Vilken cykeldator ska man ha?

Sålde min racer för 4 år sen pga tidsbrist. Saknaden blev till slut för stor så köpte en ny hoj för ett par dagar sen. Nästa grej är att köpa är en cykeldator. Vad är det som gäller numera? Vad är premiumvalet respektive good enough? Och är det nån i Uppsalatrakten som har en cykeldator till salu är det bara att hojta till.

Jag köpte en Bryton Rider 860 för ett par veckor sedan. Den ligger väl i det övre prissegmentet, och jag är sjukt nöjd med den. Minus: Den är tillverkad i Kina (men vilka cykeldatorer är inte det idag?). Plus: I princip allt annat. Den har alla funktioner jag vill ha och några till, och att kunna lägga upp egna rutter är för mig en ny, men väldigt trevlig, funktion.

Vad vill du att den ska kunna göra?
Hade en Garmin Edge 800 förut och det jag störde mig på var momentet när data skulle överföras till Strava, att jag behövde gå via en dator. Så jag antar att jag skulle vilja ha en cykeldator som likt min Apple Watch helt automatiskt för över data från cykelturen till Strava.

Sålde min racer för 4 år sen pga tidsbrist. Saknaden blev till slut för stor så köpte en ny hoj för ett par dagar sen. Nästa grej är att köpa är en cykeldator. Vad är det som gäller numera? Vad är premiumvalet respektive good enough? Och är det nån i Uppsalatrakten som har en cykeldator till salu är det bara att hojta till.
Har haft fyra garmin tills jag ruttnade. Har element bolt nu, enkel och bra. tillsammans med koomot ruttplaneringsverktyg har jag hittat bästa kombon.

Jag har en Garmin Forerunner 945 som alltiallo. Den överför saker till gud och hela världen utan att jag använder datorn så det verkar konstigt om inte andra moderna Garmingrejer skulle klara det.

Hade en Garmin Edge 800 förut och det jag störde mig på var momentet när data skulle överföras till Strava, att jag behövde gå via en dator. Så jag antar att jag skulle vilja ha en cykeldator som likt min Apple Watch helt automatiskt för över data från cykelturen till Strava.
Sedan 6(7?) år tillbaka överförs data från alla(?) Garmin Edge-modeller utan datoruppkoppling, endera via WIFI eller BT (då via telefon).

Japp, lyckades precis hitta min Edge 800 och givetvis har den inte stöd för BT, det kom tydligen med 810an enligt Garmins hemsida. Så blir till att uppgradera :).
Du kommer ju att behöva ladda den via sladd, ganska ofta tom gissar jag om batteriet inte är utbytt.
Då kan du ju lika gärna ladda den via USB-uttaget på en dator som via en USB-laddare,
och då även skriva en(flera) RR här:sneaky:

Tillbaka
Topp