Så irl-test utfört. Fick låna en cykel av
@mamme1 , så grymt generöst ?! Det är inte min cykel att hänga ut i detalj, men kan säga så mkt som att det var en landsvägshoj en god bit över instegsmodell, mkt smala hjul/däck, bockstyre så klart. Jag har aldrig cyklat på den typen av cykel förut så det var lite nervöst och vingligt initialt ? (trots att jag snurrat på plattispedaler, för att känna mig lite hemma iaf). Trampade ner till Södertälje. Strålande sol, ca 24 grader. Kändes som betydligt mer motvind än när jag testade med hybriden, men kortade ändå tiden med några minuter. Efter kort paus blev det samma väg hem (kändes inte som cykeln jag fått låna skulle uppskatta 6 km grusväg!). Hem gick ännu fortare än dit (tror aldrig det hänt förut), så bekräftade min känsla om vinden... Total sträcka 58 km med snitthastighet strax under 27 km/h. Så ja, snabbare än hybriden, men nej, inte 30 km/h. Lättare, ja absolut!
Det var betydligt bekvämare cykling, lättare att accelerera och lättare att hålla jämt tempo. Mindre stötigt (de tunna däcken till trots). Jag kunde sitta ner nästan hela tiden (blir ofta mkt ståtrampa på hybriden), vilket gjorde att jag inte upplevde det som lika jobbigt.
Summan av kardemumman? Jo, jag måste nog (motvilligt) släppa in en landsvägscykel med krulligt styre och smala däck bland de kaxiga enduro-hojarna i garaget om det ska pendlas regelbundet....??.