Vilken bil är bäst för MTB?

terrängbilar är överskattade i sammanhanget. Visst ett par centimeter extra frigång är att föredra (som på 240!) men allt annat är fåfånga i såna här sammanhang. I synnerhet X5...

Volvos tramsbilar med stora hjul och nästan aldrig fyrhjulsdrift är väl än värre.. Lika bra i terrängen som sportbilen Audi TT är på bana. Hörde jag någon viska haldex?

När det ändå snackas franska bilar kanske denna är värd en titt <http://www.renault.se/web-org/personbilar/bilhallen2.asp?b=17> kanske inte världens bästa 4-hjulsdrift men ändå, den är ju fransk med allt vad det innebär. Har en polare i Frankrike som tog en så'n som tjästebil enbart för att få plats med cykeln (han sket fullständigt i vad resten av familjen tyckte), bara att rulla in hojen.

Säger han som själv kör Subaru.

Volvo har Haldex på både XC70 och XC90. Däremot hade V70XC inte mycket till 4WD..

/ser minst 100 volvobilar där jag sitter nu..

Kangoo är tyvärr hemsk att köra längre sträckor om den inte blivit bättre senare åren. Men den är oerhört stor och praktisk!

Jomper: Japp och hur bra är haldexfyrhjusdrift?

Haldexsystemet är ett billigt sätt för biltilverkarna att göra bilarna lite säkrare och sälja fler bilar till folk som tycker att det där med 4wd verkar himla sportigt. Men visst de flesta XC70 och 90 går ju inte en meter terräng..

Den är i grund och botten framhjulsdriven och kopplar in bakhjulen med en elektrohydrauliskt styrd lamellkoppling i oljebad. Efter att amerikanska motorjournalister påpekat att XC70 inte var fyrhjusdriven hela tiden så gick volvo i usa ut med att bilen är konstant fyrhjulsdriven eftersom kopplingen är inställd på att fördela 5% av drivkraften till bakhjulen hela tiden. Det verkar väldigt konstigt eftersom lamellkopplingen skulle behöva slira lite hela tiden eftersom den inte fungerar som en mellandiffrential i en riktig fyrhjulsdriven bil och slirande kopplingar tycker iaf jag inte är någon höjdarkonstruktion.

Biltillverkarna gillar den eftersom den är billigare än en med riktig mellandiff. Istället för att tillverka en helt ny växellåda med mellandiff kan man behålla samma konstruktioner som till de framhjulsdrivna modellerna och växellådorna behövs bara modifieras för en utgående axel till bakhjulen.

En fördel med haldex är att med bara framhjulen inkopplade så drar bilen mindre soppa. En nackdel är att bilen blir inkonsekvent i extremare situationer. Dvs den är säkrare om man är kass på att köra bil men sämre om man kan. Har faktiskt inte läst någon testkörning av något med haldex där den fått bra kritik.

Här finns lite info om alla sorters fyrhjusdrivning och även haldex och Volvo:

http://www.4x4abc.com/4WD101/glossary.html

Här finns topgearavsnitt med deras utlåtande om TT med haldex. Dom är inte förtjusta direkt.

http://www.sleepy-fish.com/other_veh.htm

Haldex är otroligt mycket bättre än de viskokopplingar som används till höger och vänster iallafall, men jag vill hellre ha en Subaru :-)

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Haldex är otroligt mycket bättre än de
> viskokopplingar som används till höger och vänster
> iallafall, men jag vill hellre ha en Subaru :-)

Subaru har så vitt jag vet i alla fall förutom en form av diff med viskoskopplingar mellan fram och bakhjul och även koppling mellan höger och vänster hjulpar, det är tydligen många som tillverkare snålar med det.

Längst ner på sidan om Subaru mm.
http://autozine.kyul.net/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm

fisherbike Skrev:
> BMW X5:an är väl klippt och skuren för seriös
> "Adventuretouring".

Nej, ont om plats, men i X3 kan man ha två hojar stående innuti, fastsatta i gafflarna.

Per

Om du ska prova Santa Fe så kolla också in Suzuki Grand Vitara XL.7. Den är byggd med ordentlig ram och lågväxel.
Precis som en riktigt terrängbil ska ha.
Har en 2,7L sexa på över 230Nm och den ska inte ta mycket mer än litern milen blandad körning. Verkar vara ett bra alternativ om man är ute efter den typ av bil, hyffsat pris med.

/Jim

[Freeride] EriC Skrev:
> Smuffe Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Tror jag att skulle va fin fin att frakta
> sig
> > själv,polare & hojjar i.
> > Troligen lite väl dyr i inköp & bränsle
> =)
>
>
> Asså.. aja jag tar nog faktiskt häldre den här:
>
>
>
> Ur filmen "New World Disorder 3"
>
> / EriC
>
> -----------------------------
> Don't WorrY, Be Happy!
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2004-10-21
> 19:56 av EriC.
det är ju samma bil modell men håller med tar oxå hellre den den är ju höjd =)

42Hz: Det är skillnad på viskokoppling och en diff med diffbroms där bromsverkan regleras av en viskokoppling. Som gjort för att missuppfattas och det drar biltillverkarna nytta av när folk luras att tro att fyrhjulsdriftsystemet på deras bil är high tech.

En differential är det som sitter mellan drivhjulen och gör att ytterhjulet i en kurva kan snurra lite fortare än innerhjulet eftersom att det har en längre sträcka att rulla. På samma sätt funkar en differential mellan fram och bakhjul. En sådan kallas mittendifferential.

Subaru har en differential mellan framhjulen, en mellan fram och bakhjul och en mellan bakhjulen. Sidan du länkade till har inte riktigt fattat det och de är inte ensamma bland folk som borde veta skillnaden. I stora svenska biltidningar och motorprogram slarvar man något otroligt och pratar vitt och brett om differentialer hit och dit när det är någon form av koppling och tvärtom.

Det finns alltså två sätt att koppla ihop fram och bakhjul i fyrhjusdrivna bilar. Antingen med en sorts slirandekoppling eller med en differential. Systemen med differential är dyrare, mer avancerade och kräver ett mer komplicerat bromssystem. System med koppling är enklare och används framförallt i bilar som i grunden är framhjulsdrivna och har tvärställd motor. I tunga terrängbilar kopplar man ibland i och ur framhjulen utan en slirande koppling. Man låser helt enkelt en axel eller låser hjulnaven i fram som kan kopplas i och ur för konstant 4wd.

En koppling har funktionerna urkopplad, slirande och ikopplad. En differential är hela tiden inkopplad och kan fördela drivkraften mellan hjulen så att bilen kan få all kraft i fram eller i bak. En bil med haldexkoppling kommer alltid att driva på framhjulen och kopplingen reglerar bara i och urkopplande av bakhjulen.

I system med differential kan man använda olika sorter av diffbroms som inte är samma sak som en differential trots att många kallar båda för diff. En diffbroms är inte heller samma sak som en differentialspärr fast sidan 42Hz länkade till benämner den som just "lock". Dock kan en diffbroms naturligtvis bromsa så mycket att de båda axlar den sitter mellan går med samma hastighet.

En tvåhjulsdriven bil med utan differentialbroms spinner med ett hjul om det hamnar på is medan det andra hjulet som har grepp står stilla. Bilen är i princip enhjulsdriven just då. En differentialbroms drar med sig det stillastående hjulet. Av samma anledning har man diffbromsar i mittdiffen. Audi som är kungar på fyrhjulsdrift undantaget TT och A3 använder en torsendifferential, Subaru använder någon form av viskokopplingar (i diffen!) och Mitsubishi använder någon form av elektrohydrauliska våtlamellkopplingar i sina diffar som styrs av en dator i sina evomodeller. De vanliga Mitsubilarna har enkla kopplingar utan diff.

Slutsats: Volvo gör grymma bilar (undantaget greyline, blackline, silverline och den pistagegröna färgen) men deras fyrhjulsdrift är varken sportig eller bra i terrängen. Den är dock väldigt bra för normal körning där den är vägsäker och bränlesnål. Volvos fyrhjulsdrivna bilar är alltså en vanlig säker Volvo med en terrängbilskuliss till kaross. Audi TT är en tramsig golf/cordoba/octavia/a3 och antagligen en drös jag glömt med sportig kaross som audi säljer som en sportbil till folk som inte vet bättre. Synd när den ser rätt ball ut..

Gissa vad jag gillar mer än cyklar? ;)

Finns det inte ännu en avart av fyrhjulsdrivning?

Den som bl a Mercedes nyttjar. Den innebär att det hjul som spinner snabbast bromsas av ABS systemet. Behöver jag säga att det blir problem vid klättring på löst underlag???

Muerto: det är väl framförallt en form av antispinnsystem, som tyvärr är helt hopplöst på löst underlag.

Men jag fortsätter tjata om det här med terrängbilar: vad mer än image gör en terrängbil lämplig för cykeltransporter? Visst, några få av dem har stort och högt lastutrymme men det har folkvagnsbussar och minivans också, dessutom drar de mindre soppa.

Behöver man hög markfrigång och fyrhjulsdrift för cykeltransporter cyklar man för lite. Man får inte köra i terräng, och de smärre terrängliknande avsteg man behöver göra ibland handlar väl mest om att parkera på någon gammal körväg. Hur ofta måste man göra det när man ska ut och cykla? I min hobby vid sidan av cyklingen, jakt, skulle man vara mer betjänt av fyrhjulsdrift och hög markfrigång men inte ens där finns det något egentligt behov.

Jag erkänner att jag har en hemlig dröm om en Nissan King Cab el. dyl. med dubbelhytt med det handlar mer om att få ett schysst flak att slänga upp cyklar på.

Med tanke på att 99% av alla "terrängbilar" aldrig ser svårare terräng än vad en vanlig 2 hjulsdriven bil skulle klara av så anser iaf. jag att dom är ett satans otyg! Kanske bonden ute i Nowhereville eller norrlänningarna med halvmeters snödrivor på vägarna (jag överdriver kanske/kanske inte) behöver den men jag tror knappast att affärsmannen Herr Adamsson (fiktivt) är i behov av den för att kryssa runt på Stockholms innerstads gator (och dessutom olagligt parkera på handikappsparkeringarna).

Att sedan Porsche bygger en extremt ful variant av denna fordonstyp med prestanda som en sportsedan och former som maskerar markfrigång osv. gör att man börjar undra lite om varför dessa bilar existerar? Infiniti gör väl också ett av de konstigare försöken med en sk. terrängbil maskerad till en ful personbil...

För att ytterligare spä på komiken kan sägas att vi kommer fram med våran Citroen C5 där folk kör fast med lyxsuvar som betingar ett betydligt högre pris... Nu tänker ni SUV ägare att "visst säkert!" men jo det är sant. Och vad som är mer komiskt är att detta gäller på sanka gräsplaner med ett släp på ca. 1400kg hängande efter...

Lite elakt kan man säga att dom som skaffar den typen av bilar (SUVar) kompenserar för något, vad detta något är behöver vi inte gå in på...

Nu väntar jag bara spänt på vad jag får för reaktioner på detta inlägg... Antagligen blir jag både kastrerad och dömd till livstid halshuggning i elektriska stolen...

oxr Skrev:

> Behöver man hög markfrigång och fyrhjulsdrift för
> cykeltransporter cyklar man för lite.

Precis, så är det;)

> Jag erkänner att jag har en hemlig dröm om en
> Nissan King Cab el. dyl. med dubbelhytt med det
> handlar mer om att få ett schysst flak att slänga
> upp cyklar på.

Är rätt svag för vissa amerikanska SUVar, men lär knappast köpa någon eftersom de är dyra i drift och rullande ekologiska katastrofer, det som är tilltalande med SUVar är väl framför allt att man sitter lite högre o kan klara sig bättre vid en olycka, förvisso ofta på bekostnad av ens medtrafikanter.

Per

Per Skrev:
> fisherbike Skrev:
> -----
> > BMW X5:an är väl klippt och skuren för
> seriös
> > "Adventuretouring".
>
> Nej, ont om plats, men i X3 kan man ha två hojar
> stående innuti, fastsatta i gafflarna.
>

Kan på grundval av solid empirisk forskning meddela, att det finns ingen BMW som på ett rimligt sätt rymmer två hojar med bakhjulet kvar på hojen. Var ut o testade igår, och det var hopplöst, de är helt enkelt för trånga, avsedda för golfare snarare än cyklister, och det gäller även X3.

Per

Burner Skrev:
> de flesta borde inte köpa terrängbil.
> de drar mycket soppa och är dåliga för miljön...

Visst är det så, håller verkligen med dig, även om jag kan uppskatta en amerikansk truck rent estetiskt, för vår del handlar det om att att hitta en bil som kan ta två hojar inne i bilen.

Tom2.jpg

BMW är efter gårdagens övning helt ute ur leken. Hade f ö inte tänkt köpa X3, utan en skåbil, men det var dödfött att försöka få in hojarna. Nu är fälet helt öppet. Det kan bli en V70, eller en Hyundai Santa Fe, eller vad som helst :(

Per

Per Skrev:
> (...)
>
> BMW är efter gårdagens övning helt ute ur leken.
> Hade f ö inte tänkt köpa X3, utan en skåbil, men
> det var dödfött att försöka få in hojarna. Nu är
> fälet helt öppet. Det kan bli en V70, eller en
> Hyundai Santa Fe, eller vad som helst :(
>
> Per
>
>
>
>
> Keep the trails open

Funkade det inte med bilpoolarna i Uppsala?

Hälsningar,
Peter
<http://www.liggister.org/>

Peter Markusson Skrev:

> Funkade det inte med bilpoolarna i Uppsala?

De funkar säkert, o principiellt gillar jag dem. Men vi vill gärna ha en egen eftersom vi kommer att resa långt med bil.

Per

Per Skrev:
> Burner Skrev:
> -----
> > de flesta borde inte köpa terrängbil.
> > de drar mycket soppa och är dåliga för
> miljön...
>
> Visst är det så, håller verkligen med dig, även om
> jag kan uppskatta en amerikansk truck rent
> estetiskt, för vår del handlar det om att att
> hitta en bil som kan ta två hojar inne i bilen.

Ähum, även japanska trucks verkar falla dig i smaken :)

Volvo V70 är en väldigt bra bil. Det finns cykelhållare för lastutymmet i Volvos tillbehörskatalog detaljnummer 9496 979-7, man kan alltså få i ett par cyklar gaffelmonterat. Max avstånd mellan gaffelöra till top av styre får vara 700mm.

Wilier Skrev:
> Volvo V70 är en väldigt bra bil. Det finns
> cykelhållare för lastutymmet i Volvos
> tillbehörskatalog detaljnummer 9496 979-7, man kan
> alltså få i ett par cyklar gaffelmonterat. Max
> avstånd mellan gaffelöra till top av styre får
> vara 700mm.

Varmt tack för den infon, dessvärre är det måttet på min 720 mm, fr bromsoket 740. Det sitter en Marzocchi på som är relativt hög mellan axel o krona. Enligt Volvos måttritningar är skuffluckan bak 766 mm, givet att jag har tolkat dem rätt, så hojen borde gå in, uppgifterna anger också att det är 807 mm till taket inne i skuffen. Framgår ej om måttet avser ytter eller innertaket. Den andra hojen är lägre så det är inga bekymmer med den.

Daner, tackar, ska kolla in Subaru, känner till att de ska vara skitbra, flera utmärkelser, som “mest nöjda ägare” i USA, tror jag.

Ytterligare en bil vi börjat fundera på är MB. Modellen som används som droska. Den föregående modellen svalde i de flesta fall två cyklar i kartonger. Har åkt i dem några gånger till Arlanda. Så, de borde funka.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Ska man frakta cyklar i en merca rekommenderar jag en sån här:
http://www.falkoping.se/images/Test/falk%f6ping/r%e4ddningstj%e4nsten/911-h%f6ger.jpg

Inga problem att få in cyklar där inte.

Själv föredrar jag ju Volvo:
http://www.falkoping.se/images/Test/falk%f6ping/r%e4ddningstj%e4nsten/913-h%f6ger.jpg

Fast en riktig volvo vore ju att föredra:
http://www.rescuesale.com/show_img.asp?file=735_1.jpg

Men gamla mercor är förstås lite mer ståndsmässigt:
http://www.algonet.se/~olabyab/rkn/rknagbg1.jpg

Caddyn är grymt snygg. Smygkikade in i en igår och den har ett jätteutrymme i bak. Synd att den bara finns med pyttemotorer utan automatlåda.

the_TnT Skrev:

> Per: Har du kollat på Citroën C5 kombi?

Ja, har t o m anmält intresse för att provköra en via webben men har inte hör något från Citroen.

Dessvärre går de inte upp mot en sådan här

rknagbg1.jpg

Per

Nya C5 an är snygg! Sedanmodellen har fått sig en riktig uppryckning både fram och bak! Även kombin har blivit lite snyggare. Då framförallt fronten...

Per Skrev:
> the_TnT Skrev:
>
> > Per: Har du kollat på Citroën C5 kombi?
>
> Ja, har t o m anmält intresse för att provköra en
> via webben men har inte hör något från Citroen.

Dåligt att ha en sådan funktion där man inte sen tar ansvar för den. Säkraste sättet att provköra en C5 är nog att besöka en Citroën-handlare.

Jag kan inte påminna mig om att någon föreslagit VW Passat combi. Det är nog annars ytterligare ett bra alternativ i den bilklassen.

> Dåligt att ha en sådan funktion där man inte sen
> tar ansvar för den. Säkraste sättet att provköra
> en C5 är nog att besöka en Citroën-handlare.

Jag var faktiskt in när jag var på väg någon annanstans och fick intrycket att de inte hade någon hemma. Det var ganska mkt folk där så jag stannade inte o frågade.

> Jag kan inte påminna mig om att någon föreslagit
> VW Passat combi. Det är nog annars ytterligare ett
> bra alternativ i den bilklassen.

Jag har kollat in dem som hastigast, verkade ha för liten skuff.

Per

En Toyota Avensis kombi kanske? Vi fick plats med 5 personer, samt 4 cyklar i den, några hjul fick dock åka i takboxen. Om den var bekväm hela vägen ner till Schweiz? Nja... :-D

<http://www.happymtb.org/artiklar/verbier2003/>

/Leo

VW Passat är inte stor bak. Faktiskt inte mycket större än min Audi 80 Avant som klassas som "mindre kombi". För min del blev det en Mondeo, en av de största traditionella kombibilarna i konkurrens med C5 och Open Vectra (vill minnas att Opeln är störst).

Någon nämnde nya VW Caddy Family vilket verkar vara en grymt praktisk bil...om de bara kunde sätta i en hel motor också. En 1.4 är ju bara en halv...

Newsboy Skrev:
> ........Kolla också nya 407
> med glastak............

En sak som inte bilhandlarna meddelar om om 407an är att 2.2an och V6an måste ha minst 17tums fälgar (pga. löjligt och onödigt stora bromsar). Det finns inte att få i plåtfälgar i den storleken och 17" vinterdäck är inte billiga, så räkna med minst 14 lakan för vinterdäck, vilket är helt absurt.

Tebaks till bilarna.
Själv har jag de senaste 3 åren kört med en V40 T4, och visst är den kul att köra enligt mig. Speciellt med sänkt chassi och låg profil på däcken, men den lastar som en Fiat 127, det rymms INGENTING i den. Stor utanpå men liten som en sillburk inne. Jag har tänkt byta till en VW Touareg eller en A6 Avant (när den nya kommer). Touaregen har ju nackdelen att det inte går att lyfta hojar på taket.
En Mondeo skulle jag aldrig köpa, visst, jäkligt bra att köra, men problem som inte skall finnas på bilar i detta årtusonde är jag inte villig att betala för.
Om jag skulle köpa bil med en begränsad budget skulle jag köpa japanskt, de går och går och går. Tänk på att Honda har tillverkat 15 miljoner motorer med VTEC-tekniken och inte en ända har ännu haft produktionsfel...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp