Vilken Canyon som nybörjarracer?

decaf

Medlem
Jag har cyklat på en cityhybrid och önskat att jag hade en racer alldeles för länge nu, så nu tänkte jag slå till. Efter en del undersökande fastnade jag för Canyons cyklar som verkar få väldigt bra betyg i tester och ger mycket cykel för pengarna.

Modellen jag hade tänkt mig är en Ultimate AL 9.0. Men känner mig lite osäker på om det är rätt cykel för mig. Jag är 163 cm kort (kille), lite kraftigare än vad jag borde (hoppas racern hjälper till att råda bot på det) och inte speciellt vig. Deras PPS rekommenderar en XS vilket jag misstänker borde vara den storlek som är mest rätt för en med min längd (eller avsaknad därav ;). Men är det rätt cykel att välja, eller vore en Roadlite 7.0 kanske ett bättre val?

Kort och gott, finns det någon som ser några fördelar för min del (en kort, glad, för tillfället något otränad motionär) att välja en Roadlite snarare än en Ultimate (Om man bortser helt från priserna då dvs).

Tack på förhand!

// Peter.

Det finns knappast någon fördel att välja Roadliten före Ultimate AL annat än priset. Den senare får ju genomgående mycket beröm i tester, bland annat senast i Kadens nr 4.

Kände mig mest lite orolig för att sittställningen skulle kunna tänkas bli obekväm eller liknande, men det kanske inte är så stor skillnad på dem. Och det kanske inte är obekvämt på nån av dem heller för den delen.

Så om den enda fördelen med Roadliten verkligen är minskad påfrestning på plånboken så är jag rädd at plånboken får stå tillbaka ;)

Det är ganska stor skillnad i sittställning mellan Canyon Roadlite och Ultimate AL
Canyon_2012.jpg

Stack och Reach från http://www.canyon.com

2008_trek_new_madone_stack_and_reac.gif

/Håkan

Snygg sammanställning. Har inte sett graferna sådär förut. (Får mig att undra över vad som hänt med geometrin av Ultimate CF egentligen?)

Tyvärr är jag nog alldeles för okunnig för att kunna dra några praktiska slutsatser om hur det är att sitta på cykeln från dessa siffror. Men samtidigt, jämför man då minstingarna mellan Ultimate och Roadlite så skiljer det typ 1 cm i reach och 2 cm i stack. Det känns ju verkligen inte som nån enstaka centimeter i skillnad på de måtten kan göra nån jätteskillnad i sittställning?

Sen kan jag inte låta bli att undra över, vad syftar 50cm till i beskrivningen av cykelstorleken. Tycks ju inte finnas någonting i deras utritade geometri som är just 50cm?

// Nybörjaren.

Efter mycken ångest över hojköp valde jag mig en ultimate CF 9.0.. Hade tidigare en uberkomfortabel Bianchi! Canyonen är riktigt trevlig men nog känns det mer i ländrygg och nacke efter en 10+ mil!
Dock har jag en historik som gör min rygg extra gnällig.. Vet inte vad jag vill säga men jag är riktigt nöjd med hojen och det känns som att jag sakta men säkert stärker upp rätt muskler så den blir mer och mer bekväm!

Jag har också viss historik med ländryggen, vilket väl ger en del av mina tveksamheter. Men om du trots allt det är nöjd så säger väl det något om cykeln kanske. Det är ju inte framförallt för att färdas så bekvämt som möjligt jag vill ha en racer trots allt, utan något som är kul och snabbt att cykla på och träna med. Så länge det inte blir att man får skador eller värk (träningsvärk exkluderad) så är det ju helt okay om den inte direkt känns som att sitta i baksätet på en Bentley. ;)

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ganska stor skillnad i sittställning
> mellan Canyon Roadlite och Ultimate AL

Canyon_2012.jpg

När jag ser det där diagrammet undrar jag om det ändå inte blivit lite fel på Canyons webbplats...

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag ser det där diagrammet undrar jag om det
> ändå inte blivit lite fel på Canyons
> webbplats.

Vilket fel menar du?
Att det inte är ett linjärt, proportionerligt, förhållande mellan Stack och Reach hos Ultimate CF?
Det är många tillverkare vars ramar ser ut så, tex C-dale
Cannondale_2012.png

Stack och Reach från http://www.cannondale.com

Kolla även Roses-ramar här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1645639/1868473#msg-1868473

/Håkan

Tillbaka
Topp