Jag tycker TS:s kravspec är motsägelsefull. Önskan om att köra 29 km/h på en gammal landsväg men vill inte bli en "fullfjädrad landsvägscyklist". Men såna här farter är väl svårt att klassificera som annat än landsvägscykling, med allt vad det hör till? Och därför har jag svarat som jag har gjort.
Under årens lopp har det figurerat 100-tals såna här storslagna pendlingsplaner. Det stora flertalet blir aldrig nåt annat än stolta planer. Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna säga att 3 mils pendling är ordentligt långt, för långt för de allra flesta.
Iden om en gravel med feta däck för att kunna köra överallt är en dålig ide i det här fallet. Du behöver nåt som är optimerat för landsväg eftersom du har så pass höga krav på hur fort det ska gå. Det behövs också för att du ska ha en chans att finna ett flow och ett nöje i det över tid. Jag har och använder flera gravels, helt okej hojar men de är kass på landsväg.
Eftersom du bara ska köra 2 dar i veckan kan du göra detta till finväderspendling, dvs skärmarna kan fimpas. Det gör det hela så mkt enklare. Jag har kört tempo flera ggr på gamla Södertäljevägen, så jag vet på ett ungefär hur man gör för att hålla jämn och hög fart på den vägen. Min kompis sommarjobbade en gång på Scania i Sötälje och pendlade dagligen mellan Kungsholmen och Scania i sex veckor, ca 4 mil. Vad körde han på? Ja inte fan körde han på en hybrid, mtb eller nåt gravelliknande, det är då ett som är säkert.
Sen är det skillnad på räser och räser också. Jag köpte den här Scott speedster 25 nånting som XXL sålde för runt 12. Hjulen på den var ren dynga, värsta jag vart med om på många år. När jag köpte min Rose pro sl kunde jag höja min snittfart 2-3 km över en natt. Min dotter fick också en, och tyckte det var "nästan löjligt hur lätt den gick" jmf med de gamla 80-90 tals räsers jag gjort i ordning åt henne med shimano claris. Nu kör hon till Årsta havsbad som ingenting, det gjorde hon inte med de gamla hojarna. Självklart finns det andra bra hojar där ute, men 13 tusen för den utrustningen och det uppförandet, det är svårslaget.