Vilken cykel?

SweZ

Medlem
Vilken cykel?
Hejsan!

Upptäckte tidigare idag att min cykel blivit stulen(fastighetsägaren bygger om utanför huset och det går ej att nyttja cykelställen, så min cykel stod låst endast i sig själv och någon har sonika bara burit iväg den) så måste köpa en ny, och passande nog behöver frun också en ny cykel.
Har inte så bra koll på cyklar men är i behov av cykel för att ta mig till arbete, likaså min fru. Har båda två c:a 5-6 km till jobbet.
Är dessa något att ha, vilken skulle ni välja?:
https://www.decathlon.se/mtb-st-100-gra-275--id_8400335.html
https://www.bikester.se/serious-rockville-mtb-hardtail-275-gra-694557.html

Vilken tror ni är bäst värde, hållbarhet osv? Kommer gärna undan så billigt som möjligt, men om det betyder mer underhåll och reparationer så lägger jag hellre lite extra. Något annat tips? Kan betala mer om det betyder ev mindre kostnader i framtiden.

Tack på förhand!

Vilken cykel?
Ok, hade en Crescent Njord(som blev stulen) som var det bästa jag haft hittills i cykelväg och tyckte det gick bra och snabbt att cykla på, haha. Då har du min måttstock=).

Vilken cykel?
Förutsatt att du inte pendlar genom skogen så ser den sista bättre ut :).
Rent generellt så tycker iaf. jag att en dämpad gaffel inte hör hemma på en hybrid eller en cykel som ska gå mest asfalt. Så sikta på en hybrid med stel gaffel och smalare däck med mindre mönster liknande den du länkade till sist.

Sen är det ju inte någon magisk cykel direkt men den kostar ju å andra sidan inte särskilt mycket och klarar säkert 2x5km om dagen :).

Vilken cykel?
Hej, och tack för svar!

Dom första jag länkade till är väl mer vad jag prismässigt vill lägga, men om dyrare ger högre prisvärd så visst. Med prisvärd menar jag mindre kostnader i form av underhåll osv. Nu vet jag att det inte är en exakt vetenskap, men om det är bättre kvalité på grejerna brukar det hålla lite bättre kanske. Är dom dyrare cyklarna värda att satsa på så att säga kvalitetsmässigt? Mer än 2 gånger bättre kvalité? Jag bryr mig inte alls om märke, value for money är väl det jag är ute efter:).

Vilken cykel?
Skall vara roligt att cykla på cykeln så den används också. Inte kul att cykla runt på ett blysänke som förpassas till förrådet och blir kvar där tills det är dags att flytta.

Vilken cykel?
Rätt säker på att formeln inte är 2x högre pris = 2x bättre hållbarhet.

(Om vi jämför den sista med tex den från biltema så tror jag dock att roligheten/önskan att cykla på den gick upp med 2x)

I cykelvärden så får man ofta andra saker som lägre vikt osv. som kan ge en roligare cykel. Kvaliten i form av hållbarhet blir väl snarare sämre. Tänkte på tex. dyrare 11 delade kedjor som håller betydligt kortare tid än tex. 8 och 9 delade kedjor.

Däremot så får du kanske en lite lättre, rappare och roligare cykel. För egen del prioriterar jag det. Sen kommer den ju inte rasa ihop efter första turen för det är ju ingen formel 1 cykel som kommer behöva konstant skruvande. Prisklassen är fortfarande i någon slags bruksnivå/kör till det rasar klass. :).

Vilken cykel?
Jag förstår, tack! Ja, sen ju dyrare cykel desto mer stöldbegärlig och ju mer nojig blir jag:). Har tidigare köpt begagnat ibland för så lite som 500 kr, och problemet där är att dom inte håller värst länge, oftast känns det som bristande underhåll av tidigare ägare. Jag brukar iaf smörja in kedja osv:).
Så valet är väl kanske mellan en ny billig cykel 2-3000 kr helst, och en begagnad för 1-2000 kr, men då ex en Crescent som jag hade eller dylikt. Vad skulle ni välja i sådana fall?

Vilken cykel?
Jag hade hellre köpt en begagnad för säg 2tkr i stället för en ny för 3tkr om jag hittade rätt cykel. Är den underhållen så kan den gå bra mycket till och du får en mycket bättre cykel än tex. på biltema. Men då mekar jag ju lite själv......

Risken är väl att du får byta nån kedja eller så men det är väl inte så konstigt med lite underhållskostnader. Det har man ju på allt man äger och använder.

Förutsatt att du pendlar i stadsmiljö så hade jag fortfarande valt en hybrid (personligen cyklar jag bara med bock men nu utgår jag från att du vill ha rakt styre) utan dämpning. Ger lättare cykel, mindre svampighet som tar bort effekten av ditt trampande och i enlighet med dina önskemål bättre hållbarhet och inget underhåll. Betydligt smalare däck, säg 30mm, jämfört med de andra du länkade till som hade 54mm däck.

Vilken cykel?
Om du i normalfallet har din cykel utomhus låst i ett cykelställ skulle jag lägga så lite pengar som möjligt. Stöldrisk och väder och vind. Har du bara en halvmil att pendla tycker jag det låter lämpligt att blocketfynda en gammal ”herr- el dam-cykel” för 500-1000:- och kanske lägga en eftermiddag och några hundralappar på att serva den.

Tillbaka
Topp