Vilken cykel tar mig snabbast dit jag ska?

Cykel som tar mig snabbast dit jag ska AND inte-sitta-fast pedaler = does not compute. Kom över din aversion och fördom mot sitta-fast pedaler. De är självklara vid seriös landsväg som snabbpendling till Södertälje är. Det går inte ens att trampa så fort som man ska, om man inte har sitta-fast pedaler. Det går inte att lära sig korrekt trampteknik utan dem. Titta hur fort de trampar på TdF, det är inte bara för proffsen, även ambitösa motionärer tjänar på att härma denna stil.
? jo, innerst inne vet jag det... men det tar emot... Att överväga bockstyre är stort för mig.. Så får ta ett steg i taget. Pedaler går ju lätt att byta iaf!

Cykel som tar mig snabbast dit jag ska AND inte-sitta-fast pedaler = does not compute. Kom över din aversion och fördom mot sitta-fast pedaler. De är självklara vid seriös landsväg som snabbpendling till Södertälje är. Det går inte ens att trampa så fort som man ska, om man inte har sitta-fast pedaler. Det går inte att lära sig korrekt trampteknik utan dem. Titta hur fort de trampar på TdF, det är inte bara för proffsen, även ambitösa motionärer tjänar på att härma denna stil.
Jag gjorde detta för att kunna hålla 110-kadens i Zwift-workouts när jag inte fick träna ngn annan kondition. Köpte kombipedaler och adidas Velosamba och det var ju grymt när man väl fick cykla ute igen. Men jag var väldigt anti först.

Väldigt bra fälgbromsar. Jag har samma hoj med hydralskivbromsar, den bromsar inte bättre i torrt väglag. Skivor var ett stort framsteg på mtb, för landsväg är fördelarna inte alls lika uppenbara. Om man är på en tajt budget och vill ha mkt fart för pengarna så är inte hydralbromsar det första man ska ha i sin kravlista.
Precis. Det är stor skillnad på fälgbroms och fälgbroms. En hybrid fr 2004 har antagligen canti- eller nån halvdan v-broms, och de går ju inte att jämföra med moderna caliperbromsar. Det är antagligen betydligt större hopp i bromsprestanda mellan dessa än det är fr caliperbroms till skivbroms.

Tom 30mm , min gamla cf slx ska vata lika som denna enligt dom tabellgurus som häckar här.

Screenshot_20230628_211012_Samsung Internet.jpg

Ok, om vi jmf rose pro sl med canyon endurace 6.
11 delad 105 vs 10 delad tiagra
DT Swiss 1850 vs Fulcrum 900 race db

105 är en uppenbart bättre grupp, eller hur? Det räcker att höra det distinkta klonket som 105 ger ifrån sig när man växlar ner. Jag älskar det ljudet, it means business. Iom att den är 11 delad är den också lätt uppgraderbar med tex kassetter från ultegra eller DA. Här finns bla den för svensk landsväg helt ljuvliga 105 12-25 till ett facilt pris. Vad har tiagra att komma med i fråga om sjyssta kassetter? Inte mkt.

DT 1850 är ett uppenbart bättre hjul än fulcrum 900, färre straight-pull platta ekrar ger ett helt annat hjul än det traditionellt rundekrade och föga upphetsande fulcrum 900. Och ett helt annat ljud pga betydligt högre ekerspänning, och skär odiskutabelt lättare genom luften.

Jag kan nästan ta gift på att pro sl är den snabbare av de två, om båda skos med gp 5000 28 mm och körs med samma förare på gamla riksettan mellan sthlm c och sötälje c. Ja, Endurace 6 har hydralbromsar och kan ta bredare däck, men blir den snabbare av det? Tyvärr nej.

? jo, innerst inne vet jag det... men det tar emot... Att överväga bockstyre är stort för mig.. Så får ta ett steg i taget. Pedaler går ju lätt att byta iaf!

Det är en helt annan typ av cykling och därmed även vad som är lämplig utrustning. Det stora steget är att börja cykla på det sättet...

Det är en helt annan typ av cykling och därmed även vad som är lämplig utrustning. Det stora steget är att börja cykla på det sättet...
Det finns inget inbyggt problem med kombinationen bockstyre och plattisar. Går alldeles utmärkt, jag cyklar med det exakt varje dag.

Att pendla "så snabbt som möjligt" (under de förutsättningar som råder) är inte samma sak som att träningscykla LVG, anser jag. Du behöver knappast de där sista procenten och/eller hålla idiothög kadens för att pendla snabbt.

PS. Att bli fnissad åt av "genuina" LVG-cyklister ser jag som ett stort plus. Jag fnissar nämligen tillbaka åt alla larviga regler. DS. ?

Vill du komma billigt undan 2000-4000 så skulle jag titta på begagnad lvg med sti reglage, 130 mm OLD bak och inte säga nej till fälgbroms
+1.
Jag klykar inte heller aversionen mot fälgbroms.
Det är ju knappast skogsstök eller cx-lera som det skall bromsas i, cb & öppen lvg tarvar ju inte några skivor?
Sen skulle jag inte skippa skärmar m egolapp för 2*3 mils pendling, även om det inte sker dagligen.

jag kör (tyvärr) fälgbroms i tokholmspendling med alla inbromsningar det innebär, och får byta fälg med några års mellanrum. inte en deal-breaker, men skivor är bättre.

när det gäller spd-pedaler undvek jag förr sådana vintertid, men inte längre. när det är sagt är fördelarna med spd vid pendling som jag ser det mer känsla och ergonomi snarare än upprätthållen fart. bättre tolerans för att ligga på fel växel. och när man är trött i benen på fredag kan man i de där backarna idka rundtramp.

så långt rätt obetydliga fördelar skulle jag säga, men för mig tillräckliga ifall jag får välja.

däremot tillåter spd att bekvämt vänta vid rödljus med två nästan raka ben ena foten i marken, andra på sin pedal riktning rakt ner. när det sen blir dags lyfter man lätt upp/fram den fortfarande kopplade pedalen med den foten, off you go. och ja, accelerationen du sedan uppnår trots kanske lite för hög växel när du stannade är ju helt överlägsen.

när det gäller bockstyre skulle jag möjligen fundera på det om jag bodde i nacka eller på lidingö och således hade ständig vind emot mig både in till stan och hem. annars är det att betrakta som en olägenhet mest ägnat att försvåra manövreringsförmågan och därmed umgänget med andra trafikanter.

nästan samma aerodynamiska vinst uppnår man som jag brukar påpeka med normal körställning och en droppformad ryggsäck långt ner på ryggen.

tried and tested. förbjudet av uci.

jag kör (tyvärr) fälgbroms i tokholmspendling med alla inbromsningar det innebär, och får byta fälg med några års mellanrum. inte en deal-breaker, men skivor är bättre.

när det gäller spd-pedaler undvek jag förr sådana vintertid, men inte längre. när det är sagt är fördelarna med spd vid pendling som jag ser det mer känsla och ergonomi snarare än upprätthållen fart. bättre tolerans för att ligga på fel växel. och när man är trött i benen på fredag kan man i de där backarna idka rundtramp.

så långt rätt obetydliga fördelar skulle jag säga, men för mig tillräckliga ifall jag får välja.

däremot tillåter spd att bekvämt vänta vid rödljus med två nästan raka ben ena foten i marken, andra på sin pedal riktning rakt ner. när det sen blir dags lyfter man lätt upp/fram den fortfarande kopplade pedalen med den foten, off you go. och ja, accelerationen du sedan uppnår trots kanske lite för hög växel när du stannade är ju helt överlägsen.

när det gäller bockstyre skulle jag möjligen fundera på det om jag bodde i nacka eller på lidingö och således hade ständig vind emot mig både in till stan och hem. annars är det att betrakta som en olägenhet mest ägnat att försvåra manövreringsförmågan och därmed umgänget med andra trafikanter.

nästan samma aerodynamiska vinst uppnår man som jag brukar påpeka med normal körställning och en droppformad ryggsäck långt ner på ryggen.

tried and tested. förbjudet av uci.
Jag kör SPD i tokholm för cykelbanorna är så dåliga att fötterna hoppar av pedalerna annars (obs, lätt överdrift).

Sen på bollen kanske med åsikter. Men med tanke på användningsområdet så tycker jag inte att man ska undvika fälgbromsar till varje pris. Väljer du en cykel med Shimano 105 eller bättre tror jag du blir överraskad hur bra de bromsar. Vid en förhållandevis liten budget kommer övriga kompromisser som behöver göras svida mer än skillnaden mellan bra fälgbromsar och skivbromsar. Men såklart med en vidlyftig budget så kan man köra på skivbromsar och DA eller liknande.

Nu har det gått lång tid. Vad landar TS i för hoj?
Tre dagar, inte så lång tid, även om jag gillar snabba beslut ?! Har inte bestämt mig än... Canyon Endurace som jag länkade ligger bra till men finns inte i lager fnv. Ska försöka få provcykla en White vid tillfälle... Eller den här https://www.bike-discount.de/en/radon-r1-disc-105-2 ??
Står nog fast vid skivbromsar, släpt önskan om en klinga fram, verkar minska utbudet betydligt...
I korthet: the jury is still out....

Tre dagar, inte så lång tid, även om jag gillar snabba beslut ?! Har inte bestämt mig än... Canyon Endurace som jag länkade ligger bra till men finns inte i lager fnv. Ska försöka få provcykla en White vid tillfälle... Eller den här https://www.bike-discount.de/en/radon-r1-disc-105-2 ??
Står nog fast vid skivbromsar, släpt önskan om en klinga fram, verkar minska utbudet betydligt...
I korthet: the jury is still out....
Hmm.. den heter alltså 105, det står 105 på den, men gruppen den har är inte 105 utan istället ett snäpp lägre? Inet ont om Tiagra men namngivningen verkar ju rätt knasig..

Jag tycker TS:s kravspec är motsägelsefull. Önskan om att köra 29 km/h på en gammal landsväg men vill inte bli en "fullfjädrad landsvägscyklist". Men såna här farter är väl svårt att klassificera som annat än landsvägscykling, med allt vad det hör till? Och därför har jag svarat som jag har gjort.

Under årens lopp har det figurerat 100-tals såna här storslagna pendlingsplaner. Det stora flertalet blir aldrig nåt annat än stolta planer. Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna säga att 3 mils pendling är ordentligt långt, för långt för de allra flesta.

Iden om en gravel med feta däck för att kunna köra överallt är en dålig ide i det här fallet. Du behöver nåt som är optimerat för landsväg eftersom du har så pass höga krav på hur fort det ska gå. Det behövs också för att du ska ha en chans att finna ett flow och ett nöje i det över tid. Jag har och använder flera gravels, helt okej hojar men de är kass på landsväg.

Eftersom du bara ska köra 2 dar i veckan kan du göra detta till finväderspendling, dvs skärmarna kan fimpas. Det gör det hela så mkt enklare. Jag har kört tempo flera ggr på gamla Södertäljevägen, så jag vet på ett ungefär hur man gör för att hålla jämn och hög fart på den vägen. Min kompis sommarjobbade en gång på Scania i Sötälje och pendlade dagligen mellan Kungsholmen och Scania i sex veckor, ca 4 mil. Vad körde han på? Ja inte fan körde han på en hybrid, mtb eller nåt gravelliknande, det är då ett som är säkert.

Sen är det skillnad på räser och räser också. Jag köpte den här Scott speedster 25 nånting som XXL sålde för runt 12. Hjulen på den var ren dynga, värsta jag vart med om på många år. När jag köpte min Rose pro sl kunde jag höja min snittfart 2-3 km över en natt. Min dotter fick också en, och tyckte det var "nästan löjligt hur lätt den gick" jmf med de gamla 80-90 tals räsers jag gjort i ordning åt henne med shimano claris. Nu kör hon till Årsta havsbad som ingenting, det gjorde hon inte med de gamla hojarna. Självklart finns det andra bra hojar där ute, men 13 tusen för den utrustningen och det uppförandet, det är svårslaget.

Jag tycker TS:s kravspec är motsägelsefull. Önskan om att köra 29 km/h på en gammal landsväg men vill inte bli en "fullfjädrad landsvägscyklist". Men såna här farter är väl svårt att klassificera som annat än landsvägscykling, med allt vad det hör till? Och därför har jag svarat som jag har gjort.

Under årens lopp har det figurerat 100-tals såna här storslagna pendlingsplaner. Det stora flertalet blir aldrig nåt annat än stolta planer. Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna säga att 3 mils pendling är ordentligt långt, för långt för de allra flesta.

Iden om en gravel med feta däck för att kunna köra överallt är en dålig ide i det här fallet. Du behöver nåt som är optimerat för landsväg eftersom du har så pass höga krav på hur fort det ska gå. Det behövs också för att du ska ha en chans att finna ett flow och ett nöje i det över tid. Jag har och använder flera gravels, helt okej hojar men de är kass på landsväg.

Eftersom du bara ska köra 2 dar i veckan kan du göra detta till finväderspendling, dvs skärmarna kan fimpas. Det gör det hela så mkt enklare. Jag har kört tempo flera ggr på gamla Södertäljevägen, så jag vet på ett ungefär hur man gör för att hålla jämn och hög fart på den vägen. Min kompis sommarjobbade en gång på Scania i Sötälje och pendlade dagligen mellan Kungsholmen och Scania i sex veckor, ca 4 mil. Vad körde han på? Ja inte fan körde han på en hybrid, mtb eller nåt gravelliknande, det är då ett som är säkert.

Sen är det skillnad på räser och räser också. Jag köpte den här Scott speedster 25 nånting som XXL sålde för runt 12. Hjulen på den var ren dynga, värsta jag vart med om på många år. När jag köpte min Rose pro sl kunde jag höja min snittfart 2-3 km över en natt. Min dotter fick också en, och tyckte det var "nästan löjligt hur lätt den gick" jmf med de gamla 80-90 tals räsers jag gjort i ordning åt henne med shimano claris. Nu kör hon till Årsta havsbad som ingenting, det gjorde hon inte med de gamla hojarna. Självklart finns det andra bra hojar där ute, men 13 tusen för den utrustningen och det uppförandet, det är svårslaget.

3 mil enkel är mycket, men helt ok om det är begränsat till 2 ggr/v.

Håller med om att feta däck är en dålig idé, däremot inte att gravel/CX skulle vara sämre än racer. Har de en lite raceig geometri är det snarare tvärtom. Jag pendlar med det året runt. MTB för de riktigt isiga dagarna och racer ibland när det garanterat inte kommer att regna en droppe. Racer faller på bl a väderaspekten. En pendlare behöver skärmar. Vissa veckor regnar det alla dagar.

Jag tycker TS:s kravspec är motsägelsefull....

Under årens lopp har det figurerat 100-tals såna här storslagna pendlingsplaner. Det stora flertalet blir aldrig nåt annat än stolta planer. ...... 3 mils pendling är ordentligt långt, för långt för de allra flesta.....
Jag förstår att du menar väl i dina råd. Och kanske är mina önskemål "motsägelsefulla". Men jag känner mig själv väl, vill gärna ha råd och tips, men lyssnar på det som passar mig till att börja med, och omvärderar efter hand, hellre än att gå all-in och inte använda grejerna för att det blev för stor omställning.
När det gäller fälgbroms är ju det svårt att byta till skivbroms i ett senare skede, och därför vill jag gå på det jag vet att jag gillar, dvs skivbroms! Pedaler, hjul, däck, drivlina/komponent-grupp är ju sånt jag kan byta ut om behov och önskan infinner sig. Ja, det kan kosta mer i slutändan, men det kan det vara värt.
Det kan låta som storslagna planer att pendla 3 mil enkel väg, men faktum är att jag vet precis vad det handlar om, eftersom jag har pendlat exakt den sträckan regelbundet (2 eller fler ggr/v) för ca 5 år sedan. Först på en hybrid från ca 00-talet med dämpad framgaffel (stålfjäder) och sen på befintlig hybrid, fast i sämre skick än vad den är nu (det bytet kortade min pendling med ca 20-30 min/sträck). Sen tog mtb-intresset över och livet och tiden räckte inte till båda. Det blev några sporadiska pendlingar. Senaste året har jag haft 6 km och ibland 14 km enkel väg och cyklat i princip dagligen, i sol, regn, snö, motvind, sen kväll, tidig morgon, 15 minusgrader etc... Så jag vet att jag gillar att ta mig till jobbet på cykel, och jag är en envis typ. Nu har jag tid för att både pendla längre och hinna med min mtb-cykling. Men önskar att pendlingen ska kännas lättare och gå lite fortare, dels för att kanske kunna göra det oftare än 2 ggr/vecka. Om det inte går att uppnå med mindre än att jag går all-in landsvägscyklist, nja då kan jag likväl fortsätta på min 26tum hybrid med halv-knubbiga däck och vara nöjd att det trots allt rullar på i 25km/h. För min fråga var ju om jag kunde kapa några minuter till med en mer ändamåls enlig cykel. Kanske kan jag kapa mer än så om jag går all-in, men risken är att det inte blir nån pendling då, för jag kommer ogilla för mycket att dra på mig skor som jag inte trivs i, tights som jag inte gillar och sätta mig på en cykel med hjul som inte klarar ett gruskorn... ?‍♀️.

En mer aerodynamisk sittposition än på din hybrid, mer lättrullade däck och en lättare cykel (särskilt om det är kuperat eller många start och stopp) kommer att göra att det känns lättare och går snabbare. Med bockstyre blir det mer ergonomiskt. Geometrin är viktig, är hjulbasen lång och gaffelvinkeln flack får du en cykel som funkar bra på grus, men som känns sävlig/tråkig på asfalt. Jag är fascinerad över hur stor skillnad jag upplever mellan mina cyklar.

Kanske viktigast av allt är att det kommer att bli roligare. Innan jag köpte min första CX pendlade jag primärt på en hardtail. Det gick det också, men med CX:en blev det mycket roligare (och gick snabbare ?). Go for it!

För en icke lvg-cyklist så låter det som om det är främst asfalt det gäller och det står mellan hybrid och gravel så är den avgörande skillnaden bock eller flat, inte så mycket annat....

Det låter som om det bara är att handla en gravel och testa?
Jag har själv tvekat på att köpa en gravel som väger som en lättare XC men så pendlar jag inte heller. Det hade kanske blivit mer njutbart att ta sig till skogen på två hjul med gravel dock.

Har inte lusläst varje rad, men det jag läst får mig att tänka på den här, som jag själv kikade noga på igår:
Ett billigare alternativ, så har man en slant över till trampor och vattenflaska:

Senast ändrad:
Har inte lusläst varje rad, men det jag läst får mig att tänka på den här, som jag själv kikade noga på igår:
Ett billigare alternativ, så har man en slant över till trampor och vattenflaska:
Tiagra och mekaniska skibromsar för dryga 15 tusen känns inte prisvärt (jag kanske såg fel?).
I samma prisklas för liknande cykel finns ju denna i så fall: https://www.canyon.com/sv-se/hybrid...lite-7/2784.html?dwvar_2784_pv_rahmenfarbe=BK

"it's not about the bike" har det sagts.
Är du osnabb så är det rätt svårt (=dyrt) att köpa dig snabb.
Nja det citatet handlar om cykeltävlingar där alla kör med liknande cyklar.
Klarar man 25 km/h på hybrid med tjockdäck så kan man nog klara 30 km/h med lägre luftmotstånd och rullmotstånd.
Går vi vidare med tempocykel och velomobil så kan det såklart gå ännu snabbare

Köp en "allroad" "racer". Klart. Skivbroms vill jag INTE ha på snabba "inte vinter" vägcyklar.
Fälgbromsar trasslar inte alls, och är lättmeckat på en brutal nivå, fälgarna slits inte ut fort på något sätt, om du inte cyklar när det är frost ute, sanden kommer att nöta ut det, men tro inte att dina belägg på en skivbromsad hoj är immun mot sånt.

Skivbromsar kan ge en rejäl huvudvärk, belägg som ligger emot och så vidare.
Sånt gör mig helt jävla galen.
Men, jag pendlar bara 6.5 km enkel väg, och har för risiga bihålor för riktig kallväderspendling.

Om man cyklar i klunga, knixiga skogsvägar eller för fort i stan, så kanske högpresterande skivbromsar kan vara värt att satsa på. Men för vardagscyklisten...

Om man cyklar i klunga, knixiga skogsvägar eller för fort i stan, så kanske högpresterande skivbromsar kan vara värt att satsa på. Men för vardagscyklisten...

Jag älskar skivbromsar under pendling (använder samma "pendlings/allroundracer" året om) men anser det inte vara lika viktigt för lvg gruppcykling. Men visst, skulle jag ta med mig min snabbracer på någon resa till alperna eller dylikt skulle jag vilja ha skivbromsar på den också, utan tvekan.

Klarar man 25 km/h på hybrid med tjockdäck så kan man nog klara 30 km/h med lägre luftmotstånd och rullmotstånd.

Bra att det står nog, för det beror nog på hur bra TS har fått till luftmotståndet idag och hur stort rullmotståndet är. En snittökning på 5 km/h över 3 mil är ändå ganska mycket och luftmotståndets betydelse ökar.

Bra att det står nog, för det beror nog på hur bra TS har fått till luftmotståndet idag och hur stort rullmotståndet är. En snittökning på 5 km/h över 3 mil är ändå ganska mycket och luftmotståndets betydelse ökar.
+1 på det. TS efterfrågar en ganska stor hastighetsökning där det är osäkert om detta uppfylls bara av att skaffa en annan hoj och i övrigt fortsätta att cykla på precis samma sätt som tidigare.

Och den viktigaste frågan då, kommer jag bli snabbare med en annan cykel, eller ska jag bara köra på med den jag har...?
Ska man vara petig så var detta min initiala fråga ?!
Och det finns så klart inget enkelt svar...
Tacksam för allas tankar och förslag..Nu är jag mer förvirrad än innan ?!

Kan man inte summera det i att lågt rullmotstånd (däck) och lågt luftmotstånd (position på cykeln) är de avgörande faktorerna? Samt även låg vikt om där är många backar och/eller stopp vid trafikljus/korsningar.

Jag började cykla "ordentligt" 2013 på en hybridkoloss på 18 kg köpt -90-ish. Fixade bättre däck, gamla ordentliga barends för lite mer aero, tätstegrad kassett och SPD. Köpte en hyfsad racer när jag kommit igång. Var ingen revolutionerande fartökning. Visst om du sitter helt upprätt, har klumpiga däck med lågt tryck, flats och motvind med din cykel idag så kanske lite större skillnad, men 5 km/h snabbare, nja...

Men känslan.
Jag använder fortfarande den gamla kolossen, med rakt styre *urk*, när jag måste ställa den på ett ej stöldsäkert ställe. Då känns det som ett nödvändigt ont att cykla. Med min typ gravel så hittar jag nästan på ärenden bara för att komma ut och cykla. Och med min racer så har jag fortfarande ett fånigt flin i ansiktet när jag kommer ut.

För min del spelar det ingen roll egentligen om graveln "går snabbare" än kolossen, det är helt enkelt roligt att cykla med graveln, med kolossen - not so much. Som skillnaden mellan barkbröd och Budapestbakelse.

Alla är olika, men jag tycker det är mycket lättare att sitta avslappnat på cykel med bockstyre än med rakt styre även om man har barends.

Du kommer att bli snabbare! Vi är bara oeniga om hur mycket snabbare... Dels för att vi har för lite fakta, dels för att det är Happy ?

Jag började cykla "ordentligt" 2013 på en hybridkoloss på 18 kg köpt -90-ish. Fixade bättre däck, gamla ordentliga barends för lite mer aero, tätstegrad kassett och SPD. Köpte en hyfsad racer när jag kommit igång. Var ingen revolutionerande fartökning. Visst om du sitter helt upprätt, har klumpiga däck med lågt tryck, flats och motvind med din cykel idag så kanske lite större skillnad, men 5 km/h snabbare, nja...

Men känslan.
Jag använder fortfarande den gamla kolossen, med rakt styre *urk*, när jag måste ställa den på ett ej stöldsäkert ställe. Då känns det som ett nödvändigt ont att cykla. Med min typ gravel så hittar jag nästan på ärenden bara för att komma ut och cykla. Och med min racer så har jag fortfarande ett fånigt flin i ansiktet när jag kommer ut.

För min del spelar det ingen roll egentligen om graveln "går snabbare" än kolossen, det är helt enkelt roligt att cykla med graveln, med kolossen - not so much. Som skillnaden mellan barkbröd och Budapestbakelse.

Alla är olika, men jag tycker det är mycket lättare att sitta avslappnat på cykel med bockstyre än med rakt styre även om man har barends.
Tack för påminnelsen.. Känslan är ju minst lika viktig som några futtiga minuter. Roligare = lättare... Vet ju bara inte om jag kommer tycka en gravel el racer är kul. Jag gillar ju egentligen lång slaglängd, brett styre och feta däck ?...

Tack för påminnelsen.. Känslan är ju minst lika viktig som några futtiga minuter. Roligare = lättare... Vet ju bara inte om jag kommer tycka en gravel el racer är kul. Jag gillar ju egentligen lång slaglängd, brett styre och feta däck ?...
Jag vågar påstå att du kommer att tycka att det är roligare än hybriden. Om du kommer att tycka att det är kul i absoluta termer är svårare att svara på. Jag tycker att asfaltscykling med racer, grusvägscykling med CX/gravel och stigcykling med HT och FS är kul.

Racer uppför vackra pass i alperna tycker jag faktiskt bäst av allt (och ja, jag har kört flera Transalp med MTB).

Senast ändrad:
Jovisst det är lite på gränsen och innebär kanske tajtare kläder också (tröja, tajt istället för jacka eller lös tröja). Men använder man en kalkylator som tar hänsyn till cda och går från typiska cda för att sitta och hålla uppe på ett bockstyre, lägger till lite (för man håller bredare på en hybrid, plus tajtare kläder plus smalare däck) så i krokarna 0.470 till 0.31(reglagen eller bocken, böjda armar, typiska cykelkläder). För crr så går man från typ 0.006 (lite sämre än mjukare pumpade bra pendlardäck typ gp urban eller Schwalbe marathon, eller de snabbare xc däcken) till snabba hårda gp5000 och räknar med en temperatur på 20 grader en effekt på runt 130W så går du från ca 25 km/h till ca 30 km/h.
Vill man ha lös jacka, lösa byxor, skärmar, och mjuka däck med mycket punkaskydd så går det såklart långsammare.
Nu vet jag såklart inte vilken effekt TS kan trycka ut i ca en timme o.s.v utan bara gjort lite antaganden. Om TS redan idag kör på väldigt bra däck och typ kör tajt cykeltröja och bibs samt ordentligt framåtlutad och hamnar på 25 km/h så håller inte kalkylen.

Tillbaka
Topp