Vilken cykel tar mig snabbast dit jag ska?

Bra däck är ett av mina egna "knep" för att få lite fart på pendlingshojen. Folk verkar tänka så mycket på punkteringsskydd att de sätter på vilket skit som helst, själv föredrar jag slicks av bra kvalité (även om de tyvärr slits lite snabbare...). Sedan underlättar det så klart lite också om inte cykeln (och hjulen) väger bly men i värsta fall får man lite mer träning. Under ca 3 års året runt pendling (ca 1500-2000 mil) har jag haft 2 st punkteringar (det var samma ställe där inte jag fattade att det satt fast en nit). Jag kör tubeless.

Senast ändrad:
På den gamla goda tiden när jag gick från sk.instegsracer/ hybrid med rakt styre var jag så förväntansfull på att min snittfart skulle skjuta i höjden med stormsteg när jag äntligen hade köpt min nya lvg cykel.
Satte mig på min nya cykel och körde min tvåmila runda, oj,oj,oj här ska det cyklas fort tänkte jag.
Vilken besvikelse det blev, jag ökade med hiskeliga 1-2 km/t.
Det är 20 år sen men jag har nåt svagt minne av att jag cyklade ca. 23 km/t. på hybriden.
Sen lärde jag mig att kadensen hade stor betydelse för mig, då ökade snittet lite till.

Sen lärde jag mig att kadensen hade stor betydelse för mig, då ökade snittet lite till.
Ja, det tar tid, övning och intresse att krama ur vad som går ur en landsvägshoj. Flera år skulle jag säga. Hög kadens är ett välkänt adelsmärke hos en god lvg cyklist. Vad hade tex Eddie Merkx när han gjorde sitt entimmesrekord i Mexico City? Utväxlingen var 52x14, kadensen ungefär 105.

? nej, men gillar ju mest skogen.. Inte så hemma på asfalt mer än som transport.

Alltså, det är just transport du skall göra.
Jag har blivit så engagerad i detta så nu har jag t.o.m. läst genom din trådstart. Alternativ A (cykelbana och landsväg) kan jag nog garantera att du skulle trivas bäst på en LVG/gravel. För alternativ B kan det nog vara lite olika från person till person, jag skulle definitivt trivas bäst på en LVG/gravel även där.

Har du cyklat alt A med den cykel du har idag? Annars gör det, och som @mamme1 skriver, försök låna någon lämplig cykel för att testa LVG/gravel.

Alltså, det är just transport du skall göra.
Jag har blivit så engagerad i detta så nu har jag t.o.m. läst genom din trådstart. Alternativ A (cykelbana och landsväg) kan jag nog garantera att du skulle trivas bäst på en LVG/gravel. För alternativ B kan det nog vara lite olika från person till person, jag skulle definitivt trivas bäst på en LVG/gravel även där.

Har du cyklat alt A med den cykel du har idag? Annars gör det, och som @mamme1 skriver, försök låna någon lämplig cykel för att testa LVG/gravel.
Jo, jag har cyklat både A och B med nuvarande cykel. A kan jag hålla ca 25 km/h på nuvarande cykel, men inbillar mig att det skulle gå snabbare och/eller lättare med en bättre lämpad cykel.. Där av denna tråd ?.

Med referens till dagens fynd-tråden så är det rimligt att du satt bättre på GX:en. Vill minnas att Graden har en ganska utsträckt sittposition där strl S borde vara för stor för dig.

Med referens till dagens fynd-tråden så är det rimligt att du satt bättre på GX:en. Vill minnas att Graden har en ganska utsträckt sittposition där strl S borde vara för stor för dig.
Aha... Då stämmer känslan. Säljaren sa att GTn var "mindre", men det kändes som att jag fick sträcka mig efter styret mer på den än på Whiten... lurigt när S och S känns olika stora. Vilka mått är det man ska kolla på i geometrin? Reach? Nåt annat mått som är viktigt på vägcyklar?

Vilka mått är det man ska kolla på i geometrin? Reach?
Ja
Men skall man vara riktigt noggrann är det inte endast reach utan det som brukar kallas reach+ (reach plus) som är reach + styrstam
I bilden nedan kallas det "handlebar reach"

BIKESIZE_1.jpg

Från: https://road.cc/content/feature/what-are-stack-and-reach-and-why-are-they-important-266968

Visst kan man byta styrstammen till en kortare, och kanske även styret till ett med kortare reach, för att få en passande sittställning. Men sådana ändringar bör begränsas till 1-2 cm eftersom det annars kan på verka "styrbalansen" negativt
Nåt annat mått som är viktigt på vägcyklar?
Ja

Stack bör man också kolla, men reach eller reach+ torde vara viktigast. För att det ska vara riktigt jobbigt bygger olika reglage olika mycket. Det kan tyvärr vara ganska stor skillnad.

Vilken XXL butik hade en Grade Elite i strl S hemma?

Stack bör man också kolla, men reach eller reach+ torde vara viktigast. För att det ska vara riktigt jobbigt bygger olika reglage olika mycket. Det kan tyvärr vara ganska stor skillnad.

Vilken XXL butik hade en Grade Elite i strl S hemma?
GT Grade Carbon Elite var i Helsingborg. Kungens Kurva har (hade?) En GT Grade Expert strl S.

Är inte White gx small för stor? Specad för 170-177 av XXL själva, och i en av rescensionerna sägs det: Jag är 174cm och en storlek S passade mig bra.”

Är inte White gx small för stor? Specad för 170-177 av XXL själva, och i en av rescensionerna sägs det: Jag är 174cm och en storlek S passade mig bra.”
Jo, den var på gränsen, men av de två (GT Grade och White GX) så var White bättre, trots att försäljaren menade att GTn var "mindre". Så inget köp iaf.

Kona Rove är också fin. Tyvärr mekaniska skivbromsar, men snygg och AL/DL kommer med skärmar. Vet inte i vilken storlek (hitta DL på blocket i små storlek):

Visa bilaga 636713
Ja, den där har jag kollat på flera gånger...Den är snygg, men den har lite sämre komponenter och är tyngre jämfört tex Canyon Endurace och White GX som är i samma prisklass..

Ja, den där har jag kollat på flera gånger...Den är snygg, men den har lite sämre komponenter och är tyngre jämfört tex Canyon Endurace och White GX som är i samma prisklass..

Ja, komponenterna är lite sämre och den är lite tyngre. Men med rabatt är den klart biligare och har redan skärmar. Dessutom är en Kona alltid snygg. Jag tycker att mekaniska skivbromsar är största nackdelen.

Så irl-test utfört. Fick låna en cykel av @mamme1 , så grymt generöst ?! Det är inte min cykel att hänga ut i detalj, men kan säga så mkt som att det var en landsvägshoj en god bit över instegsmodell, mkt smala hjul/däck, bockstyre så klart. Jag har aldrig cyklat på den typen av cykel förut så det var lite nervöst och vingligt initialt ? (trots att jag snurrat på plattispedaler, för att känna mig lite hemma iaf). Trampade ner till Södertälje. Strålande sol, ca 24 grader. Kändes som betydligt mer motvind än när jag testade med hybriden, men kortade ändå tiden med några minuter. Efter kort paus blev det samma väg hem (kändes inte som cykeln jag fått låna skulle uppskatta 6 km grusväg!). Hem gick ännu fortare än dit (tror aldrig det hänt förut), så bekräftade min känsla om vinden... Total sträcka 58 km med snitthastighet strax under 27 km/h. Så ja, snabbare än hybriden, men nej, inte 30 km/h. Lättare, ja absolut!
Det var betydligt bekvämare cykling, lättare att accelerera och lättare att hålla jämt tempo. Mindre stötigt (de tunna däcken till trots). Jag kunde sitta ner nästan hela tiden (blir ofta mkt ståtrampa på hybriden), vilket gjorde att jag inte upplevde det som lika jobbigt.
Summan av kardemumman? Jo, jag måste nog (motvilligt) släppa in en landsvägscykel med krulligt styre och smala däck bland de kaxiga enduro-hojarna i garaget om det ska pendlas regelbundet....??.

Så irl-test utfört. Fick låna en cykel av @mamme1 , så grymt generöst ?! Det är inte min cykel att hänga ut i detalj, men kan säga så mkt som att det var en landsvägshoj en god bit över instegsmodell, mkt smala hjul/däck, bockstyre så klart. Jag har aldrig cyklat på den typen av cykel förut så det var lite nervöst och vingligt initialt ? (trots att jag snurrat på plattispedaler, för att känna mig lite hemma iaf). Trampade ner till Södertälje. Strålande sol, ca 24 grader. Kändes som betydligt mer motvind än när jag testade med hybriden, men kortade ändå tiden med några minuter. Efter kort paus blev det samma väg hem (kändes inte som cykeln jag fått låna skulle uppskatta 6 km grusväg!). Hem gick ännu fortare än dit (tror aldrig det hänt förut), så bekräftade min känsla om vinden... Total sträcka 58 km med snitthastighet strax under 27 km/h. Så ja, snabbare än hybriden, men nej, inte 30 km/h. Lättare, ja absolut!
Det var betydligt bekvämare cykling, lättare att accelerera och lättare att hålla jämt tempo. Mindre stötigt (de tunna däcken till trots). Jag kunde sitta ner nästan hela tiden (blir ofta mkt ståtrampa på hybriden), vilket gjorde att jag inte upplevde det som lika jobbigt.
Summan av kardemumman? Jo, jag måste nog (motvilligt) släppa in en landsvägscykel med krulligt styre och smala däck bland de kaxiga enduro-hojarna i garaget om det ska pendlas regelbundet....??.
Vad jag har läst här på Happy: under 40 km/h spelar det ingen direkt roll för farten om du kör 32 eller 25 mm men med 32 mm blir det bekvämare, och kanske kan du ge dig på kortare grussträckor utan att skaka sönder ?

Senast ändrad:
Hittar inte ”vilken bockstyrecykel skall jag köpa?”-tråden som borde vara den logiska uppföljaren till denna?

Du har bekräftat det vi förmedlat, dvs att det skulle gå snabbare, kännas lättare och bekvämare mm. MEN vi har inte fått svar på det viktigaste - var det roligare?

Grymt att du har sett ljuset!

Mina två cent efter att ha gjort ungefär lika lång pendling under några år är att satsa på en cykel du verkligen vill ha, givet att pengarna finns det vill säga. Betyder det att punga ut med 5-10kkr mer än du initialt tänkt, så gör det. Ja, prisvärda cyklar är prisvärda, men om du kommer söka den efter ett år för att då köpa den du vill ha, så är det en dålig affär oavsett prisvärdheten. Sen rekommenderar jag att cykeln du köper har skärmar. Vid pendling vill man ha det, även om man bara pendlar två d/v. Man vet aldrig vad vädret faktiskt blir till slut, men med fasta bra icke-rappliga skärmar på så är man odödlig även om det skulle börja regna just innan hemvägen.

Grymt att du har sett ljuset!

Mina två cent efter att ha gjort ungefär lika lång pendling under några år är att satsa på en cykel du verkligen vill ha, givet att pengarna finns det vill säga. Betyder det att punga ut med 5-10kkr mer än du initialt tänkt, så gör det. Ja, prisvärda cyklar är prisvärda, men om du kommer söka den efter ett år för att då köpa den du vill ha, så är det en dålig affär oavsett prisvärdheten. Sen rekommenderar jag att cykeln du köper har skärmar. Vid pendling vill man ha det, även om man bara pendlar två d/v. Man vet aldrig vad vädret faktiskt blir till slut, men med fasta bra icke-rappliga skärmar på så är man odödlig även om det skulle börja regna just innan hemvägen.
Jo, men det är svårt att veta vad man verkligen vill ha från början... Med mountain-bikesen var det först cykel nr 3 som jag trodde var den jag verkligen ville ha, men sen fortsatte utvecklingen, nu är jag riktigt nöjd med cykel nr 5 och 6, men vem vet om 1 år eller 2? Med det sagt så tror jag att jag har gjort ett bättre val nu, än det jag funderade på i början av tråden. Den kommer inte med skärmar, men det är nog sant som du säger att det bör man ha, så det blir till att försöka lösa!

Vill du berätta vad det blev?
En Giant TCR Advanced Disc 2, vid tillfället på rea hos Bikester. Men den köptes inte som pendlare utan som 100% lycrahoj. Pendlaren är en 1x gravel från Vitus (hade nog valt 2x vid pendling över milen), länge sedan jag kollade utbudet men om deras bockstyrehojar är lika prisvärda som deras stigcyklar så kan det ju vara värt en titt.

En Giant TCR Advanced Disc 2, vid tillfället på rea hos Bikester. Men den köptes inte som pendlare utan som 100% lycrahoj. Pendlaren är en 1x gravel från Vitus (hade nog valt 2x vid pendling över milen), länge sedan jag kollade utbudet men om deras bockstyrehojar är lika prisvärda som deras stigcyklar så kan det ju vara värt en titt.
Är det det inte nån grushoj i segmentet över white som flaggats upp som prisvärd på rea? Ripley eller nåt sånt

Edit. Möjligen menar jag ridley som finns på xxl och bikester.

Tillbaka
Topp