Vilken cantileverbroms till CX?

dileno

Aktiv medlem
Hallå!

Är på jakt efter bättre cantileverbroms på min gamla Scott CX Comp 2010. Just nu sitter det något dåligt och slitet på. Jag vill inte köpa ny cykel än, därför kollar jag på ny cantilever med hyggligt lätta justeringsmöjligheter.

Vilken ska man välja?
Har ni nån bra deal på cantileverbroms nånstans?
Något man ska tänka på?

Tack.

Tektro CR720 (wide) / CR710 (narrow) är billiga och har det elementära (så som lösa belägg, enkel vinkelinställning för toe in, rustik fjäderbalans (720) samt låsning av kopplingsok) på plats.
Att fästa vajerhölje "långt ner" på gaffeln (med en Tektro 1277A, eller något bättre) är inte så dumt.

När det gäller så billiga saker (som Tektro - finns ju finare grejor :-) ) så är det i mitt tycke sällan ide att jaga några tior hit och dit utan bättre att beställa där man kan få allt snabbt på en gång (dvs. på Bike24.com :-) )

Avid Shorty Ultimate är ju grymma - I synnerhet att de är så lätta att justera. På två cyklar har jag även klassiska frogglegs som också går att få bra funktion med men inte lika smidiga vad gäller finjustering.

Paul har ju också kanonfina bromsar men var lite dyra har jag för mig

Jag har Tektro CR720 och dom är super bra. Lätta att justera och tar riktigt bra.
Parade med Emmers Favvo handtag , Sora 8speed ;)

Tack allesammans för grymma råd! Någon Avid Ultimate eller Tektro 720 ligger nära till hands då!

Har kikat på V-broms med men inte riktigt förstått storheten med det?

Det som är bättre med V-broms är väl att det är omöjligt att göra fel när man ställer in dom. Gör du fel med cantis så finns det risk att dom fungerar kasst. Med rätt konf så är cantis däremot mer än bra nog.

Har haft Tektro CR720 på en hoj och dom var bra så länge man hade kabeln så lågt det gick. Nu har jag ett par TRP RevoX på crossen och dom tycker jag är grymma, speciellt att man kan ställa toe-in utan att behöva ta lös hela klossen. Att dom är snygga är ju knappast en nackdel!

dileno sa:

På en V-broms dras armarna mot varandra, dvs i den riktning de skall för att bromsa. På en cantibroms dras armarna uppåt och en brygga samt vridna armar får överföra kraften i rätt riktning. Känns bara fel och är känsligare för justering, men har bättre plats för lera, gräs och annat mög. På en CX som används för just crossande skulle jag välja canti, men annars V-broms.

Edit: Katie Comptons mekaniker (och man) monterade Shimano BR-CX70 på hennes hoj. Han verkar vara rätt noga med deltaljerna. Jag körde på en äldre version av den bromsen tidigare och den har funkat bra.

Senast ändrad:
CX70 är vettig men CX50 är bara onödigt dyr.
En nackdel med V-broms är att vajern är känslig för skit in i höljet (och att bara några få har rätt utväxling).
En Canti går alltid justera så att man får en lämplig utväxling. (Om det är stor rörelse och stor kraft eller liten rörelse och liten kraft kan man anpassa så man blir glad.)

Men oavsett: Se till att det är enkelt att anpassa beläggens utstick så de jobbar vinkelrätt mot fälgen (justerbara för fälgbredd) och att justera för lagom toe-in (ungefär en till två pappskivor), samt att det ät "insatsbelägg". Utan det - viket oftast saknas på billiga - så kommer det bara gnissla och ta dåligt.
(CX70, CR720/710, Shorty 6 och Ultimate har sådant, men inte CX50, CR520/510, Shorty 4)

dileno sa:
Jag har iofs in "riktig" CX, men för mig har vanliga v-bromsar med Travelagent fungerat bra sedan många år.

Det började med att jag hade problem med bromsarna på min CX-fierade hybridrams-pendlare.
Jag försökte först med cantilver, men de funkade inta alls bra, ffa pga vajerdragningen till bakbromsen.
Jag bytte då till mini-V bromsar, men jag var missnöjd både med deras funktion och att jag var tvungen att justera dem så ofta.
Jag bytte därför till vanliga V-bromsar (XTR med parallellogram) och en Travelagent för att få dem att funka med vanliga bromshandtag.

Jag är väldigt nöjd med dem, de fungerar MYCKET bättre än både cantilever och mini-V.
Jag har inte behövt göra annat än skruva på justerskruven när bromsgummina slits.
Jag har iofs bytt bromsgummit till KoolStops laxfärgade som också funkar fantastikt bra (så länge det inte är snö/is eller likn på bromsytan)
Jag hade hört/läst div skräckhistorier om Travelagents, men både vid installationen och under användningen sedan dess har de fungerat över förväntan.

Kanske inte en optimal lösning för en tävlings-CX, men jag har svårt att se vilka fälg-bromsar som skulle vara bättre för (icke skivbromsad) pendlar-CX.

/Håkan

Kan intyga att mini-v måste justeras ofta eftersom de måste sitta rätt tajt om man vill ha direkt bromsverkan (=riktade fälgar är ett måste). Och ska du köra cross så samlas det lätt gräs och lera.

Senast ändrad:
Tektro CR720 fungerade mycket bra på min monstercross (innan den blev stulen vill säga), dock cyklades den mestadels i stadsterräng. En extremt stor fördel med dessa (eller canti i allmänhet) är att de är estetiskt tilltalande, vilket knappast kan sägas om någon form av v-broms.

Efter en snabb sökning verkar bike-components.de ha bäst pris (ink frakt) och som finns i lager. Säg till om du hittar något bättre.

Avid Shorty finns i både wide och narrow, beställer man frambroms från bike-components.de så har dom bara wide fram vad jag kan se.

snajgel sa:
Avid Shorty finns i både wide och narrow, beställer man frambroms från bike-components.de så har dom bara wide fram vad jag kan se.

Japp, det är som Emmer säger - att det går att konfigurera om i wide eller narrow om man vill. Nu slipper man iofs det också eftersom bike-components trots allt har båda modellerna.

ScreenShot2016-11-28at19.57.49.png

Kan man byta "rakt av" från CX50 till Avid Shorty? Visst kan man vara säker på att de passar? Brukar wirelängden räcka?

Tillbaka
Topp