Vilken cykel ska jag välja.

De är båda okej cyklar till okej pris.

Tunturi RX 500 har Acera bakväxel som är lite bättre än Tourney bakväxeln på Scott Sub Cross 50. Kanske lite lite snabbare växlingar möjligtvis.
Båda cyklarna har dock samma Shimano SL-M315 växelreglage, så känslan bör vara likvärdig.

Tunturin har Shimano MT-200 skivbromsar medan Scotten har Tektro HDM275. Ingen större skillnad i bromsverkan. Känslan i handtaget kommer att vara lite olika dock.

Scottens Kenda Booster är lite mer premium än Mitas Flash. Men Kenda Booster är också snarare ett grusdäck med sitt mönster, medan Mitas Flash är ett slätare touring/urban däck.

Scotten är tung på 13kg. Tunturin är ännu tyngre på 13,8kg, men det är inklusive stänkskärmar, så utan stänkskärmar så är den nog bara lite tyngre.

Den jämförbara White SC Comp ST har en generations nyare Acera bakväxel, Shimano MT-200 skivbromsar, är lättare på endast 12kg och har ett ordinarie pris om endast 6999:-. Så Tunturin 8 799:- 6 499:- & Scotten 8 490 kr 5 995 kr (-10%? Så 5 395.5 kr?) (+ ett par hundra för skärmar) på REA är prisvärda, men inte så bra klipp som de först verkar då de har höga ordinarie priser.

Alla tre cyklar har hydrauliska skivbromsar, Shimano växlar, framväxel, utbytbart växelöra, vevlager med fyrkantsaxel, QR axel och antagligen Cup-And-Cone även om Tunturi inte specificerar. Så de kommer att vara liknande hållbarhet och underhållsmässigt. Inga mekaniska skivbromsar som behöver justeras, kinaväxlar, singelklinga med växel som inte är gjord för det, integrerade växelöron som skrotar ramar, press fit vevlager eller solida axlar som går av. Men tyvärr inga maskinlager i naven.

Testa cyklarna, eventuellt några andra också, så vet du sen troligtvis vilken du själv gillar bäst. Ram och geometri är dyrt & svårt att ändra. Grepp och sadel är billigt och enkelt att ändra.

Köper du någon av de, se till att köpa ett ordentligt lås! Inget vajerlås! Åtminstone ett viklås, ännu hellre bygellås.

Senast ändrad:
P.g.a deras likhet hade jag valt den med stänkskärmar.
Länna Sport har cykelverkstad. Montering av stänkskärmar är inte med på prislistan. Men XXL tar endast från 89:- för montering av ett tillbehör. Då är det knappast särskilt dyrt hos Länna heller, speciellt inte vid köp av stänkskärmar där.
Lägger man lite tid på montering själv så är Biltemas stänkskärmar för endast 149:- helt okej.
Så stänkskärmar tycker jag är en lite konstig sak att basera cykelköpet på...

Den cykel som kanske eventuellt kan vara ett bra köp på grund av sina tillbehör är Specialized Sirrus 2.0 EQ med lågt insteg 11 500 kr 8 625,00 kr med sin navdynamobelysning. Navdynamo är ju till skillnad från stänkskärmar inte billigt och enkelt att eftermontera.

Senast ändrad:
Hej,
Tack för alla bra svar. Nu har jag några extra cyklar att läsa in mig på.
Vad innebär navdynamobelysning?

Du stannar vid 6 km? Passa på att framtidssäkra, om du får lust till längre turer.
Pakethållare vill du nog ha. Funkar de här storlekarna, M och L?

För 6 km fungerar allt om sträckan inte inbegriper berg. För 15-20 km utan stora krav på fart, alltså mer söndags cykling än lycra, funkar också allting. Jag har en hybrid på lite mer än denna vikt till och från affär/buss. Den har jag åkt över 20 km med, det går. Jag uppskattar däremot min lättare cykel i backarna och på längre turer.

Ska du köra två mil i lite tempo tycker jag du ska försöka hitta något lite lättare. Bara för att det blir roligare. Ingen racer om du ska klara dig med en.

Det kan ju vara vettigt att köpa den som känns bäst av de du tittar på, komma igång med pendling och någon längre tur och köpa något som passar dina vägar och stigar längre fram när (om) du kör mer och längre.

Strålande genomgång av cyklarna i inläggen ovan😀

Tillbaka
Topp