockholm eller Uppsala.

Per skrev:
> ... Men knepigt att ens
> hitta en parkeringsruta som passar i Stockholm
> eller Uppsala.

Av bild nummer två att döma så verkar det inte vara så lätt i USA heller?

=)

Per, Vilken tur jag bor på landet då... Här har vi hela åkrar som parkeringsplatser.
(Tänkte bara driva lite med oss lantisar, så ni storschholmare slipper bemöda er... =)

I övrigt då, vad tyckte du om bilen?

Berne, De två bilarna du just nämnde är ju inga trevliga bilar (Har vi ens så breda vägar). Plus, så får jag väl inte ens in dem i garaget.
Fasen kanske skulle ta o bygga mig en maskinhall nu när tankarna flyger iväg.

s skrev:

> Av bild nummer två att döma så verkar det inte
> vara så lätt i USA heller?

Det ser bara så ut för vi hade backat ner den mot barriären. Kortet är från en tältplats i Wasatch och det fanns parkeringsplats för gott och väl två stora SUVar.

tobbe83 skrev:
> Per, Vilken tur jag bor på landet då... Här har
> vi hela åkrar som parkeringsplatser.
> (Tänkte bara driva lite med oss lantisar, så ni
> storschholmare slipper bemöda er... =)
>
> I övrigt då, vad tyckte du om bilen?
>
>
> Berne, De två bilarna du just nämnde är ju inga
> trevliga bilar (Har vi ens så breda vägar).
> Plus, så får jag väl inte ens in dem i garaget.
>
> Fasen kanske skulle ta o bygga mig en maskinhall
> nu när tankarna flyger iväg.

Det jag skrev till dig var med en del ironi, jag tror inte det kommer dröja speciellt länge förän bensinen och dieseln är uppe på 15 - 20 spänn litern.
Och då blir den biltypen du är intresserad av att bli mycket svårsålda.
Men du kanske får dina pengar så lätt att diverse dåliga bilaffärer inte spelar någon roll, och då är det ju inga problem.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att köpa SUV eller någon annan törstig bil för den delen.
jaja alla bilar är dåliga affärer, men det finns de som är bättre och de som är sämre.

Hej på det Berne, jag förstod att det var ironi i din text och jag försökte svara så ironiskt jag kunde, men jag var trött och seg, så det blev väl bara pannkaka.
Håller med dig om att bensinen troligen kommer höjjas till skyarna, och är väl inte så rädd för det här med bensinförbrukningen i o med att jag kör ca: 500-1000 mil per år. Därimot det andra du skrev om att de blir mer svårsålda är ett stort argument till att man ska tänka 2ggr extra innan man handlar en törstig suv. Vilket också är ett argument jag tror du har rätt i och som kan komma att få mig till att välja något annat- typ vanlig kombi.

Ja jag tror att vi i framtiden måste bli mer medvetna, och tänka oss för både en och två ggr.
Jag valde bil efter låg bensinförbrukning, hög kvalite, högt andrahandsvärde, billig att äga, lagom stor, mycket utrustning. Och då blev det en Prius. :)
Jag kan dessutom vara objektiv och säga att Priusen är vindkänslig, vinglig på motorvägen, obekväm vid långkörning (jag är 190cm), och att den drar mer än de 0,43 som står.
Jag körde i sommras på 0,5 och nu över vintern kör jag på 0,71.
Men jag är supernöjd ändå. :)

Jag förstår ärligt talat inte meningen med Priusen. En BMW 118d kostar mindre och släpper ut mindre koldioxid och inte har någon komplicerad hybridkonstruktion (som iofs verkar funka väldigt bra i sig).

Till och med min gamla VW Polo från -97 gick att köra på runt 0.6-0.65. Lite mindre iofs men jag satt bra i den (195cm lång!).

Hur skulle det vara med en V70-hybrid med gasdrift? Funderar lite på en sån, en nackdel är att Volvo inte tillverkar dom längre så jag undrar lite hur det blir med andrahandsvärdet om några år. Känner en kille som den kostar 5 kr/mil i bränslekostnad, det är ju väldigt ok.

Skulle jag behöva en stor bil skulle jag definitivt kika på en sådan. Speciellt om jag bodde i Göteborg där det är enkelt att tanka gas. Jag tror inte andrahandsvärdet kommer vara nån katastrof.

Vet inte hur det är med just gas-hybriden, men V70 har väl generellt rätt bra andrahandsvärde och V70 är generellt en sjukt bra bil, framförallt för actionsportare! Packar lätt två cyklar i bakluckan utan att de ens sticker upp ovanför ryggstödet bak.

V70 med gasdrift är väl jättebra om man känner behov av en kombi som har bagageutrymmet fyllt redan från början. Gastanken tar upp halva bakluckan.

oxr skrev:
> V70 med gasdrift är väl jättebra om man känner
> behov av en kombi som har bagageutrymmet fyllt
> redan från början. Gastanken tar upp halva
> bakluckan.

Bara på de riktigt gamla versionerna.

perzzon skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > V70 med gasdrift är väl jättebra om man
> känner
> > behov av en kombi som har bagageutrymmet fyllt
> > redan från början. Gastanken tar upp halva
> > bakluckan.
>
> Bara på de riktigt gamla versionerna.

Ja, fast i och med att de gamla versionerna hade det så skall även de nya bli ihågkomna för detta. De skola bära sina fäders skuld, dömda att brinna i den eviga skärselden. Det kallas arvssynd. Det var därför Volvo slutade med gasbilar, djävulen hade helt enkelt en skuld att utmäta. Naturligtvis är detta inget som Volvo törs tala öppet om utan blajar om sviktande marknadsintresse. Den som kan sin Bibel kan i alla fall se detta uppenbara i detta. Halleluja.

Oskar, det var den där V70:n som såg ut som en 850 som hade så. Stenålders!

BMW 316g har en snarlik konstruktion men har inte ens baksätet kvar..

oxr skrev:
> perzzon skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > V70 med gasdrift är väl jättebra om man
> > känner
> > > behov av en kombi som har bagageutrymmet
> fyllt
> > > redan från början. Gastanken tar upp halva
> > > bakluckan.
> >
> > Bara på de riktigt gamla versionerna.
>
> Ja, fast i och med att de gamla versionerna hade
> det så skall även de nya bli ihågkomna för
> detta. De skola bära sina fäders skuld, dömda
> att brinna i den eviga skärselden. Det kallas
> arvssynd. Det var därför Volvo slutade med
> gasbilar, djävulen hade helt enkelt en skuld att
> utmäta. Naturligtvis är detta inget som Volvo
> törs tala öppet om utan blajar om sviktande
> marknadsintresse. Den som kan sin Bibel kan i alla
> fall se detta uppenbara i detta. Halleluja.
tänkte ite på de...

Ojoj, gastank istället för baggageutrymme, hade inte tänkt mig en så gammal bil riktigt. Gengas kanske kunde vara nåt annars? :)

Gillar tanken att om man är tvungen att ha en stor kombi så kan man ha en miljövänlig bil som även är billig i drift. Min bensingolf som drar 0.67 i blandad körning är alls lika billig per mil som gas-V70:in vad gäller bränslekostnad, rätt imponerande.

tobbe83 skrev:

> I övrigt då, vad tyckte du om bilen?

Det var en minimalistiskt utrustad hyrbil, fanns AC och CD-spelare, men det var allt. Motorn var en smått slö V6a. Men med tiden lärde vi oss att älska den. Den krånglade aldrig och tog oss säkert och bekvämt runt sju stater. I grund och botten är det en ‘truck’. Den rymmer lätt två hojar.

144_4464.JPG ht=544

I Sverige passar en trailblazer på landet. Skulle jag köpa en skulle jag dock titta på V8a versionerna, och även på GMC, Yakoon och Denali. Ska man vara helt politiskt inkorrekt är det lika bra att vara det med besked och löpa linan ut ;)

Sambon och jag funderar även på att vara rätt politiskt inkorrekta och skaffa en sån här istället för rymlig kombi, den nya Mitsubishi evon:

12454_IIJKNMVOTYZPJ.jpg ht=200

Kommer vi att brinna i helvetet senare då kanske? ;) Nä, men det är liksom så fel men hade varit så skoj samtidigt.

Lotta B. Fin bil, men tycker den nya Evo XI:an påminner mycket om den nya volvo S40. Nä titta på Impreza Sti i stället =) Nu i hatchback utförande, så du får nog inte så stora bekymmer med att baxxa in två cyklar i skuffen..

Lotta B skrev:

> Kommer vi att brinna i helvetet senare då kanske?

Summan blir väl konstant, ni kommer att ha haft himlen nu. :-)

Jag tror att det blir svårt att hitta mer kompetent busbil, subban är bra men EVO:n är bättre.

Jag tyckte en 400K EVO6 Mäkinen edition var lite saftig för min stackars inkomst, men ni blir nog nöjda om ni väljer Mitsun, vad nu dagens version har för siffra.

Kolla försäkringskostnaden först bara. Senast jag kollade på en Impreza GT (var väl iofs 1999) så kostade den nära 20 papp om året att försäkra. Forestern (som i mångt och mycket faktiskt är samma bil som just Impreza GT) kostar 5000-6000kr / år nu efter att trafikpremierna höjdes.

Lotta B skrev:

> Kommer vi att brinna i helvetet senare då kanske?

Absolut, men ni får gott sällskap av oss om vi skaffar oss en 955 ;)

Jo vi håller ett öga på Subaru Sti också, får se om det blir ängeln(miljöbil) på ena axeln som får råda eller om smådjävulen(rolig bil)på den andra axeln vinner matchen.

Jomper, bra synpunkt, kollade för några år sedan på försäkringar men det kan ju ha ändrats.

Per, då kanske vi ses i framtiden på det varma stället ;)

Lotta B skrev:
> Sambon och jag funderar även på att vara rätt
> politiskt inkorrekta och skaffa en sån här
> istället för rymlig kombi, den nya Mitsubishi
> evon:
>

Svettig prislapp på den bara, 440K nånting. Själv gick jag o funderade på om man inte kunde göra ett klipp på den "gamla" evo 9an men efter samtal till Mitsu i sverige så visade sig det vara slut på dom. Nåja, finns ju alltid blocket. Eller Tyszkland, även om Mutsu-snubben började mumla besvärjelser i luren så fort han hörde ordet import.. ha ha.
Fast betala sporthojsförsäkring för en bil har man ju inte lust med förståss...

Fasen va skönt när man bara får svar sådär rakt av. :) Då går jag väl till banken på lunchen då och ordnar lite finansiering. Tack.

JojjeM skrev:
> Mercedes kombi är bäst på allt :)
>
> /Johan

Det var en blå Mercedes kombi som bärsärken i Vällingby körde igår. Case closed - merca är för galningar.

Men efter dryga 700 inlägg, har ni inte enats om vilken bil som är optimal? Vilken vann? Hyundai Elantra kanske?

Bilägandet får inte ta pengar eller tid och uppmärksamhet ifrån cyklingen? Bra med dragkrok, för cykelstället, inte så fin eller bred att man inte vågar använda den på kostigarna ut till stället..
Det borde räcka långt? Ändå letar jag förtvivlat efter just nåt sånt nu! Skrotoffensiven och veteranputtarna har gjort det lite knepigare med såna fynd.

Faceplant skrev:
> Har kanske varit uppe förut i tråden, men om man
> räknar ut totala energikostnaden per körd
> kilometer för en Prius under hela dess livslängd
> så framstår den knappast som ett miljövänligt
> alternativ. Dvs man tar även med den energi som
> går åt för att producera, reparera och skrota
> bilen. En V8-suv har lägre energikostnad under
> sin livstid.
Det tar emot lite att svara på ett inlägg som är två månader gammalt men jag känner att jag är tvungen:

Den där undersökningen var väl beställd av amerikanska bensinlobbyn om jag inte missminner mig och har fler fel och orättvisa jämförelser än jag hinner räkna upp idag. Det är väl inte så himla konstigt att en Ford-truck blir miljövänligare än en Prius när man säljer uppåt en miljon truckar om året. Trucken produceras lokalt, servas lokalt, man kan producera en himla massa reservdelar på samma fabrik och man behöver inte specialbeställa allting. Jämför detta med att skeppa över ett par Priusar från Japan och sedan göra detsamma med varenda liten reservdel. Hade dock Priusen haft samma stordriftsfördelar som Ford så skulle den naturligtvis ha sopat mattan med truckarna miljömässigt.

Priusen är en pionjär, ett första test för en ny teknik (eller ok, Honda Insight kom ett par år innan men skit samma). Att jämföra hybridteknik med renodlade bensinbilar som har utvecklats i drygt ett sekel är inte heller rättvist. Skulle all ny teknik vara tvungen att redan från början vara bättre än befintliga lösningar så skulle vi fortfarande ha bott i grottor.

En diesel pickup i stil med Hilux eller L200 lär ju vara bäst. Fan va skönt att slippa tvätta och plocka isär hojen efter varje liten tur...

Halvkombi/kombi är definitivt bättre än sedan tycker jag i alla fall.. Såhär såg den dåvarande
bilen ute efter en resa till Prag. Hittade en ny cykel till bra pris till min sambo i Lund
sen stannade vi för att mätta våra tomma magar på Ikea i Älmhult där vi äver tryckte in en Malm sängstomme på fyndavdelningen. Som såldes lite dyrare en vecka senare då vi tyckte att den passade in lite sådär :)

Bilagor

• P7160003.JPG
    P7160003.JPG
    94.4 KB · Besök: 45
Senast redigerad av en moderator:
Suttit mycket på blocket å kikat på sistone, efter nästa bil som ska funka ännu bättre än Smarten för transport av cyklar, kajaker (Jodå, men de är hopfällbara) och klätterprylar..

Alla dessa varianter där man måste plocka ner cyklarna mer eller mindre i bitar tycker jag är suboptimala. Tar lite tid att fixa och leriga, oljiga cyklar kanske man inte vill ha inne i bilen flera gånger i veckan.. Då måste alltså antingen bilen vara väldigt stor, typ skåpbils-stor, för att klara 1-2 cyklar inuti bakom sätena, eller ha ett bra system för att ha cyklarna utanpå.

Lyfta cyklar upp på taket är lite bökigt. Och inte alltid så kul om de är väldigt leriga. Återstår bakom bilen. Har på Smarten ett ställ som fästs med krokar och spännremmar, funkar ok, men tar lite tid, måste efterspännas och det är ju risk för lackskador och för hög belastning på luckan. Dragkrok då.. Modellerna som spänns fast på dragkrok verkar supersmidiga. Klart att använda på några sekunder, går fort att ta av om man måste in i bilen bakvägen.

Kruxet är då bara att hitta en liten, bensinsnål bil (lite miljötänk å snåltänk) med dragkrok. Vill även ha automatlåda och AC och en vettig stereo. Samt att bilen ska vara problemfri, långt mellan verkstadsbesök och när det ändå är dags ska det vara bra service och vettiga priser. Och då är det är inte så lätt.. Mest stora bilar som får dragkrok verkar det som. Lutar åt en ny då. Fullutrustad Toyota Yaris med dragkrok kanske.. Märken från Korea, Italien och Frankrike går nog bort.. Alternativ?

Tillbaka
Topp